طراحی و تولید برج خنک کننده صنعتی و تهویه

آشنایی با برج خنک کننده صنعتی

پروانه برج خنک کننده بر اساس طراحی و عملکرد خود آب سرد مورد نیاز صنایع را با راندمان بالا تولید می کند. این برج که برای تولید آب سرد طراحی شده است ویژگی های منحصر به فردی دارد که وجود این دستگاه را در صنایع مهم و اساسی الزامی کرده است. شاید برای برخی از کاربران این سوال پیش بیاید که چرا از برج خنک کننده استفاده می کنیم؟ دلیل اهمیت برج خنک کننده چیست؟
قیمت کولینگ تاور: همه صنایع و دستگاه هایی که در چرخه تولید به کار گرفته می شوند پس از مدتی گرم می شوند اگر این گرما به موقع برطرف نشود امکان دارد دستگاه آسیب دیده و کارایی خود را از دست بدهد، در اینجا است که اهمیت و وجود برج خنک کننده آشکار می شود.
دستگاه ها به هنگام گرم شدن از ۲ طریق گرمای خود را دفع می کنند، روش اول از طریق هوا صورت می گیرد و روش دوم از طریق گردشی. همین آبی که گرمای دستگاه ها را جذب می کند خود افزایش دما پیدا می کند و به طرف مبدل های حرارتی حرکت می کند. برج خنک کننده که نوعی مبدل حرارتی است وظیفه سرد کردن این آب را برعهده دارد.
این برج دائما به صورت ثابت دمای تجهیزات صنعتی را متعادل می کند و باعث افزایش کارایی آنها می شود. تا قبل از طراحی این برج کاهش دمای ماشین آلات صنعتی و تولید آب سرد جهت جذب این گرما یکی از دغدغه های صاحبان صنایع بود اما از زمانیکه این برج طراحی و تولید شده نگرانی صاحبان پروژه ها نیز از بین رفته است.

انواع برج خنک کننده

انواع پکینگ کولینگ تاور بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربری به دسته هایی تقسیم بندی می شود که عبارتند از:
بر اساس شکل ظاهری به دو دسته مکعبی و استوانه ای تقسیم می شود.
بر اساس نوع جریان ورودی هوا به ۲ نوع برج خنک کننده جریان مخالف یا کانترفلو و برج خنک کننده جریان متقاطع یا کراس فلو تقسیم می شود.
بر اساس متریال بدنه به ۳ نوع برج خنک کننده فایبرگلاس، برج خنک کننده سیمانی یا بتنی و برج خنک کننده فلزی گالوانیزه یا استیل دسته بندی می شود.

نگهداری برج خنک کننده صنعتی

مهمترین کاری باید بعد از انجام دهید، نگهداری و محافظت از این دستگاه است. اگر عملیات مربوط به نصب و نگهداری به طور صحیح انجام گیرد، تاثیر زیادی بر روی راندمان و طول عمر برج خواهد داشت. زمانیکه طول عمر قطعات داخلی و جانبی دستگاه افزایش یابد شما می توانید سالها بدون دردسر و نگرانی از این برج استفاده کنید. اما اگر اصول مربوط به نگهداری رعایت نشود در فرایند سیستم مشکلات فراوانی یه وجود می آید.

سرویس برج خنک کننده صنعتی

برخی کاربران تصور می کنند که سرویس با تعمیر یکی است، درحالی که اینگونه نیست. در سرویس افراد متخصص قطعات داخلی و جانبی را مورد بررسی قرار می دهند و اگر نیاز به پاکسازی یا شستشو باشد انجام داده و مجددا قطعات برج خنک کننده را تنظیم می کنند.
اگر به صورت دوره ای کارهای مربوط به سرویس را انجام دهید مطمئنا قطعات داخلی آسیب نمی بینند در نتیجه هزینه های تعمیر کاهش می یابد.

تعمیر برج خنک کننده صنعتی

به این دلیل که برج خنک کننده دائما با آب و هوا در ارتباط است بعد از مدتی دچار خرابی و مشکلاتی می شود که باید تعمیر شود. در تعمیر برج فن یا پروانه و پوشالها و پکینگها تعویض می شوند‌. همچنین تیغه ها بالانس شده و آب پخش کن ها و نازل ها نیز در صورت خرابی تعویض می شوند. تعویض قطره برگردان یا چکه گیرهای داخلی نیز از جمله مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد‌.

قیمت برج خنک کننده

قیمت هر دستگاهی از عواملی تاثیر می پذیرد که برج خنک کننده از این قاعده مستثنی نیست. قیمت این دستگاه به علت کیفیت قطعات داخلی و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن متغیر است. با این وجود همه شرکت ها و سازندگان برج های خنک کننده سعی می کنند تا حد امکان هزینه های مربوط به خرید این برج را پایین بیاورند.

از جمله عوامل موثر در قیمت خرید برج خنک کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    نوع دستگاه از قبیل: مکعبی یا استوانه ای و مدار باز یا مدار بسته بودن
•    ظرفیت دستگاه
•    کیفیت قطعات اصلی
•    نوع مواد اولیه بکار رفته در تولید دستگاه
•    برند و کشور سازنده
•    جنس بدنه برج های خنک کننده
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده، عملکرد و عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه بهتر است با مشاوران ما تماس بگیرید؛ زیرا آنها بهتر می توانند شما را راهنمایی کنند

بهینه کردن و افزایش راندمان کولینگ تاور

Cooling tower inspection, maintenance and services 

تعمیرات و نگهداری و بازدید دوره ای از موارد مهمی است که می تواند در افزایش عمر و راندمان مناسب یک تجهیز صنعتی نقش عمده ای بازی کند. برج خنک کننده یا کولینگ تاور به عنوان تجهیزی که علاوه بر استهلاک قطعات، در معرض آسیب هایی مانند رسوب آب، خوردگی، زنگ زدن قطعات و تشکیل جلبک در آب قرار می گیرد، نیاز به مراقبت ویژه ای دارد. بصورت کلی ما به شما پیشنهاد می کنیم دستور العمل نگهداری و سرویس دوره ای برای برج خنک کننده و کولینگ تاور صنعتی خود تهیه کنید.

در این بخش قصد داریم سرویس ها و بازرسی های مورد نیاز هر بخش برج خنک کننده را به صورت مجزا بررسی کنیم. اما پیش از این به ارائه توضیحاتی در خصوص موارد کلی که پیش از بازرسی اجزا کولینگ تاور باید مورد توجه قرار گیرد، می پردازیم.

ممیزی و بازرسی برج خنک کننده از جمله مواردی است که به بالا بردن عمر مفید و افزایش راندمان تجهیزات می انجامد

بررسی عملکرد دمایی و توان سرمایش برج خنک کننده

دمای آب خروجی از کولینگ تاور 

یکی از مهمترین بخش ها در بررسی کارایی کولینگ تاور و صحت عملکرد قطعات آن، عملکرد دمایی برج خنک کن است. به عنوان مثال اگر در هنگام ، دمای ورودی آن 37 درجه سانتیگراد و دمای خروجی آب از برج خنک کن 32 درجه در نظر گرفته شده باشد، در زمان بازرسی و سرویس باید ابتدا مطمئن شد که سیستم کولینگ، در مرحله اول آب را در دمای مورد نظر دریافت کرده و سپس آب را به دمای مورد نظر در شرایط طراحی برساند.

بررسی دمای آب ورودی به برج خنک کننده

اگر دمای آب ورودی به Cooling tower بالاتر از دمای طراحی باشد، به عنوان مثال در شرایطی که ذکر شد، آب با دمای 39 درجه سانتیگراد به برج خنک کننده برسد، پیش از هر اقدامی لازم است شرایط خط تولید، تجهیزات و مدار پیش از برج خنک کننده مورد بررسی قرار بگیرد. این توصیه به خاطر این است که اگر ایرادی در آن وجود دارد رفع شود، که آب به برج خنک کننده با دمای مورد نظر در شرایط طراحی وارد شود. در غیر این صورت برج خنک کننده ممکن است نتواند دمای آب را به دمای مورد نظر در شرایط طراحی برساند و کل خط تولید آسیب ببیند یا متوقف شود. پس اگر آب ورودی به Cooling tower دمایش بیشتر از شرایط طراحی است، احتمالا مشکل در تجهیزات پیش از برج باشد.

نمودار شماتیک کارکرد یک برج خنک کننده

در شرایطی که دمای ورودی برج خنک کننده بسیار کمتر از دمای طراحی باشد(یعنی آب خنک تری به کولینگ تاور برسد)، اگرچه شرایط بهتری برای رساندن دمای آب به دمای خروجی سیستم Cooling tower مهیا است، اما برج خنک کن با حداکثر ظرفیت خود کار نمی کند.

بررسی دبی و میزان آب در گردش برج خنک کن

همانند شرایط دمایی برج خنک کن، دبی و میزان آب در گردش کولینگ تاور نیز باید در محدوده طراحی باشد. به عنوان مثال اگر میزان آب در گردش برج خنک کننده ای در زمان طراحی برابر 200 متر مکعب در ساعت بوده و در زمان بهره برداری، دبی کولینگ تاور به 300 متر مکعب در ساعت افزایش پیدا کند، این امر موجب کاهش دمای رنج (اختلاف دمای ورودی و خروجی کولینگ تاور) شده و موجب می شود دمای خروجی مورد نظر به دست نیاید. به همین ترتیب اگر دبی آب برج خنک کن از میزان طراحی کمتر باشد، کولینگ تاور با ظرفیت کمتری در حال کار خواهد بود.

مفهوم دیگری که در حوزه میزان آب برج خنک کننده باید مورد توجه قرار گیرد  است. عدد واترلود بر اساس مشخص می شود. از آنجا که در اکثر برج های خنک کننده فایبر گلاس، از پکینگ فیلم با جنس پی وی سی و یا پلی پروپیلن استفاده می شود، میزان واتر لود نباید از 25-27 متر مکعب در ساعت بر متر مربع تجاوز نماید. با افزایش واتر لود از این حد، عملا آب پاشیده شده بر روی پکینگ برج خنک کن نمی تواند به خوبی از منافذ لانه زنبوری پکینگ عبور کند و  دستگاه کارایی خود را از دست می دهد.

 

 

خروج از نسخه موبایل