اجتماعیمدیریت کسب و کار

در چه صورت حضانت از مادر سلب می شود؟

سن حضانت از فرزندان

قبل از طلاق شرایط حضانت فرزندان بر عهده هر دو می باشد اما بعد از طلاق و بر طبق قانون برای دختران 9 سالگی و برای پسران 15 سالگی در قانون به عنوان سن حضانت شناخته شده است و در این مدت هیچ کدام از والدین که حضانت بر عهده آنان ها می باشد نمی توانند از مسئولیت های خود را در قبال فرزند خود ترک نمایند، حضانت فرزندان تا زمانی است که آن ها به بلوغ برسند و در آن شرایط فرزند خود تصمیم می گیرد که با کدام یک از طرفین میخواهد زندگی کند و در صورتی که والدین تا قبل از بلوغ  بر سر حضانت فرزندان با هم دچار مشکل شوند دادگاه در رابطه با حضانت فرزندان تصمیم گیری می کند.

در چه صورت حضانت از مادر سلب می شود؟

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی

در قوانین طلاق و حضانت فرزندان در صورتی که مادر ازدواج کند، طفل به پدر یا جدپدری واگذار می شود. اما در طلاق توافقی با توافق زوجین فرزندان می توانند پس از ازدواج مادر تحت حضانت وی باشند.

شرایط حضانت فرزندان پس فوت والدین چگونه است؟

طبق قانون در صورت فوت یکی از والدین حضانت فرزند به دیگری داده می شود یعنی در صورت فوت پدر حضانت فرزند بر عهده مادر است و پس از دادخواست ولی قهری مبنی بر اینکه مادر صلاحیت لازم را ندارد حضانت از وی گرفته می شود.

اشخاصی که می توانند حضانت را بر عهده بگیرند

حضانت فرزند در درجه او با والدین است. اما از مجموعه مقررات و قوانینی که در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده وجود دارند ، می توان دریافت که حضانت فرزند در صورت فوت یکی از والدین ، با دیگری می باشد. و در درجه بعدی اشخاص عهده دار حضانت ، عبارتند از جد پدری و  وصی منصوب از جانب آن ها که صلاحیت لازم برای بر عهده گرفتن حضانت را داشته باشند.

مواردی که باعث سلب حضانت فرزند می شود کدام است؟

اعتیاد به مواد مخدر، فساد اخلاقی، ابتلا به بیماری های روانی، اعتیاد زیاد به مشروبات الکلی، سو استفاده از طفل و اجبار او به کارهای ناشایست ازجمله: قاچاق، فحشا و… یا ازدواج مجدد مادر. مادر تا زمانی که ازدواج نکرده است می تواند حضانت طفل را بر عهده بگیرد اما باید در محضر دادگاه ثابت کند که که ازدواج وی به طفل آسیبی وارد نمیکند یاخللی در وظایفش ایجاد نمی کند. طبق ماده 1173قاون مدنی هرگاه بخاطره کوتاهی ویا سهل انگاری سلامت طفل به خطر بیوفتد دادگاه می تواند طبق درخواست خویشاوندان یا قیم ویا رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی که به صلاح کودک است اتخاذ نماید.

به دنبال طلاق والدین و یا فوت یکی از آن ها، مسئله حضانت فرزندان، به موضوع مهمی تبدیل می شود؛ چرا که کودکان، نیازمند مراقبت و حمایت جسمانی و عاطفی هستند. به همین دلیل، قانونگذار نیز در راستای حمایت از کودکان و مصلحت آنان، قواعدی را در خصوص حضانت فرزندان قبل از طلاق، حضانت فرزندان بعد از طلاق و حضانت فرزندان بعد از فوت والدین، مقرر داشته است.

گاه، والدی که حضانت با او است، از شرایط لازم و مناسبی، برخوردار نبوده و زندگی با او، برای طفل، آسیب زا خواهد بود. در این موارد، قانون گذار، نهاد حقوقی سلب حضانت را پیش بینی کرده که قواعد مخصوص به خود را دارد. قانون مدنی، موارد و شرایط سلب حضانت فرزند از مادر و پدر را پیش بینی نموده و اینگونه نیست که به علت نیاز ضروری فرزند به مادر، نتوان از او سلب حضانت کرد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم در خصوص حضانت مادر در قانون مدنی صحبت کنیم، شرایط سلب حضانت فرزند از مادر و پس گرفتن فرزند از او را بگوییم و نحوه طرح دعوای سلب حضانت به علت عدم صلاحیت مادر را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

حضانت مادر

در قانون مدنی، در حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر، تا سن هفت سالگی، اولویت با مادر می باشد. در واقع، قانون مدنی، به دلیل اینکه کودک در این سن، نیازمند عاطفه مادر و مهر و محبت از جانب او بوده و بسیاری از نیازهایش در این سن، توسط مادر تامین می شود، در حضانت فرزندان تا هفت سالگی، مادر را در اولویت قرار داده است.

ماده 1169 قانون مدنی، در این خصوص، مقرر می دارد: “برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی، اولویت دارد و پس از آن، با پدر است.” بر اساس این ماده، از آنجا که در صدر ماده، کلمه اولویت به کار برده شده، می توان گفت، اینگونه نیست که نتوان در این بازه سنی، حضانت را به غیر از مادر، به شخص دیگری داد؛ بلکه، در صورت عدم صلاحیت مادر یا وجود شرایط سلب حضانت فرزند از مادر و پس گرفتن فرزند، می توان، علی رغم اینکه فرزندان زیر 7 سال هستند، حضانت را به پدر یا سایر اقربای طفل واگذار کرد.

پس از توضیح در خصوص حضانت مادر، در ادامه، قصد داریم، درباره شرایط سلب حضانت فرزند از مادر و پس گرفتن فرزند و موارد عدم صلاحیت او صحبت کنیم.

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

در قسمت قبل، در خصوص حضانت مادر صحبت کردیم و گفتیم که در اولویت قرار دادن مادر، برای حضانت فرزند تا سن هفت سالگی، به دلیل لزوم رعایت مصلحت طفل می باشد. همچنین، اشاره کردیم، در صورت عدم صلاحیت مادر و وجود شرایط سلب حضانت فرزند از مادر، می توان، اقدام به پس گرفتن فرزندان نمود و حضانت فرزندان را به پدر یا شخص دیگری واگذار کرد. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره شرایط سلب حضانت فرزند از مادر که در مواد 1170، 1173 قانون مدنی و 41 قانون حمایت از خانواده، به آن، اشاره شده است، صحبت کنیم که عبارتند از:

ابتلا به جنون یا دیوانگی: یکی از شرایط سلب حضانت از مادر و پس گرفتن فرزند از او، این است که او قوای عقلانی خود را از دست داده و دچار جنون و دیوانگی شود.

ازدواج با شخصی دیگر: از دیگر موارد و شرایط سلب حضانت از مادر، این است که او پس از جدایی و طلاق، با شخص دیگری ازدواج کند.

عدم مواظبت از طفل: چنانچه مادر، به درستی از طفل، مراقبت نکند و سلامت جسمانی و روانی طفل به خطر افتد، این امر می تواند از موارد و شرایط سلب حضانت از مادر و پس گرفتن فرزند از او باشد.

قانون کار و قوانین بین کارگر و کارفرما تا حدود زیادی پیچیده می باشد. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات و تنظیم دادخواست برای روابط بین کارگر و کارفرما و مطالبه بهترین حقوق و مزایا، عیدی و سنوات قانونی و راه و روش های دفاع و تجدید نظر رای دادگاه، با شماره بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تماس بگیرید.

انحطاط اخلاقی: چنانچه مادر، درگیر مسائل غیر اخلاقی باشد، این امر می تواند از موارد عدم صلاحیت مادر و شرایط سلب حضانت از او باشد.
شایان ذکر است، شرایط سلب حضانت فرزند از مادر و موارد عدم صلاحیت او انحصاری نیستند، بلکه در هر مورد که مصلحت کودک به خطر بیفتد، می توان حضانت را از دارنده آن، سلب کرد.

دکمه بازگشت به بالا