قرص ضد لک صورت آیا ضرر ندارد؟

آیا مصرف قرصهای ضدبارداری ایجاد لک میکند؟

آکنه و جوش در اثر تغییرات هورمونی در بدن به وجود می‌آیند. در دوران بلوغ و یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی آکنه‌های بیشتری بر روی صورت به وجود می‌آیند. برخی از قرص‌های ضدبارداری سطح آندورژن پوست را افزایش می‌دهند و همین امر، سبوم پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مصرف این قرص‌ها سبب می‌شود آکنه و جوش بر روی صورت به وجود بیاید. در ادامه به روش‌های درمانی اینگونه لک‌ها و نحوه استفاده از محصولات اوردینری جهت رفع لک صورت می‌پردازیم.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. لک صورت نیز از جمله این موارد است که متخصص پوست با روشهای درمانی متعدد و مناسب از جمله معرفی محصولات ورونیک باکیفیت و مناسب پوست شما می‌تواند این عارضه را درمان نماید.

علائم لک صورت

نشانه‌های رایج شامل لک‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مایل به قهوه‌ای در ناحیه صورت است. این لک‌ها معمولاً در قسمت‌های زیر ایجاد می‌شوند:

روش‌های درمانی لک صورت بر اثر قرص ال دی

    از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکنید.

    به طور منظم لایه‌برداری کنید: لایه‌برداری برای درهم پاشی سلول‌های رنگدانه مفید است و باعث می‌شود که آنها محو شوند. لایه‌برداری همراه با یک عامل روشن‌کننده‌ی پوست، مانند ویتامین C، به روند محو شدن سرعت خواهد بخشید.

    رتینول مصرف کنید: رتینول یک عنصر مشتق شده از ویتامین A است که کارایی آن برای برداشتن لکه‌های قهوه‌ای و کاهش منافذ بزرگ، خطوط و چین‌وچروک اثبات شده است. رتینول به عنوان ویتامینی مطمئن برای صاف و یک دست کردن پوست ضروری است.

    همیشه از ضد آفتاب SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید: حتماً از ضد آفتابی استفاده کنید که شما را در برابر اشعه‌های UVA / UVB خورشید محافظت کند تا مطمئن شوید که لکه‌ها دیگر برنمی‌گردند. به دنبال کرم‌های ضد آفتابی باشید که اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم دارند.

    کرم موضعی هیدروکینون اولین اقدام درمانی خوبی است که برای رفع لک‌های صورت مورد توجه قرار می‌گیرد. هیدروکونین سلول‌های پیگمنتی هستند که عامل لک را سرکوب می‌کنند. این ترکیب شیمیایی بر روی پوست استعمال می‌شود تا رشد سلول‌های پیگمنتی غیرعادی را متوقف کند. این ماده شیمیایی پیگمنتهای غیرعادی موجود روی پوست را روشن می‌کند.

    کرم موضعی اسید آزلیک: اسید آزلیک یک اسید طبیعی است که از شکل‌گیری پیگمنتهای غیرعادی پیشگیری می‌کند. این اسید، سلول‌های غیرعادی را هدف قرار داده و با سلول‌های عادی کاری ندارد.

    کرم موضعی اسید کوجیک: اسید کوجیک یک آنتی‌اکسیدان قوی است که رشد سلول‌های پیگمنتی غیرعادی را متوقف می‌کند. از آنجا که یکی از عوارض جانبی درمان با اسید کوجیک، درماتیت است، این روش برای رفع لکه‌های قهوه‌ای پوست فقط در زمانی که روش‌های درمانی دیگر مؤثر واقع نشوند به کار برده می‌شود.

مصرف قرصهای ضدبارداری

روش‌های درمانی که در کلینیک برای از بین بردن لک صورت به صورت تخصصی انجام می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

۱- لیزر

لیزر یکی از بهترین روش درمان لک پوستی است. در این روش ملانین‌های پوست هدف قرار می‌گیرند و لک ایجاد شده محو شده و از بین می‌رود. در لیزر از پالس‌های پرسرعت نوری استفاده می‌شود. پرتو ساطع شده از دستگاه توسط ملانین جذب شده و پس از جذب ملانین خرد می‌شود و از بین می‌رود. باید به این نکته توجه کنید که استفاده از لیزر تا حدودی درد به همراه خود دارد. همچنین با استفاده از روش لیزر می‌توان بر روی لک‌های قدیمی نیز اثر گذاشت.

۲- میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش کلی برای مراقبت‌های پوستی و از بین بردن لک‌ها می‌باشد. ساز وکار این روش به این صورت است که توسط دستگاه و یا کریستال‌های خاص، سلول‌های سطحی پوست ساییده می‌شوند در نتیجه سلول‌های مرده و آسیب‌دیده به صورت ورقه‌ای بلند می‌شود و مراحل احیا و بازسازی آغاز می‌شود. این درمان یک درمان حداقل تهاجمی است که بسیار کارآمد است. نتیجه دلخواه را می‌توان از این روش به دست آورد.

۳- میکرونیدلینگ

این روش بسیار کم تهاجم است که برای درمان عارضه‌های پوستی از طریق کلاژن سازی استفاده می‌شود و همچنین به عنوان درمان القای کلاژن شناخته می‌شود. در این روش، روند بهبود لک و جای جوش سرعت می‌یابد. ساز و کار این دستگاه به این صورت است که میکرونیدلینگ با آسیب رساندن‌های جزئی به پوست، سلول‌های پوستی را به ساخت کلاژن‌های بیشتر تشویق می‌کند. نتیجه این کار به وجود آمدن بافتی غنی از کلاژن و عاری از لک می‌باشد.

۴- مزوتراپی

مزوتراپی یک روش زیبایی غیرتهاجمی است. در این روش توسط انواع مختلفی از داروها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی پوست احیا می‌شود. ساز و کار این دستگاه به صورتی است که با استفاده از سوزن برای تزریق یک سری آمپول به لایه میانی (مزودرم) پوست استفاده می‌کند.

5-لیزر درمانی فرکشنال:

لیزر درمانی فرکشنال و درمان‌های نوری باید فقط برای درمان لک صورت شدید انجام شوند. لیزر درمانی فرکشنال برای از بین بردن لک‌های صورت و هایپرپیگمنتیشن های دیگر و همچنین رفع پیگمنت های عمیق‌تر به کار می‌رود. لیزر به دقت به سطح پوست تابانده می‌شود تا اندامک‌ها (سلول‌های پوستی) حاوی ملانین را از بین ببرد. زمانی که از بین رفتند، بدن باقیمانده آنها را از طریق فرایند شدینگ از بین می‌برد. معمولاً مدت زمان کوتاهی، پوست دچار هایپرپیگمنتیشن شده و پس از آن به تدریج پیگمنت ها روشن‌تر می‌شوند. سپس این کار با بازسازی دوباره پیگمنت ادامه یافته و رنگ پوست بازسازی می‌شود. اقدامات درمانی به شدت لک‌های صورت و نوع پوست بستگی دارد. معمولاً 1 تا 3 جلسه درمانی برای رفع مؤثر لک‌های پوستی نیاز است.

نتایج و مزایای درمان لک صورت بر اثر قرص ال دی

انواع لک صورت

 به طور کلی می توان شایعترین انواع لک را به صورت زیر دسته بندی کرد:

 1) لک و پیس (برص یا ویتیلیگو)
2)
لک بارداری (ملاسما)
3)
نووس (مادرزادی)
4)
لک (لنتیگو)
5)
لک های کافه لاته یا شیر قهوه ایی (مادرزادی)
6)
7) تومور های سیاه رنگ (ملانوما)

 مهم ترین نکته ای که باید در مورد نوع لک ها بدانید این است که لک های کوچک با رنگ قهوه ای روشن، به طور کلی خطرناک نیستند و معمولا به راحتی قابل درمان هستند. اما لکه های پوستی بزرگ، لکه های پوستی به رنگ قهوه ای تیره، سیاه، آبی، قرمز یا رنگ های دیگر می توانند بسیار خطرناک باشند. به همین دلیل، به محض مشاهده این نوع لک ها در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید. این نوع لک ها ممکن است بسیار خطرناک بوده و یا نشانه یک بیماری خطرناک باشند.

درمان های طبیعی و خانگی برای از بین بردن لک پوست

محصولات پوستی که حاوی مواد طبیعی خاص هستند، می توانند در درمان لکه های پوست موثر باشند.

محققان در یک پژوهش، نتایج استفاده از محصولات طبیعی برای درمان لکه های تیره پوست را مورد بررسی قرار داده اند. آنها چندین ماده از جمله نیاسینامید (نوعی ویتامین B-3) ، سویا ، عصاره شیرین بیان و توت و تاثیر آنها در درمان لکه ها را بررسی کرده اند. اگرچه مطالعات آنها محدود بوده، اما نتایج بدست آمده بسیار نویدبخش هستند و نشان می دهند که این مواد طبیعی، تاثیر بسزایی در درمان لکه ها دارند. همچنین نتایج یک پژوهش دیگر که در سال 2017 انجام شده، نشان می دهد که استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست می تواند به کاهش ملاسما در دوران بارداری (پس از ۵ هفته) کمک کند.

منبع : sephora

خروج از نسخه موبایل