عمومیمدیریت کسب و کار

نحوه اندازه گیری محل نصب کرکره برقی چگونه است؟

محاسبه متراژ ساخت کرکره برقی پارکینگی

اندازگیری اولیه جهت ساخت کرکره برقی پارکینگی متراژ نهایی کرکره را مشخص می کند. از طرفی متراژ کرکره اتوماتیک در انتخاب موتور مناسب و نیز به منظور تعیین ابعاد و تعداد تیغه های کرکره برقی بسیار ضروری است. به یاد داشته باشید یکی از مشکلات عمده نصب کرکره برقی عدم تراز بودن کف است در بعضی مواقع ساخت کرکره برقی پارکینگی حین ساخت پارکینگ، از عدم تراز بودن کف پارکینگ نیز جلوگیری می کند.

پس مهمترین نکته برای  سفارش کرکره برقی, اندازه گیری دقیق و محاسبه ی اندازه ی تیغه ها می باشد, برای اندازه گیری عرض باید محلی که ابتدا و انتهای تیغه در آن قرار می گیرد و قرار است قوطی یا ریل به آنجا بچسبد یعنی محلی که با تیغه پوشیده شده است را انداره گیری می کنیم.

برای انازه گیری کردن مکان های بدون سقف باید ابتدا ارتفاع را از کف تا وسط قسمتی که محل قرار گیری صفحه پلیت است محاسبه شود و در آخر بعلاوه ی ۵۰ می کنیم و برای مکان هایی که سقف دارند ارتفاع از کف تا سقف بعلاوه ی ۵۰ که برای دور پیچ شفت در نظر می گیریم در اینجا مثالی می زنیم که راحت تر متوجه شوید:اگر یک پارکینگ مسکونی که  دهانه ی ورودی آن ۳۰۰ سانتی متر داشته باشیم برش تیغه ها ۲۹۵ سانتی مترمی باشد.این کاهش اندازه یا همان برش ، به دلیل وجود قطر ریل های جانبی ، کپس یا همان در پوش های جانبی هر دو سر تیغه و خود بادخور مورد لزوم برای بالا و پائین رفتن کرکره برقی می باشد.

پس اندازه برش تیغه ها از آکس دهنه ۵۵ سانتی متر کمتر می باشد. نحوه شاسی کشی برای نصب و ساخت کرکره برقی باتوجه به موقعیت های مختلف، می تواند متفاوت باشد.برای محاسبه ی طول لازم برای برش شاخه تیغه به چند نکته توجه کنید. اگر ستون ها شاسی کشی شده باشند،بهترین روش برای اندازه گیری کرکره برقی ابتدا عرض دهانه ی مورد نظر را اندازه گیری و در مرحله ی بعدی می توانید ۱ سانتیمتر به خاطر نصب کپس انتهایی (درپوش) و ۲ سانتیمتر برای بادخور انتهای تیغه در ریل کناری و در مجموع ۳ سانتیمتر از عرض اندازه گیری شده در ابتدا کم شود. در صورت نبود پروفیل آهنی (شاسی کشی)، ۸ سانتیمتر دیگر نیز به علت استفاده از قوطی۴ در۴، از عرض اولیه کم  کنید.

نحوه اندازه گیری محل نصب کرکره برقی چگونه است؟

محاسبه تعداد تیغه کرکره ای

ابتدا طول بازشوی کرکره برقی (ارتفاع دهانه) را اندازه گیری کنید و با توجه به ابعاد صفحه پلیت و لوله مورد استفاده، در موتور توبلار، ۶۰ سانتیمتر و درموتور ساید، ۸۰ سانتیمتر به مقدار ارتفاع اندازه گیری شده اضافه می شود. در نهایت کافی است مقدار به دست آمده را بر پهنای مفید تیغه تقسیم کرده تا تعداد تیغه لازم برای نصب کرکره به دست آید. به این نکته توجه داشته باشید برای مصارف مسکونی حتما از موتورهای ساید استفاده کنید می دانیم که این موتور به اندازه ای باید محاسبه شود که بتواند تمام تیغه هار به بالا بکشد و بصورت مرتب رول نماید.

موتورهای توبولار به دلیل کم تردد بودن و گرمایش زیاد مناسب ترددهای بالا نمی باشند. برای کرکره های اتوماتیک با عرض بالای ۷ متر یا ارتفاع بالای ۶ مترباید از تیغه ۱۰۰ میلیمتر استفاده کرد. در صورتی که هم عرض دهنه بالای ۷ متر و هم ارتفاع آن بالای ۶ متر باشد، علاوه بر استفاده از تیغه ۱۰۰ می بایستی از موتور ساید ۳ فاز برای حرکت کرکره استفاده کرد.

مراحل گام به گام نصب شفت کرکره برقی

مرحله اول : اندازه گیری محل نصب

در اولین مرحله از نصب و راه اندازی کرکره برقی باید نصاب به محل نصب بیاید و ابعاد درب را اندازه گیری کند. زیرا اندازه گیری محل موجب پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات در حین نصب خواهد شد. نحوه نصب , نوع موتور و نوع تیغه کرکره برقی موارد مهمی هستند که در ابعاد درب نقش موثری ایفا خواهند کرد.

مرحله دوم : پاکسازی محل از درب قدیمی 

بعد از اندازه گیری محل نصب باید درب قدیمی توسط نصاب ماهر تخریب و محیط پاکسازی شود. در برخی از درب های قدیمی مشاهده می شود که درب بسیار پایین است و برای نصب درب کرکره ای برقی جدید مشکل به وجود می آید. در این مواقع نصاب با مهارتی که دارد می تواند کرکره برقی را طوری برش دهد که درب به طرز صحیحی در جای خود قرار بگیرد.

مرحله سوم : درآوردن درب قدیمی 

زمانی که درب قدیمی را از محل خارج می کنید نوبت به باز کردن پیچ ها می رسد. زیرا کرکره به وسیله پیچ ها به فنر متصل شده و باید برای آزادسازی آن ها پیچ ها را با احتیاط باز کنیم. پیچ هایی که زمان زیادی از نصب آن ها می گذرد معمولا بسیار سفت هستند. به این نوع از پیچ ها پیچ های فعال می گویند زیرا در هنگام باز شدن نیروی زیادی از خود خارج می کنند. پس در هنگام باز کردن پیچ های قدیمی بسیار مراقب باشید.

مرحله چهارم : باز کردن شفت کرکره قدیمی 

معمولا شفت درب های کرکره ی قدیمی به کمک دو پیچ به درب وصل می شوند. برای نصب و راه اندازی کرکره برقی جدید باید شفت ها را باز کنیم. برای این کار باید ابتدا پیچ های آن را باز کنیم تا شفت درب قدیمی نیز باز شود. در غیر این صورت باید از دستگاه فرز جوش کمک بگیریم. زیرا برخی از شفت های قدیمی به وسیله جوش به پلیت متصل می شوند.

مرحله پنجم : خارج کردن ریل های قدیمی 

در این مرحله باید ریل های قدیمی را از محل خارج کنیم. این مورد نیز مانند مورد قبل ممکن است به وسیله دستگاه جوش متصل شده باشد که برای جدا کردن آن باید از دستگاه فرز جوش بهره برد.

مرحله ششم : نصب پروفیل درب کرکره ای جدید 

در این مرحله نصب و راه اندازی کرکره برقی جدید شروع می شود. بعد از خارج کردن ریل های قدیمی باید درب جدید را بعد از تراز کردن با شاغول در جای قبل قرار دهیم. پس از قرار دادن پروفیل در محل مورد نظر باید آن را به ستون آهنی جوش دهیم نکته مهم در نصب پروفیل درب کرکره ای این است که در هنگام جوش داد باید به فاصله بادخور و شاغول پروفیل توجه کنید. نصب پروفیل به منزله نصب چارچوب درب است.

مرحله هفتم : نصب صفحه پلیت درب 

باید پایه ها را در وسط صفحه پلیت قرار داد سپس با توجه به ابعاد و ارتفاع درب چند سانت را از انتهای صفحه تا مرکز پایه اندازه گیری کرد. مناسب ترین اندازه حدود 15 سانتی متر است که هر چه ارتفاع کار بیشتر باشد این فاصله نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مرحله هشتم : نصب شفت درب جدید 

در این مرحله به منظور نصب شفت باید بین دو خورشیدی را اندازه گیری کنید و اقدام به برش لوله کنیم. سپس حدود 40 سانتی متر از موتور ساید یا توبولار ( با توجه به نوع کاربری درب ) را در یک طرف لوله وارد میکنیم. بعد از انجام این کار نوبت به وارد کردن آدابتور در داخل لوله می شود. برای پرچ کردن آدابتور به لوله باید هر دوی آن ها را سوراخ کنید. بعد از انجام پرچ کاری می توانید موتور را کاملا در لوله جای دهید. بعد از انجام این مراحل یک طرف شفت آماده شده است.

مرحله هشتم : نصب بلبرینگ 

در مرحله هشتم نصب  باید اندکپ را کاملا در محل جایگذاری کنید و به وسیله پیچ آن را به خوبی محکم کنید. اکنون شفت آماده است و باید آن را برای نصب بالا ببرید. بهترین روش برای نصب این است که ابتدا سمت موتور و سپس سمت اندکپ را نصب کنید.

مرحله نهم : نصب رسیور

نصب رسیور از مراحل مهم نصب کرکره برقی محسوب می شود. برای نصب رسیور معمولا دو سیم وجود دارد که یکی از آن ها باید مستقیما به برق وصل شود. اما یکی دیگر از سیم ها دارای 3 رشته است که شمال رنگ های مختلف مانند آبی , مشکی و قهوه ای می باشد. سیم آبی به آبی برای نول، مشكی به مشكی برای فاز و زرد به زرد برای ارت است.

مرحله دهم : نصب تیغه

بعد از نصب رسیور نوبت به نصب کرکره می باشد. در نصب و راه اندازی کرکره برقی حتما این نکته مهم را در نظر داشته باشید که نصب تیغه باید بعد از نصب رسیور انجام شود. برای نضب تیغه باید سر تیغه را به کمک دو نفر بالا برد و ان را بر روی شفت نصب کرد. تیغه را به وسیله پیچ به شفت متصل می کنیم.

مرحله یازدهم : تنظیم حد بالا و پایین کرکره 

نحوه تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی بسیار مهم است. برای تنظیم آن باید از یک آچار کمک بگیرید. بدین منظور برای تعیین حد پایین باید آن را طوری تنظیم کنید که کاملا بر روی زمین قرار بگیرد. اما برای حد بالا باید به ظور تنظیم کنید که دو یا سه تیغه در ریل باقی بماند.

مرحله دوازدهم : نصب قفل برای امنیت بیشتر 

بسیاری از افراد از قفل های برقی برای درب های کرکره ای استفاده می کنند. استفاده از این قفل ها می تواند امنیت را به شدت افزایش دهد. برای نصب این قفل ها باید تکه ای که سوراخ بر روی آن است را بر روی تیغه انتهایی از درب قرار دهید. بهترین مکان برای نصب فاصله یک سانتی از ریل محاسبه می شود. بعد از اینکه کرکره را پایین آوردید باید حلقه بعدی را در مقابل حلقه قبلی نگه دارید و به وسیله دستگاه جوش آن را جوش دهید.

همانطور که در بالا مراحل مختلف نصب کرکره برقی را مطالعه کردید متوجه شدید که برای نصب آن نیاز به وقت و انرژی زیادی  دارد که شما می توانید بجای آن از درب پارکینگ استفاده کنید و برای بالا بردن امنیت مکان مورد نظر خود از استفاده کنید که این طی کردن این مراحل بسیار کمتر از مراحل راه اندازی کرکره برقی است همچنین بسیار مناسب تر از کرکره برقی است و هزینه های جانبی جک کمتر از کرکره برقی می باشد

بعد از اتصال صفحه پلیت ها، كار شاسی كشی یا آهن كشی کرکره برقی تمام شده است. حالا باید شفت را آماده كنیم و بعد سر جایش قرار بدهیم. برای نصب شفت کرکره برقی، اول بین دو خورشیدی را دقیق اندازه گیری میكنیم و لوله را برش میدهیم.  بعد  را یک طرف لوله جا میزنیم كه در مراحل بعدی آموزش تصویر نصب کرکره برقی توضیح بیشتر را ارائه خواهیم نمود.

در ابتدا حدود ٤٠ سانتی متر موتور توبولار را وارد لوله میكنیم. سپس آدابتور را هم داخل لوله جا میزنیم تا بوسیله ی میخ  پرچ به لوله اتصال داده شود. حالا چهار یا پنچ سوراخ ایجاد میكنیم تا کار پرچ کردن را انجام دهیم. حواستان باشد كه این سوراخ ها روی شیار ها نباشد. مسئله مهم تر اینكه فقط لوله و آدابتور سوراخ بشود. یعنی مواظب باشید كه مته بدنه ی موتور را سوراخ نكند.

بعد از این مرحله موتور را كاملا جا میزنیم تا تاج موتور را به لوله اتصال دهیم. برای اتصال دادن تاج به لوله میتوانیم از پیچ های سر مته دار استفاده کرد تا كار بسیار راحت تر و سریع تر انجام شود. برای اینکاراز ابتدای موتور طبق تصویر ٦٤ سانتی متر اندازه گیری کرده و با محكم نگه داشتن موتور پیچ را وارد لوله و تاج موتور میكنیم. حالا یك طرف شفت آماده شده است و باید سراغ طرف دیگر برویم.

منبع : کرکره برقی ایمن صنعت

دکمه بازگشت به بالا