علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

تاثیر کود آهن در رشد بهتر گیاهان: راهنمای تخصصی

مزایای کود آهن شامل چه مواردی است؟

طریقه استفاده از کود سه بیست برای گلهای اپارتمانی: گیاه برای رشد و نمو خود به نور آفتاب، آب کافی و خاک مناسب نیاز دارند. خاکی که به عنوان بستر کشت گیاه استفاده می شود باید بتواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین کند. عناصر زیادی در خاک وجود دارند که گیاه با توجه به نیاز خود، انواع آنها را جذب می کنند. آهن از ریز مغذی های بسیار مهم بوده و حیاتی ترین عنصر در گیاهان محسوب می شود.

وجود این عنصر به قدری در گیاه مهم است که نبود آن می تواند منجر به مرگ گیاه شود. این آهن به اندازه نیاز گیاه در خاک وجود دارد، اما عواملی هستند که مانع از جذب این آهن توسط گیاه می شوند. در ادامه قصد داریم ضمن معرفی موانع جذب آهن توسط گیاه، در مورد خواص کود آهن و  فواید کود آهن در گیاهان و معرفی بهترین کود برای پتوس صحبت کنیم.

تاثیر کود آهن در رشد بهتر گیاهان: راهنمای تخصصی

عوامل اصلی فقر آهن در گیاهان

آهن جزء عناصر کم مصرف و در عین حال حیاتی در گیاهان است. این عنصر میزان ۵٪ از وزن پوسته زمین را تشکیل داده و معمولاً در هر نوع خاکی یافت می‌شود. حدود ٪۳۵ از آهنی که مورد نیاز گیاه است در خاک وجود دارد، اما قابل جذب توسط گیاه نیست یا میزان جذب آن به قدری کم است که نمی‌تواند جوابگوی فقر آهن گیاه باشد. عوامل متعددی بر عدم جذب آهن موجود در خاک تأثیر می‌گذارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• خاصیت قلیایی خاک (PH بالا)

بالا بودن PH خاک، از موانع اصلی در جذب آهن توسط گیاه است. در خاک‌های قلیایی، آهن به شکل جامد در آمده و به این ترتیب گیاه نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. با افزایش PH، همه ریز مغذی‌ها به غیر از مولیبدن، برای گیاه غیرقابل جذب می‌شوند. مگر اینکه بتوانیم با روش‌هایی PH خاک را کاهش دهیم. PH مناسب برای جذب آهن، در گیاهان مختلف متفاوت است. با پایین آمدن PH و اسیدی شدن خاک، حلالیت آهن بیشتر، میزان رسوب آن کمتر و قابل جذب برای گیاه می‌شود.خاک‌های قلیایی باعث دسترسی سخت و کند گیاه به آهن می‌شود

• افزایش آهک خاک

کاهش برف و باران که در اکثر نقاط ایران با آن مواجه هستیم، باعث افزایش غلظت مواد کربناته در خاک می‌شود که در این حالت می‌گویند خاک آهکی شده یا خاک آهک دارد. خاکی با این خاصیت، باعث می‌شود تا گیاهان نتوانند به ریزمغذی‌هایی مثل آهن دسترسی داشته باشد.

• بی کربنات

اگر آبیاری گیاهان به شکل صحیحی انجام نشده و سنگین باشد و یا خاک بیش از حد فشرده باشد، به این ترتیب میزان دی‌اکسیدکربن در خاک زیاد شده و به همراه آهک، تولید بی‌کربنات می‌کند. این بی‌کربنات چون خاصیت بافری دارد، مانع از کاهش PH در خاک اطراف ریشه می‌گردد.

• ترکیب آهن با عناصر دیگر

قسمت اعظم آهن موجود در خاک، به شکل آهن فریک یا همان Fe3+ است. این آهن برای اینکه بتواند توسط گیاه جذب شود، باید به Fe2+ فرو تبدیل شد. از آنجایی که فرو موجود در خاک محلول است، به راحتی اکسید شده و به حالت فریک در آمده و رسوب خواهد کرد. این مشکل در خاک‌های که PH  (نه اسیدی و نه قلیایی) و یا PH بالاتر از ۷ (قلیایی) دارند، مشاهده می‌شود.

آهن فریک می‌تواند با یون‌هایی مثل کلسیم، منیزیم، فسفات، کربنات و هیدروکسید ترکیب شده و به این ترتیب غیرقابل جذب توسط گیاه باشد. در کل، آهن نیز مثل عناصر دیگر، می‌تواند با اجزای مختلفی در خاک پیوند تشکیل دهد که با توجه به نوع این اجزا، توانایی پیوندها در نگهداشتن یا آزاد کردن آهن متفاوت خواهد بود. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر جذب آهن خاک توسط گیاه، می‌توان به مواردی مثل تهیه نادرست خاک، استفاده زیاد از کودهای فسفر، کم بودن مواد آلی خاک، وجود مس زیاد در خاک و… اشاره کرد.

بهترین نوع کود آهن کدام است؟

همه این موانع ذکر شده بر سر راه جذب آهن، گیاه‌شناسان را بر آن داشتند تا به فکر روش‌هایی برای جبران این کمبود آهن باشند. به این منظور دستکاری‌هایی در عنصر آهن انجام داده و در نهایت اقدام به تهیه کود آهن کردند که به مرور اصلاحاتی روی آن انجام شده و به ترتیب زمانی به شکل نیترات، سولفات آهن، کلات آهن و نانو کود آهن درآمدند.

بنابراین کود آهن در انواع مختلفی وجود دارد، اما اینکه از کدام نوع استفاده شود بستگی به میزان بودجه برای خرید، میزان قلیایی بودن خاک، میزان کمبود آهن در گیاه و مواردی از این قبیل دارد. بنابراین کاری که کشاورزی مدرن انجام می‌دهد، ساخت کود آهن به روش‌هایی است که آهن بتواند به راحتی در دسترس گیاه قرار گرفته و جذب آن شود. باید به این نکته اشاره کنیم که میزان جذب آهن موجود در نانوکودهای آهن، بسیار بهتر و سریع‌تر از کودهای دیگر است.

مزایای استفاده از کود آهن در گیاهان

پس از آنکه کود آهن موانع جذب آهن را از سر راه گیاه برداشت، آهن وارد گیاه شده و مزایای بی‌شمار خود را در جهت رشد و باروری، نصیب گیاه می‌کند. از جمله فواید کود آهن برای گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش سبزینگی گیاهان با کود آهن

آهن جزء ساختار کلروپلاست در گیاه نیست، اما نقش اساسی در سنتز آن دارد. کلروپلاست مانند یک کارخانه در گیاه عمل کرده و منجر به سوخت‌و‌ساز تولیدی و فرایندهای توسعه گیاه مثل سنتز کلروفیل، منتقل شدن الکترون در میتوکندری و همچنین چرخه فتوسنتز می‌شود. به این ترتیب، کود آهن باعث رشد بیشتر گیاه شده، عملکرد آن را بهبود می‌بخشد، شادابی گیاه را فراهم و در کل حال حال گیاه را بهتر می‌کند.

نقش کود آهن در گیاهان و سبزینگی آن‌ها بسیار کلیدی است و در ساختار آنزیم‌های مختلف و بعضی از رنگدانه‌ها شرکت دارد. وجود کلروفیل است که سبب رنگ سبز در گیاهانی مثل کاهو و سبزیجات برگی می‌شود. وقتی که آهن کافی در گیاه وجود نداشته باشد، کلروفیل کافی در گیاه ساخته نشده و به این ترتیب گیاه قادر به تولید قند و غذای کافی برای بخش‌های مصرف کننده خود نخواهد بود.

کود آهن با فراهم کردن آهن، منجر به جابجایی بهتر این ماده در قسمت‌های مختلف گیاه شده و به این ترتیب ساخت کلروفیل نیز به درستی صورت می‌گیرد. آهن که به شکل کانی در خاک یافت می‌شود، در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و شکل گیری آنزیم‌ها نقش پررنگی داشته و در ساخت پروتئین شرکت می‌کند. به شکل دو ظرفیتی و کلیت جذب گیاه می‌شود و در ساختار هموپروتئین‌ها وجود نیز وجود دارد.

• آهن و جذب عناصر ضروری درخت

نبود آهن کافی در گیاه موجب می‌شود تا گیاه نتواند سایر عناصر حیاتی مثل فسفر، پتاسیم، گوگرد، مس و… را جذب کرده و در جهت فرسودگی پیش برود. کود آهن با فراهم کردن آهن گیاه، به جذب این عناصر کمک می‌کند.

• افزایش مقاومت گیاه

گیاهان ممکن است در طول حیات خود با تنش‌هایی روبرو شوند، شرایط دمایی خیلی بالا و خیل پایین را تجربه کنند، در معرض بیماری‌های گوناگون و انواع آفات قرار گیرند و یا دچار شوک، در اثر عوض شدن خاک بشوند و مواردی از این قبیل. موارد این چنینی می‌توانند برای گیاه نوعی تهدید محسوب شده و آن را دچار استرس کنند. اما در حضور آهن، درخت سرگرم سوخت وسازی تولیدی خود شده و کمتر به این موارد واکنش نشان می‌دهد. در صورت‌عدم وجود آهن کافی، درختان عملکرد خوبی نداشته و میوه‌ها شیرینی لازم را نخواهند داشت. خاصیت کود آهن در هنگام تنش باعث مقاوت آن به سرما و گرما می شود. از دیگر فواد کود آهن در گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به جوانه‌زنی درختان
  • قابل ترکیب با دیگر کودها به منظور کارایی بهتر
  • افزایش رشد ریشه و برگ در گیاه
  • مؤثر در جذب رطوبت توسط ریشه
  • مؤثر در کیفیت محصول نهایی
  • درمانی زردی برگ‌ها
  • کاهش ریزش برگ‌ها
  • افزایش دسترسی گیاه به سایر عناصر مورد نیاز در خاک
  • تحرک بیشتر عناصر ریز مغذی
  • مانع آبشویی عناصر
  • مانع تثبیت عناصر ریزمغذی در خاک‌های قلیایی

خرید آنلاین کود آهن

تمام مزایایی که در بالا برای کود آهن ذکر کردیم، در صورتی نصیب گیاه می‌شود که مرغوب بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. فرقی نمی‌کند که خرید شما به صورت آنلاین باشد یا حضوری؛ در هر صورت خرید خود را در جاهایی انجام دهید که علاوه بر قیمت مناسب، نسبت به کیفیت کودهای آن هم مطمئن باشید.

از جمله فروشگاه‌هایی که به صورت آنلاین در زمینه فروش انواع کودهای کشاورزی و از جمله انواع کود آهن (به صورت پودری و مایع) فعالیت می‌کند، فروشگاه سپاهان کشت است که ضمن سفارش محصول خود می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان نیز بهره‌مند شوید. برای سفارش کود مورد نظر، از طریق شماره‌های موجود، با این مجموعه تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا