عمومیمدیریت کسب و کار

کاربرد سیستم شوتینگ در مجتمع اداری و مسکونی

قطعا همه ما از بردن زباله ها به دم درب ساختمان احساس خوبی نخواهیم داشت. حالا یا احساس تنبلی به ما دست می دهد و یا از انجام این کار اساسا خوشمان نمی آید. چاره چیست؟ قطعا اهمیت ساخت سیستم شوتینگ زباله در جایی که زندگی می کنیم بیش از پیش احساس خواهد شد. با استفاده سیستم شوتینگ می توانید زباله ها را مستقیما به دم درب ساختمان هدایت کنید.

کاربرد سیستم شوتینگ در مجتمع اداری و مسکونی

اما این کار به سادگی نیست باید حتما توسط تیم متخصص این کار صورت پذیرد و ساختمان شما باید تجهیزات و قابلیت های پیاده سازی این سیستم را داشته باشد. به عبارت دیگر باید کانال ورودی و خروجی برای اجرا ساخته شده و فرآیند کانال سازی به طور کامل اجرا گردد. در ادامه بیشتر با نحوه ساخت و کاربرد سیستم شوتینگ زباله در ساختمان ها آشنا خواهیم شد که چگونه میتوانیم برای ساخت آن از ورق های گالوانیزه استفاده کنیم یا اجرا و نصب این سیستم را به موسسه فنی میراکالا بسپاریم.

اهمیت کانال سازی در تاسیسات مجتمع مسکونی برای سیستم شوتینگ

یکی از مهم ترین عوامل در طراحی و اجرای سیستم شوتینگ در ساختمان ها، کانال سازی است. به عبارتی دیگر باید ورودی و خروجی هوا کنترل شود و به صورت دوره ای هوای سیستم تعویض شود. کانال سازی باید به گونه ای صورت پذیرد تا این سیستم در معرض هوا باشد و سیستم به طور درستی بهینه شود. اما با توجه تعداد واحد ها و طبقات باید کانال سازی صورت پذیرد. طبیعا هر چه تعداد واحدها و ساختمان ها بیشتر باشد فرآیند کانال سازی پیچیده تر خواهد بود. میزان قطر کانال هوا و جایگاه نصب آن نقشی اساسی در عملکرد موثر سیستم شوتینگ دارد.برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه کانال سازی صنعتی و آموزش اجرا و نصب آن میتوانید به سایت میراکالا مراجعه کنید و با مشاوران آنها در این مورد صحبت کنید و مشاوره دریافت نمایید.

سیستم شوتینگ در ساختمان بر چند نوع است؟

سیستم شوتینگ صرفا زباله را به سطل زباله درب ساختمان هدایت نمی کند. بلکه برای هدایت لباس و ملحفه نیز شوتینگ طراحی شده است. ممکن است طراحی و اجرای آن با شوتینگ زباله کمی تفاوت داشته باشد ولی عملکرد هر دوی آن ها یکی می باشد. در سیستم شوتینگ ملحفه و لباس همانطور که از نام آن پیداست پارچه و البسه داخل سیستم قرار می گیرد و به سمت خشکشویی و یا مکانی که قرار است این ملحفه ها شسته شود هدایت می گردد. در هتل ها، بیمارستان ها و مکان هایی که باید دائما ملحفه ها در آن جا تعویض شوند در داخل هر اتاقی این سیستم طراحی و تعبیه شده و ملحفه ها در آن جا به مکان اصلی خود هدایت می شوند.

نوع دیگری از سیستم های شوتینگ وجود دارند که ملحفه ها و لباس ها را خشک می کنند و یا گرمایی را وارد محیط مربوطه می نمایند تا لباس ها خشک شوند.

اما باید دقت داشت که برای هر وسیله ای نباید از آن ها استفاده نمود. به طور مثال در محیط بیمارستان ها نباید برای خشک کدن وسایل دارویی مورد استفاده قرار گیرند زیرا ممکن است در محیط آلودگی ایجاد کنند.

درب سیستم شوتینگ زباله و لباس از چه نوعی است؟

کاربرد سیستم شوتینگ در مجتمع اداری و مسکونی

از نوع استیل ضد زنگ می باشد و در برابر حرارت و برودت به سادگی دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

حتما برای درب شوتینگ زباله یا ملحفه باید مدلی طراحی و نصب گردد تا از ایجاد بوی نامطبوع زباله در محیط جلوگیری شود. همچنین در طراحی و پیاده سازی آن نهایت دقت در ساخت اهمیت بسزایی دارد. چرا که ممکن است منجر به پخش شدن آلودگی های محیطی شود. سیستم شوتینگ زباله از موارد زیر ساخته شده است:

  • ناودان های شوتینگ که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند
  • دستگاه مکش الکتریکی
  • سرعت گیر
  • لوله های ونت

نصب و اجرای کانال های شوتینگ در بیمارستان ها چه نکته ای دارد؟

در بیمارستان ها به دلیل تعداد بالای بیماران و افرادی که در آن جا کار می کنند، زباله های بیشتری نسبت به خانه های مسکونی تولید می شود. عملا جمع آوری زباله توسط نیروی انسانی کار بسیار سختی است و گاها باید زباله ها از همدیگر تفکیک شوند و یا به طور مستقیم به کارخانه های زباله سوزی هدایت شوند. خصوصا در ایام کرونایی که احتمال سرایت بسیار بالاست کلیه زباله هایی که توسط بیماران تولید می شود نباید در محیط رها شود.

اما توصیه می شود که این گونه زباله ها را در سیستم شوتینگ رها نکنید چرا که امکان ایجاد آلودگی بسیار بالاست.

شوتینگ بیمارستانی برای زباله هایی که در اتاق عمل تولید می شوند کارایی ندارد و برای زباله های دیگر است. اما در صورتی که می خواهید آن ها را به طبقات پایین تر هدایت کنید باید زباله به خوبی توسط پلاستیک های مقاوم ایزوله شوند.

اما لازم است در ساخت و طراحی شوتینگ زباله بیمارستانی نکات زیر را در دستور کار قرار داد:

  • تعبیه قابلیت ورود آب به داخل سیستم شوتینگ

جهت ورودی آب به داخل شوتینگ باید از آخرین طبقه صورت پذیرد. زیرا این کار باعث می شود تا فضولات و انباشته های آب زباله هایی که از طبقات میانی به داخل شوتینگ فرستاده می شوند، به خوبی از میان مسیر برداشته شوند. حتما باید در سیستم شوتینگ بیمارستانی قابلیت شستشو توسط آب را فراهم نمود.

  • تعبیه سیستم ضد عفونی کردن کانال ها توسط مواد ضد عفونی
  • اجرای سرعت گیر داخل کانال بیمارستان ها

نکاتی در خصوص شوتینگ های بیمارستانی

در صورتی که قصد بر این باشد تا زباله های اتاق عمل از طریق سیستم شوتینگ به بیرون از ساختمان هدایت شود حتما تعبیه و اجرای سیستم ضد عفونی کننده و شست و شو با آب باید در دستور کار قرار دیگرد. در کانال سازی و طراحی آن توسط مهندسان میراکالا که در ابتدا با نرم افزارهای معماری صورت می پذیرد، این موارد باید به اصولی ترین شکل ممکن لحاظ گردد.

  • مسیر به کار گذاری لوله ها باید به گونه ای باشد تا عبور زباله را با مشکلاتی مواجه نسازد.
  • طراحی شیب سرعتگیر نیز باید به گونه ای باشد تا زمان عبور به ایده آل ترین شکل ممکن صورت پذیرد.
  • مواد ضدعفونی کننده باید با همه نوع متریالی سازگاری داشته باشد تا منجر به آتش سوزی نشود.
  • در صورت شکستگی لوله های آب باید امکان تعمیر و بررسی وجود داشته باشد.
  • با توجه به انبوه زباله هایی که در محیط بیمارستان تولید می شود، پیشنهاد می کنیم که درب سیستم شوتینگ از فلز بسیار با کیفیتی ساخته شود تا در دراز مدت به علت وجود سیستم شست و شو دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نشود.
دکمه بازگشت به بالا