عمومیمدیریت کسب و کار

توری سایبان چقدر بر مصرف آب در زمان آبیاری گلخانه‌ها و درختان تاثیر می‌گذارد؟

گیره نصب توری سایه بان و انواع آن

 نور طبیعی برای رشد گیاهان واجب و لازم است  همانطور که انسان برای بقا و رشد و حرکت نیاز به غذا دارد گیاهان نیاز برای رشد نیازمند نور خورشید هستند.گیاهان برای تکمیل فرایند فتوسنتز باید در مقابل نور طبیعی خورشید قرار بگیرند. همانطور که خوردن غذای زیاد برای انسان درست نیست و باعث بالارفتن چربی و ناراحتی های قلبی و. . . می شود  قرار گرفتن گیاهان در مقابل افتاب شدید  باعث اسیب  رسیدن به انها می شود. مخصوصا در پرورش گیاهان گلخانه ای که عمدتا گونه های حساس هستند و یا در فصلی غیرمعمول کاشته می شوند.

 یکی از مشکلات  مهم گلخانه داران  محدود کردن   شدت نور خورشید است که به گیاه اسیب نرساند یکی از بهترین راه ها برای حل شدت نور خورشید استفاده از است.  توری سایبان با نام های مختلفی از جمله توری سبز گلخانه، سایبان، راشل گلخانه، شید گلخانه، شیدینگ و سایه انداز شناخته می شود. البته باید به این موضوع را مدنظر قرار دهیم که توری کاملا اصولی و محکم بر سقف گلخانه نصب شده باشد. تا بتواند از ورود بیش از حد نور خورشید جلوگیری کند برای اینکه توری به شکل مستحکم روی سقف قرار بگیرد از انواع گیره توری سایبان یا گیره نصب توری گلخانه استفاده می کنیم.

گیره توری سایبان یا گیره نصب توری گلخانه چیست؟

 هماطور که می دانید توری سایبان یا شید گلخانه از تجهیزات پرکاربرد و پراستفاده برای باغداران و گلخانه داران و یا ایجاد مکان خنک و مناسب در خانه محسوب می گردندگیره توری سایبان یک شی کوچک پلاستیکی  است و بعضی اوقات به جنس اهنی هم ساخته می شود.  که طبق قرارگیری توری در فضای گلخانه طراحی می شود.  به این دلیل از گیره توری استفاده می کنیم تا  توری به شکل مستحکم روی سقف قرار بگیرد و در مقابل وزش شدید باد کج نشود. انتخاب جای درست و نصب صحیح توری سایبان یکی از کارهایی است که نیاز به آموزش های خاص خود را دارد. چرا که اگر در جای درست نصب نشود و نحوه انجام آن اشتباه باشد، کارایی لازم را جهت سایه انداختن به محل مورد نظرتان ندارد.

چرا باید از گیره ی نصب توری سایبان  استفاده کنیم ؟

  • گیره ی نصب توری سایبان از نومنه های موجود در کشور سبکتر است و وزن کمتری دارد.
  • نصب گیره ی توری سایبان به اسانی انجام می شود و خیلی راحت می توان ان را نصب کرد.
  • گیره ی نصب توری سایه بان نسبت به انواع گیره های موجود در بازار کارایی بیشتری دارد و ایمن است و همچنین هزینه ی پایین تری دارد.
  • به دلیل اینکه در هنگام ساخت گیره ی نصب توری سایه بان از مواد  انتی یووی استفاده شده است.
  • در مقابل تابش شدید نور خورشید از مقاومت بالاتری نسبت به سایر گیره های موجود در بازار برخوردار است.
  • در هنگام وزش باد شدید می تواند فشار زیادی را تحمل کند و بافت توری را حفظ کند.
  • اگر بخواهیم توری را جابه جا کنیم دیگری نیازی نیست که کلیپس ها را باز کنیم.
  • جهت  تنوع در هنگام نصب  از جهت های مختلف  حفره در مدل های مختلف  ایجاد شده است.

کاربرد های توری شید گلخانه:

– پوشش‌دهی گلخانه ها جهت سایه اندازی و کاهش دمای گلخانه

– محافظت از گیاهان در برابر نور شدید آفتاب و کاهش دما

– کاهش مصرف آب در آبیاری درختان و گیاهان به علت کاهش تبخیر سطحی آب

– تنظیم نور برای تولید انواع گلها و صیفی جات

– پوشش‌دهی و سایه اندازی در دامداری ها و محافظت دام در برابر آفتاب

– استفاده در اماکن ورزشی و تفریحی جهت محوطه‌سازی و ایجاد پارکینگ

– محافظت از آبزیان در مقابل آفتاب در استخرهای پرورش ماهی

– جلوگیری از تشکیل جلبک و تبخیر سطحی در استخرها

مراحل نصب توری سایه بان و  گیره ‌های استاندارد آن

 اولین مرحله در هنگام  نصب توری سایبان، تعیین محل  دقیق برای نصب آن است.  به این دلیل ما از  توری سایبان، استفاده می کنیم  که  از تابش مستقیم آفتاب  جلوگیری کنیم. به یک نکته باید توجه کنیم که توری سایه بان را باید در جایی نصب کنیم که شاخه درختان و کابل برق در ان محل نباشد.  از طرفی دیگر باید در نظر داشته باشیم که  شرایط نصب توری سایبان از چند نقطه مجزا فراهم باشد.  شرایطی که کاملا مناسب نصب همراه با گیره توری سایبان باشد.  به  همین از قاب های مخصوص نصب گیره توری سایبان  استفاده می کنیم .

 توری سایبان  را برای این نصب می کنیم که از ورود بیش از حد نور خورشید جلوگیری کنیم لکن این توری مقاومت چندانی  در مقابل نفوذ آب ندارد.  لذا بهتر است موقعیتی شیب دار را برای نصب توری سایبان انتخاب کنید.با استفاده گیره توری سایبان، باید آنچنان نصب محکمی  را انجام داده باشید که توری سایبان درمقابله با  آب باران، به شکل یک گودی برای ماندن آب تبدیل نشده باشد.

اگرتوری سایبان را با تجهیزات غیراصولی نصب کرده باشید محلی برای ذخیره اب باران است و این خیلی  دردسرساز  است.چرا که اغلب اوقات در  چنین مواقعی  نصب  توری در حالتی کاملاً کشیده شده قرار نخواهد گرفت.  لذا سنگینی آب باران ضعف نصب توری سایبان را بیشتر نشان می دهد اما با نصب به کمک گیره توری سایبان این ضمانت  وجود دارد که توری با یک حالت کاملا محکم  و کشیده شده نصب شده است.  در این حالت تحت تأثیر عوامل دیگر مانند آب باران، توانایی لازم برای هدایت آن به سمت خارج از محل نصب توری سایبان خواهد داشت.  هر چقدر سایه اندازی  در نصب توری سایبان، بیشتر باشد  فضای زیستی در گلخانه ها  افزایش می یابد.

هر چه احتمال سایه اندازی بیشتر باشد، قدرت جذب تابش نور خورشید نیز بیشتر خواهد بود  اینکه شما به چقدر  سایه اندازی نیاز دارید، بسته به نوع فضا و یا نوع گیاهانی که در گلخانه پرورش می ‌دهید خواهد داشت. هنگام نصب توری  به درصد سایه اندازی  ان توجه ویژه ی باید داشته باشیم هر چقدر درصد سایه اندازی توری بیشتر باشد، وزن بیشتری دارد.  لذا در هنگام نصب، نیاز به گیره توری سایبان قویتر و یا با تعداد بیشتر خواهیم داشت . از این رو هر چه درصد سایه اندازی توری سایبان خود را بالاتر ببرید در نتیجه  وزن کل کارا بیشتر کرده اید  لذا باید در هنگام نصب توری سایبان  از  تعداد بیشتری از گیره توری سایبان استفاده کنید.

بیشتر  در جداره‌ های بیرونی از فضا های گلخانه ای انجام می شود، در چنین حالتی توری سایه انداز به کلی در معرض انواع تغییرات اب و هوایی از جمله  باد، باران، طوفان، برف و. . .  قرار می گیرد لذا باید به  نصب درست و اصولی و البته محکم توری سایبان، دقت بیشتری داشته باشیم  .

 شما تنها در صورت استفاده ازگیره توری سایبان است که می ‌توانید از نصب صحیح  و البته محکم توری سایه انداز اطمینان حاصل کنید.حتما از  محل اتصال توری سایبان به چهارچوب در نظر گرفته شده  بازدید کرده  و نصب ان را  فراموش نکنید. کاملاً درست  است که شما  با رعایت تمام نکات حرفه‌ ای همراه  با استفاده از تجهیزات مخصوص  نصب توری سایبان، مانندگیره توری سایبان می توانید به بیشترین استحکام  همراه با استقرار مطلوب توری برسید

حتما از محل اتصال توری  بازدید  دوره ای  انجام دهید  .  نصب توری سایبان در معرض انواع تغییرات اب و هوایی کاملاً مستعد باز شدن می باشد.  لذا با یک بازدید دوره ای ساده می توانید از اتفاقی که عمدتا  همراه با خراب شدن  یا باز شدن گیره توری سایبان خواهد بود. جلوگیری کنید گیره توری سایبان خراب  را شناسایی کرده و قبل از آنکه کل توری در معرض خطر بیفتد ، آن  را تعویض نمایید.

اگر چه نصب توری سایبان به همراه گیره توری سایبان کاملا محکم و منطقی  خواهد شد؛ اما باز هم نمی توان خطر طوفان های شدید را نادیده گرفت. لذا اصولی تر و بهتر است در صورت پیش بینی طوفان های شدید، توری سایبان خود را جمع کنید.  یکی از مزیت های استفاده از گیره توری سایبان نیز در همین مورد است .  شما می توانید در زمان خیلی کمی  توری سایبان را نصب کرده و در صورت نیاز   با سرعت توری سایبان را جدا کنید. چرا که گیره توری سایبان در محل می ماندو هر بار که بخواهید، آماده است تا برای بار دیگر توری  شما را به شکل محکم نگه دارد.

به هیچ وجه توری را در بالای یک شعله آزاد نصب نکنید.در حالی که ممکن است این امر بسیار وسوسه آور باشد که توری را بر روی محلی که می خواهید در آن آتش درست کنید نصب کنید، اما به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. نصب توری سایبان بر روی گودال آتش ،خطر آتش سوزی را به وجود می آورد و اگر توری در فاصله مناسب نسبت به آتش نصب نگردد، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

ویژگی ها و کاربرد ها ی کلیپس  نصب توری

 مقاومت بالا در زیر تابش آفتاب بدلیل استفاده از موارد آنتی یوی

  • مقاومت در زیر فشار هنگام وزش باد شدید و حفظ بافت توری
  • جابجایی توری بدون نیاز به باز کردن مجدد کلیپس ها
  • جهت های مختلف حفره در مدلهای متفاوت برای ایجاد تنوع در نصب
  • بهترین مدل طراحی با توجه به نمونه های داخلی و خارجی

قیمت بست توری سایه بان

 محافظ  گلخانه یا توری سایه بان به عنوان یکی ازبزارهای اصلی  خنک کننده  در گلخانه شناخته شده که از تابش مستقیم نور خورشید به گیاهان جلوگیری کرده و باعث رشد  گیاهان می گردد. توری  های سایه بان با توجه به درصد سایه انداری  به چندگروه مختلف تقسیم می شوند :شامل

 1- توری با درصد سایه اندازی ۳۰ درصد

2- توری با درصد سایه اندازی ۵۰ درصد

3- توری با درصد سایه اندازی ۸۰ درصد می باشند.

 به طور معمول قیمت توری سایه بان بستگی به درصد سایه اندازی آن داشته و با افزایش تراکم قیمت آن نیز بیشتر می گردد.با توجه به ابعاد و محل  به کارگیری  ، قیمت شید گلخانه متفاوت خواهد بود.  اما می توان لیست قیمت شید گلخانه را از مراکز توزیع تجهیزات باغبانی تهیه کرد .  در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت، درج قیمت واقعی مدت دار فقط از طریق پشتیبانی و کارشناسان هر مجموعه قابل دسترسی خواهد بود. در ادامه در مورد قیمت توری گلخانه و مهمترین نکات مهم در هنگام خرید شید گلخانه بحث خواهیم نمود.

از نظر درصد سایه اندازی توری های سبز چگونه عمل می کنند؟

 توری های سبزگلخانه ای با درصد های سایه اندازی متفاوت و پوشش دهی مختلف ساخته می گردد. سایه اندازی شید گلخانه با توجه به بافت توری آن مشخص می گردد و با درصد های  30-50-65-80  در بازار موجود می باشد. این درصد ها نشان دهنده ی میزان سایه ای است که توری گلخانه ایجاد می نماید.

توری سایه بان (توری سبز) چیست؟

 توری سایه انداز گلخانه که به نام های مختلفی مانند شید گلخانه نیز معروف است، وسیله ای است که سایه ایجاد می کند  که می توانددر چندین نوع سایز  از جمله بست توری   سایه انداز سایز کوچک و بست توری سایه انداز سایز بزرگ عرضه شود. این توری ترکیبی از سایه و نور را طوری ایجاد می کند  که نه تنها خطری  برای  محصولات داخل گلخانه نداشته باشد  بلکه تامین کننده نور خورشید نیز باشد.

توری سایه انداز گلخانه هم به عنوان محفظه ساز گلخانه استفاده می شود که پوششی مانند دیوار و سقف برای گلخانه فراهم می کند  و هم از ورود آلودگی و گرد و خاک و نور زیاد خورشید به فضای گلخانه مجلوگیری می کند. ابعاد توری سایه انداز گلخانه متفاوت است. به دلیل این که شید گلخانه به صورت لوله شده تولید می گردد، بیشتر عرض آن متغیر بوده و طول آن به هر اندازه که خواسته شود، قابل اندازه گیری و برش است.  بیشتر این سایبان سازه ها را برای امور تجاری استفاده می نمایند.

 باغبانان، دامداران و کسانی که در تولید محصولات گلخانه ای هستند، از شید گلخانه که مصارف متنوعی دارد، به وفور استفاده می کنندتوری سایه بان در فصل تابستان هم کاربرد دارد و در فصل زمستان نیاز است.تا به وسیله روکش هایی از ورود هوای سرد که می تواند به محصولات آسیب بزند، جلوگیری می نمایند.  حتی تنظیمات مربوط به ورود نور این سایبانها باید جوری  باشد که کمبود نور نیز موجب ضرر به تولید و از بین رفتن محصولات را به نداشته باشد.

 برای مثال انگورهای وانیلی به 50 درصد سایه نیاز دارند یعنی میزان نور مورد نیاز آنها با وجود توری سایه انداز گلخانه باید به میزان گفته شده تامین گردد.  البته این نوع از انگور در مناطق جنگلی مکزیک وجود دارد که برای تولید گلخانه ای آن باید شرایط محیطی مشابه ایجاد شود.از توری سبز گلخانه جهت سایه اندازی و جلوگیری از تابش زیاد نور خورشید بر روی سقف گلخانه ها، دامداری ها و استخرهای پرورش ماهی و . . . .  استفاده می شود .

توری گلخانه یا شید گلخانه

 توری گلخانه با عناوین دیگری از جمله توری شید، شیدینگ، توری سایه انداز، سایبان گلخانه و شید گلخانه شناخته می شود. توری های سایبان با رنگ های متنوعی از جمله سبز، زرد، سیاه، سفید و قرمز تولید می گردند ولی استفاده از توری های سبز متداول تر است. استفاده از توری های سایه انداز با حذف بخش مضر اشعه تابشی خورشید می تواند دمای هوای داخل گلخانه را حدود 5 تا 8 درجه سانتیگراد تعدیل نماید. توری شید گلخانه را هم می توان بر روی سطح بیرونی گلخانه و هم در فضای داخلی گلخانه نصب کرد. با این حال در صورتی که توری شید در سطح خارجی گلخانه نصب شود اثر سایه اندازی و کاهش دمای گلخانه به مراتب بیشتر خواهد بود.

میزان طول عمر مفید شید گلخانه ای

 طول عمر مفید توری گلخانه ای از اساسی ترین موارد در هنگام خرید این محصول می‌باشد که باید حتماً به آن توجه کرده و آن را در نظر گرفت. طول عمر مفید توری گلخانه ای به نسبت سایر محصولات در این زمینه زیاد بوده و تقریباً ۵ سال است یعنی تا ظرف مدت ۵ سال می‌توان از محصول توری گلخانه ای به بهترین شکل استفاده کرد.

 اما پس از آن مدت باید توری سایه بان را تعویض کرد. طول عمر مفید به مدتی می‌گویند که می‌توان از یک توری سایه بان استفاده کرد. پس از ۵ سال این محصول کارایی خود را حدوداً از دست می دهد و هر چه بیشتر از این مدت می‌گذرد از کارایی توری گلخانه ای بیشتر کاسته می‌شود.

 به همین علت است که از این محصول باید ظرف مدت ۵ سال استفاده کرد و پس از آن باید توری گلخانه ای دیگری را جایگزین کرده و مورد استفاده قرار داد. درصد سایه اندازی تولیدی گلخانه ای بر اساس منطقه آب و هوایی و همچنین میزان تابش نور خورشید در آن مکان تعیین می شود.

 توجه داشته باشید که توری های سایه بان که درصد سایه اندازی آن ها بیشتر است؛ اغلب در مناطق گرم و خشک کشور مورد استفاده قرار می گیرند و برای این مکان ها مناسب هستند. درحالی که توری های سایبانی که درصد های سایه اندازی آن ها پایین تر است؛ با مناطقی که نور خورشید کم تری به آن ها می تابد مناسب تر می باشد.توجه داشته باشید که این درصد سایه اندازی تا زمانی وجود دارد که طول عمر مفید آن تعیین کرده است و پس از آن باید از توری سایه بان دیگری به جای آن استفاده کرد.

از نظر درصد سایه اندازی توری های سبز چگونه عمل می کنند؟

توری های سبزگلخانه ای با درصد های سایه اندازی متفاوت و پوشش دهی مختلف ساخته می شوند. سایه اندازی شید گلخانه با توجه به بافت توری آن تعیین می شود و با درصد های  30-50-65-80 و90 در بازار موجود است. این درصد ها نشان دهنده ی میزان سایه ای است که توری گلخانه ایجاد می کند.

به طور مثال، توری گلخانه 80 درصد، تنها 20 درصد نور خورشید را به داخل گلخانه هدایت کرده و تا80 درصدسایه ایجاد می کند.  قیمت توری سایه بان  یا  توری سبزگلخانه  بر اساس یکی از سه روش مختلف زیرمحاسبه گردیده  و فروش توری گلخانه نیز بر همین اساس است.

براساس وزن توری سایه بان  و به صورت کیلوگرم.

براساس هرمتر مربع توری  گلخانه ای.

به صورت رول کامل 50 متری توری سایه انداز. همانطور که می دانید، تنظیم میزان نور درگلخانه ها اثر مهمی برمیزان رشد، شادابی  و عملکرد مناسب گیاهان دارد، امری که با انتخاب صحیح توری سبز گلخانه ممکن می شود.

نکاتی برای افزایش طول عمر مفید شید گلخانه

امروزه افزایش طول عمر مفید شید گلخانه برای افراد اهمیت بسیاری دارد. از این رو ما در این قسمت از مقاله میخواهیم به بیان راهکارهایی برای افزایش عمر توری سایبان پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم:

۱. پیش از این که توری سبز گلخانه ای را بخرید در ابتدا ابعاد مورد نظر را با دقت زیادی محاسبه کنید. علت این امر این است که هنگام مجبور به کشش توری نشوید و نکته دیگر در این زمینه این است که این کار موجب می شود تا ابعاد شید سایبان دچار تغییر نشود.

۲. پس از خرید محصول شید گلخانه ای آن را در محلی که سر پوشیده باشد و در آن محل امکان تابش نور مستقیم خورشید وجود نداشته باشد؛ قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که شید گلخانه ای باید از دسترس حیوانات موذی دور باشد. دلیل این امر این است که شید گلخانه ای پیش از نصب دچار هیچ آسیبی نشود.

۳. در هنگامی که می‌خواهید توری سبز گلخانه ای را نصب کنید دقت کنید که توری با اجسام تیز و برنده برخورد نکند و دچار آسیب نشود.

۴. توجه داشته باشید که بهترین و کاربردی ترین روش برای نصب توری سایه بان به کارگیری بست ها یا همان گیره‌های مخصوص می باشد. توجه داشته باشید که این حداکثر باید در فاصله ۵۰ سانتی متری نسبت به یک دیگر وصل شوند و این فاصله الزامی است.

۵. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید شید گلخانه خود را با کمک سازه نگهدارنده نصب کنید؛ حتماً برای بستن توری آن از سیم بکسل که روکش دار است؛ استفاده کنید.

۶ .یکی از راهکارهای دیگر افزایش طول عمر شید گلخانه ای این است که آن را هیچ وقت با استفاده از ماشین کارواش و آب پرفشار شستشو ندهید. دقت کنید که بهترین روش برای شستشوی توری گلخانه استفاده از آب با فشار معمولی و مقدار کمی هم مواد شستشو دهنده است.

  1. اگر می‌توانید توری گلخانه ای را جمع کنید و این امکان وجود دارد؛ حتما این کار را در فصول سرد سال انجام دهید و در فصل‌های سرد سال طوری سایه بان را جمع آوری کنید. علت این امر این است که طول عمر مفید این محصول افزایش پیدا کند.

۸. از راه های دیگر افزایش طول عمر شید سایه انداز می‌توان به خودداری از تماس شید سایه انداز با موادی مانند روغن، بنزین، گازوئیل، سیمان، آهک و همچنین ترکیباتی که حاوی مواد شیمیایی هستند؛ اشاره کرد. علت این امر این است که تماس این مواد موجب خراب شدن لایه uv به کار رفته در شید گلخانه می‌شود. همچنین این کار باعث می‌شود تا کارایی توری سایبان برای مقاومت در برابر نور خورشید به طور کامل از بین برود

منبع : گروه صنعتی اکسیرساز شمال / jd.com

دکمه بازگشت به بالا