اقتصادی

دلیل گرانی گوشت قرمز مشخص شد | فروش قصابی ها نصف شد | ق

دلیل گرانی گوشت قرمز مشخص شد | فروش قصابی ها نصف شد | ق

گوشت قرمز در روزهای اخیر گران شده است به طوری که رصد قصابی‌های مرکز شهر نشان می‌دهد در یک هفته اخیر هر کیلو گوشت گوساله تا ۳۰ هزار تومان گران‌تر شده و از ۳۶۰ هزار به ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافته است. گوشت گوسفندی افزایش قیمت کمتری داشته است.

قصابان عامل این گرانی اخیر را نزدیکی عید قربان می‌دانند و می‌گویند دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌اند و عرضه دام در بازار خیلی کاهش یافته است.

یکی از قصابان مرکز شهر تهران ضمن انتقاد از وضعیت بازار گوشت به همشهری آنلاین گفت: وضعیت بازار اصلا خوب نیست و تقاضا به میزان زیادی کاهش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: یک زمان ما هر روز ۶ لاشه می‌آوردیم و هر ۶ لاشه را همان روز می‌فروختیم اما الان فروش ما از نصف هم کمتر شده است البته این را هم بگویم که ما ۶۵ سال است در این شغل و این منطقه هستیم و چون خیلی از مردم ما را می‌شناسند و مشتری ما هستند هنوز فروشمان نسبت به مغازه‌های دیگر بهتر است وگرنه خیلی‌ها را می‌شناسیم که در یک روز یک لاشه هم نمی‌فروشند.

دامداران دام خود را عرضه نمی‌کنند

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد دلایل گرانی اخیر گوشت گوسفندی به همشهری آنلاین گفت: علت اصلی گرانی گوشت گوسفندی، عرضه کم است.

علی‌اصغر ملکی ادامه داد: با توجه به اینکه بارش و رویش خوبی در مناطق غرب کشور داریم و علوفه در صحرا به صورت رایگان در دسترس است و از طرف دیگر، مناسبت‌هایی مانند عید قربان و آمدن حجاج از مکه و عاشورا و تاسوعا در پیش است، دامداران دام خود را نگه داشته‌اند تا هم به وزن ایده‌آل‌تر برسد و برایشان این انگیزه به وجود آمده است که دام خود را در این مناسبت‌ها عرضه کنند که منافع بهتری برایشان دارد.

گفتنی است مراسم عید سعید قربان ۸ تیرماه برگزار می شود.

ملکی افزود: همچنین، دام در حال قاچاق است و این قاچاق هم در کمبود دام و گرانی موثر است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد اینکه احتمال گرانی بیشتر گوشت گوسفندی وجود دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه هوا رو به گرم‌تر شدن می‌رود، دامداران نمی‌توانند دام خود را بیش از حد نگه دارند اما اگر در این میان جلوی قاچاق دام گرفته نشود و صادرات هم صورت بگیرد بر وخامت اوضاع بازار گوشت افزوده خواهد شد و بازار را دچار تنش بیشتر می‌کند.

ملکی در واکنش به اینکه مصرف گوشت قرمز چقدر کاهش داشته است؟ بیان کرد: تقاضا برای خرید گوشت حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است چون توان مردم برای خرید گوشت قرمز ضعیف است.

قیمت روز گوشت گوسفندی و گوساله

در حال حاضر، در قصابی‌های مرکز شهر، هر کیلو ران گوسفندی ۴۴۵ هزار تومان است که اگر بخواهید ران بدون استخوان بخرید هر کیلو تا ۵۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

همچنین، هر کیلو راسته گوسفندی ۳۹۰ هزار تومان، سردست ۳۷۸ هزار تومان و شقه گوسفندی ۳۷۵ هزار تومان است. هر کیلو گوشت گوساله هم ۳۹۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۱۷

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا