علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

مقایسه نایلون و نایلکس، تفاوت ها و کاربردهای هریک

نایلون و نایلکس دو نوع ماده پلاستیکی هستند که از آنها در تولید مواد صنعتی، بسته بندی و محصولات مختلف استفاده می‌شود. نایلون یک پلیمر گرمانرم است، به این معنی که می تواند ذوب و مجدداً شکل بگیرد. این باعث می شود که برای تولید محصولاتی که نیاز به تغییر شکل دارند، مانند لباس و کفش، مناسب باشد. نایلون همچنین قوی و بادوام است و در برابر مواد شیمیایی و آب مقاوم است.

نایلکس یک پلیمر ترموپلاستیک است، به این معنی که می تواند ذوب و مجدداً شکل بگیرد، اما به اندازه نایلون گرمانرم نیست. این باعث می شود که برای تولید محصولاتی که نیاز به دوام و استحکام بالایی دارند، مانند کیسه های خرید و کیسه های زباله، مناسب باشد. نایلکس همچنین شفاف تر از نایلون است و می تواند برای چاپ تبلیغات استفاده شود.

مقایسه نایلون و نایلکس، تفاوت ها و کاربردهای هریک

مهمترین کاربرد نایلون و نایلکس

 نایلون و نایلکی دارای کاربردهای متفاوتی در زندگی روزمره و صنایع و مشاغل مختلف هستند. برخی از مهمترین کاربرد آنها بدین شرح است:

  • نایلون و نایلکس برای بسته‌بندی محصولات با اهداف مختلف استفاده می‌شوند. مثلاً نایلون برای بسته‌بندی مواد غذایی و نگهداری از طعم، بو، رطوبت و اکسیژن استفاده می‌شود. همچنین بسته‌بندی محصولات صنعتی، لوازم آرایشی، دارویی و لوازم خانگی نیز از نایلون و نایلکس بهره می‌برد.
  • نایلون در تولید لوازم آشپزخانه مانند بشقاب، بستنی ساز، سبد آشپزخانه و جاروبرقی استفاده می‌شود. نایلکس همچنین در تولید کیسه‌های دفع زباله استفاده می‌شود.
  • نایلون و نایلکس در تولید برخی محصولات پزشکی مانند کاتتر، پاندهای جراحی و بسترها استفاده می‌شوند. این مواد به عنوان پوشش ضد عفونی و بهداشتی برای محصولات پزشکی بسیار مناسب

مقایسه نایلون و نایلکس

به‌طور کلی، نایلون و نایلکس دارای ویژگی‌ها و استفاده‌های مشابهی هستند که از این رو، ممکن است در برخی موارد به‌جای یکدیگر استفاده شوند. با این حال، هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود نیز می‌باشند. این دو نوع ماده در بسیاری از جنبه‌ها شباهت دارند، اما تفاوت‌هایی نیز بین آنها وجود دارد که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

شباهت ها

  1. 1. جنس: هر دو نایلون و نایلکس از جنس سینتتیک با فرمول شیمیایی پلی آمید ساخته می‌شوند.
  2. 2. مقاومت: هر دو محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی و تغییرات آب و هوایی دارند.
  3. 3. انعطاف‌پذیری: هر دو ماده دارای انعطاف‌پذیری بالا هستند و قابلیت کشش و کنش را دارند.
  4. 4. استحکام مکانیکی: هر دو ماده دارای استحکام مکانیکی بالا بوده و قادر به تحمل تنش‌های زیادی می‌باشند.
  5. 5. استفاده‌های مشابه: هر دو نایلون و نایلکس در صنایع مختلف از جمله پوشاک، تولید ساک، کیف و کفش، بسته‌بندی، تولید قطعات خودرو و موارد دیگر استفاده می‌شوند.
  6. 6. دمای کاری: هر دو ماده دارای دمای کاری وسیعی هستند و می‌توانند در دماهای مختلف استفاده شوند.

تفاوتها

  1. ساختار مولکولی: نایلون از پلیمرهای صنعتی با طول زنجیره بلند تشکیل شده است، در حالی که نایلکس از پلیمرهای کوتاهتر تشکیل شده است.
  2. مقاومت در برابر حرارت: نایلون مقاومت بهتری در برابر حرارت دارد و می‌تواند با دمای بالا تر از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد کار کند. از طرف دیگر، نایلکس معمولاً تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت دارد.
  3. شفافیت: نایلون شفافیت بهتری دارد و می‌توان از آن برای بسته‌بندی محصولاتی که نیاز به نمایش بیرون دارند استفاده کرد. از طرفی، نایلکس معمولاً شفافیت کمتری دارد و بیشتر در بسته‌بندی محصولاتی که نیاز به حفاظت از ضربه و رطوبت دارند استفاده می‌شود.
  4. استحکام و مقاومت در برابر شکستگی: در برخی موارد، نایلون استحکام و مقاومت بهتری در برابر شکستگی دارد، در حالی که نایلکس قابلیت کشش و پارگی بیشتری دارد.
  5. هزینه: هزینه تولید نایلون معمولاً نسبت به نایلکس بیشتر است، اما این تفاوت قابل توجه نیست.

حال که با شباهت ها و تفاوت های بین نایلون و نایلکس آشنا شدید باید بدانید که هرکدام از آنها دارای انواع گوناگونی هستند.  انواع نایلون عبارت است از: نایلون دسته تقویت، نایلون دسته موزی، نایلون دسته زنبیلی، نایلون دسته لمینیتی، نایلون شیری و نایلون مشکی. همچنین انواع نایلکس شامل: نایلکس شیری، نایلکس شیری، نایلکس دسته رکابی، نایلکس دسته موزی و… می باشد.

 اگر قصد خرید عمده نایلکس و نایلون را دارید ما آناپک پلاس را به چند دلیل پیشنهاد می کنیم. زیرا آناپک پلاس تولید کننده انواع نایلون و نایلکس در سایزهای مختلف می باشد. همچنین علاوه بر تنوع و سایز محصولات، دلیل دیگری که آناپک پلاس را توصیه می کنیم این است که کیفیت و جنس نایلون ها و نایلکس های آن بسیار بالا و قیمت آن بسیار مناسب است.

حتی چنانچه مایل به چاپ روی نایلون باشید، بدون اینکه به جای دیگر مراجعه کنید می توانید سفارش چاپ نایلون هم به آناپک پلاس بدهید. در خرید کیلویی و عمده نایلون و نایلکس هرچقدر حجم سفارش بالاتر باشد، قیمت تکی آن ارزان تر می شود. همچنین برای سفارشات بالاتر، آناپک تخفیف بیشتری قائل می شود. پس اگر به دنبال بهترین مرکز پخش عمده نایلون و نایلکس در تهران هستید، در انتخاب آناپک پلاس شک نکنید.

دکمه بازگشت به بالا