از کجا بفهمیم کارت گرافیک ما چیست؟

معمولا بعد از نصب ویندوز و دیسک های سیستم یکی از مهم ترین سوالات کاربران این است که چگونه بفهمم گرافیک کامپیوترم چقدر خوب است؟ از کجا می توانم گرافیک کامپیوتری را پیدا کنم؟ چگونه رم و گرافیک کامپیوتری را بفهمیم و مشخصات و مدل گرافیک کامپیوتری را کجا مشخص کنیم. در این مقاله می خواهیم نحوه تعیین مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر در سیستم های مختلف ویندوز را به شما آموزش دهیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. یکی از خدمات تخصصی ما در آتگو طراحی پورتال است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه طراحی پورتال برای کسب و کار خود با ما تماس بگیرید.

مدل کارت گرافیک کامپیوتر را مشخص کنید

در حالی که CPU و RAM کامپیوتر شما اجزای مهمی هستند، GPU مهمترین جزء هنگام اجرای بازی های کامپیوتری است. اگر پردازنده گرافیکی قدرتمندی نداشته باشید، نمی‌توانید بازی‌های رایانه‌ای جدیدتر را بازی کنید و از آن جا می‌مانید. در این صورت ممکن است مجبور شوید آنها را با تنظیمات گرافیکی پایین تری بازی کنید.

همانطور که می دانید کارت های گرافیک با نام های کارت گرافیک یا VGA نیز شناخته می شوند. شما می توانید ساده ترین راه را برای تعیین مدل کارت گرافیک انتخاب کنید:

روی دکمه Start کلیک راست کنید.در منوی Start روی Run کلیک کنید.

مدل کارت گرافیک کامپیوتر را مشخص کنید

در کادر باز شده عبارت “dxdiag” (بدون نقل قول) را تایپ کنید، سپس روی OK در صفحه باز شده کلیک کنید.

ابزار تشخیصی DirectX باز می شود. روی تب Display کلیک کنید.

در تب Display، اطلاعات مربوط به کارت گرافیک شما در قسمت «دستگاه» نمایش داده می شود. می توانید نام کارت گرافیک خود و همچنین میزان حافظه ویدئویی آن را مشاهده کنید.

ویژگی های کارت گرافیک کامپیوتر را بشناسید

مدل کارت گرافیک خود را در ویندوز 10 پیدا کنید

چگونه بفهمیم چند گیگ گرافیک کامپیوتری در ویندوز 10 موجود است.

اکنون که ساده ترین راه برای تعیین مشخصات کارت گرافیک را می دانید، سوال این است که چگونه بفهمیم یک کامپیوتر در ویندوز 10 چقدر گرافیک دارد؟ یا چگونه می توان فهمید که ویندوز 10 چند گیگ گرافیک رایانه شخصی دارد؟ راه های زیادی برای تعیین مشخصات و مدل کارت گرافیک در ویندوز 10 وجود دارد که ما ساده ترین راه را به شما خواهیم گفت. در ویندوز 10 می‌توانید اطلاعات و جزئیات کارت گرافیک را مستقیماً از Task Manager بررسی کنید. روی نوار وظیفه کلیک راست کرده و “Task Manager” را انتخاب کنید یا همزمان Windows+Esc را فشار دهید تا Task Manager باز شود.

مدل کارت گرافیک خود را در ویندوز 10 پیدا کنید

روی تب Run در بالای پنجره کلیک کنید – اگر برگه ها را نمی بینید، روی دکمه اطلاعات بیشتر کلیک کنید. “GPU 0” را در نوار کناری انتخاب کنید. نام سازنده و مدل GPU در گوشه سمت راست بالای پنجره نمایش داده می شود.
همچنین در این پنجره اطلاعات دیگری مانند میزان حافظه اختصاص داده شده به پردازنده گرافیکی خود را مشاهده خواهید کرد. Windows 10 Task Manager استفاده از GPU شما را در اینجا نشان می دهد و همچنین می توانید میزان استفاده از GPU را بر اساس برنامه مشاهده کنید.
مدل کارت گرافیک خود را در ویندوز پیدا کنید
مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 را با تنظیمات نمایش مشخص کنید
راه دیگر برای اینکه بفهمید کارت گرافیک کامپیوتر من چقدر است این است که موارد زیر را انجام دهید.

مدل کارت گرافیک کامپیوتر را با استفاده از تنظیمات صفحه تعیین کنید

1 مرحله: می‌توانید روی قسمت خالی صفحه رایانه خود کلیک راست کرده و «تنظیمات نمایش» را انتخاب کنید.

گام 2: روی “تنظیمات نمایش پیشرفته” کلیک کنید. مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 را با تنظیمات نمایش مشخص کنید

مرحله 3: سپس به پایین اسکرول کنید و بر روی گزینه Show adapter properties کلیک کنید و سپس کارت(های) گرافیکی که ویندوز 10 نصب کرده است را مشاهده خواهید کرد.مشخصات کارت گرافیک را در ویندوز با تنظیمات نمایش تعریف کنید

مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 را با اطلاعات سیستم تعیین کنید

1 مرحله: کادر محاوره‌ای Run را از منوی استارت باز کنید یا می‌توانید “Window + R” را همزمان فشار دهید تا پنجره RUN باز شود.

گام 2: “msinfo32” را تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا “System Information” باز شود. مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 را با اطلاعات سیستم تعیین کنید
مرحله 3: روی System Summary -> Components -> Display کلیک کنید، سپس کارت(های) گرافیک نصب شده و اطلاعات آن را در ویندوز 10 مشاهده خواهید کرد.

تعیین مشخصات کارت گرافیک با نرم افزار

برنامه هایی وجود دارند که برای تعیین مدل کارت گرافیک کامپیوتر استفاده می شوند. برای استفاده از این برنامه ها باید نام سازنده کارت گرافیک سیستم خود را بدانید. معتبرترین و شناخته شده ترین برنامه های تشخیص کارت گرافیک کامپیوتری عبارتند از:

GPU-Z

پنل کنترل کریستال AMD

کنترل پنل انویدیا

تقویت کننده درایور IObit

تشخیص مدل کارت گرافیک تنظیم نشده است

اگر می خواهید مدل و قیمت rtx 4090 کارت گرافیک نصب نشده را بدانید، باید منوی استارت کامپیوتر خود را باز کنید و کلمه msi را در قسمت جستجو تایپ کنید. در مرحله بعد باید wmic path win32_videocontroller get name را در صفحه سیاه باز شده بنویسید و سپس enter را فشار دهید. خط پایین مدل کارت گرافیک سیستم شما را نشان می دهد.

مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 7
برای تعیین مشخصات کارت گرافیک در ویندوز 10 نیز می توانید از روش های ذکر شده در قسمت های بالا استفاده کنید. ساده ترین راه برای اینکه بفهمید کارت گرافیک شما چند گیگ دارد و چه مدلی دارد این است که روی صفحه مانیتور کلیک راست کرده و ویژگی های گرافیکی را انتخاب کنید. در این قسمت یک بسته اطلاعات گرافیکی برای سیستم خود به شما ارائه می شود. البته برای ویندوز 7 و ویندوز 8 تمامی راه حل های ذکر شده در قسمت یافتن مدل کارت گرافیک در ویندوز 10 نیز کاربر دارند و به درستی کار می کنند.

از کجا بفهمیم کارت گرافیک نصب شده است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که کاربران از ما می پرسند این است که چگونه کارت گرافیک نصب شده در ویندوز 10 یا ویندوز 7 یا ویندوز 8 را بشناسیم؟ گاهی اوقات کارت گرافیک اصلا در سیستم نصب نمی شود، اما باید بدانید که آیا کارت گرافیک در ویندوز 10 نصب شده است یا خیر؟ برای این کار باید از دستورالعمل های زیر استفاده کنید.نصب کارت گرافیک را با استفاده از tomshardware تعیین کنید

با روشی که در ابتدای مقاله توضیح داده شد می توانید مشخصات کارت گرافیک را بشناسید و متوجه نصب بودن یا نبودن کارت گرافیک شوید. شما به راحتی می توانید اطلاعات کارت گرافیک خود را از طریق Device Manager بررسی کنید. برای ادامه دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

1 مرحله: می توانید روی دکمه Start کلیک کرده و Device Manager را تایپ کنید. سپس روی Device Manager کلیک کنید تا Windows Device Manager باز شود. (همچنین می توانید “Windows + X” را فشار دهید و روی Device Manager کلیک کنید تا باز شود).

گام 2: روی «Display adapters» کلیک کنید و سپس کارت(های) نصب شده بر روی رایانه شخصی ویندوز 10 خود را مشاهده خواهید کرد.

مرحله 3: روی کارت گرافیک کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. پس از آن، پنجره ای باز می شود که حاوی تمام اطلاعات مربوط به کارت گرافیک کامپیوتر است.

خروج از نسخه موبایل