علمی و پزشکی

این غذا‌ها را شب نخورید!

این غذا‌ها را شب نخورید!

آفتاب‌‌نیوز :

اگر نمی‌دانید که کدام غذا‌ها و خوراکی‌ها می‌توانند شب‌ها شما را بیدار نگه دارند، قطعا خواندن ادامه این مطلب برای شما جالب خواهد بود.

۱. شکلات تلخ 

شاید شنیدن این نکته برای شما عجیب باشد، اما واقعیت این است که مصرف شکلات تلخ بعد از خوردن شام به‌هیچ‌وجه برای مرحله REM خواب شبانه خوب نیست و درواقع، چرخه خواب طبیعی را مختل می‌کند. شکلات تلخ جزو منابع کافئین‌دار محسوب می‌شود، درحالی که کافئین هم به‌طور کلی از شکل‌گیری مراحل عمیق خواب جلوگیری می‌کند. 

۲. خوراکی‌ها و غذا‌های چرب 

انواع غذا‌ها و خوراکی‌های چرب از خواب شبانه باکیفیت جلوگیری می‌کنند. بعضی افراد فکر می‌کنند که منظور از غذا‌های چرب فقط گزینه‌هایی مثل مرغ سرخ‌کرده است، اما انواع بستنی‌ها یا دسر‌های چرب هم در همین گروه قرار می‌گیرند. خوراکی‌ها و غذا‌های چرب به زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند، اغلب باعث نفخ می‌شوند و مشکل سوءهاضمه را هم به‌وجود می‌آورند که درنهایت باعث اختلال در خواب شبانه خواهد شد. 

۳. میوه‌های خشک 

زیاده‌روی در مصرف میوه‌های خشک در ساعات نزدیک به خواب شبانه می‌تواند معده شما را اذیت کند، باعث ایجاد گاز زیادی در دستگاه گوارش شود و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه شکم را به‌وجود بیاورد. این مشکل به‌دلیل کم بودن میزان آب و بالا بودن میزان فیبر در میوه‌های خشک اتفاق می‌افتد. بنابراین، اگر به مصرف میوه‌های خشک علاقه دارید، به‌هیچ‌وجه در ساعات شب از این خوراکی‌ها استفاده نکنید.

۴. غذا‌های تند و ادویه‌ای 

غذا‌های تند یا اساسا خود فلفل‌های تند جزو بهترین خوراکی‌ها برای افزایش متابولیسم بدن هستند، اما قطعا مصرف این خوراکی‌ها و غذا‌ها در وعده شام نمی‌تواند انتخاب خوبی برای بعضی افراد باشد، زیرا می‌تواند باعث سوزش سر دل در افراد حساس شود. خاصیت ترموژنیک (گرمازا) غذا‌های تند و ادویه‌ای هم می‌تواند دمای درونی بدن را افزایش بدهد. از آنجایی که دمای طبیعی بدن هنگام خواب شبانه کاهش می‌یابد، پس این افزایش دما مانع از خواب شبانه باکیفیت می‌شود و از شکل‌گیری مراحل خواب عمیق هم جلوگیری می‌کند. پس بهتر است که غذا‌های تند و ادویه‌ای را در وعده ناهارتان مصرف کنید.

۵. پیتزا 

بعضی افراد به‌دلیل مشغله‌های کاری زیاد ترجیح می‌دهند که در وعده شام از غذا‌هایی مثل پیتزا استفاده کنند، درحالی که بعضی افراد هم به خوردن پیتزا در وعده شام علاقه زیادی دارند. اما ترکیب شدن چربی پنیر با اسید‌های سس گوجه فرنگی می‌تواند اثرات منفی و مخربی برای کیفیت خواب شبانه داشته باشد. غذا‌های سرشار از اسید می‌توانند باعث ریفلاکس اسید شوند، مخصوصا اگر در ساعات نزدیک به خواب شبانه مصرف شده باشند. حتی اگر احساس سوزش سردل نداشته باشید، این ریفلاکس می‌تواند از خواب شبانه راحت جلوگیری کند و باعث خستگی زیاد در صبح روز بعد شود. 

منبع: سلامت

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا