فرهنگ و هنرمدیریت کسب و کار

دیوان حافظ با معنی و تفسیر کامل pdf

 معرفی کتاب دیوان حافظ به همراه لینک دانلود کتاب رایگان

کتاب دیوان حافظ اثری از خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین محمد ملقب به حافظ شیرازی، یکی از برجسته ترین شعرای ایرانی است و آن را به جرات می توان از جمله آثار ادبی معروف و ماندگار ایران به حساب آورد، گفتنی است کتاب و دیوان حافظ آن چنان پرآوازه است که محبوبیت آن در جهان پیچیده شده است به گونه ای که طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان دارد، شما عزیزان از طریق فضای اینترنت به راحتی می توانید به لینک دانلود کتاب دیوان حافظ با معنی آن دسترسی داشته باشید همچنین گرفتن فال حافظ نیز از طریق بسیاری از سایت ها و یا دیوان حافظ قابل انجام است …

دیوان حافظ با معنی و تفسیر کامل pdf

حافظ کیست؟

حافظ شیرازی یا لسان الغیب در سال 727 هجری قمری در شیراز چشم به جهان گشود و 65 سال بعد معادل ۱۳۹۰ میلادی چشم بر جهان بست، 20 مهرماه مصادف با 12 اکتبر روز بزرگداشت حافظ در ایران و جهان است …

وی در دوران نوجوانی خود در نانوایی کار می کرد و در یکی از آن روزهایی که وظیفه داشت نان ها را به محله ای ثروتمند ببرد با دختری به نام نسرین آشنا شد و جذب زیبایی و کلمات وی شد. وی پس از ازدواج با دختری که به خاطر شیرین زبانی اش به او شاخ نبات می گفت، صاحب یک فرزند شد و پس از گذشت چند سال همسر خود را از دست داد و دیگر تا آخر عمر ازدواج نکرد.

موضوعات اشعار حافظ بسیار متنوع است و در زمینه های متفاوتی سراییده شده اند به طوری که امروزه از اشعار وی در بسیاری از هنرهای تجسمی، خوش نویسی و همچنین موسیقی های سنتی استفاده می شود. در تمامی آثار حافظ شیرازی، تناسبات دقیق هنری رعایت شده و صورتی رمزآلود دارند.

حافظ در بین دوستان و اساتید برجسته شعر و هنر به نام های : ترجمان الاسرار، لسان الغیب، لسان العرفا و ناظم الاولیاء تخلص داشت و با اینکه شیوه سخن سرایی اش به سبک خواجوی کرمانی بود اما آوازه و شهرت بیشتری دارد و از اثرگذارترین اشخاص بر شاعران فارسی زبان بعد از خود می باشد، گوته ، شاعر بزرگ آلمانی آرزو داشت یکی از شاگردان وی باشد!

حافظیه کجاست؟

آرامگاه حافظ: معرف به حافظیه با مقبره مرمر درست در قلب شهر ( لبه شمالی شیراز ) واقع شده که پیاده می توانید به باغ جهان نما هم در کنار آن سر بزنید، از دیگر جاذبه های گردشگری در این نزدیکی می توان به: دروازه قرآن، بازار وکیل، سعدی، ارگ کریم خان، مسجد نصیر الملک و شاهچراغ اشاره کرد

راز تفال‌ زدن به دیوان حافظ چیست؟

ما ایرانیان اعتقادمان بر این است که حافظ شیرازی داننده اسرار ماست و از رموز نهان شده ما خبر دارد به همین علت زمانی که دچار دودلی می شویم و یا با مشکلات زندگیمان رو به رو می شویم اولین کاری که مطمئنا همه ما می کنیم این است که به کتاب حافظ مراجعه کرده و تفال می زنیم و از اشعارش نهایت استفاده را می بریم.

فال چیست و چرا فال حافظ محبوب است؟

فال حافظ با کمک دیوان حافظ انجام می شود که در بسیاری از خانه های ایرانی وجود دارد و در مراسماتی همچون شب یلدا، نوروز و … از آن استفاده می شود. مردم از حافظیه به عنوان یک زیارتگاه یاد می کنند و از نظر آن ها بازدید از این محل به معنای زیارت آرامگاه حافظ است چرا که حافظ را انسانی مقدس می دانند.

فال که به معنای عاقبت بینی و طالع است در واقع یک کلمه عربی است که ما از آن استفاده می کنیم اما در فارسی این کلمه به معنای شگون است یعنی هم به معنای خوب و هم به معنای بد است. پیامبر اسلام نیز فال نیکو را پیشنهاد می کند و به آن توصیه کرده است تا جایی که این کار به صورت یک سنت در آمده است و افراد در مناسبت های مختلف، اقدام به تفال زدن می کنند.

جالب است بدانید که اولین فال در اولین ساعات بعد از فوت شدن حافظ شیرازی گرفته شده است و دلیل آن هم این بود که بعد از مرگ وی برخی افراد از دفن وی در گورستان مصلی خودداری کردند چرا که کلام وی را قلب کرده بودند و معتقد بودند وی مسلمان نیست.

به همین علت بود که به دیوان حافظ رجوع کنند تا بتوانند از کلام حافظ استفاده نمایند. بعد از این که همه با این کار موافق بودند اقدام به نوشتن تمامی اشعار کتاب حافظ کردند پس از آن کودکی به صورت باورنکردنی بیت شمار 82 را برداشت که جواب تمامی مخالفان را داد و آن شعر عبارت است از:

کنون که می دمد از بوستان نسیم بهشت

من و شراب فرح بخش و یار حورسرشت

مکن به نامه سیاهی ملامت من مست

که اگه است که تقدیر بر سرش چه نوشت؟

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ

که گرچه غرق گناهست، می رود به بهشت

از آن روز به بعد به حافظ شیرازی لقب “لسان الغیب” را دادند و باور داشتند که تفال زدن به دیوان او می تواند خبرهایی از عالم غیب را به انسان دهد و او را نسبت به آینده آگاه سازد.

آداب گرفتن فال حافظ

برای گرفتن فال حافظ در ابتدا بایستی نیت کنید و توصیه می شود یا فاتحه ای خوانده و تقدیم روح شاخ نبات کنید و یا صلوات بفرستید. سپس در حالی که کتاب را در دست چپ گرفته اید با دست راست آن را باز کنید و سپس غزلی را که برایتان قرعه افتاده را بخوانید و بر اساس شرایط روحی و مشکل خود، برداشتی از آن داشته باشید.

برخی سوالی در ذهنشان پیش می آید و آن این است که بعد از باز نمودن کتاب حافظ کدام صفحه را بخوانند، باید بگوییم فال شما در صفحه سمت راست است و اغلب توصیه می شود برای تفسیر غزلی که در بالای صفحه یادداشت شده است از کسی که علم شعرخوانی و تفسیر را دارد، کمک بگیرید.

ویژگی شعرهای دیوان حافظ

ویژگی های بی نظیری در دیوان حافظ گرد هم آمده است و آن را تبدیل به یک کتاب بی نظیر کرده است. کمتر کسی در ایران است که با خصوصیات این کتاب و تاثیری که غزلیات آن بر روح و روان انسان دارد، آشنا نباشد. در ادامه مطلب شما را با بارزترین خصوصیات کتاب حافظ آشنا خواهیم کرد و توصیه می کنیم چنان چه نمونه ای از این کتاب گران بهاء را در منزل خود ندارید، نسخه ای از آن را خریداری فرمایید و یا اقدام به دانلود فایل حافظ بنمایید.

  • کم‌گویی و گزیده‌گویی در شعر حافظ
  • شیرینی بیان شعر حافظ
  • موسیقی گوش‌نواز
  • رسایی بیان در شعر حافظ
  • بکاربردن کنایه در شعر حافظ
  • استفاده از لهجه‌ی شیرازی
  • استفاده‌ گسترده از مضامین
  • شورآفرینی شعر حافظ
  • قدرت تصویر

با توجه به موارد بالا در می یابید که دانلود کتاب حافظ و استفاده از دیوان حافظ تا چه اندازه ای می تواند ارزشمند باشد. همان طور که بیان شد، کم‌گویی و گزیده‌گویی در شعر حافظ یکی از اصلی ترین ویژگی های کتاب حافظ می باشد که باعث می شود به جرات بگوییم که جز در مواردی از غزلیات که آن هم مرتبط با حال و احوال خاص ویژه آن بوده، جایی از کتاب را پیدا کرد که بتوان گفت اگر مثلا فلان بیت در دیوان حافظ وجود نداشت، بهتر بود.

وجود برخی عوامل در اشعار حافظ باعث می شود تا آدمی را به یاد شعرهای خواجوی کرمانی بیاندازد، عواملی همچون لحن شیرین زبان، ترکیبات بسیار جذاب و همچنین روانی و صیقل‌زدگی الفاظ از جمله این تشابهات است. شعرهای حافظ نیز آنچنان گوش نواز هستند که اگر به حالت معمولی هم آنان را بخوانید به میزان گوش نوازی کلمات آن پی می برید و دلیل آن هم می تواند ریزکاری ها و ظرافت های لفظی از قبیل ایهام و تضادها، جناس‌ها، مراعات‌نظیرها و … دانست.

رسا بودن و روان بودن ابیات دیوان حافظ از دیگر ویژگی های آن است که باعث می شود وقتی ابیات آن را حتی برای یک انسان بی سواد می خوانید، باز هم پی به معنا و مفهوم آن می برد. استفاده شجاعانه از لهجه شیرین شیرازی از دیگر مواردی است که هر خواننده ای را جذب کتاب حافظ می کند چرا که ظرافت و جذابیت خاصی را به آن بخشیده است.

بهترین وب سایت جهت دانلود کتاب حافظ

دیوان حافظ که در اکثر خانه های ایرانی وجود دارد شامل تمامی اشعار و غزلیات حافظ است. کتاب حافظ هم شامل سطوح عاشقانه است و هم شامل سطوح عارفانه و هم از طرفی شامل قصیده که مدح است می شود از این رو می توان گفت که دیوان حافظ شامل هر سه جریان شعری است.

گفتنی است در اشعار عارفانه، عاشقانه و مدحی حافظ هم قهرمان از نوع معشوق داریم، هم از نوع معبود و هم از نوع ممدوح پس می توان این گونه برداشت کرد که کتاب حافظ دارای غزلیات سعدی است و هم سطوح عارفانه همانند غزل مولانا و عطار و عراقی است … پس شما با دانلود کتاب حافظ می توانید تمامی جریانات شعری را با هم در یک کتاب جامع داشته باشید.

همچنین شما با کمک وب سایت دهکده لینکز قادر خواهید بود علاوه بر کتاب حافظ که در موقعیت های زیادی همچون مراسمات و مناسبت ها کاربرد دارد، هزاران کتاب دیگر را به صورت pdf و یا در قالب کتاب صوتی، دانلود و استفاده نمایید.

پیشنهاد می کنیم برای دسترسی به دیوان حافظ با معنی، به دنبال وب سایت معتبری جهت دانلود فایل حافظ به صورت قانونی باشید و این که حتما از وب سایت های شناخته شده ای که از نظر مردم تایید شده اند، استفاده کنید. رمانبوک از جمله وب سایت هایی است که دیوان حافظ با معنی را به صورت قانونی و بدون نقص در اختیار کاربران قرار داده است و رضایت آن ها را کسب کرده است.

 

منبع : openlibrary.org

دکمه بازگشت به بالا