اجتماعیمدیریت کسب و کار

تحلیل مقایسه‌ای خودروهای چینی و خودروهای ژاپنی

کیفیت شگفت انگیز ماشین پیشرفته چینی مقابل نمونه‌های ژاپنی، کره‌ای و غربی

 حزب کمونیست چین روی رشد اقتصادی تمرکز کرده و قصد دارد چین را از این نظر به جایگاه مطلوبی در جهان برساند. برای تحقق این هدف، سیاستمداران بطور ویژه روی صنعت خودرو تمرکز کرده‌اند و آن را بازوی محرک اصلی می‌دانند. چنین سیاستی زمینه پیشرفت خودروسازان داخلی را فراهم کرده و رشد آنها کاملا قابل توجه است. حال یک سوال مهم پیش می‌آید و آن اینکه آیا با وجود این همه پیشرفت، یک خودروی چینی الان با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی قابل قیاس است؟ و مهمتر از آن اینکه لوازم یدکی این خودروها در فروشگاه لوازم یدکی بازار ایران به آسانی یافت می شود؟

تحلیل مقایسه‌ای خودروهای چینی و خودروهای ژاپنی

فاکتور طراحی

از نظر طراحی باید گفت مسلما بله، خودروهای چینی از این جهت هم‌تراز با رقبای مطرح بین‌المللی هستند. مدل‌های جدید چینی هویت مستقل خود را دارند و طراحی آنها خیلی مدرن و جذاب است. به عبارت دقیق‌تر، دیگر خبری از کپی‌کاری یا طراحی ضعیف و زشت در این مدل‌ها نیست. پیشرفت چینی‌ها در زمینه طراحی، نتیجه جذب طراحان بزرگ یا همکاری با غربی‌هاست. شمار زیادی از خودروسازان چینی حالا در اروپا یا آمریکا استودیوی طراحی دارند. حتما می‌دانید که فاکتور طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه برای برندهایی که در بازارهای بین‌المللی ناشناخته هستند.

محصولات جدید برند NIO جزو مثال‌های خوب برای یک خودروی چینی با طراحی جذاب و بروز هستند؛ بی وای دی هان و تانگ هم همینطور. اگر بخواهیم مثال‌های بیشتری بیاوریم، باید به چری آریزو ۸، چانگان SL۰۳ و سری UNI از این برند، Avatr ۱۱، هاوال Big Dog و Cool Dog و البته GAC GS۸ اشاره کنیم. در بین برندهای لوکس، هونگچی با مدل‌هایی مثل H۹ و E-HS۹ دلبری می‌کند. جیلی هم با دو مدل Xingyue L و Preface توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است.

زیرمجموعه لوکس‌ساز جیلی یعنی ZEEKR نیز با سدان ۰۰۱ نشان داده دپارتمان طراحی قدرتمندی دارد. لینک اند کو (Lynk & Co) هم دیگر زیرمجموعه جیلی است. این برند هویت کاملا مستقلی دارد و محصولات آن کاملا متمایز از رقبا هستند. تانک ۵۰۰، شیائوپنگ G۹، نتا S و MG۷ برخی دیگر از خودروهای چینی با طراحی پیشرفته و قابل قیاس با مدل‌های مطرح بین المللی به شمار می‌روند.

جهت خرید لوازم یدکی انواع خودرو داخلی و خارجی به سایت طهران کمپانی مراجعه نمایید.

تکنولوژی و کیفیت

اما فارغ از طراحی زیبا و مشتری پسند، چینی‌ها سخت در تلاشند تا کیفیت خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند. طوری که می‌توان گفت کیفیت مواد موجود و فرایندهای ساخت یک خودروی چینی اکنون تفاوت فاحشی با رقبای غربی ندارد. این امر در مورد تکنولوژی نیز صادق است و مدل‌های چینی از حیث سیستم مسیریاب، سیستم‌های ارتباطی و راهکارهای نرم‌افزاری اکثرا فراتر از میانگین خودروهای خارجی هستند.

سه مانع بزرگ بر سر راه موفقیت یک خودروی چینی

یک خودروی چینی برای فتح بازارهای بین المللی با سه مانع بزرگ روبروست. این موانع عبارتند از آگاهی کم نسبت به آنها، اعتبار و اصالت. دو مانع اول را می‌توان با تبلیغات و تولید خودروهای زیبا و با کیفیت‌ از سر راه برداشت. زیرا مشتریان در نقاط مختلف جهان به محض ورود خودروهای چینی به کشورشان شروع به تحقیق و یادگیری درباره آنها خواهند کرد.

کالاهای چینی تا همین چندی قبل عمدتا به کیفیت پایین معروف بودند، اما خودروسازان می‌توانند مثل برندهای سازنده تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتال، این تصویر بد را از اذهان پاک کنند. در واقع چین الان درست در همان شرایطی است که ژاپن و کره جنوبی چند دهه قبل مشابه آن را تجربه کرده‌اند. برای فاکتور اصالت، قضیه کمی متفاوت و یا به عبارت بهتر پیچیده‌تر است. چین در صنعت خودروسازی تجربه و تاریخچه درازی ندارد. به همین جهت کار برای خودروسازان این کشور، بویژه برندهای لوکس، بسیار دشوارتر است.

با احتساب تمامی شرایط و فاکتورها، چینی‌ها مسیری طولانی پیش روی خود دارند. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۵ برند خودروساز چینی ۱۳.۲ میلیون خودرو در سرتاسر دنیا عرضه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۱ درصد بیشتر است. برای اینکه درک بهتری از این رقم رشد داشته باشید، باید گفت میزان رشد صنعت خودروی دنیا در سال ۲۰۲۰ تنها ۶ درصد بود

خودروی کره‌ای سوددهی بالاتری داشته یا ماشین چینی؟

در بازه بیشتر از چهار سال و 8 ماه مورد بررسی، چند برابر شدن قیمت دلار و خودروهای محبوب چینی و کره ای در بازار ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این بازه زمانی از اول فروردین سال 1397 تا تاریخ 9 آذر 1401 را شامل می‌شود. در این بازه زمانی قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 7.3 برابر شده است.

در این مطلب 4 خودروی چینی و 4 خودروی کره ای منتخب را بررسی کرده‌ایم. در میان خودروهای محبوب چینی، هایما(S7) بالاترین رشد را داشته است. این خودرو در فاصله زمانی مورد بررسی بیش از 9.7 برابر شده است. این در حالی است که خودروی چری (تیگو7) در میان خودرو‌های چینی مورد بررسی کمترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

قیمت تیگو7 نیز در دوره زمانی بالا حدودا 7.7 برابر شده است. این در حالی است که قیمت خودروی کره‌ای کیا سورنتو در بازه زمانی مورد بررسی بیش از 16.6 برابر شده است. این خودرو بالاترین رشد را در میان خودروهای کره‌ای داشته است.

علاوه بر کیا سورنتو، دیگر خودروی محبوب کره‌ای در ایران یعنی سانتافه نیز رشد قیمتی نزدیک به سورنتو را تجربه کرده است. بهای هیوندای سانتافه هم در این فاصله زمانی بیش از 16.3 برابر شده است.

برخی از خودروهای کره‌ای در ایران مزایایی دارند. به عنوان مثال، در میان فعالان بازار خودرو در ایران ماشین سانتافه را به عنوان پول نقد در نظر می‌گیرند زیرا این خودرو به آسانی در بازار فروخته می‌شود. در نهایت می‌توان گفت میان خودروهای کره‌ای مورد بررسی، ماشین اسپورتیج کمترین رشد قیمتی را داشته است. قیمت کیا اسپورتیج در بازه زمانی مشخص شده 11.9 برابر شده است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته می‌توان دید که گرچه در میان خودروهای چینی، هایما (s7) بالاترین رشد قیمتی را تجربه کرده است اما رشد قیمتی آن از کیا اسپورتیج (که در میان خودروهای کره‌ای کمترین رشد قیمتی را داشته) کمتر رشد کرده است. در واقع، رشد قیمتی خودروهای کره‌ای بسیار بالاتر از خودروهای چینی بوده است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه خودرو‌های چینی و کره‌ای مورد بررسی در این فاصله زمانی، رشد قیمتی بالاتری نسبت به دلار داشته‌اند. به این معنی که سرمایه گذاری در خودرو‌های کره‌ای و چینی سودده‌تر از سرمایه گذاری در بازار دلار بوده است. البته به شرطی که استهلاک و موارد دیگر پایین مانده باشد.

روند حرکت خودروهای چینی و کره‌ای با دلار

باتوجه به خروج آمریکا از توافق برجام در اردیبهشت سال 1397، قیمت دلار در بازه فروردین 1397 تا مهر 1399 به یک باره رشد قیمت بالایی را تجربه کرد. همزمان در بازار خودرو نیز تغییر و تحولاتی بر اساس تغییر قیمت دلار صورت گرفته است. با توجه به نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد که با افزایش قیمت دلار، خودروهای چینی و کره‌ای شروع به افزایش قیمت کرده‌اند اما رشد قیمت خودروهای کره‌ای شیب بالاتری نسبت به خودرو‌های چینی داشته‌اند.

در دوره دوم، از تاریخ 27 مهر سال 1399 تا 28 اسفند سال 1400 قیمت دلار روند کاهشی داشته است. با این حال، خودرو‌های کره‌ای همچنان رشد قیمتی داشته‌اند ولی خودروهای چینی رشد بسیار ملایم‌تری را به ثبت رسانده‌اند. دلیل این اتفاق، وجود انتظارات بالای قیمتی برای ماه‌های آینده در میان فعالان بازار خودرو بوده است.

در دوره سوم که از 28 اسفند 1400 تا 9 آذر 1401 را شامل می‌شود، قیمت دلار دوباره رشد زیادی کرده است و خودروهای چینی و کره‌ای نیز روند رشد قیمتی خود را با شیب بالاتری ادامه می‌دهند. اما به طور کلی می‌توان دریافت که خودرو‌های کره ای در مقایسه با خودرو‌های چینی حساسیت بالاتری به قیمت دلار داشته‌اند.

مقایسه خودرو‌های چینی و کره‌ای

تا اینجا بازدهی خودرو‌های کره‌ای و چینی را بررسی کرده و آنها را با رشد دلار مقایسه کردیم. این خودروها در موارد بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند که ممکن است روی تصمیم برای سرمایه گذاری یا خرید آنها تاثیر بگذارد. هرکدام از این تفاوت‌ها موجب می‌شود که خریدار نظر خود را نسبت به خودرو مورد نظر تغییر دهد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

هزینه نگه‌داری

خودرو‌های کره‌ای نسبت به خودرو‌های چینی کیفیت قطعات بالاتری دارند. این ویژگی باعث می‌شود ماشین‌های کره‌ای طول عمر بالاتری نسبت به خودرو‌های چینی داشته باشند. اما هزینه تعویض و نگه‌داری این قطعات در خودرو‌های چینی و کره‌ای تفاوت خیلی زیادی ندارند.

دلیل این اتفاق این است که خودرو‌های کره‌ای مدت زمان طولانی‌تری در ایران وجود دارند و قطعات آن‌ها آسان‌تر از قطعات خودرو‌‌‌های چینی در بازار یافت می‌شوند. این کمبود قطعات در بسیاری از مواقع موجب می‌شود حتی قیمت برخی قطعات خودرو‌های چینی بالاتر از قطعات خودرو‌های کره‌ای باشند.

استهلاک

یکی از اهداف اصلی شرکت‌های خودرو ساز کره‌ای ساخت خودرو‌های بادوام است. به همین دلیل است که این خودرو‌ها با کیفیت‌تر ساخته می‌شوند و استهلاک پایین‌تری نسبت به خودرو‌های چینی دارند. از سوی دیگر در خودروسازهای چینی بیشترین تمرکز بر تولید بیشتر و سود بالاتر است. در نتیجه این خودرو‌ها با کیفیت پایین‌تر و ارزانتری تولید می‌شوند.

امنیت و ایمنی

می‌توان با قاطعیت گفت که اکثریت خودرو‌های کره‌ای دارای امنیت و ایمنی بالایی هستند به گونه‌ای که بیشتر آن‌ها تست‌های ایمنی ورود به بازار آمریکا و اروپا را با موفقیت سپری کرده‌اند. البته خودرو‌های جدید چینی نیز بر خلاف خودرو‌های قدیمی‌تر آنان دارای ایمنی قابل قبولی هستند، به نحوی که اجازه فروش در بازارهای آمریکا و اروپا را پیدا کرده‌اند.

ریسک

خودرو‌های کره‌ای دارای ظاهری جذاب‌تر و به روزتر از خودرو‌های چینی هستند. این عامل یکی از مهمترین موارد برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در ماشین‌های کره‌ای است. همچنین به دلیل اینکه خودرو‌های کره‌ای برای مدت زمانی طولانی‌تر در ایران حضور داشته‌اند و مردم آنان را بخوبی می‌شناسند از محبوبیت بالاتری بر‌خوردار هستند. اما خودرو‌های چینی هنوز به طور کامل در بازار ایران جایگاه مناسبی پیدا نکرده‌اند.

خودروی کره‌ای دست دوم بخریم یا چینی صفر؟

با توجه به شرایطی که توضیح داده شد، خودرو‌های کره‌ای از لحاظ زیبایی بصری، کیفیت ساخت قطعات، امنیت و ایمنی و کم بودن استهلاک و امکان خرید لوازم یدکی در تهران دارای شرایط بهتری نسبت به خودرو‌های چینی هستند. اما به دلیل اینکه وارداتی هستند و امکان تولید آنان در داخل کشور نیست، نمی‌توان صفر کیلومتر آن‌ها را در ایران پیدا کرد یا این کار دشوار است. در واقع، به دلیل ارز بَر بودن واردات خودرو، واردات ماشین از چند سال پیش ممنوع شده بود و به تازگی اخباری در خصوص واردات برخی خودروها به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، خودرو‌های چینی چون در ایران مونتاژ می‌شوند بنابراین به آسانی می‌توان صفر کیلومتر آنان را خریداری کرد.

از طرفی خودرو‌های چینی طبق مشاهدات انجام شده بعد از چند سال از لحاظ کیفیت افت چشم‌گیری خواهند داشت. اما خودروهای کره‌ای کمتر دچار این اتفاق می‌شوند. بر اساس بررسی‌های اقتصادی انجام شده رشد قیمت خودرو‌های کره‌ای در یک بازه زمانی طولانی، بالاتر از خودرو‌های چینی بوده است اما در میان باید به هم نوجه کنید. بنابراین در مجموع باید قبل از سرمایه گذاری در خودروهای بالا هدف خود را مشخص کنید که صرفا بازدهی را می‌خواهید یا ظاهر خودرو برایتان مهم است. صفر بودن خودرو اولویت شماست یا کم استهلاک بودن آن و بعد بر اساس این معیارها و چیزهایی که در این مطلب گفتیم، اقدام به خرید کنید.

دکمه بازگشت به بالا