عمومیمدیریت کسب و کار

راهنمای خرید لنز دوربین کانن

معرفی ۶ نوع پرکاربرد لنز دوربین

به نظر شما دلیل طراحی و ساخت انواع لنز دوربین با دامنه پوشش گسترده توسط کمپانی های معروف چیست؟ چرا عکاسان حرفه ای در برخی از پروژه ها، از چند نوع لنز کانن برای ثبت تصاویر استفاده می کنند؟ لنزهای دوربین عکاسی چگونه بر کیفیت و جذابیت تصاویر تاثیر خواهند گذاشت؟ چه نوع دوربین هایی قابلیت تعویض و جابجایی لنز را دارند؟ پاسخ کامل این سوالات در بخش های بعدی مقاله عنوان شده است. پیشنهاد می کنیم پیش از خرید لنز دوربین، با این مقاله همراه شوید تا انتخاب آگاهانه و خرید رضایت بخشی داشته باشید.

راهنمای خرید لنز دوربین کانن

اهمیت استفاده از انواع لنز دوربین در عکاسی

شاید در گذشته، بیشتر شرکت های تولیدکننده دوربین عکاسی تنها به طراحی بدنه و کارایی دوربین توجه بیشتری داشتند؛ اما با گذشت زمان و افزایش تقاضای عکاسان، طراحی و تولید انواع لنز دوربین از سوی شرکت های معتبر مانند Sony، Nikon، Canon، Ziess، Olympus آغاز شد. بی شک بدون وجود لنز، دوربین عکاسی کارایی مطلوبی ندارد و بسیاری از دوربین های عکاسی بدون لنز حتی قابل استفاده نیستند. پیش از آن که به بررسی و معرفی لنزهای دوربین عکاسی بپردازیم، بهتر است تعریف مختصری از لنز و پارامترهای مهم آن داشته باشیم. اهمیت استفاده از انواع لنز دوربین در عکاسی

معرفی ۹ قسمت اصلی دوربین عکاسی دیجیتال

·         تعریف لنز

ساختار داخلی لنزهای عکاسی از چندین عدسی تشکیل شده است. با عبور پرتوهای نوری از عدسی ها، نور به سنسور یا حسگر دوربین تابیده می شود و در نهایت تصویر مورد نظر ثبت می گردد. برای آن که ویژگی ها و قابلیت های انواع لنز دوربین عکاسی را بهتر درک کنید، بهتر است با مفهوم فاصله کانونی نیز آشنا شوید.

·         تعریف فاصله کانونی لنز در انواع لنز دوربین

فاصله کانونی از جمله ویژگی های مهم و اصلی لنز دوربین به شمار می آید. به فاصله ایجاد شده میان مرکز نوری و سنسور دوربین، فاصله کانونی گفته می شود و برای اندازه گیری این فاصله در انواع لنز دوربین، از مقیاس میلی متر استفاده می کنند. به طور کلی، هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، میدان دید کاهش و قابلیت زوم روی سوژه ها افزایش می یابد. از طرفی، با کمتر شدن فاصله کانونی، میدان دید افزایش و در نهایت، امکان زوم بر روی سوژه مورد نظر کاهش می یابد.

دسته بندی انواع لنز دوربین عکاسی

باید یادآور شویم که لنزهای دوربین عکاسی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

    لنزهای فیکس یا پرایم (Prime)

به آن دسته از لنزهایی که فاصله کانونی آن ها ثابت است، لنز فیکس می گویند. در واقع تعداد عدسی ها در این نوع لنزها کمتر و در نتیجه، فاصله کانونی کوتاه و ثابت است. به همین دلیل، عکس ها نیز کیفیت و وضوح بالاتری دارند.

    لنزهای زوم (Zoom)

عدسی های موجود در لنزهای زوم در فواصل مختلف قرار دارند که در صورت جابجایی عدسی ها، فاصله کانونی لنز نیز تغییر می کند. با توجه به این دسته بندی، به معرفی انواع لنز دوربین عکاسی می پردازیم. این را هم ببینید

معرفی پرکاربردترین انواع لنز دوربین در عکاسی

برخی از لنزهایی که در این بخش ذکر می شوند، برای عکاسی از فضا یا سوژه های خاص استفاده می شوند؛ مانند لنزهای ماکرو، فیش آی و تیلت شیفت که در ادامه ویژگی هر یک از آن ها را بیان می کنیم.

لنز استاندارد یا نرمال (Normal Lens)

زاویه دید لنزهای استاندارد شباهت زیادی با چشم انسان دارد و از این حیث، تصاویر ثبت شده طبیعی به نظر می رسند. این نوع لنز فاصله کانونی ثابت بین 50 تا 100 میلی متر دارند. در واقع برای یک دوربین فول فریم یا تمام کادر که مجهز به حسگر 35 میلی متری است، لنز استاندارد 50 یا 70 میلی متری، لنز مناسبی است. با توجه به ویژگی بدنه و سنسور دوربین، می توانید از لنزهای نرمال 80 تا 100 میلی متری نیز در پروژه ها استفاده کنید. اگر به عکاسی پرتره علاقه زیادی دارید یا در فضاهای بسته و کم نور عکاسی می کنید، این لنز مناسب دوربین شما است.

لنز دوربین تله فتو (Telephoto Lens)

فاصله کانونی لنزهای تله فتو بیشتر یا بلندتر از لنزهای نرمال است. به همین دلیل، زاویه دید لنزهای تله فتو بسته تر است و برای عکاسی از سوژه هایی که در فاصله دور قرار دارند، مانند سوژه های ورزشی و حیات وحش مناسب هستند. با فوکوس و بزرگ نمایی سوژه و ایجاد عمق میدان کم، تصاویر بسیار جذاب و واضح ثبت می شوند. اغلب لنزهای تله فتو فاصله کانونی 70 تا 200 میلی متری دارند.

فاصله کانونی در برخی از این لنزها 300 میلی متر است که آن ها را به عنوان لنزهای سوپر تله فتو معرفی می کنند. جالب است بدانید که لنزهای تله فتو از جمله لنزهای عکاسی مجهز به لرزش گیر اُپتیکال داخلی هستند؛ بنابراین، ثبت تصاویر در فضاهای مختلف آسان تر و دقیق تر انجام می گیرد.

لنز زاویه باز یا واید (Wide Angle Lens)

فاصله کانونی لنزهای زاویه باز نسبت به لنزهای نرمال کوتاه تر یا کمتر است. از طرفی، زاویه دید بیشتری دارند و به همین خاطر به آن ها لنز زاویه باز می گویند. با توجه به این که پرسپکتیو تصاویر در لنزهای واید خمیده به نظر می رسد، سوژه هایی که نزدیک به لنز باشند، بزرگ تر از مقیاس واقعی ثبت می شوند. از همین رو، در میان انواع لنز دوربین این نوع لنزها مناسب عکاسی خیابانی، طبیعت یا عکس های دسته جمعی هستند. این نوع لنز تمامی سوژه های مورد نظر را با فوکوس و وضوح بالا ثبت می کند.

لنز دوربین ماکرو (Macro Lens)

اگر علاقه مند به عکاسی از حشرات یا سوژه های کوچک هستید، لنزهای ماکرو بهترین انتخاب برای دوربین شما هستند! در بین انواع لنز دوربین عکاسی، این نوع لنز برای عکاسی از سوژه های کوچک یا فضاهای خاص مناسب تر می باشد. فاصله کانونی این مدل از لنزها بین 50 تا 200 میلی متر متغیر است. عمق میدان نیز در تصاویر ثبت شده با این مدل لنز بسیار کم است؛ در نتیجه، تصاویر در فاصله نزدیک، نمای درشت خواهند داشت. به این شیوه عکاسی، اصطلاحاً ماکروگرافی می گویند.

لنز چشم ماهی یا فیش آی (Fisheye Lens)

لنز فیش آی یا چشم ماهی، یکی دیگر از انواع لنز دوربین عکاسی است که فاصله کانونی کمتری دارند. البته زاویه دید این نوع لنزها با هیچ یک از لنزهای معرفی شده قابل مقایسه نیست! در واقع زاویه دید آن ها بسیار بزرگ است و تصاویر ثبت شده، به شکل محدب دیده می شوند. پرسپکتیو عکس ها کُروی شکل است. هر چه میزان محدب بودن لنزها بیشتر باشد، تصاویر ثبت شده زاویه دید و در نتیجه، خطوط با انحنای بیشتری خواهند داشت. این نوع لنز نیز معمولاً برای عکاسی از سوژه های خاص استفاده می شود.

6-3# لنز تیلت شیفت (Tilt-Shift Lens)

یکی از جذاب ترین انواع لنز دوربین عکاسی، لنزهای تیلت شیفت هستند که قابلیت چرخش به اطراف یا تغییر جهت به سمت بالا و پایین را دارند. این نوع لنز، از دسته لنزهای واید به شمار می آید و معمولا در عکاسی از بناهای تاریخی بلند یا معماری کاربرد دارند.

با چرخش لنز به سمت بالا، می توانید تصویری کلی از بناها و سازه های بلند ثبت کنید؛ بدون آن که تغییری در پرسپکتیو ایجاد شود یکی دیگر از جذابیت های این لنز، خارج کردن قسمت هایی از تصویر از محدوده فوکوس است! یعنی در یک تصویر می توانید قسمتی را در فوکوس قرار دهید و سایر قسمت ها را از فوکوس خارج کنید.

بررسی انواع لنز دوربین از زاویه ای دیگر

راهنمای خرید لنز دوربین عکاسی کانن را با بررسی انواع لنزها آغاز می کنیم؛ تا بدانید هر یک از لنزها چه کاربردی دارند و کدام یک از آن ها به درد شما می خورند. اولین لنزی که تصمیم داریم شما را با آن آشنا کنیم لنز کانن زوم است. اگر از دوربین DSLR یا بدون آینه استفاده می کنید که مجهز به یک لنز کیت است، به احتمال زیاد لنز آن از نوع لنز زوم است. لنزهای زوم از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند؛

به گونه ای که این امکان را برای شما فراهم می کند که بدون نیاز به حرکت فیزیکی یا خود بتوانید عکس هایی را از فاصله دور و نزدیک ثبت کنید. به همین دلیل لنز زوم از محبوبیت بالایی در بین عاشقان دنیای عکاسی برخوردار است. درنتیجه اگر دائم در حال ثبت کردن عکس های چند منظوره هستید و مدام به سفر می روید و بردن چندین و چند لنز برایتان سخت است، بهترین گزینه برای شما لنز زوم است؛ که امکان عکاسی چند منظوره را برای شما فراهم می کند.

از طرفی لنزهای پرایم، یک فاصله کانونی ثابت را در اختیار عکاس قرار می دهند اما در مقابل دامنه دیافراگم وسیع تری را نسبت به لنزهای زوم ارائه می دهند. درواقع لنزهای پرایم به شما قابلیت زوم را ارائه نمی دهند اما کوچک تر و سبک تر هستند. با وجود اینکه لنزهای پرایم قیمت کمتری نسبت به لنزهای زوم دارند اما از نظر کیفیت چند قدم از لنزهای زوم جلوتر هستند. خوشبختانه لنزهای پرایم این امکان را به شما می دهند که کنترل بهتری روی نوردهی هنگام عکاسی داشته باشید؛ چراکه دیافراگم آن ها نسبت به سایر لنزها گسترده تر است. پس اگر نوردهی و شفافیت هنگام عکاسی با دوربین خیلی برایتان اهمیت دارد، بهتر است به دنبال خرید لنز پرایم باشد.

حالا که در راهنمای خرید لنز دوربین با لنزهای زوم و پرایم آشنا شدید، نوبت به آشنایی با لنز واید است. از آن جایی که لنز واید بخش وسیعی از یک منظره را برای عکاسی پوشش می دهد، بهترین گزینه برای عکاسی از طبیعت است. البته لنزهای واید بیشتر بر روی سوژه عکاسی متمرکز هستند و همین مسئله موجب می شود که پس زمینه عکس کمی دور به نظر برسد.

از آن جایی که لنز واید می تواند کل یک منظره را برای عکاسی پوشش دهد، بهترین گزینه برای عکاسی از ساختمان ها، فضاهای داخلی، عکس های گروهی و همچنین منظره و طبیعت است. پس اگر اهل عکاسی کردن از منظره، طبیعت و هر مکانی هستید که دوست دارید عکسی که می گیرید کل آن محیط را در بر بگیرد ما به شما خرید لنز واید را پیشنهاد می کنیم.

لنزهای استاندارد، نزدیک ترین تصویر به چشم انسان را ثبت می کنند. با این وجود با لنز استاندارد می توانید همه چیز را از جمله پرسپکتیو در بهترین حالت ممکن را تجربه کنید. درواقع لنزهای استاندارد برای عکاسی روزمره به ویژه عکاسی از چهره افراد گزینه مناسبی هستند. در کل اگر به تازگی وارد دنیای عکاسی شده اید و یک فرد مبتدی هستید؛ یا اینکه می خواهید لنزی داشته باشید که با آن عکاسی پرتره را تجربه کنید، خرید لنز استاندارد می توانید گزینه مناسبی برای شما باشد.

در این بخش از راهنمای خرید لنز دوربین، می خواهیم شما را با لنز تله فوتو آشنا کنیم. زاویه دیدی که لنزهای تله فوتو در اختیار شما قرار می دهند، خیلی محدود است و همین مسئله موجب می شود که دورترین سوژه ها را هم کاملا واضح ببینید. بنابراین لنزهای تله فوتو برای عکاسی از سوژه های دور مناسب هستند. با این وجود اگر دوست دارید از مناظر، حیات وحش، رویدادهای ورزشی که در فاصله دور از شما قرار دارند عکاسی کنید، بهترین گزینه برای شما لنز تله فوتو است.

لنزهای ماکرو برای دو نوع عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند، به گونه ای که هم برای عکاسی از کوچکترین سوژه ها از فاصله نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند و هم برای عکاسی معمولی به عنوان یک لنز باکیفیت. با این وجود اگر تمایل دارید از سوژه های کوچک مانند: حشرات، جواهرات و اشیا کوچک از فاصله نزدیک عکاسی کنید، بهترین گزینه برای شما لنز ماکرو است.

همانطور که اشاره کردیم لنزهای واید برای عکاسی از منظره و طبیعت مناسب هستند؛ به گونه ای که یک منظره را به صورت کامل دربر می گیرند؛ البته لنزهایی دیگری هم هستند که از این لنزها وایدتر می باشند که به آن ها لنزهای فیش آی می گویند. در این بخش از راهنمای خرید لنز دوربین، قرار است با این لنزها آشنا شوید. درواقع لنزهای فیش آی، تصویری دایره ای شکل با زاویه دید 180 درجه را ثبت می کنند؛ یا بهتر است بگوییم تصاویر را به صورت پانوراما از همه چیز در اطراف سوژه عکاسی ثبت می کنند. با این وجود اگر به دنبال لنزی می گردید که با استفاده از آن بتوانید تصاویری را به صورت پانوراما از طبیعت و معماری داخلی ساختمان ها ثبت کنید؛ یا اینکه عکس های هنری بگیرید، خرید لنز فیش آی را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر دوست دارید لنزی داشته باشید که با استفاده از آن به عکاسی معماری یا مینیاتوری بپردازید، بهترین گزینه برای شما لنز تیلت شیفت است؛ چراکه این لنز برای شما امکان تنظیم کردن میزان تاری عکس و تغییر شکل آن را فراهم می کند. از طرفی مهم ترین ویژگی آن این است که اعوجاج تصویر را به صورت اپتیکال تصحیح می کند. با این وجود تصاویری که با استفاده از این لنز ثبت می کنید، متقارن به نظر می رسند. شما می توانید از لنز تیلت شیفت برای عکاسی از معماری، منظره و ثبت عکس های هنری و خلاقانه استفاده کنید.

و اما آخرین نوع لنزی که تصمیم داریم در این راهنمای خرید لنز دوربین به شما معرفی کنیم، لنز مبدل زوم است که یکی از انواع لنزهای زوم به حساب می آید. این لنز بین بدنه دوربین و لنزهای شما قرار می گیرد و فاصله کانونی لنزهای موجود را افزایش می دهد؛ اما گاهی اوقات هم ممکن است بر روی سرعت و شارپنس تصویر تاثیر بدی بگذارد. این لنز برای عکاسی از حیات وحش و عکاسی با بزرگنمایی خیلی زیاد مناسب است.

نکاتی که باید قبل از خرید لنز دوربین بدانید

مهم ترین و البته اولین نکته ای که باید قبل از خرید لنز دوربین به آن توجه کنید، این است که آیا لنز دوربینی که تصمیم دارید آن را بخرید با دوربین شما سازگاری دارد یا نه؟ یا به زبان ساده تر به دوربین شما می خورد یا نه؟ اگر از دوربینی استفاده می کنید که به لنز کراپ فریم یا همان APS-C مجهز شده است، خوشبختانه این امکان برای شما وجود دارد که از بین طیف گسترده ای از لنزهای مخصوص دوربین های فول فریم و APS-C، لنز مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ اما اگر از یک دوربین با سنسوری فول فریم استفاده می کنید، شما تنها می توانید از لنزهای فول فریم برای دوربین خود استفاده کنید.

دومین نکته ای که در این راهنمای خرید لنز دوربین به آن اشاره می کنیم تا هنگام خرید لنز دوربین به آن توجه کنید، فاصله کانونی است. منظور از فاصله کانونی، زاویه دید لنز یا اندازه قاب تصویر در دوربین شماست. برای مثال فاصله کانونی 16 میلی متری، تصویر گسترده تری را به شما ارائه می دهد؛ در حالی که فاصله کانونی بیشتر مثل 135 میلی متر، به شما این امکان را می دهد تا روی سوژه هایی که خیلی دور هستند زوم کنید. درواقع هر چقدر فاصله کانونی لنز بیشتر باشد می توانید بیشتر روی سوژه های عکاسی خود زوم کنید؛ در حالی که هر چقدر فاصله کانونی لنز کمتر باشد می توانید تصویر گسترده ای را مشاهده کنید و کمتر روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

آخرین نکته ای که هنگام خرید لنز دوربین حتما باید به آن دقت کنید، دیافراگم است. کاری که دیافراگم می کند این است که امکان را برای شما فراهم می کند. هر چقدر دیافراگم لنز دوربین کمتر باشد یعنی که بخش کوچکتری از صحنه در محدوده فوکوس قرار می گیرد؛ اما هر چقدر دیافراگم لنز دوربین بیشتر باشد به این معناست که بخش بیشتری از صحنه در محدوده فوکوس قرار می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا