عمومیمدیریت کسب و کار

مزایای استفاده از چوب پلاست نما برای بازسازی خانه های قدیمی

چوب پلاست محصولِ پلاستیکی محبوب در ساخت و ساز ساختمان

در تمام صنایع از جمله صنعت ساخت و ساز ساختمان از مصالح پلاستیکی استفاده می شود. به طور یقین می توان گفت که امروزه همه ساختمان ها دارای اجزایی از جنس مواد پلاستیکی در انواع مختلف آن هستند. کاربرد پلاستیک در صنعت ساخت و ساز طیف وسیعی از مصالح ساختمانی با کاربردهای متفاوت را در بر می گیرد. این وسعت از استعمال مصالح پلاستیکی بی دلیل نیست. علت این حجم از استقبال برای بهره گیری از مصالح پلاستیکی را می توان در این موارد خلاصه کرد: انعطاف پذیری بالا، وزن کم، مقاومت زیاد، دوام، مقرون به صرفه بودن و ارزان بودن قیمت چوب پلاست نما در مقایسه با دیگر مصالح، مقاومت در برابر خوردگی و… این ویژگی ها مصالح پلاستیکی را به یک انتخاب اقتصادی و جذاب برای کل بخش تولید تبدیل کرده است.

مصالح پلاستیکی مخصوص معماری عمدتا شامل: لوله ها، کابل ها، کفپوش ها، عایق ها و پروفیل هایی است که برای ساخت در ها، پنجره ها و نمای ساختمان ها از آنها استفاده می شود. یکی از مواردی که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است ساخت نمای چوب پلاست کلبه می باشد.

مزایای استفاده از چوب پلاست نما برای بازسازی خانه های قدیمی

چرا ساخت نمای کلبه با چوب پلاست محبوبیت دارد؟

کلبه ها در چشم انداز طبیعی بسیاری از کشورهای جهان پراکنده شده اند. معماری کلبه ها به دلیل طراحی ساده، دنج بودن و مقاومت در برابر عوامل جوی مختلف همواره مورد تحسین قرار گرفته است. اما تعریف دقیق کلبه چیست؟ تعریف کلبه در میان فرهنگ ‌های مختلف، متفاوت است. اما همه تعاریف به گونه ای شامل این تعریف از کلبه می شوند: کلبه خانه‌ای کوچک و دنج در حومه شهر است. کلبه ها اغلب یک خانه تابستانی یا خانه ای برای گذران تعطیلات هستند. بیشتر خانه‌ های کلبه ‌ای یک طبقه هستند، اما خانه‌ های چند طبقه را نیز می‌توان با توجه به شرایط خاصی، کلبه نامید. کلبه ها لزوما محدود به مناطق روستایی نیستند. پلان های کوچک و ساده خانه در شهرها می توانند به طرز قابل توجهی شبیه به کلبه های روستایی به نظر برسند و همان عملکرد متوسط مسکونی را دارا باشند.

یکی از نکاتی که در مورد معماری کلبه ها همواره مورد توجه سازندگان بوده است نمای کلبه ها است. از آنجا که اغلب کلبه ها در نقاط خوش و آب و هوای طبیعی قرار دارند، (معمولا در میان درختان جنگل ها، در دامنه کوه ها، در نزدیکی سواحل رودخانه ها و یا دریاها و… ) صاحبان آنها مایلند تا بین کلبه و محیط طبیعی هماهنگی کاملی از لحاظ مواد مورد استفاده در ساخت، وجود داشته باشد. به این دلیل ساخت کلبه با چوب همواره مرسوم بوده است.

اما با توجه به گران بودن قیمت چوب طبیعی، ترمووود و… ممکن است برخی از افراد از ساخت کلبه چوبی صرف نظر کنند. خبر خوش آنکه امروزه با تنوع محصولات ساختمانی می توان از مصالحی چون چوب پلاست به جای چوب استفاده نمود. نمای کلبه با چوب پلاست همان حس طبیعی چوب را به ناظر القا می کند با این تفاوت که نسبت به چوب ارزان تر است. جهت محاسبه هزینه چوب پلاست برای نما با ما تماس بگیرید.

مزایای نمای چوب پلاست

به طور بالقوه، چوب پلاست به دلیل عدم خوردگی، زنگ زدگی یا نیاز به رنگ آمیزی منظم نسبت به سایر مصالح برای ساخت نمای کلبه ها کاربرد بیشتری دارد. ساخت نمای کلبه با چوب پلاست آسان و مقرون به صرفه است. زیرا چوب پلاست مستحکم است، نسبت به سایر مصالح وزن کمتری دارد، به راحتی شکل می گیرد و در نهایت نسبت به سایر مصالح ارزان تر می باشد. بنابراین ساخت نمای کلبه با چوب پلاست به جای چوب طبیعی یا ترمووود راهکاری ایده آل برای صرفه جویی در هزینه ساخت کلبه می باشد.

چوب پلاست محصولی سازگار با حفظ محیط زیست

زمانی که حرف از ساختن کلبه با پروفیل چوب پلاست به میان می آید، در واقع منظور این است که علاوه بر ساخت نمای کلبه با چوب پلاست، می‌توان کل کلبه را از آغاز تا پایان با این متریال طراحی و اجرا کرد. دلایل زیادی وجود دارد که سازندگان را برای انتخاب این محصول جهت احداث کلبه مصمم می کند. یکی از اصلی‌ترین این دلایل برای دوستداران محیط زیست، سازگاری چوب پلاست با محیط زیست است. برای تولید پروفیل چوب پلاست نیازی به قطع کردن درختان نیست چرا که این پروفیل ها از پلاستیک های بازیافتی و خرده های چوب تولید می شود. از این رو چوب پلاست یکی از مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست است. با استفاده از چوب پلاست در ساخت کلبه ها، ساختمان ها و… در واقع از منابع طبیعی حمایت می کنیم.

سازگاری چوب پلاست با آب و هوای مرطوب

چوب پلاست نسبت به چوب معمولی در مقابل رطوبت از استحکام بالاتری برخوردار است. علت این امر وجود پلاستیک در ترکیب چوب پلاست است. وجود پلاستیک و خاصیت ضد آب بودن یا عایق بودن آن سبب می‌شود تا این محصول در برابر آب و رطوبت استحکامی چندین برابر چوب معمولی داشته باشد. با توجه به این موضوع انتخاب چوب پلاست برای ساخت کلبه در آب و هوای مرطوب یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. علاوه بر این برای ساخت خانه باغ های کوچک، آلاچیق ها و کابانا (کابانا: اتاقک های کوچکی که در سواحل دریاها یا در کنار استخر ساخته می شود.) نیز می توان از چوب پلاست بهره برد. کافی است تا وسایل سرمایش و گرمایشی مناسب را در این سازه ها قرار دهید تا تبدیل به مکان دنجی جهت گذران اوقات فراغت در طول سال شوند.

علاوه بر مقرون به صرفه بود، مقاومت در برابر رطوبت و… یکی دیگر از مزایای ساخت نمای کلبه با چوب پلاست سرعت زمان بالای نصب و اجرای ساخت نما با این پروفیل ها است. شایان ذکر است که در حال حاضر امکان سفارش کلبه هایی پیش ساخته از جنس چوب پلاست فراهم می باشد.

طول عمر بالا یکی دیگر از مزایایی است که می توان درباره چوب پلاست ذکر کرد. هنگامی که نما یا کل کلبه خود را با چوب پلاست می سازید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که کلبه شما مدت زمان زیادی عمر خواهد کرد، چرا که این محصولِ مخصوص فضای باز، طول عمر بالایی دارد و بسیار مقاوم است.

انواع کاربرد چوب پلاست و موارد مصرف

همان طور که در مقالات قبل ذکر شد به دلیل ویژگی های مطلوب و مزایای زیادی که دارید جایگزین بسیار مناسب چوب است . با توجه به پیشرفت روز افزون در صنایع مختلف به مرور زمان کاربرد چوب پلاست در حال افزایش می باشد. اوایل دهه 1990 میلادی کامپوزیت چوب پلاست به عنوان یک محصول مقاوم در برابر تغییرات جوی و ضد آب وارد بازار شد . ما در ادامه مطلب به بررسی انواع کاربرد چوب پلاست و موارد مصرف آن می پردازیم . با ما همراه باشید…

استفاده به عنوان کفپوش مخصوصا در محوطه های باز و فضاهای بیرونی یکی از اصلی ترین و مهم ترین کاربرد چوب پلاست می باشد . به علت مقاومت بالایی که انواع چوب پلاست در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی دارد براحتی در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد و کارایی بسیار بالایی دارد . همچنین در فضاهای مختلف مانند کف بالکن ها ، تراس ها ، روف گاردن ، اسکله ها ، پیاده رو پارک ها و حاشیه استخرها و… به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرند .

کاربرد چوب پلاست به عنوان کفپوش

استفاده از چوب پلاست به عنوان کفپوش به دو صورت تو خالی و تو پر در دسترس می باشند که با در نظر گرفتن شرایط خاص فضا مورد استفاده قرار می گیرند . به عنوان مثال استفاده از چوب پلاست در کف سازی پل طبیعت .

همان طور که ذکر شد یکی از کاربرد چوب پلاست استفاده به عنوان کف پوش می باشد ، در چنین مواردی باید میزان جذب آب ، مقاومت پروفیل ها نسبت به خش پذیری و سایشی ، ثبات رنگ کامپوزیت ها ، مقاومت نسبت به شرایط محیطی و شعله سیگار ، تورم ناشی از رطوبت ، پوسیدگی نسبت به حشرات موزی و… مورد تحلیل و بررسی قرار گردد .

کاربرد چوب پلاست به عنوان دیوارپوش

به علت شباهت ظاهری که پروفیل چوب پلاست WPC نسبت به چوب دارد ، امروزه توسط معماران برای استفاده در نمای ساختمان و دیوارپوش مورد توجه قرار می گیرد . کاربرد انواع نسبت به ترموود از قیمت پایین تری برخوردار است و از انظر روش نصب ، اندازه ، رنگ و بافت بسیار شبیه به ترموود می باشد . بنابراین استفاده از چوب پلاست به عنوان دیوارپوش فضای داخلی و نمای ساختمان روز به روز افزایش می یابد .در صورت استفاده از پروفیل چوپ پلاست برای نمای خارجی ساختمان باید موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد :

  1. میزان مقاومت پروفیل نسبت به UV
  2. ثبات رنگ پروفیل ها
  3. مقاومت نسبت به شرایط محیطی مانند جذب آب ، تورم ناشی از رطوبت و انبساط حرارتی
  4. محدوده دمای قابل تحمل

کاربرد چوب پلاست در دکوراسیون

همان طور که ذکر شد چوب پلاست در موارد مختلفی مانند کفپوش ، دیوارپوش ، گلدان ، نمای ساختمان و… استفاده می شود . کمتر شدن قیمت نهایی محصول به دلیل اضافه کردن چوب به پلاستیک می باشد که باعث کاهش ضریب انبساط حرارتی و بالا رفتن ضریب کشسانی پروفیل چوب پلاست می گردد . چوب آسیاب شده ی غربال در کامپوزیت های چوب پلاست مورد استفاده قرار می گیرند .

کاربرد چوب پلاست به عنوان سقف کاذب

استفاده از چوب پلاست به عنوان سقف کاذب یکی از جدیدترین کاربردهای چوب پلاست در پروژه های اداری ، تجاری و… می باشد . با توجه به سبک بودن این پروفیل ها ، تنوع رنگ و ابعاد آن از نظر معماران برای استفاده در سقف ها گزینه ی جذابی می باشد .

کاربرد چوب پلاست در مبلمان شهری

تولید مبلمان شهری با توجه به اهمیت موارد محیط زیستی و کاهش استفاده از چوب درختان عمده ترن کاربرد چوب پلاست می باشد . متاسفانه در کشور ما به دلیل بی توجهی به کیفیت ساخت این پروفیل ها موجب شده چوب پلاتس در ایران عمری کوتاه داشته باشد و بازدهی مناسب را ارائه ندهد . توجه داشته باشید که اگر نکات فنی و دقت در نحوه ساخت ، نصب و اجرای مبلمان رعایت شود ، می توان محصولاتی با عمر مفید بالا تولید نمود .

تفاوت چوب و چوب پلاست

در مقایسه با چوب و چوب پلاست ، به دلیل عدم مقاومت و نفوذ پذیری چوب در نما مورد استفاده قرار نمیگیرد .در عین حال چوب پلاست از ترکیبات آلی برخوردار است به همین دلیل در برابر رطوبت مقاوم است. به علاوه استفاده از چوب در نمای ساختمان بسیار هزینه بر است ، اما از نظر اقتصادی استفاده از چوب پلاست مقرون به صرفه و کم هزینه می باشد.

دکمه بازگشت به بالا