علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

علت لرزش ماهی گوپی

چهار علت مرگ و میر در ماهی گوپی آکواریوم دلسا چیست؟

1- کیفیت و دمای آب :

علت:بالا رفتن آمونیاک آب و تغییرات ناگهانی دما

راه حل: سیفون هفتگی و منظم و کنترل دمای آب

2- عدم تکمیل سیکل تانک :

علت:طی نشدن سیکل ازت آکواریوم

راه حل: استفاده از محلول های تکمیل چرخه آب و عجله نکردن در ورود ماهی به آکواریوم

3- غذا دهی زیاد :

علت: غذا دهی به مقدار یا دفعات زیاد

راه حل: کنترل میزان و تعداد غذا دهی بهتر است به میزانی به گوپی غذا دهید که طی 30 ثانیه غذا را مصرف کند.

4- بیماری های شایع گوپی:

علت: مهمترین بیماری ماهی گوپی عبارتند از سفیدک،دم خوره یا پوسیدگی باله و مخملک

راه حل: رعایت نظافت آکواریوم و درمان به موقع نظافت آکواریوم امری مهم است.

از داروهای درمانی استفاده و ماهیان جدید و بیمار را حتما قرنطینه کنید

در هنگام خرید ماهی به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید و حتما در انتخاب ماهی سالم دقت نمایید.

ماهی تازه خریداری شده را یه هیچ عنوان وارد تانک اصلی نکنید و به مدت دو تا سه هفته حتما قرنطینه نمایید.

این مسئله در جلوگیری از بروز تلفات و بیماری ها بسیار مهم است.

مدت زمان قرنطینه دو تا سه هفته مناسب می باشد.

تعداد زیاد ماهی را یکباره وارد تانک نکنید و به تدریج ماهی به آکواریوم اضافه کنید.

همواره مراقب سیکل تانک باشید که به هم نخورد.

علت لرزش ماهی گوپی

شنای وارونه در ماهی

شنای وارونه در ماهی پت  نشان دهنده این موضوع است که ماهی شما در شنا کردن مشکل دارد. اگر این اتفاق افتاد، باید به موقع واکنش نشان دهید و درمان را فورا شروع کنید. ما در این مقاله سعی کرده ایم شایع ترین علل شنای وارونه در ماهی ها و راهکارهای درمانی آن را بررسی کنیم.

اختلال در شنا کردن ماهی ها، به عملکرد نادرست مثانه شنای آنها مربوط می شود. هنگامی که ماهی مبتلا به اختلال مثانه شنا شود ، اغلب توانایی خود را برای شنا کردن صحیح از دست می دهند. آنها بدون کنترل، به بالای آکواریوم شناور و وارونه می شوند، در حالی که هنوز زنده هستند. در برخی موارد ماهی به صورت وارونه یا به پهلو در کف دراز می کشد و نمی تواند به سمت بالا شنا کند. ماهی های مبتلا هنگام تلاش برای حفظ تعادل شناور خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد، زیرا مثانه شنا در نیمه پایینی بدن قرار دارد.

بیماری مثانه شنا در ماهی به خودی خود کشنده نیست و بیشتر یک علامت است تا یک بیماری مستقل. توجه داشته باشید که در برخی از ماهی ها مانند گربه ماهی وارونه شنا کردن با شکم بالا یک ویژگی طبیعی است.

چه چیزی باعث بیماری مثانه شنا می شود؟

اختلال عملکرد مثانه شنا به دلیل تغییر شکل موقت یا دائمی مثانه شنا ایجاد می شود. هنگامی که ماهی تغییر شکل داده یا به نوعی باریک می شود، ماهی توانایی حفظ تعادل بدن خود را در حین شنا از دست می دهد. دلایل آن می تواند فشار ناشی از تورم شکم، بلعیده شدن بیش از حد هوا، آسیب دیدگی یا عفونت باکتریایی باشد. گاهی اوقات پس از خوردن زیاد ماهی ممکن است مقداری هوا را عمداً ببلعد تا شناوری آن را تنظیم کند. برای درمان ماهی خود باید دلیل رفتار عجیب و غریب آن را بررسی کنید.

چگونه اختلال مثانه شنا را درمان کنیم؟

بلافاصله پس از مشاهده رفتارهای عجیب، ماهی حیوان خانگی خود را به مخزن دیگری منتقل کنید. به این ترتیب کنترل بیشتری روی درمان خواهید داشت بدون اینکه روی ماهی های دیگر تأثیری داشته باشید. گاهی اوقات درمان به زمان نیاز دارد. حتماً پارامترهای آب را بررسی کنید و کیفیت آب را در مخزن بازیابی سالم حفظ کنید:

یبوست در ماهی را درمان کنید.

این شایع ترین تظاهرات اختلال مثانه شنا است. خوشبختانه، ساده ترین درمان است. یبوست در ماهی باعث نفخ معده می شود که به نوبه خود به مثانه شنا فشار می آورد. بسیاری از منابع آنلاین توصیه می کنند که برای درمان یبوست باید به ماهی غذا ندهید. با این حال، یک رویکرد بهتر، تغذیه واقعی آن است. اما شما باید یک منبع غذایی خاص غنی از فیبر ارائه دهید.

فیبر همه چیز را از دستگاه گوارش ماهی های شما خارج می کند.

برای درمان بیماری مثانه شنا ناشی از یبوست در ماهی، مراحل زیر را طی کنید:

یک نخود یخ زده را آب کنید. بهتر است نخود را بگذارید تا به طور طبیعی آب شود. با این حال، از آنجایی که درمان این بیماری می تواند به زمان حساس باشد، توصیه می کنم آن را در مایکروویو روی عملکرد یخ زدایی قرار دهید. نخود را بجوشانید. نخود را در آب جوش بپزید، در حالی که مراقب باشید زیاد نپزد. پوست نخود را جدا کنید. پوست نخود ممکن است باعث عوارض بلع ماهی شود. برای درمان به داخل گوشتی نخود نیاز دارید.

نخود را در آب خیس کنید. این کار برای جلوگیری از تورم نخود داخل معده ماهی انجام می شود. توجه داشته باشید که نخود پخته شده فرو می رود، بنابراین از یک ظرف کم عمق برای خیساندن استفاده کنید.

به ماهی خود با نخود پخته شده غذا دهید. در صورت نیاز نخود را با دست تغذیه کنید. ماهی برای دریافت غذا مشکل خواهد داشت. اینجاست که تانک بیمارستان به کار می آید. در ۲۴ ساعت آینده از تغذیه خودداری کنید. اجازه دهید فیبرهای موجود در نخود کار خود را در کمک به هضم ماهی شما انجام دهند. پس از آن، غذای باقی مانده را بردارید. آب به سرعت کثیف می شود. این بهترین حالت برای درمان یبوست است.

دافنی

یکی دیگر از منابع خوب فیبر برای درمان یبوست (به ویژه برای ماهی های گوشتخوار مانند بتا) دافنی است. گاهی اوقات یافتن دافنیا در فروشگاه ماهی محلی شما تا حدودی دشوار است. به هر حال، گاهی اوقات ممکن است ماهی نیز از دست دادن اشتها را تجربه کند. در این صورت چاره ای جز گرسنگی دادن آن ندارید. حیوان خانگی را به مدت ۳ روز گرسنه نگه دارید.

آب سرد متابولیسم ماهی را کند و هضم را کند می کند. اکثر ماهی ها در دمای آب بین ۷۲ تا ۸۰ درجه فارنهایت (۲۲ تا ۲۶.۶ درجه سانتیگراد) در طول روزه داری عملکرد خوبی دارند. به این ترتیب روده ها زمان لازم برای هضم غذای سفت شده را خواهند داشت.

در روز ۳ باید نخود پخته شده را تغذیه کنید. مجدداً ۲۴ ساعت بعد از آن ماهی خود را گرسنه نگه دارید.

یبوست همچنین ممکن است ناشی از غذایی باشد که داخل شکم ماهی شما متورم شده است. مدفوع ماهی را زیر نظر بگیرید: اگر به درستی از بدن خارج نشود و برای چند ثانیه از پشت آن آویزان شود، این نشانه واضحی از ماهی یبوست است.

درمان باکتریایی مثانه شنا

گاهی اوقات بیماری مثانه شنا در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. این باعث پر شدن مثانه از مایع می شود. تحقیقات نشان می دهد که گاهی اوقات، التهاب مثانه شنا می تواند با فصلی رخ دهد . تنها راه قطعی برای تایید علت، روشی به نام پنوموسنتز است. اگر مشکل از باکتری نیست، بلکه کیفیت آب است، توصیه می شود از مصرف آنتی بیوتیک اجتناب کنید. استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها بیشتر از اینکه مفید باشد برای سیستم ایمنی ماهی ها مضر است. با این حال، اگر پارامترهای آب را اندازه‌گیری کرده‌اید و مطمئن هستید که عامل ایجاد این بیماری نیستند، استفاده از یک آنتی‌بیوتیک با طیف گسترده بهترین گزینه است.

هنگامی که عفونت وجود دارد، ماهی علائم دیگری را همراه با شنای وارونه نشان می دهد. ممکن است از دست دادن اشتها، سفت شدن باله ها و لرزش غیرقابل کنترل وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که برای ایمن نگه داشتن ماهی خود از باکتری های مضر و سایر عوامل بیماری زا، باید یک دستگاه ضدعفونی کننده UV تهیه کنید.

منبع: هوشمل

دکمه بازگشت به بالا