فرهنگ و هنرمدیریت کسب و کار

تاریخچه لوگو ورساچه

ورساچه در صدر فهرست بهترین برندهای مد، در کنار گوچی و جورجیو آرمانی قرار دارد. این برند مد رده بالا به خاطر داشتن طراحی لوگو خاص خودش هم شناخته شده است.

تاریخچه لوگو ورساچه

لوگوی نمادین ورساچه الهام گرفته از یک موجود اساطیری یونانی به نام مدوسا (Medusa) است. خواهر و برادر ورساچه در دوران کودکی در منطقه رجیو کالابریا بازی می‌کردند، جایی که بنیانگذار این برند مد برای اولین بار متوجه پرتره این موجود اسطوره‌ای شد. مدوسا با جیانی ماریا ورساچه هم صدا شد. جیانی سال‌ها بعد، از سر این موجود به عنوان محور لوگو نمادین ورساچه استفاده کرد.

 این غول مد، جدا از تولید بهترین پوشاک و اکسسوری، متعهد به داشتن آب و هوای بدون آلودگی است. این برند مد، بدون استفاده از خز، به بوتیک‌های پایدار رسیده است. همچنین این خانه مد، متعهد شد که تا سال 2025 به طور 100 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند.

تاریخچه مختصری از برند ورساچه

ورساچه در سال 1978 توسط جیانی ورساچه تأسیس شد. او قبل از راه اندازی شرکتش، برای Complice، Callaghan و Genny لباس طراحی می‌کرد. طرح‌های او به سرعت معروف شد و همین امر باعث شد تا برند خودش را افتتاح کند. این طراح مد ایتالیایی اولین فروشگاه مد خود را در Via Della Spiga میلان با نام «Gianni Versace Donna» راه اندازی کرد.

ستاره‌های پاپ از جمله مایکل جکسون و التون جان از مشتریان معروف او بودند. از آنجایی که جیانی برای چندین سلبریتی محبوب آن زمان، لباس طراحی می‌کرد، از او به عنوان طراح «راک اند رول» یاد می‌شد. همچنین این طراح ایتالیایی، برای شاهزاده خانم کارولین موناکو و شاهزاده خانم ولز، لباس‌های روی مد را طراحی کرد.

شهرت این طراح افسانه‌ای مد، کوتاه مدت بود. جیانی در 15 ژوئیه 1997، در خارج از خانه خود در میامی ‌توسط اندرو کونانان به ضرب گلوله کشته شد.

پس از مرگ غم انگیز این طراح مد، سانتو و دوناتلا ورساچه، برادر و خواهر جیانی، این برند مد را به دست گرفتند.

سانتو به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد و سمت مدیر خلاق به دوناتلا رسید. با این حال، این دو خواهر و برادر نتوانستند محبوبیت برند مد را حفظ کنند، که منجر به کاهش سود شد. این غول مد مجبور شد تا 20 درصد از سهام را به گروه بلک استون، یک شرکت مدیریت سرمایه گذاری مستقر در شهر نیویورک بفروشد.

تاریخچه لوگو ورساچه

لوگو ورساچه

این برند مد قبل از استفاده از لوگوی معروف مدوسا، از دو علامت  و کلمه متفاوت استفاده می‌کرد. لوگوی مدوسا توسط جیانی ورساچه طراحی شد و از پرتره‌ای که در دوران کودکی در ویرانه‌های رجیو کالابریا دیده بود، الهام گرفت.

این برند در سال 1978 به وجود آمد، اما جیانی برای اولین بار لوگو کلمه‌ای را در سال 1980 معرفی کرد. تمام لوگوهای این خانه مد را بررسی خواهیم کرد، اما در ابتدا اجازه دهید تا نگاهی دقیق تر به معنای نمادهای مختلف بیندازیم.

معنی لوگوی ورساچه

دو لوگوی اولی که قبل از نشان مدوسا مورد استفاده قرار گرفتند، علائم سیاه و سفید بودند. مانند بسیاری از برندهای مد نمادین در جهان، ورساچه هم طرح‌های رنگی سیاه و سفید را برای به تصویر کشیدن ظرافت، خلوص و ماهیت خودش انتخاب کرد. با این حال، جیانی لوگوی کلمه‌ای را  به لوگوی مدوسا تغییر داد.

تصویر مدوزا در لوگوی ورساچه به چه معناست؟

آتنا در اساطیر یونانی، الهه مرتبط با جنگ و خرد یعنی مدوسا را خلق کرد. طبق افسانه‌ها، مدوسا یکی از سه گورگون به نام گورگو بود. گورگون‌ها هیولاهای ماده‌ای بودند که به جای مو، بال و مار داشتند. هر کس به چشمان مدوسا نگاه می‌کرد به سنگ تبدیل می‌شد.

جیانی به جمع آوری اشیاء اساطیری شهرت داشت. او سر مدوسا را به عنوان محور طراحی لوگو انتخاب کرد تا مخاطب را با دیدن مدوسا تحت تأثیر قرار دهد.

البته جیانی هرگز هدفش از انتخاب سر مدوسا را فاش نکرد. او معتقد بود که برندش، زیبایی مهلکی را درست مانند این اسطوره یونانی نشان می‌دهد.

تکامل در طراحی لوگو ورساچه

1980 – 1990

اولین طراحی لوگو دو سال پس از راه اندازی این برند انجام شد. اولین لوگو یک نوشته تک رنگ بود که از تایپ فیسی شبیه به Sophi Sophi Regular از خانواده sans-serif ساخته شده بود. دو قسمت از نام طراح برند، بسیار نزدیک به هم به نظر می‌رسیدند. این طراحی لوگو، با کلاس، پیچیده و تجملاتی بود.

1990 – 1997

این برند، لوگوی کلمه‌ای جدیدش را ساده‌تر از قبلی، طراحی کرد. حروف بزرگ با تایپ فیس sans-serif پررنگ که نزدیک به Radiant RR Bold به نظر می‌رسید، طراحی شد. قسمت‌های نام و نام خانوادگی هم از یکدیگر جدا شده و تمیزتر به نظر می‌رسیدند.

1993 – 1997

لوگوی نمادین مدوسا در سال 1993 جایگزین لوگو کلمه‌ای شد و از آن زمان تاکنون در خانه مد باقی مانده است. سر مدوسا در یک قاب دایره‌ای ضخیم محصور شده بود. این لوگو به غیر از پالت رنگی تک رنگ، بسته به محصول به رنگ طلایی نیز طراحی شد. اولین نسخه از لوگو، توسط جیانی طراحی شد که استایل و زیبایی مرگباری را به تصویر می‌کشید.

1997 – 2008

صاحبان شرکت جدید پس از مرگ غم انگیز جیانی در سال 1997، نام برند را به ورساچه تغییر دادند و نام موسس را حذف کردند. تغییرات جدیدی در طراحی لوگو مدوسا اعمال شد. کلمه قوسی شکل ورساچه هم در زیر لوگو قرار گرفت.

تاریخچه لوگو ورساچه

2008 – تاکنون

نسخه فعلی از نماد مدوسا دارای جزئیات بسیار زیاد است. طراحی جدید در سال 2008 دارای دو نسخه است: نسخه اول نسخه Jade با خطوط زیاد و نسخه دوم هم مینیمال است. هر دو لوگو بسته به دسته بندی محصولات، استفاده می‌شوند. همچنین نسخه فعلی لوگو دارای کلمه افقی ورساچه در زیر نشان مدوسا است.

در حالی که این برند مد در تاریخچه 40 ساله خودش، 5 بار طراحی لوگو را تغییر داده، اما به عنصر همیشگی خودشان یعنی زیبایی مهلک مدوسا وفادار ماندند.

پالت رنگ در طراحی لوگو ورساچه

لوگوی ورساچه از ترکیب رنگ‌های سیاه، سفید و طلایی بسته به خط تولیدش استفاده می‌کند. این برند مد از رنگ سیاه برای به تصویر کشیدن قدرت، ظرافت، استایل و حرفه‌ای بودن استفاده می‌کند، در حالی که رنگ سفید نماد خلوص، فضیلت و تازگی است. همچنین از  رنگ طلایی برای به تصویر کشیدن ثروت، زرق و برق، تجمل و موفقیت استفاده می‌کند.

تایپ فیس لوگو ورساچه

همانطور که ذکر شد، ورساچه از تایپ فیس Sophi Sophi Regular و Radiant RR Bold استفاده کرد، که هر دو از خانواده sans-serif هستند. با این حال، این برند اکنون از Radiant به عنوان فونت رسمی‌ خودش استفاده می‌کند. تایپ فیس Radiant  توسط استیو جکمن و رابرت میدلتون ساخته شد و توسط Red Rooster Collection منتشر شده است.

حقایق جالب در مورد ورساچه

  • دوناتلا، کالکشن خودش را در هتل ریتز پاریس ارائه کرد. یعنی همان هتلی که جیانی آخرین کالکشن خودش را قبل از به قتل رسیدن، در آن ارائه کرد.
  • دوناتلا یک امپراتوری مد مشهور در جهان را اداره می‌کند. با این حال، نمی‌تواند خیاطی کند.
  • جیانی با پرداخت مبالغ هنگفتی، سوپر مدل‌ها را خلق کرد. همچنین با بسیاری از افراد سلطنتی و افراد مشهور زمان خودش از جمله مدونا، پرنسس دایانا و التون جان دوست شد.
  • در سال 2000، جنیفر لوپز با لباس سبز طراحی شده توسط ورساچه در مسابقه گرمی‌ ظاهر شد. این لباس ابریشمی ‌سبز، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.
دکمه بازگشت به بالا