عمومیمدیریت کسب و کار

چرا جاروبرقی یهو خاموش شد

جاروبرقی یکی از لوازم برقی داخل منزل است که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمیز کردن خانه بدون وجود آن بسیار مشکل خواهد بود. یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای جاروبرقی پیش بیاید این است که در زمانی که در حال استفاده از این دستگاه هستید خاموش شود و دیگر روشن نشود.

خاموش شدن جاروبرقی معمولاً بنا به دو علت اصلی در حین کار خاموش می‌شود. اول این که ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت از جاروبرقی موتور آن داغ شود و همین باعث خاموش شدن دستگاه شود.

زمانی که قرار است محوطه بزرگی را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید، بهتر است نهایتاً تا نیم ساعت جاروبرقی را روشن نگه دارید، پس از آن 15 دقیقه به جارو استراحت بدهید و بعد از این که دمای موتور پایین آمد دوباره آن را روشن و استفاده کنید. به این ترتیب از خراب شدن جاروبرقی و سوختن موتور آن جلوگیری می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

دومین علت رایجی که می‌تواند باعث خاموش شدن جاروبرقی شود اتصالی برق یا وجود مشکل در برد الکتریکی و سیم‌های متصل به جاروبرقی است که باید توسط متخصص به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و روشن نشدن آن هر چه که باشد روش‌های رفع کردن این مشکل چندان دشوار نخواهد بود. در ادامه عواملی که می‌توانند در خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی در حین کار دخیل باشند به همراه راه حل‌هایی برای آنها توضیح داده شده اند.

با این وجود اگر روش‌های زیر را امتحان کردید و موفق به حل مشکل جاروبرقی خود نشدید می‌توانید در هر زمان از روز با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرید تا مشکل دستگاه شما را برطرف نمایند.

چرا جاروبرقی یهو خاموش شد

علل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

  1. خراب شدن ترموستات جاروبرقی

ترموستات جاروبرقی وظیفه دارد بر میزان فعالیت و دمای موتور نظارت کند تا موتور در اثر استفاده مداوم از دستگاه بیش از حد داغ نشود و نسوزد.

به این ترتیب زمانی که موتور داغ می‌کند، ترموستات مدار جاروبرقی را خاموش می‌کند و جاروبرقی به صورت ناگهانی خاموش می‌شود. بعد از این که موتور جاروبرقی خنک شد و ترموستات اجازه فعالیت موتور و روشن شدن مدار را صادر کرد می‌توانید مجدداً از جاروبرقی خود استفاده کنید.

گاهی اوقات خود ترموستات دچار مشکل می‌شود یا داغ می‌کند و همین مسائل باعث می‌شوند که فرمان نادرستی صادر کند و به صورت ناگهانی باعث خاموش شدن جاروبرقی شود.

در این شرایط به محض گرم شدن موتور، ترموستات فرمان خاموش شدن جاروبرقی را صادر می‌کند و جاروبرقی خاموش می‌شود. برای حل این مشکل باید از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که وضعیت ترموستات جاروبرقی را بررسی کند و در صورت لزوم ترموستات معیوب را تعویض نماید.

بیشتر بخوانید:

  1. مسدود شدن لوله یا سر جاروبرقی با زباله

با توجه به این که جاروبرقی وظیفه دارد پرز، مو و زباله‌های ریخته شده روی زمین و فرش را تمیز کند این احتمال وجود دارد که هر چند وقت یک بار لوله تلسکوپی، خرطومی یا سر برس مانند آن با گیر کردن مو و زباله مسدود شوند.

بیشتر بخوانید:

تجمع این مواد در داخل لوله یا سر جاروبرقی ابتدا قدرت مکش دستگاه را کاهش می‌دهد و سپس به طور کامل این نواحی را مسدود می‌کند.

زمانی که لوله یا سر برس دار جاروبرقی با زباله مسدود می‌شوند گردش هوا در جاروبرقی با مشکل مواجه می‌شود و همین مسئله موجب داغ شدن موتور، فشار آمدن به آن و در نهایت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌گردد.

گاهی این مسئله باعث نیم سوز شدن موتور می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هر چند وقت یک بار سر برس دار و لوله‌های جاروبرقی را بررسی کنید و اگر احتمال مسدود شدن آن‌ها وجود دارد آن‌ها را کاملاً تمیز کنید.

  1. اتصالی یا قطع شدن سیم برق جاروبرقی

جاروبرقی یک وسیله برقی است و اگر درست به آن برق رسانی نشود کار نمی‌کند. به این ترتیب، اتصالی کردن یا قطع شدن سیم برق جاروبرقی از دیگر عواملی هستند که می‌توانند موجب خاموش شدن جاروبرقی در حین کار شوند.

زمانی که سیم جاروبرقی را تا انتها بیرون می‌کشید و جارو را ناگهان به این طرف و آن طرف می‌کشید احتمال قطع شدن سیم برق آن وجود دارد.

زمانی که سیم‌های برق موجود در مدار داخلی جاروبرقی قطع شوند و به موتور برق رسانی نشود جارو برقی ناگهان در حین انجام کار خاموش می‌شود و دیگر روشن نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که سیم جاروبرقی را تا انتها بیرون نکشید و اگر می‌خواهید جارو را به نقاط دیگر خانه ببرید به جای کشیدن سیم، آن را از برق بکشید و به پریزی که به محل مورد نظر شما نزدیک تر است متصل کنید.

اگر دچار مشکل قطعی سیم برق جاروبرقی شدید باید جاروبرقی را به یک مرکز تعمیرات لوازم خانگی ببرید تا توسط تعمیرکار متخصص مشکل آن برطرف شود.

  1. مسدود شدن فیلتر هوای جاروبرقی

فیلتر هوای جاروبرقی تهویه کننده هوایی است که در جاروبرقی جریان دارد و به موتور می‌رسد. اگر فیلتر هوای جاروبرقی کثیف یا مسدود شود هوادهی به موتور درست انجام نمی‌شود، موتور داغ می‌کند و در نتیجه داغ کردن موتور باعث خاموش شدن جاروبرقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برای جلوگیری از این اتفاق لازم است هر چند وقت یک بار فیلتر هوای جاروبرقی را بررسی کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شست و شو است آن را تمیز کنید و اگر امکان شستن فیلتر وجود ندارد هر چند وقت یک بار آن را تعویض نمایید.

  1. پر شدن پاکت یا کیسه زباله جاروبرقی

زمانی که کیسه زباله جاروبرقی پر از زباله، پرز و گرد و غبار می‌شود گردش هوا در دستگاه و هوادهی به موتور دچار مشکل می‌شود و همین مسئله منجر به داغ کردن موتور و خاموش شدن جاروبرقی می‌گردد.

اگر از جاروبرقی‌های بدون کیسه استفاده نمی‌کنید باید مدام کیسه جاروبرقی را چک کنید و اگر کیسه آن دائمی است آن را تخلیه کنید. اگر از کیسه‌های یک بار مصرف در جاروبرقی خود استفاده می‌کنید زمانی که متوجه شدید کیسه پر شده است آن را بیرون آورده و با یک کیسه جدید تعویض کنید.

اگر در خالی کردن کیسه‌های دائمی جاروبرقی تنبلی می‌کنید به شما پیشنهاد می‌شود که برای بیشتر شدن قدرت مکش جاروبرقی و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی از کیسه‌های یک بار مصرفی که به راحتی تعویض می‌شوند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

  1. عوامل دیگری که باعث خاموش شدن ناگهانی جارو برقی می‌شوند

مواردی که در قسمت بالا گفته شدند از رایج ترین علل خاموش شدن جاروبرقی در حین کار هستند. اگر هنگام مواجه شدن با این مشکل موارد فوق را بررسی کردی اما مشکل حل نشد به سراغ نکات دیگری که در این قسمت توضیح داده می‌شوند بروید.

عدم برق رسانی پریز برق یا وجود مشکل در دوشاخه برق دستگاه هم می‌تواند باعث روشن نشدن و خاموشی جاروبرقی شود. با استفاده از فازمتر پریز را تست کنید و از برق دهی آن مطمئن شوید.

سپس، دو شاخه و سیم برق جاروبرقی را خوب بررسی کنید که در قسمتی از آن قطعی و پارگی وجود نداشته باشد.

خراب بودن کلید پاور جاروبرقی و اتصالی آن نیز یکی دیگر از عوامل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی است. اگر مشکل این مورد باشد کلید جاروبرقی باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی و تعمیر شود.

نیم سوز شدن یا سوختن کامل موتور جاروبرقی هم به هر علتی که اتفاق بیفتد باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی در حین کار می‌شود. در این شرایط فقط تعمیرکار می‌تواند با تعمیر یا تعویض کردن موتور مشکل جاروبرقی را برطرف نماید.

با توجه به این که ساختمان و سازوکار جاروبرقی‌های تولید شده توسط برندهای مختلف بسیار شبیه به همدیگر است می‌توانید از نکات و روش‌های گفته شده برای انواع جاروبرقی‌های ال جی، فیلیپس، سامسونگ، ميديا و غیره استفاده کنید.

اگر خودتان قادر به عیب یابی و حل مشکل جاروبرقی خود نیستید حتماً از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا موجب آسیب رساندن به جاروبرقی نشوید.

در این مقاله علت خاموش شدن جاروبرقی و روش‌های برطرف کردن آن را با هم بررسی کردیم. تکنیک سرویس یکی از برترین مجموعه‌های پیشرو در زمینه از جملهجاروبرقی محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

چهت تماس با نماینده بوش در ایران کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا