مزایا و معایب استفاده از کولینگ تاور کراس فلو
به نقل از betterbricks.com استفاده از برج خنککننده جریان متقاطع دارای مزایای بسیار زیادی است. ارتفاع این برج نسبت به نمونه مکعبی و استوانهای کوتاهتر است و به همین دلیل به راحتی قابل حمل و جاگذاری میباشد. همچنین همین ارتفاع کم باعث میشود که آبرسانی بهتر صورت بگیرد.
پکینگ برج خنک کننده: به دلیل به کار رفتن فایبرگلاس در ساخت بدنه دستگاه طول عمر آن بسیار بیشتر است و همچنین به علت فنهای مرغوبی که در تولید آن استفاده شده است لرزش و صدای آن نسبت به نمونههای مشابه بسیار کمتر است.
از مزیتهای برج خنککننده کراس فلو میتوان به ارتفاع کوتاهتر آن نسبت به و اشاره کرد.
از دیگر مزایای برجهای خنککننده کراس فلو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برج خنککننده ابارا در کمپانی ما دارای طراحی خاص لوورهای ورودی هوا در شرایط ویژه برای محیطهای آلوده و دارای گردوغبار است که اغلب در نمونههای دیگر مشاهده نمیشود.
یکی از معایب این دستگاه راندمان و کارایی کمتر آن در مناطق گرم و خشک نسبت به دیگر مناطق میباشد. همچنین در این برجها افت فشار صورت میگیرد و باعث میشود توان مصرفی موتور افزایش یابد.
البته ناگفته نماند که مدل فلزی این دستگاه دچار رسوب و پوسیدگی میشود که باعث کاهش عمر آن نسبت به نمونه فایبرگلاس است. به همین دلیل توصیه میشود که جنس فایبرگلاس را خریداری نمایید.
کاربردهای برج خنککننده متقاطع
کولینگ تاور کراس فلو به علت طراحی فوقالعادهای که دارد دارای کاربردهای بسیار زیادی میباشد. البته اغلب از این تجهیز در مراکز صنعتی بهره میبرند.
معمولا مراکزی که از این خنککننده استفاده میکنند شامل: مجتمعهای اداری، تجاری و صنایعی همانند پتروشیمی، پالایشگاهها، صنایع غذایی، نیروگاهها و … نیز اشاره کرد. این برج خنککننده در ابعاد کوچکتر برای ساختمانهای مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار پرطرفدار است.
کاربرد اصلی این تجهیز دقیقا شبیه به بوده و خنک کردن سیاب آب است و در صنایع سرمایشی بسیار پرکاربرد میباشد.
نحوه کارکرد برج خنککننده کراس فلو
طریق کار کردن برج خنککننده متقاطع به این حالت است که آب با استفاده از هات واتر (HOT WATER) به دستگاه وارد میشود و بعد از رد شدن از لولهها وارد بخش مخزن آبریز میشود.
همین آب بعد از عبور از سوراخهایی که در تشت آبریز وجود دارد، به مرور بر روی سطوحی که مناسب با جهت جریان متقاطعی آب و هوا باشد به صورت خودکار پکینگ میشود.
آب به دلیل وجود نیروی ثقل به سمت Basin (قسمت پایین) ریخته میشود و هوای تازه هم به طرف فن کولینگ تاور گردش پیدا کرده و از دستگاه خارج میشود.
این دستگاه اغلب از جنس بدنه فایبرگلاس ساخته میشود و با مشکلاتی مانند زنگزدگی و خوردگی مواجه نمیشود که عملکرد آن را مختل کند.
قیمت کولینگ تاور کراس فلو در وبسایت Deltacooling
معمولا قیمت برج خنککننده کراس فلو به کیفیت جنس بدنه، قطعات به کار رفته در ساخت آن و همچنین متریال اولیهای که در تولید به کار رفته است بستگی دارد. از آنجاییکه ظرفیت این تجهیز بین 50 تا 1000 تن متغیر است، قیمت آن نیز متفاوت میباشد.
ما در کمپانی دلتا کولینگ، نمونه اصلی و باکیفیتی از این برج خنککننده را با استفاده از بهترین قطعات و تحت نظارت ناظر کیفی طراحی و تولید میکنیم که با مناسبترین قیمت در بازار عرضه مینماییم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق شماره تماسهای موجود در صفحه و یا آدرس وبسایت دلتا کولینگ به ادرس«deltacooling.ir» با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید
یا برجخنککن کراسفلو (Cross Flow Cooling Tower) نوعی سیستم مدارباز جهت خنک نمودن آب محسوب میشود. برج خنککن جریان متقاطع برای اولین بار توسط شرکت در ژاپن برای خنککردن آب در مناطق شرجی ارائه گردید و به همین دلیل در صنایع برودتی تحت عنوان نیز شناخته میشود. در برج خنک کننده جریان متقاطع جریان آب از بالای برج به سمت پایین پاشیده شده و هوا از قسمت پایین توسط یک فن یا پروانه در جهت عمود بر جریان آب دهش یا مکششده و در این ارتباط جریان آب در سطح عرضی کولینگ تاور خنک میگردد. نوع ساختار برج خنک کننده کراس فلو به شکل هندسی مستطیل میباشد و جریان هوا از دو طرف توسط لوور یا دریچه های ورودی سرتاسری به داخل کشیده میشود.
وظیفه دفع گرمای حاصل از تجهیزاتصنعتی گرمازا را به عهده دارد و از آنجا که خود نوعی مولد سرمایش تبخیری محسوب میشود سبب افزایش رطوبت محیط میگردد و درنتیجه با افزایش رطوبت هوا ظرفیتبرودتی کولینگ تاور نیز کاهش مییابد. باتوجه به مطالب ذکرشده، برجخنککننده مخالف دستگاه مناسبی برای خنککاری آب در مناطق مرطوب به حساب نمیآید. در این طور مناطق از چیلرها جهت خنکسازی آب در یک سیکل تراکمی یا جذبی استفاده میشد. به دلیل مشکلات متعدد از جمله هزینهبالای خرید چیلر و تعمیر و نگهداری سخت این تجهیز شرکت ابارا تصمیم به طراحی برجخنککننده ابارا یا کراس فلو با سیستم گردشهوا به صورت متقاطع شد.
پس از تکمیل این طراحی در واقع هوای محیطهای مرطوب که دارای رطوبت زیادی بودند در تمامی لایهها به صورت یکنواخت در تماس با آب قرار میگرفت و راندمان برجهای خنککن با تغییر نوع گردش هوای ورودی بسیار افزایش پیدا کرد. به بیانی علمیتر و واضحتر برجخنککننده جریانمتقاطع سبب تماس هوایتازه در تمامی سطوح و لایههای پکینگ با جریانآب میشود و دیگر همانند برجخنککننده جریانمخالف هوا خاصیت رطوبتگیری خود را در لایههای بالاتر از دست نخواهد داد.
برجخنککننده کراسفلو همانطور که از نام آن مشخص است با ورود جریان هوا به صورت عرضی در سراسر سطوح خنککننده(پکینگ ها) سبب برخورد هوا و آب به صورت عمودی و درنتیجه کاهش دمای آب میشود. به دلیل ورود هوا به صورت عرضی در تمامی لایههای پکینگمدیا هوایتازه در ارتباط با آب قرار خواهدگرفت و از این رو اگر هوایتازه ورودی به برجخنککن دارای رطوبت بالایی باشد قابلیت خوبی است که برجخنککننده جریانمتقاطع از هوای تازه بهترین استفاده را مینماید. درواقع به دلیل همین عملکرد ورودی جریان هوا از برجخنککننده جریانمتقاطع بیشتر در مناطق با اقلیم رطوبتی و مرطوب (شرجی) استفاده میشود. ورودی هوا در برجخنککننده جریانمتقاطع از دو طرف این دستگاه طراحیشده و به دلیل نحوه چگونگی ورود هوا این لوورهای مکش هوا به صورت سرتاسری در دو طرف برجخنککاری تعبیه میگردد.
برای کنترل دمای آب خروجی از برجخنککن کراسفلو راههای گوناگونی وجود دارد که سادهترین آن استفاده از سنسور دما به علاوه ترموستات و درنتیجه روشن و خاموشکردن فن های کولینگ تاور می باشد. در این روش حسگر ترموستات دمای آب خروجی برج خنک کننده را سنجیده و در صورت کمتر بودن دمای آب سرد از دمای ایده آل مورد انتظار فرمان خاموش شدن فن یا پروانه را صادر می کند.
در برج های خنک کننده ای که دارای یک فن جریان محوری بزرگ هستند می توان با استفاده از یک کنترلکننده فرکانس (اینورتر) دور فن را کاهش یا افزایش دهیم و یا حتی می توان آن را خاموش یا روشن نمود. به منظور کنترل بهتر دمای خروجی آب در برج خنک کننده جریان متقاطع می توان از یک درایو دور متغیر یعنی اینورتر در مدارتابلوکنترل استفاده نمود که با کاهش فرکانس و دور خروجی موتور سبب کاهش دور فن یا پروانه و کاهش میزان هوادهی گردد. در این روش موتور دیگر به تعداد زیاد خاموش و روشن نمی گردد و با کاهش دور فن و موتور هم مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا می کند و همچنین استهلاک قطعاتی همچون پروانه و موتور نیز به شدت کمتر خواهد شد.
در برجهای خنک کننده جریان متقاطع با ظرفیت بالا که در طراحی آن ها از یک یا چند فن بزرگ استفاده می شود کنترل دمای آب از طریق خاموش روشن کردن موتور و فن می تواند مشکلاتنی را همچون افزایش سریع دمای آب و لزوم آغاز به کار فن در مدت زمان کوتاه است در این صورت مدت خاموشی فن کاهش یافته و دفعات راه اندازی آن بیشتر می شود. در این طور مواقع راه حل دوم یعنی استفاده از اینورتر جهت کنترل دور فن در برج خنک کن جریان متقاطع پیشنهاد می شود.
کنترل دبی آب با استفاده از شیر سه راهی با مسیرکنارگذر در ورودی آب برج خنک کننده جریان متقاطع است. در این روش بخشی از آب رفت به مدار برگشت وارد شده و موجب تعدیل دمای آب خروجی از برج خنک کننده می شود. استفاده از کنترل کننده دور برای پمپ های سیرکولاتور چرخش آب نیز از دیگر روش های کنترل دبی برج خنک کننده جریان متقاطع می باشد.