عمومیمدیریت کسب و کار

روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد

نام روغن گیربکس و دیفرانسیل و زمان تعویض آن: (صفحه ۱۴۵)
برای این مجموعه یک نوع روغن خاص که معمولاً واسکازین است، پیش بینی شده است و هر دو بخش جعبه دنده و دیفرانسیل توسط این نوع روغن، روانکاری می شود. البته بعد از هر ۳۰ هزار کیلومتر پیمایش (به طور تقریبی معادل یک سال) توصیه می شود که روغن جعبه دنده به طور کلی عوض می شود.

روغن گیربکس باعث خوردگی رنگ خودرو می شود.

روغن گیربکس را در هر بار تعویض روغن باید بررسی کنیم.

سطح روغن گیربکس را باید هر زمان که روغن موتور تعویض گردد، کنترل نمود.

روغن گیربکس چیست

اولین سوالی که برای تعیین بهترین زمان تعویض روغن باید به آن پاسخ دهیم این است که اصلا روغن گیربکس چیست یا به اصطلاح واسکازین چیست؟

واسکازین در لغت یک کلمه روسی میباشد که به معنی روغن جعبه دنده میباشد. همان طور که میدانید خودرو دارای قطعات متحرک میباشد که این قطعات برای تحرک در مسیر تعیین شده باید روغن کاری شوند تا از اصطکاکی که در اثر حرکت ایجاد میشود جلوگیری شود.

در صورتی که در این قطعات روغن کاری انجام نشود آن ها نمیتوانند حرکت روان و راحتی داشته باشند و همین امر باعث آسیب رسیدن به آن قطعه و قطعات درگیر میشود.

به عبارت دیگر میتوان گفت روغن گیربکس و یا واسکازین به عنوان یک روان ساز عمب میکند و باعث میشود قطعات داخل گیربکس یا جعبه دنده به خوبی به کارشان ادامه دهند و عملکرد مناسبی داشته باشند.

همان طور که میدانید گیربکس به عنوان یک رابط میان موتور خودرو و چرخ ها میباشد و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل میکند.

در صورتی که در این جعبه دنده مشکلی رخ دهد میتوان گفت کلیه امور خودرو مختل میشود پس باید به این بخش توجه ویژه ای داشت و از بهترین نوع روغن گیربکس برای آن استفاده کرد و در بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را انجام داد.

تعویض روغن گیربکس

دومین بخش مهم در تمامی خودروها پس از پیشرانه، جعبه دنده یا گیربکس است. جعبه دنده قدرت و گشتاور تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا خودرو به حرکت درآید. جعبه دنده همانند موتور به سرویس‌های دوره‌ای و تعویض روغن نیاز دارند؛ بنابراین لازم است تا راننده زمان تعویض روغن گیربکس را بداند و پیش از فرا رسیدن موعد مقرر، این روغن را تعویض کند.

تعویض دنده یکی از کارهای مرسوم در تمامی خودروها است. مهم نیست که اتومبیل شما به گیربکس اتوماتیک مجهز است یا گیربکس دستی، شما به عنوان راننده بایستی با استفاده از اهرم کنترلی وضعیت دنده را تغییر دهید. اکثر گیربکس‌ها اعم از دستی یا اتوماتیک در روغن غوطه‌ور هستند. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا شما مخاطبین را با زمان تعویض روغن گیربکس و نحوه انجام آن در انواع مختلف جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک آشنا کنیم.

روغن گیربکس چیست؟

نخستین سوالی که برای رانندگان تازه‌کار پیش می‌آید، این است که روغن گیربکس چیست؟ روغن گیربکس که بین تعمیرکاران به واسکازین شهرت دارد، یکی از روانکارهای مرسوم در خودروها است. وظیفه این روغن خنک کاری و روان کاری چرخ دنده‌های موتور است تا آن‌ها به یکدیگر نچسبند و به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

روغن گیربکس همانند روغن موتور بر اساس درجه و استاندارد خاصی به تولید می‌رسد. برای مثال روغن گیربکس 75W80، روغن مورد استفاده در گیربکس خودروهایی همچون رانا یا تندر 90 است. روغن‌های گیربکس علاوه‌بر استاندارد گرانروی، با پیشوند مخصوصی از یکدیگر متمایز می‌شوند. روغن‌های گیربکس ATF ویژه استفاده در جعبه دنده‌های اتوماتیک هستند، در حالی که روغن‌های MTF برای جعبه دنده‌های دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید اقساطی خودرو می‌تواند برای کسانی‌که پس‌انداز کافی برای خرید ماشین را ندارند و امکان دریافت وام خودرو از بانک‌ها و موسسات مالی برایشان میسر نیست

روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد

چرا تعویض روغن گیربکس مهم است؟

پس از آن‌که متوجه شدیم روغن گیربکس چیست، اکنون به زمان تعویض روغن گیربکس می‌رسیم. بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند که دیسک و صفحه تنها قسمتی از جعبه دنده است که به تعویض نیاز دارد. با این حال روغن گیربکس نیز یکی از موارد مصرفی خودرو و جعبه دنده است که بایستی در دوره‌های زمانی منظم، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، روغن گیربکس همانند روغن موتور یک روانکار است. این روغن در حقیقت همان وظیفه روغن موتور را انجام می‌دهد، یعنی آلودگی‌های موجود در گیربکس را به خود جذب می‌کند تا قطعات متحرک بدون مشکل وظیفه خود را به انجام برسانند.

بخش دیگری از لزوم تعویض روغن گیربکس به ساختار شیمیایی این روغن باز می‌گردد. روغن‌های گیربکس نیز همانند روغن موتور بر پایه مواد معدنی یا مصنوعی ساخته می‌شوند و در گذر زمان ساختار شیمیایی آن‌ها دچار فروپاشی می‌شود.

بنابراین با گذر زمان، روغن گیربکس آلوده می‌شود و ساختار شیمیایی خود را نیز از دست می‌دهد، در نتیجه لازم است تا این روغن توسط یک مکانیک خبره تعویض شود؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید که بوی داغ شدگی یا سوختگی از سمت گیربکس به مشام می‌رسد، باید در اسرع وقت نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید. روغن‌های گیربکس با گذر زمان توانایی جذب حرارت خود را از دست می‌دهند و رانندگی در ترافیک‌های سنگین با افزایش دمای جعبه دنده و انتشار بوی سوختگی همراه خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا