علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

یکی از حساس‌ترین دوره‌های حیات درختان گردو در طی هر سال، زمان گلدهی آنهاست که بسته به نوع نژاد نهال و زودگل یا دیرگل بودن آن در اوایل تا اواخر فروردین ماه به طول می‌انجامد و البته گاها فرآیند گلدهی درختان گردو در مناطق سردسیر ممکن است تا اواسط اردیبهشت ماه نیز به طول بیانجامد.

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که برای بهبود فرآیند گلدهی نهال گردو چه اقداماتی می‌توان صورت داد که تعداد گل بیشتری بر سطح درختان شکوفا شود و نریزد؟

طبق تحقیقات کارشناسان حاضر در نهالستان برتر نهال، از جمله مهم‌ترین و موثرترین اقدامات یک باغدار در راستای افزایش گلدهی و شکوفایی درختان گردو، آبیاری است که بهتر است با اصول خاصی در طی فواصل منظم اعمال گردد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات کافی و جدیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت آبیاری نهال گردو در فصل گلدهی

از جمله اقدامات مهم باغداران قبل از احداث باغات گردو و خرید نهال گردو، تعبیه سیستم آبیاری صحیح و مقرون به صرفه برای رفع نیاز آبی نهال گردو علی الخصوص در فصولی و دوره‌هایی که گونه ممکن است با تنش آبی در محیط رو به رو شود، است. با سیراب کردن نهال گردو در فصل گلدهی گونه که غالبا اوایل فصل بهار است می‌توانید باردهی درخت گردو خود را تا چندین سال متوالی تضمین نمایید و ضمن افزایش مصونیت گونه در برابر آفات پیش رو در فصل تابستان بر سلامت گونه نیز بیافزایید.

میزان آبیاری نهال گردو در فصل گلدهی

همانگونه که از ظاهر تنومند و برگ‌های پهن درختان گردو در سن بلوغ مشخص است، نیاز آبی این گونه نیز بیشتر از سایر درختان دیگر خواهد بود اما این موضوع به این معنی نیست که امکان آبیاری درختان گردو به صورت بی‌رویه و با روش‌هایی همچون آبیاری غرقابی امکان پذیر است البته که استفاده از این نوع شیوه آبیاری در فصل گلدهی ممنوع می‌باشد و از آن جایی که حداکثر ۲ ماه پس از گلدهی درختان گردو، میوه‌ها در سطح درخت ظاهر می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند، بهتر است به میزان و نحوه آبیاری در دوره گلدهی نهال توجع ویژه‌ای شود؛ چرا که آبیاری صحیح و اصولی در دوره گلدهی درخت گردو مساوی است با گلدهی بیشتر درخت و باردهی بیشتر در آن سال.

با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه و شرایط آب و هوایی و همچنین بافت خاک بهتر است در موعد گلدهی و شکوفایی درختان گردو، آنها را در فواصل منظم ۷ روزه آبیاری نمایید تا شاهد ریزش گل‌های درخت و در نهایت کاهش باردهی در فصل برداشت محصول نباشید؛ در غیر این صورت با عرضه‌ی محصولات ریز به سود قابل توجهی نخواهید رسید.

اهمیت آبیاری در این دوره در حدی است که اگر اعمال نشود و یا در این زمینه کوتاهی شود در نهایت اکسیژن خاک کم شده و شاهد افزایش کربن دی اکسید و گازهای خطرناک متیل و متان در خاک خواهیم بود که در نهایت امر ریزش گل‌ها به دستور هورمون آبسزیک اسید صورت می‌گیرد، پس همواره به میزان رطوبت خاک نهال گردو در فصل گلدهی توجه داشته باشید که هیچ گاه به زیر ۵۰ درصد نرسد و در صورت مشاهده کاهش نم و رطوبت خاک فورا آبیاری سطحی انجام دهید.

بهترین شیوه برای آبیاری نهال گردو در فصل گلدهی کدام است؟

حال که متوجه اهمیت آبیاری نهال گردو در این دوره یعنی فصل گلدهی نهال گردو شدیم، بهتر است در خصوص سازگارترین شیوه‌های آبیاری نهال در این دوره نیز به بحث بنشینیم.

گفته شده که درختان گردو برگ های پهنی دارند که این سطح بزرگ میزان تعرق زیادی خواهد داشت و منابع آبی نیز کاهش خواهد یافت و در دوره های بعدی نیز منجر به تولید میوه‌هایی کوچک و بدون مغز خواهد شد، پس مطلوب است از شیوه‌های آبیاری تحت فشار همچون آبیاری قطره‌ای و آبیاری بارانی استفاده کنید تا آب به صورت مستمر تحت سیستم‌های آبیاری نوین به ریشه نهال گردو برسد.

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

علاوه بر بهره‌گیری از روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی در فصل گلدهی نهال گردو می‌توان از روش‌هایی همچون:

  • آبیاری شیاری
  • آبیاری سطحی

استفاده کنیم تا با تامین آب کافی، نیازهای آبی این نهال را در فصل گلدهی رفع کنیم.

توجه داشته باشید که آبیاری نهال گردو در فصل گلدهی را نمی‌توان با شیوه دیم صورت داد؛ چرا که میزان بارندگی در فصل بهار متغییر و ثابت نخواهد بود.

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

نتیجه گیری

همانگونه که می‌دانید آبیاری درختان گردو تنها به منظور بهبود عملکرد درختان در راستای افزایش باردهی نخواهد بود بلکه با آبیاری درختان گردو می‌توان چوب تنه را نیز تقویت نمود و در نهایت از چوب درخت نیز به سود آوری رسید، چرا که چوب درخت گردو نیز استحکام بالایی برای استفاده در صنایع دارد.

در صورتی که قصد آگاهی از نوین‌ترین شیوه های آبیاری نهال گردو در فصل ‌گلدهی نهال را دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی سایت برتر نهال با ما ارتباط بگیرید و ضمن استعلام قیمت نهال گردو از مشاوره رایگان کارشناسان بهره مند شوید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا