عمومیمدیریت کسب و کار

مزایای استفاده از سقف کاذب چیست؟

از سقف کاذب و مزایا و معایب آن چه می دانید؟

مزایای استفاده از سقف کاذب

  • سقف کاذب قابلیت جا به جایی دارد و هزینه اجرای آن در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان تر خواهد بود. همچنین قیمت سقف کاذب کناف نیز مناسب است.
  • این سقف نقش بسیاری در جذب صدا دارد بنابراین از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می کند.
  • تعمیر این سقف ها آسان است.
  • این سقف لوله ها و سیم کشی های رد شده در سقف اصلی را پوشش می دهد.
  • اجرای سقف کاذب نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد؛ زیرا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.
  • با استفاده از سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر اجرا نمود.
  • اگر این مدل سقف درست اجرا شود، می تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
  • نصب عایق های حرارتی و اجرای سقف کاذب بدون هیچ نوع درز می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد.

معایب استفاده از سقف کاذب

  • سقف کاذب ارتفاع اتاق را کمی کاهش می دهد، زیرا در زیر سقف اصلی نصب می شود.
  • عمر این نوع سقف کوتاه است و نیازمند مراقبت می باشد.
  • این سقف بعد از چند سال غبار می گیرد و رنگ پریده می شود.
  • مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.

مزایای استفاده از سقف کاذب چیست؟

مروری بر انواع سقف کاذب

سقف رابیتس

یکی از رایج ترین انواع سقف کاذب است. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می گردد. رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح تولید می شود که نوع برجسته آن برای دهانه های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه سقف رابیتس متشکل از نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه) است. از مزایای این نوع سقف می توان به دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره نمود. این سقف علاوه بر مزایای نامبرده، دارای معایبی نظیر مصرف زیاد گچ، وزن زیاد، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب و هوایی هنگام گچ کاری می باشد. برای انتخاب سقف کاذب میتوانید تمام مدلها را مشاهده کنید.

سقف کناف

در اکثر ساختمان های امروزی به چشم می خورد و به صورت پنل های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می شود. این سقف در دو مدل سقف کناف یکپارچه و سقف کناف مشبک اجرا می گردد. سقف کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولادی سبک وزن تولید می شود که پنل های گچی روکش دار بر روی آن نصب می گردد.

اما سقف کناف مشبک از سازه های سپری و تایل های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل می شود که توسط آویز به سقف اصلی متصل می شوند. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و قیمت آن نیز ارزان می باشد. علاوه بر آن این نوع سقف نیاز به رنگ آمیزی ندارد و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان است. سقف کناف در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی و اجرا می گردد.

سقف با پنل های از پیش ساخته گچی

جنس این سقف از آلومینیوم است و قطعات از پیش ساخته گچی درون آن قرار می گیرند. امکان ایجاد طرح های گوناگون و تعویض قطعات سقف با پنل های از پیش ساخته گچی وجود دارد و می توان آن را با پرداخت کم رنگ آمیزی کرد. این سقف از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار است و با محیط زیست سازگاری دارد. علاوه بر آن ایمنی آن در برابر زلزله بالا است و اجرای آن نیز به سرعت و به آسانی صورت می گیرد.

سقف گریلیوم

سقف گریلیوم نوعی سقف تزئینی محسوب می شود و جنس آن از آلومینیوم یا آلیاژ است. گریلیوم به سقف باز معروف است و آنچه که بعد از نصب سقف نمایان می شود حفره های مربعی شکلی است که در مجاور یکدیگر نصب شدند. را می توان به تنهایی و یا ترکیب با دیگر سقف های کاذب اجرا نمود. از مزایای سقف گریلیوم این است که می توان در پشت آن کانال و دریچه کار کرد، زیرا هیچ چیز جز چراغ از آن نمایان نمی شود. نصب این سقف مانند سایر سقف ها توسط آویز و با استفاده از زنجیر یا سیم مفتول انجام می شود.

سقف چوبی

این نوع سقف حسی گرم و دلپذیر القا می کند و تاثیر شگرفی بر زیبایی می گذارد. این سقف دارای یک بخش اصلی که متشکل از چهار تراش یا فولاد است، تشکیل می شود و قسمت فرعی آن نیز از چوب می باشد. نحوه نصب سقف چوبی بدین نحو است که قبل از اجرای لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی مناسب در دور تا دور آن انجام می شود. جنس لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی است.

سقف ترکیبی

سقف ترکیبی از اجرای چند نوع سقف کاذب که به شکل یک طرح هندسی در آمدند ایجاد می شود. برای اجرای این سقف باید به این نکته توجه داشت که طرح انتخابی مناسب با سازه های سقف کاذب باشد. قبل از نصب سقف ترکیبی، زیرسازی مناسب با آهن کشی یا بدون آن باید انجام شود.

سقف آلومینیومی

این نوع سقف با استفاده از تایل های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کاری و پیچ نمودن تایل ها به سپری اجرا می شود. سقف آلومینیومی را می توان تعمیر کرد و به فضای پشت آن دسترسی داشت. قسمت های مختلف این نوع سقف در جای خود نصب می شوند. برای مثال اگر امکان تعریق و وجود رطوبت در پشت سقف وجودداشته باشد از تایل های روکش پی وی سی و پشت فویل دار استفاده می شود.

اما اگر هدف از نصب این سقف صرفاٌ برای تزئین باشد از تایل های ساده رنگی استفاده می گردد. علاوه بر آن اگر سقف کاذب به عنوان عایق آکوستیک نصب می شود باید تایل های پانچ دار برای اجرای آن به کاربرده شوند. سقف دامپا یا سقف نواری جزء سقف های آلومینیومی محسوب می شود که از طریق شکل دادن پنل های آلومینیومی ایجاد می شود.

نصب و اجرای سقف دامپا به راحتی و به سرعت انجام می شود و پانل های آن را می توان از سمت پایین سقف جا زد و یا آن ها را جدا نمود. این پانل ها غیر قابل اشتعال هستند و رنگ آن ها ثابت است. سقف دامپا قابل شستشو است و عمر مفید آن نیز بالا می باشد.

این سقف با توجه به محلی که در آن نصب می شود متفاوت است. برای مکان هایی که نیاز به ندارند از نوع ساده و برای مکان هایی که باید اکوستیک شوند از نوع سوراخ دار استفاده می شود.

سقف آکوستیک

در اجرای این سقف از متریال هایی نظیر پلاک های چوبی و گچی، ورقه های مقوایی فشرده و پارچه چین دار استفاده می شود. از ویژگی های این سقف می توان به سادگی، ضد صدا و حریق بودن و قیمت مناسب اشاره نمود.

سقف طلقی

سقف طلقی نمونه ای از سقف های کاذب پرکاربرد می باشد. از ویژگی های این مدل سقف می توان به قابلیت عبور نور از آن ها اشاره کرد. در سیستم اجرایی این سقف ها از شبکه بندی کناف استفاده می شود. از مزایای استفاده از این سقف می توان به هزینه مقرون به صرفه و سرعت نصب بالای آن ها اشاره کرد.

سقف مجازی

نمونه ای دیگر از سقف های کاذب، سقف یا سقف کشسان می باشند. در صورتی که ساختمان به گونه ای است که از قبل پروفیل های مخصوص به نصب سقف کاذب در آن به کاررفته باشد، می توان از تایل های مخصوص استفاده کرد و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام نمود.

سقف شیشه ای

در سقف های شیشه ای از شیشه های تزیینی برای پوشش سقف استفاده می شود. در اکثر مواقع از شیشه های سکوریت در این مدل بکار می رود. این نوع سقف قابلیت ورود نور را دارا می باشد و تمیز کردن و شستشوی آن به راحتی انجام می گیرد. همچنین از مزیت های این سقف ها این است که در طرح ها و رنگ های مختلف می توان آن را اجرا کرد. سقف شیشه ای معایبی نیز دارد از جمله این که وزن آن زیاد می باشد و هزینه نصب بالایی دارد. همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

سقف کاذب آی گلس

سقف آی گلس، سقف رایجی در ایران است و مواد اولیه‌اش در داخل کشور تولید می‌شود. این نوع سقف، از تایل‌ های شفاف آکریلیک ساخته شده و روشنایی را به خوبی از خود عبور می‌دهد. ترکیب سقف آی گلس با انواع سقف کاذب به خصوص ام دی اف ظاهری بسیار زیبا و جذاب را بوجود می آورد. آی گلس دارای وزنی سبک می باشد و طرح بندی های بسیار متنوعی دارد.

از سقف کاذب در چه محیط هایی می توان استفاده کرد؟

استفاده از سقف کاذب، در قسمت های مختلف خانه امکان پذیر می باشد. از جمله ویژگی های منحصر بفرد این سقف ها می توان به زیبایی و قیمت مناسب اجرای آن ها اشاره کرد. طراحی این گونه سقف ها متفاوت بوده و سلیقه های مختلف را پاسخگو می باشد.

سقف کاذب سالن پذیرایی

سقف کناف یکی از بهترین انتخاب‌ها در دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی می باشد که جلوه‌ ای مدرن و زیبا را برای شما به ارمغان می آورد. مدل سقف کناف در کنار نورپردازی مناسب می‌ تواند فضا را بزرگ‌ تر نشان دهد و جلوه ای لوکس و زیبا به سالن پذیرایی ببخشد.

*** مزایای داشتن سقف کاذب چیست؟

یکی از مزایای مهم سقف کاذب این است که در مقایسه با سقفهای اصلی هزینه های کمتری خواهد داشت. در جذب و عبور ندادن صدا بسیار موثر است و از آن به عنوان عایق صدا استفاده می شود. تعمیرات این سقف ها به راحتی امکان پذیر است. اجرای این سقف ها از هدر رفت انرژی های سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می کند. دست طراحان انواع سقف کاذب بسیار باز است و می توانند با ایده های منحصر به فرد و خلاقیت فضایی بسیار زیبا فراهم کنند.

*** معایب استفاده از سقف کاذب

یکی از محدودیت هایی که در اجرای سقف کاذب به وجود می آید این است که ارتفاع را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. معمولا عمر این سقف ها کم است و بایستی در نگهداری آن نهایت دقت شود. رنگ آن ها نیز ممکن است بعد از چند سال کم رنگ شده و یا نسبت به رنگ اصلی خود تغییر می یابد. استحکام این سقف مانند دیوار اصلی نیست و در برابر عوامل مختلف مانند حوادث طبیعی آسیب پذیر است.

سقف کاذب انواع و اقسام مختلفی دارد، که می توان به  گچی، کناف، پی وی سی، ورق های فولادی، و آلومینیمی و یا ترکیبی ار این ها اشاره کرد. یکی از ویژگی های سقف کاذب، پنهان کردن موارد مختلف زیر سقف‌کاذب است. به عنوان مثال شاید لوله ها در سقف باشد. همچنین در عایق کردن سقف چه از لحاظ گرما، چه از لحاظ صدا موثر باشد.

*** انواع سقف کاذب از منظری دیگر

*** سقف کاذب کناف

شرکت تولید کننده این نوع سقف کاذب آلمانی و اسم آن کناف است. و تولید کننده انواع سقف می باشد. کناف در بیشتر ساختمان ها به چشم می خورد.پ و به صورت پنل هایی از جنس گچ که به صورت مسطح هستند به سقف وصل می شوند. به دو صورت اجرا می شود. کناف یکپارچه و کناف مشبک این دو نوع هستند.

کناف یکپارچه به این صورت است که پس از زیرسازی فولادی با وزن کم، پنل های گچی روکش دار روی آن قرار می گیرند. اما کناف مشبک به این شکل است که سازه ها به صورت یک شبکه ایجاد شده و توسط مفتول به سقف اصلی وصل می شود. از مزایای کناف مشبک این است که وزن بسیار کمی دارد و قیمت آن نیز ارزان است.

در کنار مزایا، سقف کاذب معایبی نیز دارد، که برخی از این معایب به نحوه اجرای اصولی این نوع سقف بر می گردد. در ادامه به برخی از این عیب ها اشاره می شود.

***مقاومت کم در برابر رطوبت

این نوع سقف کاذب در برابر آب و محیط مرطوب مقاوم نبوده و خیلی زود خسارت می بیند، اما لازم به ذکر است که نوع مناسبی از کناف که مقاوم در برابر آب و رطوبت باشد نیز در بازار موجود است.

***مقاومت کم در برابر ضربه

یکی دیگر از ایراداتی که بر کناف وارد است این است که در برابر ضربه ایمنی چندانی ندارد. اما کناف به گونه ای است که حتی اگر در مقابل ضربه آسیب ببیند، به راحتی قابل ترمیم است.

***سقف کاذب با پنل گچی

جنس این نوع سقف از آلومینیم است و پنل های گچی درون آن قرار می گیرند. از مزایای این سقف این است که می توان طرح های گوناگون را به کار برد و تعویض قطعات به سادگی امکان پذیر است. در برابر زلزله از ایمنی خوبی برخوردار است.

 ***سقف کاذب pvc

این نوع سقف کاذب را به راحتی می توانید شستشو دهید. با توجه به جنس آن، این نوع سقف در مقابل آتش سوزی هم مقاومت بالایی دارد. این نوع سقف ها بسیار زیبا هستند و طول عمر بالایی دارند. معمولا دستخوش تغییرات زیادی توسط تکنولوژی بوده است. به عنوان مثال در ارتفاعات بالا که شستشوی آن بسیار سخت است، با استفاده از تکنولوژی نانو گرد و غبار به سطح این سقف نمی چسبد.

بطور خلاصه میتوان گفت، سریعترین و راحتترین شیوه برای داشتن سقفی با سطح یکدست و ساختاری از جنس چوب، فلز یا پلاستیک همان سقف های کاذب است. از نقطه نظر علمی، سقفهای کاذب یکی از متنوع ترین انواع سقف ها بوده که برای هر ساختمانی عملکرد مناسب دارند. این نوع سقف مخصوصا در شمال کشور بیشر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هر نوع سقفی در این استانها با توجه به رطوبت بالای آن، باعث پوسیدگی و رنگ باختن سقف پس از مدتی می شود. اما  در مقابل رطوبت دوام زیادی دارد.

دکمه بازگشت به بالا