اقتصادیمدیریت کسب و کار

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

اگر اخبار ارز دیجیتال را بررسی کرده باشید حتما با دو رمز ارز معروف بیت کوین و لایت کوین آشنا هستید. لایت کوین و بیت کوین هر دو ارزهای دیجیتالی هستند که مبتنی بر شبکه غیرمتمرکز به نام بلاک چین هستند. این دو ارز دیجیتال مشابه یکدیگر هستند، اما از بسیاری جهات نیز با هم تفاوت دارند. برای خرید هر یک از این ارز ها میتوانید به صرافی بیت ارز مراجعه کنید.

مقدمه ای بر بیت کوین

برای یادگیری تفاوت لایت کوین و بیت کوین ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که بیت کوین چیست؟ بیت کوین (BitCoin) که به اختصار «BTC» نامیده می شود، اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2009 توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. پس از راه اندازی کامل بیت کوین، آلت کوین های زیادی (ALTCoin) وارد بازار شدند. به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می شود. بیت کوین را می توان برای سرمایه گذاری، خرید و فروش استفاده کرد. بیت کوین را می توان به هر نقطه از جهان ارسال کرد.

همانطور که بین لایت کوین و بیت کوین تفاوت های زیادی وجود دارد، بین بیت کوین و ارزهای فیات نیز تفاوت های عمده ای وجود دارد. فقدان بیت کوین به صورت چاپی و فقدان مقررات دولتی بیت کوین دو نمونه از تفاوت بین بیت کوین و ارز فیات است. از آنجایی که بیت کوین غیرمتمرکز است و در یک سیستم غیرمتمرکز به نام بلاک چین بیت کوین ذخیره می شود، هیچ دولتی نمی تواند آن را کنترل کند. بنابراین هنوز کشورهای زیادی هستند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را تایید نکرده اند.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین با مخفف “LTC” اولین بار در سال 2011 توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی راه اندازی شد. این ارز دیجیتال یکی از اولین آلتکوین های معرفی شده است که کارمزد تراکنش کمتر و سرعت تراکنش بالاتری نسبت به بیت کوین دارد.

لایت کوین یک شبکه بیت کوین بر روی بلاک چین است که برای حل مشکلات و نقص های شبکه بیت کوین راه اندازی شده است. در واقع، یک مثال جالب برای Litecoin وجود دارد:

اگر بیت کوین طلا است، لایت کوین مانند نقره است.

زیرا لایت کوین در مقایسه با بیت کوین یک ارز سریع و ارزان است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت پردازش تراکنش لایت کوین 54 تراکنش در 1 ثانیه است که تنها 5 تراکنش در بیت کوین است. این فقط نشان می دهد که تفاوت لایت کوین و بیت کوین در سرعت عمل است. بنابراین مشاهده می شود که سرعت و سرعت تبدیل لایت کوین به ارز دیجیتال برای تراکنش های روزانه یکی از اهداف این شبکه است.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

اکنون که مفهوم کلی بیت کوین و لایت کوین را می دانید، بیایید تفاوت های اصلی بین این دو ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

الگوریتم هش

الگوریتم هش در شبکه بیت کوین SHA-256 است که بهترین سرعت و کارایی را در قسمت طراحی ALU دارد. اما الگوریتم هش لایت کوین «Scrypt» است. این الگوریتم کارآمدتر و سریعتر از الگوریتم هش شبکه بیت کوین است.

ظرفیت بازار سرمایه

نمونه دیگری از تفاوت لایت کوین و بیت کوین در دسترس بودن این دو ارز دیجیتال در بازار سرمایه است. از آنجایی که بیت کوین دارای مزرعه و استخر استخراج بزرگ است، ارزش و محبوبیت آن نیز بالاتر است. همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای بیت کوین، نرخ دلار افزایش یافت. اما این موارد در لایت کوین موجود نیست و لایت کوین فرصت کمتری به بازار سرمایه می دهد. بیت کوین به دلیل کمبود عرضه در بازار، تقاضای بیشتری در بین مردم دارد.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

توزیع

بارزترین تفاوت بین لایت کوین و بیت کوین تعداد سکه های توزیع شده است. بیت کوین از نظر تئوری تنها می تواند 21 میلیون و 84 میلیون لایت کوین تولید کند. این می تواند یک نقطه قوت برای لایت کوین باشد زیرا امکان تولید سکه های بیشتری را دارد. اما در واقعیت به دلیل تولید محدود سکه، بیت کوین تقاضای بیشتری را از بازار دریافت می کند. و منجر به افزایش قیمت شد.

سرعت پردازش تراکنش

تراکنش ها به طور همزمان در هر دو شبکه انجام می شود. تفاوت لایت کوین و بیت کوین در زمان تراکنش است. زمانی که احراز هویت تراکنش باید از طرف شخص ثالث با بلاک چین انجام شود.

این زمان، یعنی زمانی که برای تایید تراکنش در بلاک چین نیاز است، در شبکه بیت کوین حدود 9 دقیقه و در شبکه لایت کوین حدود 2 دقیقه و نیم طول می کشد. البته در این دو شبکه سرعت پردازش تراکنش به ترافیک شبکه نیز بستگی دارد. به همین دلیل ممکن است بیشتر از این زمان ها طول بکشد.

شباهت های لایت کوین و بیت کوین

در حالی که همانطور که می توانید تصور کنید تفاوت های زیادی بین لایت کوین و بیت کوین وجود دارد، آنها یکسان نیستند. اما باید بگویم که بین این تفاوت ها شباهت هایی وجود دارد.

هر دو لایت کوین و بیت کوین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند که برای انجام تراکنش ها در شبکه های خود نیازی به کنترل دولت یا بانک ندارند. بنابراین آنها کاملاً با ارزهای فیات متفاوت هستند.

هنگام خرید این دو ارز دیجیتال هیچ تفاوتی بین لایت کوین و بیت کوین وجود ندارد. بیت کوین و لایت کوین هر دو از طریق استخراج، خرید از طریق مبادلات ارز دیجیتال و ذخیره سازی امن از طریق کیف پول دیجیتال به دست می آیند. بازاریابان همدیگر را بسیار مشابه می بینند. البته باید توجه داشت که هم بیت کوین و هم لایت کوین بازارهای پرنوسانی دارند که بسیاری از معامله گران از این نوسان سود می برند.

هر دو شبکه لایت کوین و بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (POW) پشتیبانی می کنند. بر این اساس استخراج در هر دو این شبکه امکان پذیر است. بنابراین این می تواند یکی از شباهت های لایت کوین و بیت کوین باشد.

مزایا و معایب بیت کوین و لایت کوین

حتما متوجه تفاوت لایت کوین و بیت کوین شده اید. هر دوی این ارزهای دیجیتال دارای مزایا و معایبی هستند و باید در مقابل یکدیگر در نظر گرفته شوند.

مزایای لایت کوین و بیت کوین

هیچ محدودیتی برای پرداخت ها و مبادلات بیت کوین و لایت کوین وجود ندارد. این ارز دیجیتال را می توان در هر نقطه از جهان پرداخت یا انتقال داد.

هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین از اطلاعات محرمانه کاربران در برابر هکرها و حملات سایبری محافظت می کنند.

تأیید تراکنش در هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین سریع است. اما تفاوت لایت کوین و بیت کوین، همانطور که اشاره کردیم، مدت زمانی است که برای تایید تراکنش ها صرف می شود، که در لایت کوین زمان کمتری نسبت به بیت کوین می برد.

هر دو بیت کوین و لایت کوین طراحی غیرمتمرکز دارند و توسط هیچ دولت یا بانکی کنترل نمی شوند.

برای انتقال و سرمایه گذاری این ارزهای دیجیتال به راحتی می توانید از کیف پول های دیجیتال رایج دیگر استفاده کنید. کیف پول های این دو ارز دیجیتال تفاوت لایت کوین و بیت کوین را به حساب نمی آورند.

بر اساس موارد فوق، شبکه های لایت کوین و بیت کوین می توانند حجم زیادی از تراکنش ها را انجام دهند. با این حال، هر چه حجم تراکنش بیشتر باشد، شبکه بیت کوین کندتر کار می کند، اما سرعت پردازش در شبکه لایت کوین تغییر نمی کند، که تفاوت بین لایت کوین و بیت کوین است.

معایب لایت کوین و بیت کوین

استخراج بیت کوین و لایت کوین به انرژی زیادی نیاز دارد.

از آنجایی که بیت کوین و لایت کوین هر دو در کیف پول های دیجیتال ذخیره می شوند، اگر رمز آن کیف پول را فراموش کنید، تمام سرمایه شما از بین می رود.

همه ارزهای دیجیتال، نه فقط بیت کوین و لایت کوین، در بازارهای بی ثبات هستند. و مردم می توانند در هر زمان پول از دست بدهند. پس بدون آگاهی و دانش کافی وارد این بازار نشوید.

بسیاری از مردم دیگر به ارزهای دیجیتال اعتماد ندارند و از آنها استفاده نمی کنند. بنابراین اطلاعات کافی در این بازار وجود ندارد.

همانطور که اشاره کردیم، آلت کوین هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین است. هر روز آلتکوین های جدیدی به این بازار معرفی می شوند و در صورت موفقیت، بسیاری از ارزهای دیگر را می توان فراموش کرد. این نمونه ای از تفاوت لایت کوین و بیت کوین است.

دکمه بازگشت به بالا