علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

بهترین راهکارهای تقویت موها بعد از کاشت مو

بسیاری از افراد ریزش موی شدیدی را تجربه می کنند که می تواند منجر به طاسی شود؛ ممکن است طاسی ناشی از بیماری ها، تغذیه ناکافی و فرآیند های جراحی به خودی خود برطرف شود، اما انواع دیگر طاسی، به عنوان مثال طاسی با الگوی مردانه، ممکن است باعث کاهش دائمی مو شود. انواع روش های درمانی موقت برای درمان ریزش مو وجود دارند اما این درمان ها بندرت و به طور موقت نتیجه بخش هستند؛ اگر به دنبال یک راه حل دائمی و طبیعی هستید کاشت مو را در نظر بگیرید. در حین فولیکول های سالم به مکان های دچار ریزش انتقال می یابند، بنابراین انتظار اینکه موها سریعتر رشد کنند و پرتر به نظر برسند انتظار اشتباهی نیست، اما به دلایل مختلفی از جمله ریزش بر اثر شوک، شرایط جسمی و مراقبت های بعدی، ممکن است مدتی طول بکشد تا موهای جدید، ضخیم و سالم رشد کنند. وقتی فردی تصمیم به انجام کاشت مو می گیرد، از نظر جسمی و روانی باید شروع به آماده سازی خود برای مراقبت های قبلی و بعد از کاشت مو کند.

بهترین راهکارهای تقویت موها بعد از کاشت مو

تقویت موها بعد از کاشت مو

مراقبت از موهای پیوند در روزهای بعد از عمل کاشت مو حتی در دراز مدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه با توجه به حساسیتی که درمان می تواند ایجاد کند. مراقبت صحیح از موها در این دوران نه تنها خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد، در نتیجه احتمال نتایج موفقیت آمیز را افزایش می دهد و باعث رشد سریع و باکیفیت و تقویت مو می شود. بعد از اینکه کاشت مو انجام شد، ممکن است شش ماه طول بکشد تا رشد موهای جدید را مشاهده کنید، همچنین موهایی که پیوند شده اند به احتمال زیاد نازک هستند و برای تقویت و رسیدن به ضخامت و تراکم دلخواه به زمان نیاز دارند. علاوه بر اینکه ژنتیک و شرایط جسمانی در حفظ رشد سالم مو نقش دارد، بسیاری از عوامل دیگر نیز در این امر نقش دارند که مهمترین آنها که در تقویت موها بعد از کاشت مو اهمیت دارند در ادامه شرح داده می شوند:

 

رژیم غذایی سالم

 

نوشیدن آب کافی

کمبود آب بدن می تواند منجر به خشکی و شکنندگی مو شود در نتیجه به راحتی خرد شده و رشد آن بسیار کندتر صورت می گیرد. به همین دلیل است که نوشیدن آب کافی (روزانه تا 2 لیتر) نه تنها برای سلامتی مو، بلکه برای سلامت کلی شما مهم است. هیدارته بودن بدن همچنین کمک می کند بیماری های احتمالی ناشی از باکتری ها با دفع سموم از طریق ادرار از بین برود.

 

کاهش سطح استرس و خواب کافی

رژیم همیشه فقط برای غذا اعمال نمی شود، مراقبت از ذهن و بدن نیز به همان اندازه مهم است. از استرس در زندگی خود تا جایی که می توانید به دور باشید، به تمرین یوگا، پیاده روی طولانی و مدیتیشن بپردازید، بعد از سپری کردن دوران نقاهت کاشت مو تا می توانید با خیال راحت ورزش کنید. همچنین عوامل استرس زا در زندگی خود را بشناسید و آن ها را تغییردهید که علاوه بر تاثیر بر سلامت موهای کاشته شده بر کل سلامتی شما تاثیر خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که خواب کافی دارید؛ خواب زمانیست که بدن شما تمام سیستم های داخلی خود را ریست می کند و در آن زمان بازسازی انجام می شود، کمبود خواب می تواند وقوع این فرآیند های طبیعی را دشوارتر کند در نتیجه احتمالاً قدرت رشد موهای شما کاهش می یابد.

 

مراقبت از پوست سر

می توانند سخت باشند و فولیکول های موی کاشته شده نیاز دارند به خوبی مراقبت شوند، پزشکان احتمالاً داروهایی را برای استفاده موضعی در پوست سر بعد از عمل به شما ارائه می دهند، استفاده دقیق از این داروها به تقویت فولیکول های ضعیف و جدید مو کمک می کند اما مهم است که هنگام اعمال به بخشهای مختلف موهای تازه کاشته شده خود از حداقل فشار استفاده کنید. بعد از گذشت یک دوره خاص از کاشت مو، جراح به شما توصیه می کند که ماساژ پوست سر خود را شروع کنید زیرا باعث تحریک جریان خون در فولیکول ها شده که رشد موها را تقویت می کند. پوست سر خود را به آرامی با مخلوطی از روغنهای اساسی ماساژ دهید، به گفته جراحان باتجربه، روغن گیاهانی مانند رزماری، زیتون، مریم گلی و نعناع فلفلی به روند تحریک رشد موهای جدید کمک می کنند.

 

کاهش استفاده از ابزارهای حرارتی

اتوی مو و سشوار می توانند به موهای شما آسیب برساند و باعث شکستگی شود؛ نیازی نیست که بعد از کاشت مو به طور کلی از همه ابزارهای حالت دهنده اجتناب کنید، اما باید تعداد دفعات استفاده از این ابزارها را محدود کنید و دمای آنها را کاهش دهید. همچنین استفاده از یک محصول محافظت کننده در برابر حرارت قبل از استفاده از ابزارهای حالت دهنده گرم می تواند شکستگی مو را به میزان قابل توجهی به حداقل برساند. آنها یک مانع محافظتی ایجاد می کنند که مانع از دست دادن رطوبت در هنگام استفاده می شود.

 

روش های درمانی برای تقویت موهای کاشته شده

1- ماینوکسیدیل (یا فیناستراید)

از نظر بالینی ثابت شده که ماینوکسیدیل (و فیناستراید) رشد مو را تحریک می کند و یک روش عالی برای ایجاد محرک در رشد مو در مراحل اولیه پس از کاشت مو است. در حالی که ماینوکسیدیل اغلب به عنوان یک درمان مستقل برای ریزش مو استفاده می شود، می تواند در ایجاد نتایج بهینه کاشت مو نیز بسیار موثر باشد. پس از پیوند مو ماینوکسیدیل می تواند به شما کمک کند فولیکول هایی را که پیوند نخورده اند حفظ کرده و رشد موهای کاشته شده را تسریع کند. درمورد زمان مناسب استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت و طول درمان باید با پزشک خود مشورت کنید.

2- PRP پلاسمای غنی از پلاکت

روش PRP از خون خود فرد برای استخراج فاکتورهای رشد استفاده می کند، فاکتورهای رشد همانطور که از نامشان پیداست پروتئین هایی هستند که به سلول ها متصل می شوند و باعث تکثیر و رشد سلولی می شوند. همچنین با تزریق در محل کاشت مو باعث کاهش خونریزی، سرعت بخشی به بهبودی و همچنین جلوگیری از ریزش مو بر اثر شوک بعد از کاشت مو می شود. روش پی آر پی به دلیل استخراج پلاسما از خون خود فرد هیچگونه حساسیتی نداشته و تمام افراد با شرایط جسمی سالم می توانند از آن استفاده کنند.

3- مزوتراپی

مزوتراپی بعد از کاشت مو باعث تقویت موهای کاشته شده و تحریک سرعت رشد مو می شود، در واقع مزوتراپی با افزایش گردش خون در پوست سر، مواد مغذی مورد نیاز فولیکول ها را تامین می کند. همچنین لایه مزودرم پوست سر را تحریک کرده و به دلیل متعادل کردن هورمون ها، تولید موی جدید و تشویق رشد را نتیجه می دهد. معمولا دو جلسه مزوتراپی بعد از کاشت مو نتیجه مناسبی دارد که با توجه به قدرت فولیکول های مو ممکن است بیشتر یا کمتر شود. حداقل زمان در نظر گرفته شده برای فاصله بین کاشت مو و مزوتراپی سه ماه می باشد.Top of Form

Bottom of Formفرآیندی است که در نتیجه‌ی انجام آن موهای کاملا طبیعی در نواحی طاس سر رشد می‌کنند. موفقیت کاشت مو به مراقبت‌های شما پس از عمل بستگی دارد. در واقع موهای کاشته شده بیش از حد حساسند و نیاز به مراقبت دارند تا توانایی رشد و شروع چرخه‌ی رویش مو را داشته باشند. در غیر این صورت هزینه‌ای که برای کاشت مو صرف کرده‌اید، بی نتیجه خواهد شد و موها طبق انتظار رشد نمی‌کنند.

پس از کاشت مو اصول مراقبتی و تقویت موهای کاشته شده توسط پزشک به مراجعه کننده توصیه می‌شود. همچنین در این مقاله از سری مجموعه تحقیقاتی کلینیک هلیا با برای تقویت گرافت های کاشته شده آشنا خواهید شد.

اینفوگرافی راهنمای تقویت مو بعد از کاشت مو

قبل از پاسخ به سوال “چگونه موهای کاشته شده را تقویت کنیم؟” ، شما را به مشاهده ویدئوی اختصاصی از کلینیک هلیا دعوت می‌کنیم، در این ویدئو در مورد روش‌های تقویت مو بعد از کاشت طبیعی مو و موارد مرتبط با آن صحبت شده است به این صورت که به طور معمول بعد از پیوند مو، تمامی موها ریخته و مجددا رشد می‌کنند، به همین دلیل بعد از ماه چهارم نیاز به تقویت موی سر خواهد بود. روش‌های تقویت مو با توجه به صلاح­دید پزشک مربوطه انتخاب و انجام می‌شود.

استفاده از مزوتراپی، کربوکسی‌تراپی و ویتامین‌های خوراکی بهترین گزینه برای تقویت موهای کاشته شده هستند. در روش مزوتراپی یک سری از ویتامین‌ها و فاکتورهای رشد مستقیما به به منظور تقویت آن تزریق می‌شوند. در کربوکسی‌تراپی از گاز کربن‌دی‌اکسید در ناحیه کاشت استفاده خواهد شد.

تمامی روش‌های تقویتی باید چندین جلسه و به صورت مرتب تکرار شوند تا فرد به نتیجه مطلوب برسد. تعداد و فاصله بین جلسات تقویت مو باید طبق نظر پزشک تعیین شود پس حتما موضوع تقویت مو بعد از کاشت طبیعی مو را جدی بگیرید. عنوان این مسئله که موهای کاشته شده ماندگاری بالایی دارند سبب می‌شود تا افراد بعد از پیوند مو، مراقبت دائمی از آن را فراموش کنند. در حالی که طول عمر فولیکول‌ها به نحوه‌ مراقبت فرد وابسته است.

منبع : ابران بیوتی

دکمه بازگشت به بالا