عمومیمدیریت کسب و کار

تصفیه آب خانگی یا آب خریداری شده: کدامیک را انتخاب کنیم؟

با توجه به افزایش آگاهی مردم از میزان تاثیر زیست محیطی بطری‌های پلاستیکی آب معدنی، بیشتر به سمت نوشیدن آب‌های تصفیه شده و سالم روی آورده‌اند. ممکن است بسیاری از مردم ندانند که چه گزینه‌ای برای مصرف سالم‌تر و ایمن‌تر است یا کدام یک طعم بهتری دارد. با این وجود، هنگام انتخاب بین آب معدنی و آب تصفیه شده، فاکتورهای وجود دارد که حتما باید آنها در نظر داشته باشید. برای اینکه بیشتر درباره این فاکتورها و جوانب مثبت و منفی هر دو نوع آب بدانید این مقاله را دنبال کنید و به خواندن و مطالعه آن ادامه دهید.

جوانب مثبت و منفی آب تصفیه شده

عواملی که هنگام انتخاب بین آب تصفیه شده و آب معدنی باید در نظر گرفته شود شامل سلامت آب، عطر و طعم آن، هزینه و در دسترس بودن آن و در نهایت تاثیر زیست محیطی آن می‌شود. در زیر به جوانب مثبت و منفی آب تصفیه شده خواهیم پرداخت.

سلامت آب

آب لوله کشی و آب زیرزمینی مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌هایی دارد که با استفاده از از بین می‌روند. به همین خاطر این نوع آب تمام استانداردهای لازم برای نوشیدن آب سالم را دارد و می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم، در طول روز استفاده شود. افراد می‌توانند برای مطمئن شدن از نوع آب مصرفی از دستگاه‌هایی با فیلتر کربن یا سیستم اسمز معکوس استفاده کنند تا هرگونه ناخالصی، آلودگی، مواد مضر، گل و لای، میکروب‌ها و ویروس‌ها را از آب حذف کنند.

طعم و مزه

آب‌های لوله کشی همه به خاطر وجود کلر، دارای طعم و مزه ناخوشایندی هستند، که این طعم و مزه به واسطه از بین می‌رود. حتی برخی آب‌های لوله کشی ممکن است به اندازه آب معدنی طعم خوبی نداشته باشند، اما این دلیلی برای بهتر بودن و سالم‌تر بودن آب معدنی نمی‌تواند باشد. این ممکن است به دلیل کلر و یا میزان بالای مواد معدنی درون بطری‌های آب معدنی باشد.

تصفیه آب خانگی یا آب خریداری شده: کدامیک را انتخاب کنیم؟

هزینه و راحتی

مصرف آب آشامیدنی تصفیه شده بسیار به صرفه‌تر از خرید مداوم آب معدنی است. شما با یک بار هزینه کردن می‌توانید یک سرمایه گذاری بسیار عالی انجام دهید و علاوه بر سالم نگه داشتن بدن خود، محیط زیست را نیز از وجود بطری‌های پلاستیکی نجات دهید.

اثرات زیست محیطی

آب تصفیه شده ابتدا در لوله کشی به دست مصرف کننده می‌رسد. برای جلوگیری از آلودگی آب، شرکت‌های تصفیه آب با استفاده از فرآیندهای مختلف، آب آشامیدنی عمومی را با مواد شیمیایی تصفیه می‌کنند. همچنین به محض مصرف آب آشامیدنی، مصرف کننده لیوان آن را باید با مایع ظرف‌شویی و آب بشوید. این مراحل شامل استفاده از مواد شیمیایی و انرژی می‌شود، که بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد. اما با این حال ثابت شده است که میزان تاثیر آب آشامیدنی بر روی محیط زیست به نسبت کمتر از تاثیری است که بطری‌های آب معدنی بر روی محیط زیست می‌گذارند.

جوانب مثبت و منفی آب معدنی

در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره جوانب مثبت و منفی آب معدنی صحبت کنیم.

سلامت آب

فرآیند سالم سازی در بطری‌های آب معدنی به گونه‌ای است که میزان مواد معدنی ضروری در آن به مقدار کمی کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که با دستگاه تصفیه آب، مواد معدنی ضروری و مفید به طور کامل حفظ می‌شود. یکی از دلایل نگرانی‌ها در مورد سلامت آب معدنی، وجود پلاستیک در آب بطری است. حتی مطالعات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بطری‌های آب معدنی نشانه‌ها یی از آلودگی میکروپلاستیک را دارند و میزان آن در آب معدنی دو برابر مقدار موجود در آب لوله کشی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این آلودگی حداقل تا حدی به دلیل فرآیند بسته بندی آب معدنی است. محققان اکنون در حال بررسی تأثیر این ریزپلاستیک‌ها بر سلامت انسان هستند.

طعم و مزه

برخی از افراد ممکن است طعم آب معدنی را ترجیح دهند. با این حال، همان‌طور که در بالا ذکر شد، مطالعات نشان می‌دهد که اکثر مردم نمی‌توانند تفاوت بین مزه آب تصفیه شده و آب معدنی را تشخیص دهند. در واقع یکی از مهم‌ترین دلیل برای انتخاب آب معدنی مزه آن است که اگر افراد آب تصفیه شده را امتحان کنند، متوجه تفاوت نخواهند شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که بر روی طعم و مزه آب معدنی تاثیر می‌گذارد، منبعی است که از آن بطری‌های آب پر می‌شود.

آبی که از یک منبع زیرزمینی یا چشمه تازه تأمین شود، با موارد دیگر بسیار فرق دارد و با نوشیدن آن می‌توان به تفاوت طعم و مزه پی برد. منابعی که آب معدنی از آنها تهیه می‌شود شامل موراد زیر می‌شود: اگر شخصی به آب گازدار و آب‌های طعم‌دار علاقه دارند، ممکن است سراغ خرید آب معدنی بروند و‌ آن را ترجیح دهد. بسیاری از برندها برای جذب مشتری بیشتر، سراغ تولید آب مزه‌دار مانند آب با طعم مرکبات یا توت فرنگی رفته‌اند. بسیاری حتی آب گازدار و مزه‌دار را جایگزین آب سالم می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند برای آنها خطر داشته باشد.

هزینه و راحتی

طبق برخی بررسی‌ها مشخص شده است که میزان هزینه برای آب معدنی چندین برابر آب تصفیه شده و دستگاه تصفیه آب می‌شود. بسیار جالب است، که مردم به جای خرید دستگاه تصفیه آب با کیفیت و خرج مبلغی برای یک بار، سراغ خرید مداوم آب معدنی می‌روند. یکی از دلایلی که مردم با وجود اختلاف هزینه، بطری آب معدنی را به جای آب تصفیه شده انتخاب می‌کنند، این است که دستیابی به این نوع آب در هر جایی آسان است – به خصوص اگر دسترسی به شیر آب و دستگاه تصفیه آب وجود نداشته باشد.

اثرات زیست محیطی

تحقیقات نشان می‌دهد که بطری سازی، فرآیندهای حمل و نقل آب معدنی و همچنین دفع و بازیافت بطری‌های پلاستیکی پس از استفاده، اثرات نامطلوب زیست محیطی بسیاری دارند. بسیاری از مردم این بطری‌ها را در طبیعت رها می‌کنند و در نتیجه هنگام تخریب و تجزیه، مواد سمی نیز آزاد می‌کنند. همچنین افرادی هستند که فکر می‌کنند با استفاده مجدد از بطری‌های آب می‌توانند از اثر زیست محیطی آن جلوگیری کنند. این ممکن است در طولانی مدت خطراتی را به همراه داشته باشد، که از جمله معدنی می‌توان به خطر رشد باکتری و خطر نفوذ سموم به آب از طریق پلاستیک اشاره کرد.

آب تصفیه شده بهتر است یا آب معدنی؟

به طور کلی، مصرف آب تصفیه شده در هر حالی بهترین گزینه است. این است که آب تصفیه شده سالم، مقرون به صرفه یا به نوعی ارزان‌تر است و نسبت به آب معدنی تأثیرات زیست محیطی بسیار کمتری دارد. آب تصفیه شده بسیار سالم است و از نظر طعم و مزه، اکثر مردم نمی‌توانند تفاوت طعم را در هر دو تشخیص دهند. حتی آب تصفیه شده در مواقعی بسیار خوش‌طعم‌تر است. گاهی اوقات دسترسی به آب معدنی در هر مکانی بسیار آسان‌تر از آب تصفیه شده است. برای راحتی در استفاده از آب تصفیه شده می‌توانید همیشه یک بطری آب تصفیه شده را همراه خود داشته باشید.

۶ نکته ای که قبل از خرید دستگاه تصفیه آب برای منزل یا محل کار خود باید بدانید:

۱به دنبال گواهینامه NSF باشید

گواهینامه بنیاد ملی بهداشت (NSF) به دستگاه های تصفیه آبی تعلق می گیرد که تست ها و آزمایش های دقیقی را پشت سرگذاشته و با استانداردهای ایمنی بهداشتی مطابقت دارند. دقت کنید که دستگاه تصفیه آبی که قصد خرید آن را دارید ، حتما گواهینامه NSF داشته باشد.

۲در باره گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه آب تحقیق کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از نکات مهم در تصمیم گیری شما برای خرید دستگاه هستند.

از فروشنده سوال کنید که

  • در صورت خرابی دستگاه تصفیه آب خانگی ، هزینه های تعمیر آن بعهده چه کسی است؟
  • مدت زمان گارانتی چند وقت است و اگر دستگاه نیاز به تعویض قطعه ای داشته باشد ، آیا هزینه آن را شما پرداخت می کنید؟
  • دست مزد سرویسکار و هزینه ایاب و ذهاب او بعهده چه کسی است؟
  • و در نهایت اگر مشکل حل نشد آیا شرکت حاضر است دستگاه تصفیه آب شما را تعویض کند؟

۳درباره تامین قطعات و فیلترهای یدکی دستگاه تحقیق کنید

فیلتر های دستگاه تصفیه آب هر ۶ ماه یکبار نیاز به تعویض دارند.

  • آیا فروشنده قادر به تامین فیلترهای بهداشتی و استاندارد هست؟
  • آیا انباری از قطعات و فیلترها برای پشتیبانی از مشتریان خود دارد؟
  • آیا نمایندگی های فروش فیلتر در نزدیکی محل زندگی شما حضور دارند؟
  • هزینه های تعویض فیلترها چقدر است؟

اینها مسایلی هستند که قبل از خرید دستگاه باید به آنها توجه کنید تا در زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی ، به مشکلی برخورد نکنید.

۴آیا این دستگاه تصفیه آب مجهز به سوئیچ ها و تجهیزات محافظ پمپ هست؟

این سوالی است که باید از فروشنده بپرسید. در مواقع قطع برق و یا قطع آب ورودی به منزل ، آیا پمپ دستگاه به طور اتوماتیک خاموش می شود و یا به کار خود ادامه می دهد؟ دستگاه های تصفیه آب باید مجهز به یک قطع کننده اتوماتیک به نام سوئیچ قطع در فشار پایین باشند. این سوئیچ در هنگام قطع آب وروی ، پمپ دستگاه را خاموش می کند و به نوعی محافظ پمپ است. دقت کنید که دستگاه شما مجهز به این سوئیچ باشد.

۵به چه نوع فیلترهایی نیاز دارید؟

قبل از اینکه برای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی اقدام کنید باید آلاینده های موجود در آب آشامیدنی خود را بشناسید و دستگاهی را تهیه نمایید که متناسب با نوع آلاینده های آب آشامیدنی  شما باشند. برای آگاهی از نوع آلودگی ها ، یک نمونه از آب را به آزمایشگاه های مستقر در شهر خود ببرید.

۶درباره سوابق فروشنده تحقیق کنید

  • فروشنده و توزیع کننده اصلی دستگاه تصفیه آب چند سال در این کار بوده است؟
  • تا چه حد با مسایل فنی و علمی مرتبط با تصفیه آب آشنایی دارد؟

به طور کلی سعی کنید سراغ شرکت ها و افرادی بروید که دانش فنی و علمی کافی این کار را داشته باشند تا در مواقع لزوم بتوانند به درستی از دستگاه پشتیبانی کرده و مشکلات شما را حل کنند.

دکمه بازگشت به بالا