معضل کمبود «دستشویی» در برخی مدارس غیردولتی/ هر مدرسه باید چند سرویس بهداشتی داشته باشد؟

معضل کمبود «دستشویی» در برخی مدارس غیردولتی/ هر مدرسه باید چند سرویس بهداشتی داشته باشد؟

بنا بر اظهارات رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به طور استاندارد باید به تعداد کلاس‌های هر مدرسه یک چشمه سرویس بهداشتی وجود داشته باشد که البته این تعداد ممکن است در برخی مدارس مثل مدارس شبانه روزی و یا روستایی کمی بیشتر هم باشد.

حمیدرضا خان محمدی در گفت‌وگو با ایواره، درباره استاندارد تعداد سرویس‌های بهداشتی در مدارس اظهار کرد: به طور استاندارد معمولا به تعداد هر کلاسی که در مدرسه وجود دارد باید یک چشمه سرویس بهداشتی ساخته شود. بنابراین استاندارد این است که در کل مدرسه به تعداد هر کلاس یک چشمه سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

وی در عین حال توضیح داد: با این حال به فراخور نیازی که در برخی مدارس وجود دارد ممکن است تعداد سرویس بهداشتی در برخی مدارس مقداری بیشتر باشد برای مثال برخی مدارس ما دو شیفت هستند و بعضا در شیفت مخالف دانش آموزان جنسیت دیگری در همان مدرسه محصل هستند، در این شرایط ممکن است در مدارس دو شیفته تعداد سرویس‌های بهداشتی بیشتر باشد و یا حتی به خاطر اینکه در شیفت مخالف دختران در همان مدرسه تحصیل می کنند، سرویس بهداشتی‌ها مجزا شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، افزود: بنابراین با توجه به نقشه مدارس و فضایی که در هر مدرسه وجود دارد؛ رویکرد هر مدرسه در تعداد سرویس بهداشتی متفاوت است؛ از این رو ممکن است تعداد سرویس‌های بهداشتی در مدارس شبانه روزی یا مدارس روستایی تک کلاسه و.. مقداری بیشتر باشد و حتی ممکن است مدرسه یک کلاسه روستایی ما دو سرویس بهداشتی  داشته باشد.

امسال ۳۸۰۰ سرویس بهداشتی تعمیر یا احداث شده‌اند

خان‌محمدی با بیان اینکه برای امسال ۳۸۰۰ سرویس بهداشتی یا احداث و یا تعمیر شده‌اند، توضیح داد: برای تعمیر و یا احداث  سرویس بهداشتی اعتبار سنواتی هم قرار داده‌ایم و امیدواریم ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ سرویس بهداشتی دیگر نیز تعمیر یا احداث شوند. البته بخشی از کار تعمیر و احداث سرویس‌های بهداشتی مدارس در طرح شهید عجمیان و توسط خود مردم انجام گرفته است.

وی همچنین این خبر را هم داد که سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور در صدد تنظیم و اجرای یک برنامه مشارکتی و انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت، معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز است تا یک کار مشارکتی در راستای تعمیر یا احداث سرویس بهداشتی مدارس انجام شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به اینکه بعضا دانش آموزان نسبت به وضعیت کیفی سرویس‌های بهداشتی مدارس گله مند هستند و می گویند گرچه سرویس بهداشتی به تعداد کافی وجود دارد اما تعداد زیادی از این سرویس‌ها مسدود بوده و یا مشکلات دیگری از جمله نظافت دارند، بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس را می‌سازد و تحویل وزارت آموزش و پرورش می‌دهد، بهره بردار آموزش و پرورش است. واقعیت این است که ما تعداد مشخصی نیروی انسانی برای بازدید از مدارس داریم. مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش می‌شود و این آموزش و پرورش است که باید نظارت مدام بر روی این موضوع داشته باشد و این حوزه را رصد می کند.

معضل کمبود «دستشویی» در برخی مدارس غیردولتی

خان‌محمدی در پاسخ به سوال دیگر ایواره در خصوص وضعیت سرویس بهداشتی در مدارس غیردولتی و شکایت دانش‌آموزان این مدارس مبنی بر اینکه بعضا در یک مدرسه غیردولتی تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد، عنوان کرد: در این زمینه نظارت عالی به روی مدارس اعم از  دولتی و غیر دولتی با ما است اما وضعیت سرویس بهداشتی مدارس غیر دولتی به هنگام صدور مجوز آنها حتما بررسی می‌شود و استاندارد حداقلی تعداد سرویس‌های بهداشتی باید در این مدارس نیز رعایت شود. قائل به این هستیم که تمام استانداردهای مدارس دولتی باید در مدارس غیر دولتی نیز رعایت شود با این حال اگر موردی وجود دارد حتما به ما اطلاع دهند تا ابطال مجوز این مدارس را داشته باشیم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل