بهترین برند لباس کار چه ویژگی هایی دارد؟

لباس کار مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ در انتخاب لباس کار مناسب برای کارمندان سازمان خود به چه نکاتی توجه می کنید؟ لباس کار مارک دار باید هویت شرکت شما را نشان دهد، ارزش ها و باورهای شما را به طور مثبت منتقل کند و در نگاه اول توجه را به خود جلب کند. همانطور که می بینید لباس کار دارای عملکردهای زیادی است که هر یک از ویژگی های زیر را باید در یک لباس کار ایده آل گنجانید:

هویت و رنگ برند.
تناسب، قسمت
مواد پارچه
کارآمد بودن
سبک و مد

انواع پارچه های مورد استفاده در لباس کار

محیط کار شما گرم است یا سرد؟ آیا در فضای باز و در معرض باران و برف کار می کنید؟ یا ممکن است در معرض شعله و جرقه باشد؟ در انتخاب پارچه، نکته مهم این است که استفاده از لباس و تمام جوانب محیط کار را در نظر بگیرید و کیفیتی را انتخاب کنید که همه نیازها و اتفاقات را پوشش دهد. در زیر انواع پارچه های مورد استفاده در لباس کار را مشاهده می کنید:

پارچه لباس کار تترون
پارچه لباس کار تترون عمدتاً در لباس هایی استفاده می شود که به استحکام زیادی نیاز ندارند. این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه ها ضخامت کمتری دارد و بیشتر در تولیدی لباس کار و پیراهن مردانه، لباس های طبی و رستورانی استفاده می شود.کیفیت و تنوع این پارچه بسیار زیاد است اما بهترین نوع پارچه تترون موجود در بازار ژاپن آرو است.

پارچه ترگال برای لباس کار
پارچه لباس کار ترگال نیز شباهت زیادی به پارچه تترون داشت و تنها تفاوت آن در ضخامت بیشتر پارچه ترگال است. این مقدار ضخامت باعث می شود که پارچه از استحکام خوبی برخوردار باشد به همین دلیل عمدتاً در مانتوهای طبی، مانتوهای آزمایشگاهی، مانتوهای مغازه، لباس آشپزخانه و لباس مدارس استفاده می شود. اما اگر می خواهید پیراهن مردانه ضخیم تری داشته باشید می توانید از این نوع پارچه استفاده کنید. توجه داشته باشید که ویسکوز و پلی استر نقش مهمی در تولید این پارچه دارند.

پارچه پوشاک فیلامنت کجراه
پارچه لباس کار فیلامنت کجراه یکی از پرطرفدارترین پارچه های لباس کار در ایران است و بیش از 90 درصد تولیدات با این پارچه انجام می شود. ضخامت بیشتر این نوع پارچه نسبت به دو نوع قبلی به معنای مقاومت خوبی است. اما پارچه خنک یا سبک نیست و کیفیت آن بسته به وزن و مقدار پلی استر مصرفی متفاوت است.

کتانی
پارچه لباس کار کتان یکی از قوی ترین انواع پارچه است و بسیار مقاوم در برابر حرارت است.به همین دلیل اغلب در جوشکاری، فرزکاری و لباس های سنگین استفاده می شود. این نوع پارچه به سه دسته 30% کتان، 70% کتان و 100% کتان تقسیم می‌شود و حقیقت این است که هر چه درصد کتان بیشتر باشد، پارچه محکم‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

استانداردهای بین المللی که ویژگی های لباس کار مناسب را تعیین می کند

نقش لباس کار در حفظ سلامت بدن و حفظ سلامت کارکنان به قدری مهم است که استانداردهای جهانی برای ویژگی های لباس کار مناسب تعریف شده است و لباس کار مورد استفاده در سازمان ها باید از این استانداردها پیروی کند. طبق استانداردهای جهانی لباس کار، عناصر زیر باید بسته به نوع کار تعریف شوند.

استاندارد لباس کار EN ISO 20471
استاندارد EN ISO 20471 برای لباس هایی است که باید در شب زیبا به نظر برسند. طبق این استاندارد، تمامی نوارهای بازتابنده نور (رنگ شب)، با توجه به توانایی بازتابنده در بازتاب نور، باید الزامات سطح 2 (بالاترین سطح 3) را داشته باشند و از این استاندارد برای دید بالا استفاده می شود. سطح حفاظت از هر لباس کار با برچسبی که روی آن قرار می گیرد نشان داده می شود.این لباس مخصوص افرادی است که در محیط های تاریک کار می کنند یا محل کارشان به گونه ای است که مانع عبور و مرور وسایل نقلیه می شود و یا به هر دلیلی کارمندان باید از دور به خوبی دیده شوند.

استاندارد لباس کار EN 342
این استاندارد که نشات گرفته از اتحادیه اروپا است، به طور ویژه برای محافظت در برابر سرما طراحی شده است. برای ایجاد حداکثر محافظت، لباس کار باید به گونه ای طراحی و دوخته شود که به طور محکم دور مچ قرار گیرد و هیچ گونه نفوذی نداشته باشد. عوامل مختلفی در طراحی این لباس در نظر گرفته شده است: میزان عایق حرارتی (Y)، درجه نفوذپذیری هوا (AP) و در صورت وجود، ضد آب بودن (WP).

استاندارد لباس کار EN 343
اگر محیط کار شما به گونه ای است که مجبورید در فضای باز و در شرایط آب و هوایی مختلف کار کنید، نقش این استاندارد در طراحی لباس شما بسیار پررنگ خواهد بود. EN 343 یک استاندارد اروپایی برای لباس های محافظ است. اگر می خواهید با خیال راحت به کار خود حتی در باد و باران شدید ادامه دهید، به دنبال گواهینامه EN 343 باشید. در کنار نماد EN 343، دو مقدار مشاهده خواهید کرد: عدد اول نشان دهنده ضدآب بودن و عدد دوم نشان دهنده میزان نفوذپذیری هوای دستگاه است. تن پوش. .هر دو اعداد بین 1 تا 3 هستند که یکی نشان دهنده کمترین مقاومت و سه نشان دهنده بیشترین محافظت است.

استاندارد لباس کار EN ISO 11611
این استاندارد که مخصوص لباس ها و فرآیندهای جوشکاری است که کمترین تماس با آتش و جرقه های الکتریکی را دارند، کارگران را در برابر ذرات ریز فلز مذاب، جرقه های کوچک و تماس با آتش و دمای بالا برای کمتر از دو ثانیه محافظت می کند. این استاندارد دارای دو سطح 1 (پایین ترین سطح حفاظت) و سطح 2 (بالاترین سطح حفاظت) می باشد.

استاندارد لباس کار EN ISO 11612
یکی از ویژگی های لباس کار مناسب مقاومت آن در برابر حرارت و شعله است. این استاندارد لباس کار ساخته شده از پارچه انعطاف پذیر را توصیف می کند که برای محافظت از بدن (به جز سر و دست) کارکنان در برابر گرما یا شعله طراحی شده است.

استاندارد لباس کار EN ISO 15797
استاندارد لباس کار EN ISO 15797 در واقع نشان دهنده مقاومت لباس کار در برابر شستشو و خشک شدن صنعتی است.

استاندارد UV 801 استاندارد لباس کار
این استاندارد منحصراً برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید در لباس کار استفاده می شود.به افرادی که عمدتاً در فضای باز و زیر نور آفتاب کار می کنند، توصیه می شود این استاندارد لباس کار را در طراحی لباس خود در نظر بگیرند.

نتیجه

اهمیت سلامت و ایمنی کارکنان و کارگران در محیط کار، مهمترین عنصر در تغییر میزان وفاداری آنها به سازمان است. کارفرمایان باید بر اساس استانداردهای جهانی لباس کار مناسب برای کارهای سخت و سنگین تعریف کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی های لباس کار مناسب و استانداردهای جهانی مربوط به آن می پردازیم. اگر نکات مهم دیگری برای حفظ سلامت کارمندان و کارگران در محیط کار می دانید، لطفا با مخاطبان طراحان خیاطی به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل