علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

انواع خم میلگرد در ساختمان سازی و روش های انجام آن

خبرآزاد:

از آنجایی که میلگرد ، حجم بالای استفاده را دارند، محاسبات وزن، سایز، تحمل بار و غیره، باعث شده اند به حوزه های مهندسی ورود پیدا کنند و نقشی در مهندسی سازه داشته باشند. از این رو نیاز است آن‌ها را به اشکال مورد نظر در آورند که در نتیجه میلگرد را خم می کنند.

انواع خم میلگرد در ساختمان سازی و روش های انجام آن

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

 میلگرد به دو دسته عمده تقسیم می‌شود: میلگرد آجدار و میلگرد ساده یا بدون آج.  میلگردها از لحاظ شکل ظاهری، جنس و خم، سطح مقطع، مقاومت حد جاری شدن و گسیختگی، شکل پذیری و جوش پذیری دارای تفاوت‌ هایی هستند که این تفاوت ‌ها نقش آن‌ ها را در انواع سازه مخصوصا سازه ‌های بتنی متمایز می ‌کند.

چرا میلگرد را خم می کنند؟

خم کردن میلگرد به چند دلیل انجام می شود. یکی از دلایل این است که با خم کردن میلگرد، مساحت تماس آن با بتن افزایش می یابد و در نتیجه اتصال بین آنها قوی تر می شود. دلیل دیگر این است که با خم کردن میلگرد، شکل و ابعاد سازه را می توان به صورت دقیق تر تعیین کرد و همچنین به صرفه جویی در مصالح و هزینه ها کمک می کند. دلیل سوم این است که با خم کردن میلگرد، عملکرد سازه در برابر بارهای جانبی و لرزه های زلزله بهبود می یابد. زیرا خمیدگی های میلگرد باعث افزایش قابلیت جذب انرژی و کاهش تغییر شکل سازه می شوند.

به طور خلاصه، خم کردن میلگرد یک فرآیند ضروری است که برای بهبود خواص، طول عمر، و امنیت سازه های بتنی انجام می شود.

چگونه میلگرد خم می‌ شود؟

خم میلگرد به دو روش انجام می شود: خم دستی و خم ماشینی. خم دستی با استفاده از ابزارهای ساده مانند پرتاب، چکش و قالب های خم انجام می شود. این روش برای خم کردن میلگردهای با قطر کوچک و تعداد کم مناسب است. خم ماشینی با استفاده از دستگاه های خاص که قابلیت تنظیم زاویه، شعاع و طول خم را دارند انجام می شود. این روش برای خم کردن میلگردهای با قطر بزرگ و تعداد زیاد مناسب است. خم میلگرد باید با رعایت استانداردهای فنی و اصول طراحی سازه انجام شود تا عملکرد مناسب و مقاومت لازم را در برابر نیروهای خارجی داشته باشد.

خم کردن میلگرد به صورت دستی

مراحل خم کردن میلگرد باید به درستی و با احتیاط کامل انجام شود. ابتدا به دقت قوس نهایی میلگرد مورد استفاده را محاسبه کنید. سپس یک صفحه و آچار مناسب شکل F را انتخاب کنید. سپس با توجه به طول و عرض میلگرد، نقطه عطف خم شدن را انتخاب کنید.

بنابراین اگر حرکت و کشش میلگرد زیاد باشد، نقطه عطف را عقب ‌تر از خار خم کن انتخاب کنید و اگر حرکت و کشش کم باشد، باید نقطه‌ عطف نزدیک خار خم کن باشد.

انواع خم میلگرد و کاربرد آن‌ ها

انواع خم میلگردها با توجه به زاویه و کاربرد به دسته‌ هایی همچون موارد زیر تفکیک می شوند:

  • میلگرد راستا یا سیتکا
  • میلگرد خاموت
  • میلگرد ادکا
  • میلگرد سنجاقک
  • میلگرد خرک
  • میلگرد رکابی

میلگرد راستا یا سیتکا

میلگرد راستا یا سیتکا به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی مناسب، قابل جوشکاری، قابل شکل دادن و قابل ترمومکانیکال پردازش است. این نوع میلگرد با استفاده از فرآیندهای آهنگری، نورد سرد، کشش، خمش و برش تولید می شود. این نوع میلگرد معمولا نسبت به سایر میلگردها، خم‌ بیشتری دارد. میلگرد راستا یک شاخه میلگرد است که دو انتهای آن به صورت برجسته است. از میلگرد راستا یا سیتکا برای بهبود و جبران مقاومت کششی بتن در سازه‌ های بتنی استفاده می ‌شود.

میلگرد خاموت چه کاربردی دارد؟

برای جلوگیری از ترک موجود در سازه و افزایش مقاومت بتن، از میلگردهای خاموت استفاده می ‌کنند که از انواع خم میلگرد محسوب می‌ شود. این میلگردها تنش وارده از سطح مقطع را به دو طرف انتقال می ‌دهند و باعث مقاومت سازه می ‌شوند.

میلگرد ادکا چیست؟

شاید پرکاربردترین میلگرد در ساختمان‌ های بتنی، میلگردهای ادکا یا اوتکا باشند. این میلگردهای فولادی در سقف، ستون و اتصال میان تیرچه و بلوک‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

میلگرد سنجاقک

از انواع دیگر خم میلگرد می‌توان به میلگرد سنجاقک اشاره کرد. از این میلگرد برای ساختن و بافتن ستون ‌ها استفاده می ‌کنند که مقاومت در برابر نیروهای برشی را بالا می ‌برند و معمولا به صورت دو میله عمود بر هم و دوبل مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

میلگرد رکابی در کجا استفاده می  ‌شود؟

از انواع خم میلگرد می‌توان به میلگرد رکابی اشاره کرد. برای نگه داشتن میلگردهای طولی یا عمودی در بتن ریزی هایی که برای ساختن دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از میلگرد رکابی کمک می‌گیرند. این میلگردها وظیفه برپایی و استحکام دیوارها در یک سازه بتنی را بر عهده دارند. اگر انتهای خاموت باز باشد؛ میلگرد رکابی نیز نام می‌گیرد. میلگرد رکابی در ساخت پل‌ها، سدها، تونل‌ها، ساختمان‌های بلند، پایه‌های خطوط انتقال برق و غیره کاربرد دارد.

میلگرد خرک چه نقشی در ساختمان دارد؟

میلگرد خرک نقش مقاومتی چندانی ندارند؛ با این حال می‌توان گفت برای کاهش فشار و افزایش مقاومت سازه در سقف، ستون و کف با فاصله‌های معین از سایر میلگردها قرار می ‌گیرند. میلگرد خرک در ساختمان‌های بتن‌آرمه کاربرد دارد و می‌تواند عمر مفید ساختمان را افزایش دهد.

منبع: بررسی انواع خم میلگرد در ساختمان سازی و روش های آن

دکمه بازگشت به بالا