علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

کاربرد و مزایای دستگیره درب دیجیتال

اگرچه استفاده از انواع دستگیره درب می‌تواند به زیبایی و چیدمان خانه کمک کند؛ اما این تنها دلیل استفاده از این محصولات نیست. دستگیره‌ها یکی از عوامل اصلی افزایش امنیت و کارایی درب خانه‌ها هم هستند. البته دستگیره‌های قدیمی و مکانیکی، در اثر ضربه و فشار می‌شکنند؛ اما دستگیره‌های دیجیتال بیشترین میزان امنیت را برای خانه شما فراهم می‌کنند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره انواع دستگیره دیجیتال و قفل هوشمند و روش کار آن بدانید؛ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کاربرد و مزایای دستگیره درب دیجیتال

دستگیره هوشمند چیست؟

دارای یک سیستم پیچیده است و تفاوت آن با دستگیره‌های ضد سرقت مکانیکی، داشتن یک صفحه کلید و کارایی دیجیتال است. این دستگیره‌ها به پروتکل‌های خانه هوشمند و اینترنت متصل می‌شوند و به این ترتیب امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از ریموت و تلفن همراه، شناسایی دو مرحله‌ای و… از جمله ویژگی‌های خاص این دستگیره‌هاست.

دستگیره دیجیتالی درب چگونه کار می‌کند؟

اسکلت و بدنه مکانیکی این دستگیره‌ها تفاوت چندانی با دستگیره‌های ضد سرقت ندارد. استفاده از آلیاژهای ویژه و مستحکم و ساختار پیچیده این دستگیره‌ها، مقاومت آنها را در برابر ضربه، شکستگی، آتش سوزی و سایر بلایای طبیعی بالا برده است. ساختار هوشمند این دستگیره‌ها هم باعث شده که نیازی به حمل کلید نداشته باشید و بتوانید با رمز ورود، کارت یا حتی اثر انگشت (برای ) درب را باز کنید.

قطعات الکترومکانیکی به کار برده شده در این دستگیره‌ها، حرکات مکانیکی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را رمزگشایی می‌کنند. پس از فرستادن این سیگنال‌ها به مرکز پردازش، فرمان متناسب با این محرک‌ها ارسال می‌شود. به طور مثال بعد از اینکه رمز را وارد کردید؛ این اعداد توسط میکروکامپیوترها پردازش شده و در صورت تطابق، قفل درب باز می‌شود. البته دستگیره‌های هوشمند، دارای قفل مکانیکی هم هستند و در صورت فراموش کردن رمز یا کارت، می‌توانید از کلید استفاده کنید.

مزایای دستگیره الکترونیکی چیست؟

اما چرا بسیاری از ساختمان‌ها از دستگیره هوشمند برای در‌های ورودی خود استفاده می‌کنند؟ در پاسخ می‌توان به مزایا و قابلیت‌های ویژه انواع دستگیره دیجیتال اشاره کرد که در ادامه می‌توانید برخی از انها را مشاهده کنید.

افزایش امنیت ساختمان

اصلی‌ترین کاربرد و مزیت این دستگیره‌ها، بالا بردن امنیت منزل یا محیط کار است. این دستگیره‌ها دارای قفل مکانیکی و هوشمند هستند و به همین دلیل تنها افرادی می‌توانند آنها را باز کنند که به رمز ورود یا کارت دسترسی داشته و یا اثر انگشت آنها از قبل در سیستم ثبت شده باشد. امنیت بالای انواع باعث شده که از این محصولات در هتل‌ها و برخی از واحدهای آزمایشگاهی و امنیتی استفاده شود.

استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا

این دستگیره‌ها به پروتکل‌های خانه هوشمند یا اینترنت متصل می‌شوند و در نتیجه امکانات تکنولوژیک بسیار بیشتری در اختیار شما قرار می دهند. به طور مثال بسیاری از انواع قفل‌های دیجیتال مجهز به شب بند، تابع خیالی و قفل کودک هستند. تابع خیالی در و یا قفل هوشمند رمزی کاربرد دارد.

با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید ابتدا و انتهای رمز ورود، اعداد تصافی وارد کنید بدون اینکه مشکلی در باز شدن درب به وجود بیاید. با استفاده از این امکان، دیگر نگران این نخواهید بود که اطرافیان متوجه رمز ورود می‌شوند. همچنین قفل کودک، مانع از این می‌شود که درب از داخل ساختمان باز شود. این ویژگی، برای افرادی که از کودکان و یا افراد آلزایمری در خانه نگهداری می‌کنند بسیار کاربردی و مهم است.

راحتی در رفت و آمد

انواع دستگیره دیجیتال، دارای قفل هوشمند و قفل مکانیکی هستند. قفل‌های مکانیکی تنها با استفاده ازانواع کلید باز می‌شوند و مکن است این مسئله منجر به گم شدن، دزدیده شدن یا شکستن کلید شود و یا در صورت فراموش کردن کلید، پشت درب بمانید. اما در حالت هوشمند؛ شما می‌توانید با کمک ریموت یا تلفن همراهتان درب خانه را باز کرده و نگران جا ماندن و گم شدن کلید نباشید.

دستگیره‌ هوشمند، محصولی زیبا و لوکس

این دستگیره‌ها ظاهری بسیار زیبا و شیک دارند و یکی از دلایل استفاده از آنها هم همین است. همچنین اگر از دستگیره هوشمند اثر انگشتی استفاده کنید، تنها با قرار دادن دستتان روی دستگیره، درب باز خواهد شد و نیازی به انتظار طولانی مدت نخواهید داشت.

مجهز به سیستم ضد ضربه، ضد حریق و ضد شوک

دستگره دیجیتال مانند انواع ، از بدنه‌ای بسیار مستحکم و مقاوم ساخته شده که از آن در برابر هر گونه ضربه و شکستگی مراقبت می‌کند. همچنین این محصولات مجهز به سیستم ضد شوک هستند و در نتیجه در برابر اتصال به ولتاژ بالا، سیستم ایمنی آن از کار نخواهد افتاد. همچنین سنسورهای نصب شده روی دسگیره‌ها، از روی تجمع دود یا افزایش دما متوجه وقوع آتش سوزی شده و در نتیجه آلارم آنها فعال خواهد شد.

معایب دستگیره دیجیتال

اتصال تلفن همراه به قفل:

دستگیره های دیجیتالی معمولاً از طریق بلوتوث یا وای فای با تلفن شما ارتباط برقرار می کنند. در صورت سرقت یا گم شدن تلفن شما، دسترسی شما به فضای داخلی به طور کامل از بین می رود. علاوه بر این، در صورت قطع برق، شما هنوز نمی توانید به فضای داخلی دسترسی داشته باشید. البته موارد دیگر مانند اثر انگشت، رمزها و کارت ها و حتی یک کلید مکانیکی می تواند مشکل را حل کند و به راحتی می توانید وارد منزل شوید.

باتری قفل:

برخلاف قفل های مکانیکی، قفل های هوشمند می توانند با باتری کار کنند. بنابراین هنگامی که باتری تمام می شود، دستگاه دیگر کار نمی کند. بنابراین لازم به یادآوری است تا باتری جدید را با باتری قبلی جایگزین کنید. هرچند که تقریبا یک هفته قبل از اتمام باتری دستگاه به شما آلارم هشدار اتمام باتری را نمایش می دهد.

قیمت دستگیره دیجیتال:

دستگیره های دیجیتالی قیمت خرید بالاتری نسبت به قفل‌های مکانیکی دارند. حتی برای نصب قفل و همگام‌سازی آن با بلوتوث و وای فای شما به متخصص نیاز خواهید داشت. در صورت وجود نقص و خرابی، هزینه تعمیر آن ها نیز بالا است. اما امینت و آرامش شما قطعا این هزینه ها را پوشش خواهد داد.

کاربرد و موارد استفاده از دستگیره دیجیتال

دستگیره‌های دیجیتال، در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار برده می‌شوند. به صورت جزئی‌تر می‌توان موارد استفاده و کاربرد این محصولات را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • برای ساختمان‌های اداری کوچک از این دستگیره‌ها استفاده می‌شود؛ چرا که دستگیره هوشمند امکان گزارش گیری هم دارد و شما می‌توانید با این روش ساعت ورود و خروج افراد را هم بررسی کنید.
  • در بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و کارخانه‌ها، از این دستگیره‌ها برای واحدهای حساس از نظر امنیتی مانند دفتر مدیرعامل و واحد R&D استفاده می‌شود.
  • در خانه‌های هوشمند هم از این دستگیره‌ها استفاده می‌شود؛ چرا که دستگیره دیجیتال می‌تواند با سایر سیستم‌های هوشمند از جمله سیستم روشنایی، گرامیش و سرمایش و… هماهنگ و یکپارچه شود. در این ساختمان‌ها شما می‌توانید با تعریف سناریوهایی مانند خاموش شدن سیستم روشنایی و تهویه مطبوع بعد از خروج از منزل، در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.
  • علاوه بر صنعت گردشگری مانند هتل‌ها، از دستگیره دیجیتال در ماورد پزشکی و در مانی مانند بیمارستان‌ها، داروسازی‌ها و مراکز تصویربرداری پزشکی هم استفاده می‌شود.

سخن پایانی

دستگیره‌های دیجیتال یا هوشمند، علاوه بر بدنه محکم و مقاوم و ساختار قفل مکانیکی، دارای یک سیستم الکترومکانیکی هم هستند که به اینترنت متصل شده و سیگنال‌های مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کند. در این دستگیره‌ها علاوه بر کلید، از اثر انگشت، رمز مخصوص و یا کارت برای ورود و خروج استفاده می‌شود که منجر به امنیت بسیار بالاتر و دستیابی به امکانات بیشتر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا