نکات نگهداری تابلو فرش

اگر مقاله قبلی ما را که یک مقاله نسبتا جامع در مورد تابلو فرش است  را مطالعه کرده باشید در آنجا به همه نکات راجب تابلوفرش اشاره کردیم . اما به دلیل اینکه روش و طرز نگهداری از تابلو فرش ( به خصوص تابلو فرش های دستباف) موضوع بسیار مهمی است برای همین هم تصمیم گرفتیم در مورد نحوه و اینکه چه شرایطی را باید برای فراهم کنیم تا آنرا از تمام خطرات احتمالی محافظت کنیم ، این موضوع را در مقاله ای جداگانه به شما دوستداران تابلو فرش ارئه دهیم.

تابلو فرش های دستباف نسبت به تابلو فرش های ماشینی از قیمت و حساسیت بیشتری نیز برخوردارند به همین دلیل هم شرایط ایجاب میکند که نسبت به نگهداری از  تابلو فرش خود حساسیت بیشتری به خرج دهیم. در این مقاله به ۵ نکته فوق ضروری اشاره کرده ایم که به شدت در نحوه نگهداری از تابلو فرش به شما کمک میکند

۱#- به شدت در نحوه نصب تابلو فرش خود کوشا باشید:

زمانی که از میخ و چکش جهت نصب تابلو استفاده میکنید دقت کنید که به تابلوفرش آسیبی از جمله پارگی وارد نشود.

۲#- هر مکانی را برای نصب تابلوفرش انتخاب نکنید:

منظور این است که در محیطی یا مکانی که میخواهید تابلو را در آن نصب کنید از دوجهت به آن توجه کنید:

گاهی از افراد فکر میکنند زمانی که تابلو بر روی دیوار نصب شد دیگر از هرگونه خطر و آسیبی در امان است.

اما باید بدانید حتی تابلویی که به دیوار نصب است احتمال پوسیدگی آن در اثر رطوبت  و یا رنگ پریدگی آن در اثر نورخورشید وجود دارد چرا که رطوبت ممکن است از طریق دیواررطوبتی  به تابلو فرش شما سرایت و نور مستقیم و مداوم خورشید به تابلو فرش  برخورد کند.

در مورد اینکه رطوبت چگونه میتواند به تابلو فرش آسیب وارد کند در عنوان ۵ همین مقاله بیشتر توضیح داده ایم.

اینکه تابلوفرش را در چه مکان و محیطی نصب کنید بسیار مهم و تاثیر گزار در چشم انداز هرچه بهتر تابلو فرش شما دارد. مثلا تابلو را طوری روی دیوار نصب کنید که هارمونی و هماهنگی بسیار ویژه ای چه از نظر چیدمان و چه از نظر هماهنگی طرح و رنگ بین لوازم منزلتان ایجاد شود. اما چون این موضوع خارج از تخصص و بحث ما است پیشنهاد میکنم در این زمینه از متخصصان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید.

۳#- در انتخاب قاب تابلو فرش دقت به خرج دهید :

قاب تابلو فرش علاوه براینکه باعث میشود تابلو شما شیک تر و از دید بیننده تماشایی تر به نظر برسد یک نقش محافظتی بالایی دارد.

به این صورت که گاهی اوقات تابلو فرش های دستباف براثر خطای انسانی در بافت آنها کم و کاستی ایجاد می شود که با چشم قابل مشاهده است و قاب میتواند این کم و کاستی موجود دربافت تابلو را به صورت کامل بپوشاند طوری که کسی متوجه این عیب تابلوفرش نشود.

این عیب و نقص در تابلو فرش های ماشینی به دلیل اینکه با دستگاه عمل بافت انجام میگیرد وبه صورت دقیق انجام میوشد مشاهده نمیوشد.

۴#-اگر حالا حالا ها قصد نصب تابلو را ندارید پس اصول محافظت از آن را بدانید:

رعایت این مورد یکی از اصول نگهداری تابلوفرش است.

گاهی اوقات پیش می آید که صاحب تابلوفرش قصد دارد تابلوفرش را در موقعیت و زمان مناسب آنرا به دیوار نصب کند و تا آن زمان تصمیم به نگهداری تابلو در گوشه ای از منزل در اتاق یا مکانی را دارد. که برای نگهداری تابلو به این شیوه باید چند نکته را حتما رعایت کنید:

۱- ابتدا این نکته را بدانید که چه برای تابلوفرش های دستباف و چه ماشینی حتما آنهارا به صورت  لول نگهداری کنید و از  تا زدن تابلو تحت هر شرایطی خودداری کنید. چون این کار در بلند مدت موجب شکستگی بافت تابلو فرش شما خواهدشد.

۲- برای نگهداری از تابلوفرش دراتاق یا مکان مورد نظر حواستان باشد که :

علت چیست : علت آن است که عدم وجود نور شرایط رشد حشرات را به خصوص بید فراهم میکند . بید میتواند در مدت زمان کوتاهی شروع به خوردن بافت فرش و تابلو فرش های دستباف کند که اصطلاحا به بید خوردگی فرش یا تابلوفرش معروف است.

نکته: بیدخوردگی تنها مخصوص فرش ها و تابلوفرش های دستباف است. و به هیچ عنوان بر روی فرش و تابلوفرش های ماشینی اثری ندارد.

علت چیست: علت را در مورد بعدی بخوانید.

۵#- از رسیدن آب و رطوبت به تابلوفرشتان جلوگیری کنید:

اصولا رطوبت چه برای تابلو فرش های ماشینی و چه دستباف میتواند بلای خانمان سوز باشد. برای همین است که میگوییم هرچند گاهی تابلو را به صورت کامل از همه جهات چک کنید که به آن رطوبت یا خیسی نرسیده باشد .

رطوبت و خیسی موجب:

سستی بافت تابلو فرش میشود و به مرور زمان باعث پوسیدگی تابلو و در مدت زمان طولانی موجب از هم پاشیده شدن بافتگروه کسب و کار: تابلو فرش‌ها از جمله لوازم زینتی در منازل هستند که جلوه ی خاص و نمایی چشمگیر را در منزل ایجاد می‌کنند. تابلو فرش‌ها در انواع و طرح‌ها و جنس‌های مختلفی هستند و با هر ابعادی که مناسب برای مکان مورد نظر است می‌توان تهیه کرد.

در خصوص نگه داری تابلو فرش‌ها نکاتی وجود دارد که حتما باید رعایت شود چرا که جنس‌های مختلفی از جمله دستبافت، ماشینی، ابریشمی و… برای تابلو فرش‌ها وجود دارد و اگر بخواهیم سال‌ها از آن استفاده کنیم باید نکات نگه داری را هم بدانیم.

نحوه ی نگه داری از تابلو فرش

نگه داری از تابلو فرش‌ها تنها در چند نکته ی ساده خلاصه شده است که به راحتی می‌توان آن‌ها انجام داد.
1- نکته ی اول در خصوص نحوه ی آویختن تابلو فرش است که وقتی از میخ جهت انجام این کار استفاده می‌شود باید این نکته را در نظر بگیرید که میخ به طور ناگهانی وارد فرش تابلو نشود و هم چنین فرش را اصلا بدون قاب تابلو به دیوار متصل نکنید چرا که دیوار‌های گچی و آهکی می‌توانند آسیب‌هایی را به فرش وارد کنند.

2- تابلو فرش ممکن است در طول سال دچار بیدزدگی شود که این امر کاملا طبیعی بوده و بیش تر هم در فرش‌های دستبافت اتفاق می‌افتد که برای این که از این موضوع به طور کامل جلوگیری شود بهتر است که از قرص‌های نفتالین استفاده شود که این قرص به صورت پودری هم موجود می‌باشد.

3- نکته بعدی در ارتباط با وجود رطوبت است که می‌تواند فرش را در مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی کند به همین دلیل گفته می‌شود که اصلا تابلو فرش‌ها نباید مقابل کولر‌های آبی قرار بگیرند چرا که رطوبت باد کولر آبی بر روی فرش تابلو می‌نشیند و پوسیدگی فرش را ایجاد می‌کند. هم چنین همان طور که می‌دانیم رطوبت بر روی فرش می‌تواند محیطی مناسب را برای رشد انواع حشرات و تخم گذاری باکتری‌ها فراهم کند و به این صورت آلودگی هم بیش تر می‌شود.

4- اگر می‌خواهیم تابلو فرش را با میخ به دیوار متصل کنید بهتر است که میخ را هرزگاهی تعویض کنید چرا که میخ آهنی در طول زمان در اثر عوامل مختلفی دچار زنگ زدگی می‌شود که این موضوع باعث می‌شود که به فرش رنگ پس دهد و این رنگ دیگر پاک نخواهد شد به همین دلیل بهتر است که این موضوع برای بهتر و سالم ماندن تابلو فرش رعایت شود.

5- مورد بعدی در خصوص نگه داری این است که اگر می‌خواهید تابلو فرش را برای مدتی جمع کنید و در جایی قرار دهید بهتر است که آن را تا و یا لول نکنید چرا که فرش به همان حالت لول شده باقی می‌ماند و یا در برخی مواقع دچار شکستگی می‌شود که دیگر در این شرایط قابل استفاده نخواهد بود.

آیا نور مستقیم خورشید می‌تواند به تابلو فرش آسیب برساند؟

نور خورشید یکی از عواملی است که می‌تواند تابلو فرش‌ها و حتی فرش‌ها را دچار آسیب کند و این مورد در صورتی اتفاق می‌افتد که نور خورشید به صورت مستقیم بر روی آن‌ها تابیده شود.

نور خورشید به علت اشعه ای که دارد می‌تواند فرش‌ها را دچار رنگ پریدگی و کدری کند که این مورد در خصوص تابلوفرش‌ها هم صدق می‌کند و اگر فرش داخل تابلو از حالت شفاف و زیبا بودن خارج شود و به حالت کم رنگ و کدر در آید علاوه بر این که خود تابلو زیبا نیست بلکه کل محیط هم می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل این مورد هم‌جز نکات مراقبتی محسوب می‌شود که لازم است در جهت نگه داری تابلو فرش به کار رود و از قرار دادن تابلو فرش مقابل نور مستقیم خورشید خودداری شود.

اهمیت نگه داری از تابلو فرش

تابلو فرش اگر از نوع دستبافت باشد جز هنر‌های دستی محسوب می‌شوند که جز لوازم ارزشمند هستند و تابلو فرش هم به عنوان هدیه ای ارزشمند به افراد خاص داده می‌شود و این هدیه تا سال‌ها می‌تواند بر روی دیوار خود نمایی کند و جلوه ی زیبای خود را به محیط القا کند که البته این جلوه ی زیبا بستگی به نوع نگه داری و تمیز و مرتب نگه داشتن تابلو فرش هم‌ دارد.

تابلو فرش‌ها امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و در اکثر دیزاین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جنس‌های مختلفی هم هستند که نوع دستبافت و ابریشمی در دسته ی تابلو فرش‌های قیمتی و ارزشی قرار می‌گیرد. اگر در منزل تابلو فرش دارید لازم است که در حفظ و نگه داری آن کوشا باشید و روزانه به گردگیری آن بپردازید. هم چنین تابلو فرش‌های دستبافتی و ابریشمی دارای فرش‌های حساسی هستند که بهتر است همیشه در قاب و تابلو باشند تا هم دیر تر آلوده شوند و هم دیرتر کهنه شوند.

تابلو فرش‌ها اگر به عنوان هدیه باشند نگه داری آن‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا سال‌ها بدون ذره ای آسیب باقی بمانند و همان زیبایی اولیه خود را نیز داشته باشد به همین دلیل لازم است که نکاتی که در خصوص نگه داری وجود دارد حدالامکان رعایت شود.

خروج از نسخه موبایل