علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

لپ تاپ وصل شده اما شارژ نمیشود؟ 8 نکته برای حل مشکل

اگر لپ‌تاپ شما به برق وصل است اما شارژ نمی‌شود. مراحل زیر را خودتان انجام دهید اما اگر بعد از انجام این مراحل به نتیجه مطلوب نرسیدید باید به یک متخصص مراجعه فرمایید.لازم به زکر است این مقاله دقیق توسط کارشناسان سایت 01it.ir نوشته شده است،که یکی از قدیمی ترین فروشنده های لپ تاپ استوک در سنندج می باشند در ادامه با ما همراه باشید.

لپ تاپ وصل شده اما شارژ نمیشود؟ 8 نکته برای حل مشکل

1. همه اتصالات کابل فیزیکی را بررسی کنید

قبل از اینکه وارد عیب یابی عمیق این مشکل شارژ شوید، ابتدا اصول اولیه را بررسی کنید. مطمئن شوید که کابل شارژ را محکم در درگاه شارژ لپ تاپ خود قرار داده اید.

سپس اتصال آن را به پریز دیواری مجدداً بررسی کنید – در صورتی که سوکت فعلی کار نمی کند، سوکت دیگری را امتحان کنید. اگر به دوشاخه برق وصل هستید، سعی کنید به جای آن مستقیماً به پریز برق وصل شوید.فراموش نکنید که محل اتصال کابل به آداپتور AC را نیز بررسی کنیددر نهایت، مطمئن شوید که مشکل جداگانه ای مانند درصد باتری نادرست در ویندوز 10 ندارید.

آداپتور برق متناوب لپ تاپ به طور ایمن وصل شده است.

2. باتری را خارج کرده و به برق وصل کنید

در مرحله بعد، باید تعیین کنید که آیا باتری لپ تاپ شما کار می کند یا خیر. اگر لپ تاپ شما باتری قابل جابجایی دارد، آن را به طور کامل از دستگاه خود خارج کنید. معمولاً می توانید این کار را با کشیدن چند زبانه در قسمت زیرین دستگاه خود انجام دهید. اگر از فرآیند مطمئن نیستید، دفترچه راهنما یا دستورالعمل‌های Google را برای مدل خاص خود بررسی کنید.

همیشه باید کامپیوتر خود را قبل از خارج کردن باتری خاموش کنید، اگر باتری آن از بین نرود. شارژر و لوازم جانبی متصل را نیز از برق بکشید.

هنگامی که باتری را خارج کردید، دکمه پاور را برای چند لحظه نگه دارید تا شارژ باقی مانده در سیستم پاک شود. پس از انجام این کار، شارژر را وصل کنید و سعی کنید لپ تاپ خود را روشن کنید.

·         باتری قابل جابجایی لپ تاپ

اگر بدون باتری به درستی کار می کند، پس مشکل شارژ لپ تاپ شما به باتری شما مربوط می شود. مطمئن شوید که محفظه باتری تمیز است. در صورت نیاز، هرگونه ماده خارجی داخل آن را با یک پارچه بدون پرز پاک کنید. سپس باتری را دوباره در محفظه آن قرار دهید و مطمئن شوید که تمام کنتاکت ها در یک ردیف قرار گرفته اند. اگر با این کار مشکل برطرف نشد، به احتمال زیاد یک باتری مرده دارید که باید آن را تعویض کنید.

اگر لپ‌تاپ شما باتری قابل جابجایی ندارد، می‌توانید دستگاه خود را باز کرده و خودتان آن را خارج کنید. با این حال، انجام این کار احتمالاً گارانتی شما را باطل می کند و در صورت مرتکب اشتباه می توانید به رایانه خود آسیب جدی وارد کنید. در این موارد، ایمن تر است که رایانه خود را نزد تکنسینی ببرید که بتواند باتری را با استفاده از ابزارهای حرفه ای تجزیه و تحلیل کند. سپس آنها می توانند جایگزین یا راه حل های دیگری را توصیه کنند.

لپ تاپ وصل شده اما شارژ نمیشود؟ 8 نکته برای حل مشکل

3. مطمئن شوید که از شارژر و پورت مناسب استفاده می کنید

در ادامه، باید بررسی کنید که برق (و مقدار کافی از آن) به لپ تاپ شما می رسد.

اطمینان حاصل کنید که شارژر خود را به پورت مناسب لپ تاپ خود وصل کرده اید. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها فقط یک نقطه برای دوشاخه شارژ دارند، اما اگر کامپیوتر جدیدتری دارید، ممکن است از USB-C برای شارژ استفاده کنید.

در این مورد، تمام پورت‌های USB-C لپ‌تاپ خود را امتحان کنید، زیرا ممکن است برخی فقط برای انتقال داده باشند. برخی از کامپیوترها یک نماد پاور کوچک در کنار درگاهی دارند که برای شارژ در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ وصل شده اما شارژ نمیشود؟ 8 نکته برای حل مشکل

4. کابل و پورت های خود را از نظر آسیب بررسی کنید

حتی اگر قبلاً مشکلات اتصال کابل را بررسی اجمالی انجام دادید، بهتر است اکنون سیم برق را با دقت بیشتری بررسی کنید. سیم آسیب‌دیده می‌تواند باعث ایجاد مشکل «شارژ نشدن به برق» شود.

تمام طول سیم برق لپ تاپ خود را از نظر ساییدگی یا آسیب های دیگر نگاه کنید. سعی کنید آن را بگیرید تا ببینید آیا قسمتی از آن برآمده یا بد شکل است. همچنین ایده خوبی است که قسمت آداپتور برق متناوب شارژر را استشمام کنید—اگر بوی سوختگی حس کردید، مشکلی در داخل جعبه رخ داده است و باید شارژر را تعویض کنید. برای ایمنی خود، فوراً استفاده از هر شارژری را که بیش از حد داغ می شود یا بوی سوختگی می دهد، متوقف کنید.

در نهایت، نگاهی به درگاه شارژر لپ‌تاپ خود بیندازید. هنگامی که شارژر را وصل می کنید، باید تناسب نسبتاً خوبی داشته باشید. اگر به نظر شل است، سعی کنید کمی آن را تکان دهید تا ببینید آیا می توانید ارتباط خوبی برقرار کنید.

همچنین وجود آشغال در داخل پورت را بررسی کنید که می تواند مانع از ایجاد اتصال محکم شود. یک چراغ قوه را به داخل پورت بتابانید تا آلودگی های ایجاد شده یا سایر زباله ها را بررسی کنید، که می تواند مانع از انجام کارش شود.

5. مصرف منابع را کاهش دهید

این احتمال وجود دارد که شارژ نشدن باتری شما حتی زمانی که به برق وصل است، مربوط به سخت افزار نباشد. اگر رایانه شما به شدت سخت کار می کند، ممکن است شارژر شما باتری را با سرعت کافی پر نمی کند.

به عنوان مثال، اگر رایانه شما داغ می شود، فن باید بیشتر کار کند تا آن را خنک کند، که باتری بیشتری مصرف می کند. وقتی برنامه ها و فرآیندهای پرمصرف زیادی دارید که به طور همزمان اجرا می شوند، باتری بیشتری را با سرعت بالایی مصرف می کنند.

در ویندوز، می‌توانید Task Manager را با Ctrl + Shift + Esc یا با جستجوی آن در منوی Start باز کنید تا میزان مصرف فعلی منابع را بررسی کنید. در صورت نیاز روی More details کلیک کنید، سپس در تب Processes می توانید ببینید که چه تعداد از منابع در حال استفاده است.

Windows Task Manager استفاده از شبکه

اگر مشکوک هستید که این ریشه مشکل شارژ شماست، سعی کنید برخی از برنامه ها را ببندید. در موارد شدید، باید کامپیوتر خود را خاموش کنید تا خنک شود. پس از بازگشت به حالت عادی، آن را روشن کنید و ببینید آیا شارژر شما می‌تواند با یک بار کاری معمولی باتری را نگه دارد یا خیر.

6. Windows and Manufacturer Power Options را بررسی کنید

سایر مشکلات نرم افزاری نیز می توانند باعث شوند باتری لپ تاپ شما شارژ نشود، حتی زمانی که به برق وصل است. در حالی که برنامه های برق در ویندوز دارای گزینه های خاصی نیستند که از شارژ شدن باتری شما جلوگیری کنند، ابزارهای شخص ثالث می توانند بر نحوه شارژ لپ تاپ شما تأثیر بگذارند.

ابتدا با رفتن به Settings > System > Power & sleep و روی Additional power settings در سمت راست، به صفحه تنظیمات برق ویندوز 10 بروید. اگر این را نمی بینید، پنجره تنظیمات را به صورت افقی باز کنید تا زمانی که ظاهر شود.

در پنجره ایجاد شده، روی تغییر تنظیمات طرح در کنار طرح فعلی خود کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید روی تغییر تنظیمات توان پیشرفته کلیک کنید، اما ساده‌ترین کار فقط انتخاب بازیابی تنظیمات پیش‌فرض برای این طرح است. ببینید آیا این تفاوتی ایجاد می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، نحوه ایجاد یک طرح تغذیه ویندوز سفارشی برای بهبود عمر باتری را ببینید. اگر از ویندوز 11 استفاده می کنید، گزینه های بالا را در Settings > System > Power پیدا خواهید کرد.

7. درایورهای باتری را به روز کنید یا دوباره نصب کنید

از آنجایی که باتری شما یک دستگاه خارجی است،ویندوز از درایورهای خاصی برای ارتباط صحیح با آن استفاده می کند. اگر کامپیوتر شما هنوز به برق وصل است و پس از امتحان کردن موارد بالا شارژ نمی شود، به روز رسانی یا حذف آن درایورها ممکن است روند شارژ را آغاز کند.

روی دکمه Start کلیک راست کرده یا Win + X را فشار دهید، سپس از منوی ایجاد شده Device Manager را انتخاب کنید. بخش Batteries را باز کنید و باید دو ورودی را مشاهده کنید: Microsoft AC Adapter و Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery.

درایورهای باتری Windows 10 Device Manager

روی هر کدام از این موارد کلیک راست کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید. این احتمال وجود دارد که این به روز رسانی را پیدا نکند، اما ارزش امتحان کردن را دارد. می‌توانید درایورها را به‌صورت دستی به‌روزرسانی کنید، اما سازنده رایانه شما احتمالاً درایور خاصی را برای باتری ارائه نکرده است.

اگر آپدیت کاری انجام نداد، روی هر یک از درایورهای باتری کلیک راست کرده و Uninstall device را انتخاب کنید. این باعث می‌شود که کامپیوتر شما با باتری ارتباط برقرار نکند، اما درایور پس از راه‌اندازی مجدد دوباره نصب می‌شود، بنابراین نگران نباشید. پس از حذف هر دستگاه باتری، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید.

پس از راه اندازی مجدد، اجازه دهید ویندوز درایور باتری را دوباره نصب کند و امیدواریم دوباره شارژ شود. اگر جواب نداد، این فرآیند را تکرار کنید، اما پس از خاموش شدن پس از حذف، شارژر خود را از برق بکشید و باتری را خارج کنید. پس از انجام این کار، همه چیز را برگردانید و کامپیوتر خود را دوباره روشن کنید.

8. یک شارژر لپ تاپ دیگر بگیرید

شارژر لپ تاپ

در این مرحله، شما هر راه‌حلی را برای مشکل «شارژ نشدن به برق» امتحان کرده‌اید که هزینه‌ای ندارد. آخرین راه حل این است که یک شارژر کامپیوتر جدید سفارش دهید (یا از یکی از دوستان خود استفاده کنید، اگر اتفاقاً لپ تاپی دارند که از همان شارژر استفاده می کند) و ببینید که آیا کار می کند یا خیر.

در حالی که شارژرهای شخص ثالث ارزان قیمت را در آمازون و سایر خرده فروشان پیدا خواهید کرد، توصیه می کنیم در صورت امکان از یک شارژر رسمی استفاده کنید. قطعات شخص ثالث اغلب مطابق با استانداردهای کیفیت قطعات اصلی نیستند، و در مورد شارژر، استفاده از شارژر ارزان می تواند به رایانه شما آسیب برساند یا حتی باعث آتش سوزی شود.

وقتی شارژر جدیدی می‌خرید، همیشه مطمئن شوید که برای میزان برق مورد نیاز لپ‌تاپ شما رتبه‌بندی شده باشد. برای تأیید این موضوع، مشخصات شارژر رسمی یا اسناد سازنده را بررسی کنید.

امیدواریم یکی یا چند مرحله از مراحل بالا مشکل شارژ نشدن لپ تاپ شما را در هنگام اتصال به برق برطرف کرده باشد. اگر همچنان مشکل داشت، ممکن است بخشی از داخل رایانه شما آسیب ببیند و باعث شود باتری به درستی کار نکند. شما باید آن را به یک تعمیرگاه کامپیوتر بیاورید تا یک متخصص آن را بررسی کند—ممکن است باتری جایگزینی را توصیه کنند.

به خاطر داشته باشید که باتری ها به مرور زمان فرسوده می شوند. پس از تعداد معینی از چرخه ها، هیچ باتری به اندازه قبل شارژ نخواهد داشت. اما تا زمانی که باتری شما کاملاً فرسوده نشده باشد، باید حداقل مقداری شارژ شود.

منبع : صفرویک

دکمه بازگشت به بالا