اقتصادی

واردات قاچاق طلای ۱۴ عیار از ترکیه به ایران

واردات قاچاق طلای ۱۴ عیار از ترکیه به ایران

افزایش ۲۱۳ درصدی ارزش کشفیات مظنون به قاچاق طلا و جواهرات

آفتاب‌‌نیوز :

امیرمحمد پرهام‌فر از افزایش ۲۱۳ درصدی ارزش کشفیات مظنون به قاچاق طلا و جواهرات در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: درباره کشفیات طلا باید به چند موضوع توجه داشت؛ اول اینکه ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق ناظر به ضوابط خرید و فروش و هر نوع نگهداری کالا‌ها است که اگر این ضوابط خرید و فروش و حمل و نگهداری در مورد هر کالایی ابلاغ شود، تخلف از این ضوابط به منزله یکی از تخلفات مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تلقی می‌شود. البته عنوان آن قاچاق نیست و به آن تخلف خاص تبصره ۴ اطلاق می‌شود. این ضوابط به طور مرتب برای اصناف اطلاع رسانی می‌شود که در خرید و فروش‌ها و معاملات دچار این تخلفات نشوند.

وی ادامه داد: بنابراین بخشی از این افزایش ۲۱۳ درصدی کشف قاچاق طلا مربوط به کشف فیزیک طلا در حین قاچاق بوده که عمدتا کشفیات قاچاق طلا در مرز‌های هوایی بوده و بخشی دیگر تخلفات مربوط به عدم رعایت ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق است.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: در بحث طلا هم با قاچاق ورودی و هم با قاچاق خروجی مواجه هستیم، اما در سال گذشته ورود و خروج طلا در/به کشور شرایطی داشت که با پرونده قاچاق خروجی طلا مواجه شدیم و بیشتر کشفیات قاچاق در بحث خروج طلا از کشور بوده و عمدتا طلای با عیار بالا، شمش و طلای آب شده به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

پرهام‌فر تاکید کرد: در حال حاضر خروج ۱۵۰ گرم طلا به صورت مصنوع از کشور مجاز است و باید توجه داشت که بخشی از طلا از ایران به صورت خروج سرمایه از کشورمان انجام می‌شود و عده‌ای دارایی خود را تبدیل به طلا و از کشور خارج می‌کنند. 

وی با بیان با اشاره به ورودی قاچاق طلا به کشور اظهار داشت: قاچاق طلای وارداتی به کشور عمدتا در قالب طلای مصنوع ساخته شده که عیار آن پایین تراز عیار طلای رایج در کشورمان است و کیفیت پایین‌تری از طلای ایرانی دارد و عمدتا مبدا این قاچاق کشور ترکیه است که عیار پایین‌تری از ۱۸ دارد و طلا با عیار ۱۶ و ۱۴ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این موضوع به صنوف مربوطه اطلاع رسانی شده‌ا ست و به طور قطع خرید طلای خارجی به ضرر مردم تمام می‌شود چراکه طلا با عیار کمتر از ۱۸ عیار را با قیمت کمتری می‌توانند بفروشند در حالی عمندتا در زمان خرید از عیار پایین آن مطلع نیستند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با تاکید بر اینکه خریداران طلای خارجی باید به این موضوع توجه داشته باشند که کالای قاچاق خریداری کرده‌اند و ریسک خرید کالای قاچاق متوجه آن‌ها می‌شود، گفت: به طور کلی واردات مصنوع طلا به کشور ممنوع است و این موضوع جدیدی نیست و از آنجایی که ایران سازنده انوع مصنوع طلا است، واردات مصنوع طلا از قبل ممنوع بوده و هر مصنوعی که وارد کشور شود، قاچاق محسوب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا