عمومیمدیریت کسب و کار

آشنایی با نحوه محاسبه وزن میلگرد

محاسبه وزن میلگرد چه اهمیتی دارد؟

به نقل از آسرون؛ همان‌طور که می‌دانید وزن هر شاخه میلگرد به فاکتورهای گوناگونی مانند گرید، استاندارد ساخت، سایز و آلیاژهای به‌کار رفته وابسته است. از آنجایی‌که استفاده از محصولات با کیفیت و دوام بالا در ساخت سازه‌های مستحکم و استاندارد بسیار ضروری است و با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور ما، محاسبه وزن این قطعات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. از طرفی قیمت میلگرد نیز متاثر از وزن آن است؛ بنابراین آشنایی با روش‌های گوناگون محاسبه این مشخصه در هر قطعه فولادی از جنبه‌های مختلفی ضروری است.

پس با توجه به اینکه کشور ما در مسیر گسل‌های گوناگون قرار دارد و با توجه به حوادثی که در چند سال اخیر به علت اهمال‌کاری در استفاده از مصالح باکیفیت در کشور رخ داده‌است، محاسبه دقیق وزن متریال مورد نیاز از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین اقدامات قبل از شروع هر پروژه‌ای به‌شمار می‌رود. در ادامه به معرفی بهترین و اصولی‌ترین روش‌های محاسبه این ویژگی و قیمت میلگرد بناب می‌پردازیم.

آشنایی با نحوه محاسبه وزن میلگرد

4 روش محاسبه وزن انواع میلگرد

وزن میلگرد را می‌توان از راه‌های مختلفی محاسبه کرد. 4 روش کاربردی و اصولی در محاسبه وزن این مقطع فولادی، جدول اشتال، جدول وزنی کارخانه، جدول استاندارد و استفاده از فرمول هستند. در ادامه هرکدام از این روش‌ها به تفصیل بررسی می‌شوند.

روش 1: استفاده از جدول اشتال

جدول اشتال، طبق استاندارد DIN (آلمانی) تنظیم شده و جدولی استاندارد برای محاسبه وزن است. در این جدول اطلاعاتی نظیر وزن مخصوص و مساحت سطح مقطع مربوط به هر سایز از میلگرد قرار دارد. یکی از کاربردهای اساسی آن، محاسبه مقدار محصول مورد نیاز برای مسلح کردن بتن است. برای استفاده از جدول فوق باید ستون مساحت را بررسی و کوچک‌ترین عددی را پیدا کنید که بزرگ‌تر یا مساوی مقدار مساحت میلگرد موردنظرتان است. حالا در همان ردیف می‌توانید وزن قطعه مربوطه را پیدا کنید.

روش 2: از طریق جدول وزنی کارخانه تولید کننده

هر کارخانه با توجه به استاندارد مورد استفاده در ساخت میلگرد، جدول محصولات خود را تنظیم می‌کند. معمولا این جدول باید توسط کارخانه‌ها به خریدار اعلام شود. توجه‌داشته باشید که وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف، دارای تفاوت‌هایی است. جدول وزنی کارخانه‌ها از لحاظ ظاهری شبیه به جدول وزنی استاندارد است (استاندارد استفاده شده در تولید محصول) و تفاوت زیادی ندارد. نکته مهم این‌که شما باید در کنار وزن، کیفیت ساخت را نیز در نظر بگیرید و از محصولات کارخانه‌های شناخته‌شده و معتبر در پروژه‌های خود استفاده کنید.

روش 3: محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول‌های استاندارد

معروف‌ترین استانداردهای مورد استفاده در کشور ما برای ساخت میلگرد، GOST 5781 روسیه، ISNO 3132 ایران، BS 4449 بریتانیا وDIN 488:86  آلمان هستند. در میان استانداردهای فوق، GOST 5781 کشور روسیه قدیمی‌ترین استاندارد ساخت این مقطع فولادی است که طبق آن محصولات در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 طبقه‌بندی می‌‌شوند.

هر کدام از استانداردهای ذکر شده دارای جدول وزنی مشخصی هستند که کارخانه‌ها، موظف به تولید محصولات بر‌اساس مقادیر اعلام شده در آنها هستند. واحد وزن میلگرد در این جدول‌ها بر حسب متر است. شما می‌توانید به‌راحتی وزن هر شاخه را با ضرب عدد درج شده در جدول در طول شاخه محاسبه کنید.

روش 4: با استفاده از فرمول محاسبه وزن میلگرد

استفاده از فرمول‌ها راهی دیگر برای محاسبه دقیق وزن است. به‌دست آوردن وزن از طریق جایگذاری در فرمول، خود به چند روش انجام می‌شود که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

گرفتن نمونه از فروشنده

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، درخواست نمونه‌ای کوچک از تولید کننده است. با داشتن وزن نمونه و تقسیم بر طول آن، وزن هر متر میلگرد محاسبه می‌شود. بعد از به‌دست آوردن مشخصه فوق، این عدد را با توجه به سایز قطعه با عدد متناظر آن در جدول استاندارد بررسی و مقایسه کنید. اگر وزن محاسبه شده مساوی یا بزرگتر از عدد متناظر در جدول استاندارد باشد، در نتیجه محصول مورد نظر استاندارد است. برای محاسبه وزن میلگرد به کیلوگرم باید در فرمول زیر وزن را برحسب گرم و طول را به میلی‌متر قرار دهید.

طول نمونه / وزن نمونه = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

فرمول محاسبه وزن میلگرد

 محاسبه با استفاده از وزن مخصوص فولاد

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های محاسبه، استفاده از فرمول زیر است که طبق استاندارد آلمانی DIN به‌دست آمده است. در روش‌های دیگر، وزن را به‌ازای هر متر محاسبه می‌کنند؛ اما این فرمول، وزن قطعه را به‌ازای متراژ مورد نیاز شما حساب می‌کند. لازم به ذکر است که قطر و طول باید به میلی‌متر وارد شوند.

7.8/1000*3.14*طول * قطرمیلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

فرمول کارگاهی (استفاده از عدد 162)

این فرمول توسط استاندارد ملی INSO 3132 (ISIRI 3132) پیشنهاد شده و سریع‌ترین روش محاسبه وزن میلگرد است. دقت کنید که نباید تفاوت زیادی بین وزن هر متر از محصول خریداری شده و مقدار به‌دست آمده از این روش باشد. فرمول کارگاهی به شرح زیر است:

162/نمره میلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

محاسبه آنلاین وزن میلگرد

 در کنار راه‌های گفته‌شده در بالا، روش دیگری به‌نام محاسبه آنلاین وزن میلگرد نیز این روزها کاربرد زیادی پیدا کرده‌است. به‌دست آوردن وزن قطعات به‌صورت آنلاین از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص انجام می‌شود. شما می‌توانید به‌راحتی با وارد کردن اطلاعات محصول، در سریع‌ترین زمان ممکن وزن آن را حساب کنید.

جدول وزن میلگرد 8، 14 و 16

در این جدول وزن تمامی سایزهای میلگرد اعم از وزن میلگرد 8، وزن میلگرد 16 و 18 را می توانید مشاهده نمایید. در این جدول وزن هر شاخه 12 متری براساس استاندارد دین خدمت شما ارائه شده است.

سایز میلگرد (mm) وزن شاخه 12 متری میلگرد (kg)
8 5
10 8
12 11
14 15
16 19
18 24
20 30
22 36
25 47
28 58
32 76
36 96

همان طور که ذکر شد وزن میلگرد را می توانید براساس روش های متفاوتی مجاسبه نمایید که از جمله آن ها می توان به محاسبه آنلاین وزن میلگرد، استفاده از فرمول و جدول اشاره کرد. نکته ای که لازم است بدانید این است که باید پس از محاسبه وزن میلگرد با هریک از روش های ذکر شده وزن نهایی را با وزن ذکر شده در برگه آنالیز و یا عدد نشان داده شده در باسکول مقایسه نمایید.

متاسفانه برخی از سودجویان اقدام به فروش میلگردهایی با وزن کمتر ولی با لیبل کارخانجات را نموده و از این رو محاسبه و مقایسه وزن میلگرد با وزن استاندارد آن بسیار حائز اهمیت می باشد. میلگرد 14 دارای کاربرد بسیار زیادی در بازار بوده و از این رو محاسبه وزن آن بسیار اهمیت دارد. همچنین وزن میلگرد 14 در کارخانجات مختلف ممکن است متفاوت بوده و برای مثال وزن این محصول در کارخانه ذوب آهن اصفهان به جدول اشتال نزدیک تر بوده و از کیفیت بالاتری برخورادار می باشد.

جمع‌بندی

با توجه به این‌که ممکن است برخی از تولید کنندگان، در ساخت این محصول تخلفاتی را مرتکب شوند و محصولاتی با وزن کمتر از استاندارد تولید کنند، آشنایی با راه‌های مختلف محاسبه وزن میلگرد برای خرید محصولات استاندارد و باکیفیت کمک زیادی به شما می‌کند. از طرف دیگر در زمان تخمین هزینه‌های پروژه، اطلاع از وزن و مقدار قطعات مورد نیاز ضروری است. در نوشته فوق انواع روش‌ها و فرمول‌ محاسبه وزن میلگرد معرفی شد. یکی از سریع‌ترین راه‌ها، استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های محاسبه آنلاین وزن میلگرد است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود. دیدگاه خود را درباره این نوشته در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

استفاده از میلگردهایی با وزن کمتر از حالت استاندارد چه پیامدهایی را به‌دنبال دارد؟

به کار بردن میلگردهایی با وزن غیر استاندارد باعث خطا در انجام محاسبات و ساخت سازه‌های بی‌کیفیت و غیرایمن می‌شود.

وزن میلگرد حرارتی چگونه محاسبه می‌شود؟

وزن میلگرد = ( شعاع به توان 2* عدد پی * طول * چگالی فولاد )

عدد پی = ۳.۱۴ ، چگالی آهن= ۷۸۵۰

آیا وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف با هم تفاوت دارد؟

بله، این اختلاف وزن به‌دلیل تفاوت ترکیبات فولادهای به‌کار رفته در محصولات است.

دکمه بازگشت به بالا