فرهنگ و هنرمدیریت کسب و کار

نکات مهم در مورد طراحی بروشور و چاپ کاتالوگ

در دنیای امروز بروشورهای تبلیغاتی و کاتالوگ ها یکی از بخش های مهم و جدایی ناپذیردرتبلیغات هستند .کارایی بروشورها و کاتالوگ های کاغذی حتی با وجود پیشرفت رسانه های دیجیتال در دنیای تبلیغات، هنوز کم نشده و همچنان مورد تایید و استفاده بسیاری از سرمایه گذاران در این حیطه است.

نکات مهم در مورد طراحی بروشور و چاپ کاتالوگ

برای اینکه سرمایه گذاری روی این ابزارهای تبلیغاتی اثر بخش باشد باید طراحی و چاپ کاتالوگ توسط افراد حرفه ای صورت گیرد.

در واقع بهترین راه برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت ها استفاده از بروشور و کاتالوگ های تبلیغاتی است . با وجود اینکه استراتژی های تبلیغاتی دیجیتال روش های مدرن بازاریابی را به تسخیر خود دراورده اند اما روش های قدیمی و سنتی مانند طراحی بروشورو کاتالوگ همچنان مورد تایید بسیاری از افراد بوده و جایگاه خاص خود را دارند.

طبق تحقیقات بدست امده رسانه های تبلیغاتی فیزیکی و قابل لمس، بیشتر مخاطب را درگیر کرده و متقاعد کننده تر از رسانه های دیجیتالی است. در واقع میتوان گفت که رسانه های تبلیغات فیزیکی میتوانند پیشرفت بسیاری داشته و قدرتمند تر از همیشه باشند. دردنیای امروزبهترین استراتژی بازاریابی ترکیب رسانه های دیجیتال با ابزارهای تبلیغات فیزیکی است پس باید به همان اندازه که روی طراحی  وب سایت ها و تبلیغات در شبکه های اجتماعی تمرکز میشود در طراحی و چاپ کاتالوگ ها ، بروشور ها و تراکت ها نیز دقت شود.

به طور سنتی کسب و کارها همیشه متکی به بازاریابی خلاق مانند کاتالوگ ، بروشور، صنایع دستی وسایر ابزارهای بازاریابی مستقیم برای جذب مشتری هستند.

نکات مهم در مورد طراحی بروشور و چاپ کاتالوگ

کاتالوگ چیست ؟

کاتالوگ ها در واقع نوعی جزوه هستند که در مورد سازمان ، محصولات و خدمات مورد نظر اطلاعاتی را در اختیار مشتری قرار میدهند ؛در واقع میتوان گفت که مشتری با خواندن کاتالوگ تمام اطلاعات لازم برای شناخت محصول را به دست می آورد و نیازی به پرس وجو در مورد محصول ندارد .کاتالوگ هایی که به صورت حرفه ای و توسط افراد ماهر طراحی شده باشند نه تنها اطلاعات را به خریدار میدهند بلکه نظر آن ها را جلب کرده و آن ها را تبدیل به یک مشتری وفادار میکنند.

درواقع کاتالوگ مانند یک دفترچه راهنما عمل میکند تا محصولات را به مشتری ارائه دهد.در این راهنما از مطالب سازمان دهی شده و منظم استفاده میشود تا محصول به درستی به مشتری معرفی شود.زیرا بسیاری از افراد تمایل دارند از تمام ویژگی های محصول به طور کامل اگاهی پیدا کنند.

نکات مهم در مورد طراحی بروشور و چاپ کاتالوگ

مشتری با خواندن کاتالوگ علاوه بر کسب اطلاعات مورد نیاز تمایل بیشتری برای خرید محصول پیدا کرده و با توجه به نیاز خود میتواند بهترین انتخاب را داشته باشد پس کاتالوگ برای افزایش فروش محصولات و جذب مشتری و نیز خدمات مربوط به سازمان ها و شرکت ها باید دارای ظاهرزیبا و مطالب مفید باشد و همچنین چاپ و طراحی با کیفیتی داشته باشد.

در نتیجه باید قبل از اقدام به چاپ کاتالوگ جامعه هدف را مشخص کرد و با توجه به نیازهای مورد نظر و با رعایت نکات مهم در چاپ کاتالوگ اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ کرد تا نتیجه کار دقیقا  مطابق با نیازهایی باشد که متقاضی به آن احتیاج دارد.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ به صورت دیجیتالی و با استفاده ازابزارهای طراحی صورت میگیرد.

نکات مورد نیازدرطراحی صفحات داخلی کاتالوگ وهمچنین درطراحی حرفه ای ومناسب صنعت یا کسب وکاربه شرح زیر است:

انتخاب نرم افزار طراحی:

درابتدا برای طراحی باید یک نرم افزار مناسب را انتخاب کنیم. با کمی جستجو وتحقیق در اینترنت میتوانیم نرم افزار های زیادی را پیدا کنیم که برای طراحی مناسب هستند.

انتخاب قالب مناسب برای طراحی کاتالوگ:

برای طراحی کاتالوگ باید یک قالب بندی مشخص داشته باشیم .اگر طرح خود را روی کاغذ کشیده اید باید آن را در نرم افزار پیاده کنید اما اگر طرح خود را نکشیده باشید میتوانید با صرف کمی وقت و جستجو قالب بندی هایی را که از قبل تعریف شده اند را پیدا کرده و به نرم افزار خود اضافه کنید و از آن ها استفاده کنید.

انتخاب فونت مناسب:

انتخاب فونت یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در طراحی کاتالوگ می باشد .باانتخاب فونت مناسب شما 50 درصد از پروسه طراحی را طی کرده اید .افزودن فونت فارسی مناسب به نرم افزار و استفاده ان در طراحی کاتالوگ بسیار جذاب است و تاثیر بسیاری در زیبایی کاتالوگ دارد.

رعایت اصول نگارشی:

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی کاتالوگ رعایت اصول نگارشی است.رعایت کردن اصول نگارشی کاتالوگ را بسیار حرفه ای نشان میدهد.استفاده از قواعد نگارشی مانند ویرگول(،) نقطه(.) و نقطه ویرگول(؛) و سایر علائم نگارشی در جملات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هماهنگی و همخوانی موضوع کاتالوگ با نوع صنعت:

درکاتالوگ باید ازموضوع مناسب و مرتبط با خدمات یا کالایی که قصد معرفی آن را داریم استفاده کنیم و از موضوع هایی که مرتبط نیستند خودداری کنیم .

انتخاب رنگ و عکس مناسب:

جلوه های بصری میتواند ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد پس انتخاب رنگ مناسب و استفاده از عکس های مرتبط و مناسب در تاثیر پذیری کاتالوگ و جلب توجه مشتری اهمیت بسزایی دارد.در انتخاب رنگ باید دقت داشته باشیم که از طیف رنگ هایی باشد که نزدیک به رنگ سازمانی ما باشد ؛همچنین در انتخاب عکس هم باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

درج لوگو:

افزودن لوگوی برند خصوصا در صفحه اول بسیار جذاب و تاثیر گذار است چرا که لوگوی برند و توضیحات مختصری که راجب به آن داده می شود باعث میشود که در ذهن مخاطب  جای گیرد و هرزمان که نیاز به این نوع خدمات داشته باشند ناخودگاه لوگوی برند شما را به خاطر می آورند.

نکات مهم در چاپ کاتالوگ

چاپ کاتالوگ نیز همانند طراحی کاتالوگ دارای اهمیت بسیارزیادی است.زیرا پروسه چاپ کاتالوگ کاملاً از پروسه طراحی آن متفاوت بوده و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

چاپ کاتالوگ شاید اخرین مرحله باشد، اما از همان ابتدای طراحی باید به آن اهمیت داد.درهنگام طراحی نباید از نوشته‌های بسیار ریز استفاده کرد که در زمان چاپ ناخوانا باشند.

عکس‌ها باید کیفیت لازم را داشته باشند چرا که عکس‌های بی‌کیفیت و با رزولوشن پایین بعد از چاپ و روی کاغذ بسیار بد دیده می‌شوند. عکس‌برداری از محصولاتی که قرار است در کاتالوگ معرفی شوند باید توسط یک عکاس که به حوزه عکاسی تبلیغاتی آشنا است و به صورت حرفه ای عکاسی میکند صورت گیرد.

انتخاب نوع کاغذ مناسب برای چاپ کاتالوگ

کاغذ عنصر اصلی پروسه چاپ کاتالوگ است و انتخاب کاغذ مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا برای چاپ کاتالوگ ها از کاغذهایی با وزن بالا استفاده می‌شود زیرا کاتالوگ صفحات زیادی دارد و توسط افراد زیاد ورق زده میشود پس باید علاوه بر وزن بالای کاغذ ها صفحات به بهترین شکل به هم متصل شوند.

انتخاب رنگ در چاپ کاتالوگ

استفاده از رنگ مناسب در پروسه چاپ دارای اهمیت بسیار بالایی است. ترکیب رنگ ها باید بسیار دقیق و با حساسیت بالا انجام گیرد تا طیف رنگ هایی که در طراحی کاتالوگ استفاده کردیم با همان دقت رنگ روی کاغذ پیاده شود زیرا رنگ های روی صفحه نمایش با رنگ هایی که در کاغذ چاپ می شوند متفاوت است؛ در نتیجه بهتر است قبل از چاپ تمام کاتالوگ یکبار رنگبندی هایی که در پروسه طراحی از آن ها استفاده کردیم را روی کاغذ چاپ و بررسی کنیم تا کاتالوگ دچار ناهماهنگی در رنگ نشود و نتیجه مورد نظر مطابق انتخابمان باشد.

استفاده از دستگاه مناسب چاپ برای کاتالوگ

کاتالوگ ها را با دستگاه های چاپ کاغذ چاپ می‌کنند،استفاده از قالب بندی مناسب برای ماشین چاپ و هماهنگ کردن آن با قالب بندی انتخاب شده در پروسه طراحی حائز اهمیت است .

نتیجه گیری

شاید طراحی یا چاپ کاتالوگ در ظاهر کاری ساده و کم اهمیت به نظ برسد ولی دارای پیچیدگی ها و نکات زیاد و پراهمیتی است که رعایت نکردن آنها باعث از بین رفتن هزینه واتلاف زمان زیادی می شود.

چاپ کاتالوگ همچاپ

مجموعه چاپ و بسته بندی همچاپ ، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز چاپ دیجیتال کشور در زمینه چاپ کاتالوگ در حال فعالیت می باشد. در صورت نیاز به سفارش چاپ کاتالوگ می توانید به سایت همچاپ به آدرس hamchap.com مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا