عمومیمدیریت کسب و کار

وظیفه اصلی ایسیو چیست؟

ایسیو (ecu) چیست؟

در توضیح ایسیو (ecu) باید گفت که این قطعه در حقیقت مغز یک ماشین است. خودروهای مدرن و جدید در حقیقت کامپیوترهایی هستند که برنامه‌ریزی شده و حرکت می‌کنند.

به عبارت دیگر خودروها کامپیوترهای چرخ‌داری هستند که برای عملکرد صحیح، باید تمامی قسمت‌های آنبه درستی کار کنند. ای سی یو قطعه‌ای است که از یک برد الکترونیکی، چندین مدار پیچیده، قاب محافظ، پردازنده و حافظه تشکیل شده است.

این قطعه با نام کامپیوتر ماشین نیز شناخته می‌شود و وظیفه کنترل و هماهنگی قسمت‌های مختلفی از خودرو مانند چراغ‌ها، برف پاک کن، قفل درب‌ها و سایر قسمت‌های مربوطه را برعهده دارد.

این واحد الکترونیکی دارای یک تراشه اختصاصی است که به محض اتصال به برق، سیستم عاملی که برای کارکرد خودش نیاز است را اجرا می‌کند. سپس سایر قسمت‌ها را راه اندازی می‌کند. سپس با سنسور و عملگرها ارتباط برقرار نموده تا بتواند اطلاعات خام مورد نیاز خود را از آن‌ها دریافت کند.

همان طور که می‌دانید خودروسازان به صورت مرتب، خودروهای خود را آپدیت و بروز می‌کنند و به آن‌ها آپشن‌هایی اضافه می‌کنند.

این بدان معنی است که با افزودن هر آپشن، باید نرم افزار و و گاهی سخت افزار ایسیو نیز به روز شود تا توانایی پشتیبانی و اجرای آن آپشن را به دست آورد.

پس می‌توان گفت که ایسیو (ECU) عضو جدایی ناپذیر در صنعت خودرو سازی است.

لازم به ذکر است که قیمت ایسیو با توجه به نرخ ارز تعیین میشود و برای خرید ایسیو میتونید به قیمت دلار توجه ویژه ای داشته باشید.

وظیفه اصلی ایسیو چیست؟

وظیفه اصلی ایسیو (ecu) چیست؟

از میان کاربرد و وظیفه اصلی ایسیو (ecu) می‌توان به تزریق سوخت، زمان جرقه برای احتراق، کنترل و هماهنگ مردن اجزای الکتریکی نظیر چراغ‌ها و سایر قسمت‌های خودرو اشاره نمود.

در هر خودرو سنسورهایی وجود دارد که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات برای کامپیوتر و ایسیو را برعهده دارند. این سنسورها در قسمت‌ها مختلف خودرو نصب شده و اطلاعات خام را جهت پردازش و ارسال دستور مناسب، به ecu ارسال می‌کنند.

ای سی یو نیز با توجه به اطلاعات دریافتی، شرایط را بررسی کرده و دستور لازم را جهت کارکرد مناسب خودرو را به قسمت مربوطه ارسال می‌کند. درنتیجه سبب هماهنگی میان اجزای مختلف خودرو می‌شود.

برای مثال همان‌طور که هوا به داخل مکیده می‌شود، باید سوخت کافی برای ایجاد قدرت برای حفظ کارکرد موتور تامین شود، این امر نیازمند دخالت دریچه گاز و منیفولد است.

اگر این قطعات خللی در کارشان ایجاد شود یا اطلاعات درستی به آن‌ها داده نشود، به طور موقت از کار می‌افتند و وظیفه‌ی خود را به درستی انجام نمی‌دهند. ایجاد هماهنگی در چنین شرایطی برعهده ایسیو می‌باشد.

Ecu مخفف چیست؟

ECU مخفف Electronic Control Unit است و به معنی واحد کنترل الکترونیکی می‌باشد. توجه داشته باشید گاهی نیز به آن ecu موتور می‌گویند.

Ecu خودرو به شکل‌های دیگری نیز شناخته شده و نوشته می‌شود. برای مثال برخی افراد این قطعه را ای سی یو و یا کامپیوتر ماشین نیز می‌نامند.

ای سی یو با موتور خودرو ارتباط مستقیمی دارد و این ارتباط سبب شده است تا عملکرد صحیح موتور و ecu به یکدیگر وابسته باشد.

برای مثال اگر ایسیو میزان سوخت تزریقی مطلوبی در اختیار موتور خودرو قرار ندهد، خودرو ریپ زده و حتی خاموش می‌شود و اگر بیشتر از نیاز موتور سوخت تزریق کند، موتور شروع به خام سوزاندن سوخت نموده و باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود.

وظیفه اصلی ایسیو چیست؟

ایسیو یا کامپیوتر خودرو معمولا داخل محفظه موتور و یا در داخل کابین سرنشین نصب می‌شود. هدف از این کار، دور ماندن ecu از نم، رطوبت و آب است زیرا این موارد می‌توانند آسیب جدی به این قطعه الکترونیکی وارد کنند و حتی این یونیت مهم را غیر قابل استفاده کنند.

منبع : مجله سلامتی ایران

دکمه بازگشت به بالا