اقتصادیمدیریت کسب و کار

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

در بازار فارکس ارزها با یکدیگر معامله می‌شوند. همانطور که در شهر خود می‌توانید به صرافی بروید و مثلا دلار را با یورو مبادله کنید، در فارکس این کار در ابعاد بسیار بزرگ‌تر و بین‌المللی انجام می‌شود.

بازار فارکس عملا به اندازه مبادله ارز قدمت دارد پس می‌توان گفت از زمانی که پول رایج شد و مبادله پول به کاری روزمره تبدیل شد، فارکس نیز وجود داشته است.

چیزی که امروزه با آن سر و کار داریم بازاری است که با فراگیر شدن معاملات و بروکرهای آنلاین برای میلیاردها نفر در سراسر جهان قابل دسترسی است.

دیگر نیازی نیست مانند گذشته از طریق تلفن با بروکر تماس گرفت و دستور خرید یا فروش داد و یا در ساختمان‌های بورس و فارکس حاضر شد. صرفا با ساختن حساب کاربری در یک بروکر و انتخاب نوع حساب می‌توان در فارکس و دیگر بازارهای معاملاتی کار کرد.

جفت ارز چیست؟

یکی از تفاوت‌های فارکس با سهام این است که در سهام شما تعداد مشخصی از سهم یک شرکت را می‌خرید و در ازای آن پول می‌دهید. در فارکس شما پول را با پول معامله می‌کنید. هر زمان که دستور خرید بدهید دارید ارز دیگری را می‌فروشید. این ارزها را تحت عنوان جفت ارز یا Currency pair می‌شناسیم که ممکن است با خط مورب (/) از یکدیگر جدا شوند یا نشوند، اما در هر صورت معنی آن یکی است.

مثلا جفت ارز دلار آمریکا-دلار کانادا را هم به صورت USD/CAD و هم USDCAD می‌توان نوشت. هر زمان که شما دستور خرید بدهید یعنی دارید دلار آمریکا می‌خرید و در ازای آن دلار کانادا می‌فروشید. هر زمان که دستور فروش بدهید یعنی دلار آمریکا می‌فروشید و به مقدار معادل آن، دلار کانادا می‌خرید.

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

به ارزی که در سمت چپ قرار می‌گیرد ارز مبنا یا بیس و به ارز سمت راست، ارز مقابل یا کوت می‌گویند.کلا در زبان انگلیسی زمانی که می‌خواهند قیمت چیزی را استعلام کنند از کلمه کوتینگ یا quoting استفاده می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جفت ارز چیست میتوانید به این مقاله از دنیای ترید مراجعه کنید.

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

قیمت هر جفت ارز بر اساس نرخ مبادله یا exchange rate تعیین می‌شود. کوچک‌ترین واحدهای نرخ مبادله پیپ و پیپت هستند. به رقم چهارم بعد از اعشار پیپ و به رقم پنجم پیپت گفته می‌شود.

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

انواع جفت ارزهای فارکس

قبل از پرداختن به این که کدام جفت ارزها برای معامله بهتر هستند، باید با انواع آنها آشنا باشیم.

جفت ارزهای اصلی یا ماژور

به جفت ارزهایی زیر که بیشترین حجم معاملات فارکس را دارند، جفت ارز اصلی یا ماژور (major) می‌گویند.

  • یورو-دلار آمریکا EUR/USD
  • پوند-دلار آمریکا GBP/USD
  • دلار آمریکا-ین ژاپن USD/JPY
  • دلار آمریکا-فرانک سوئیس USD/CHF

همانطور که می‌بینید تمامی این جفت‌ها با  دلار آمریکا طرف هستند. در اقتصاد جهان دلار آمریکا معیار اصلی ارزش‌گذاری پول است و ارزهای مختلف نسبت به آن سنجیده می‌شوند.

جفت ارزهای کالایی یا کومودیتی

به جفت ارزهایی که قیمت آنها به شدت تحت تاثیر کالاهای صادراتی کشورهای مربوطه قرار دارد، جفت ارز کالایی می‌گویند.

  • دلار آمریکا-دلار کانادا USD/CAD
  • دلار نیوزیلند-دلار آمریکا NZD/USD
  • دلار استرالیا-دلار آمریکا AUD/USD

دلار کانادا از قیمت نفت و چوب، دلار نیوزلند از قیمت لبنیات و گوشت، و دلار استرالیا از قیمت لبنیات، زغالسنگ و آهن بسیار تاثیر می‌پذیرند.

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

جفت ارزهای کراس

به تعدادی جفت ارزها که مبادله قابل توجهی دارند اما شامل دلار آمریکا نمی‌شوند، کراس می‌گویند. برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • یورو-پوند بریتانیا EUR/GBP
  • یورو-ین ژاپن EUR/JPY
  • پوند-ین ژاپن GBP/JPY
  • یورو-فرانک سوئیس EUR/CHF
  • و دیگر جفت ارزها…

بهترین جفت ارزهای فارکس برای معامله

انتخاب نوع جفت ارز تا حد زیادی به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. در فارکس انواع استراتژی‌های معاملاتی را داریم که به سه نوع آنها اشاره می‌کنیم:

  • دی تریدینگ یا معاملات روزانه (day trading): در این حالت شما هر روز دست به خرید و فروش می‌زنید و هنگام بسته شدن نوبت معاملاتی هر روز، اغلب موقعیت‌های شما بسته شده اند و موقعیتی باز نیست.
  • سوینگ یا نوسانگیری (swing trading): وقتی در نقاط کف قیمت دست به خرید بزنید و در سقف قیمت بفروشید، دارید نوسانگیری یا سوینگ تریدینگ انجام می‌دهید.
  • اسکالپینگ یا ذره‌ای (scalping): وقتی که تعداد زیادی معاملات را در فاصله کم انجام دهید و در هر یک سود اندکی کسب کنید، اما به واسطه تعداد زیاد معاملات در کل سود قابل قبولی داشته باشید، یا همان مثال قطره قطره جمع گردد خودمان.

اگر شما از استراتژی دی تریدینگ یا معاملات روزانه و یا تحلیل فارکس استفاده کنید، معمولا باید جفت ارزهایی را انتخاب کنید که در طول هر نوبت یا روز معاملاتی نوسانات قابل استفاده‌ای داشته باشند و بتوان سود داشت. مثلا در دوران ثبات اقتصادی اروپا و آمریکا، جفت EUR/USD یا USD/CHF در بیشتر اوقات در طول روز نوسانات قابل توجهی ندارند و از این رو ممکن است چندان مناسب دی تریدینگ نباشند. از طرف دیگر به علت نقدینگی یا حجم بالای معاملاتی EUR/USD و USD/JPY، اسپرد آنها معمولا کمتر است که باعث می‌شود برای دی تریدینگ جذاب‌تر باشند.

در کل به علت ثابت نبودن شرایط بازار، باید رفتار بازار را بررسی کنید. جفت ارزی در طول روز نوسانات قابل توجهی ندارد برای دی تریدینگ چندان مناسب نیست. این گونه جفت‌ها برای نوسانگیری یا سوینگ تریدینگ بیشتر به درد می‌خورند چون هنگام نوسان‌گیری شما ممکن است وارد موقعیتی شوید و پس از چند روز یا چند هفته آنرا ببندید.

برخی جفت ارزهای دیگر که برای نوسانگیری خوب هستند شامل جفت ارزهای کالایی مانند USD/CAD و NZD/USD هستند چون می‌توان رفتار قیمت این جفت‌ها را بر اساس قیمت کالاهای این کشورها (مثلا نفت کانادا یا لبنیات نیوزیلند) تحلیل کرد. فرضا هنگام افزایش قیمت نفت می‌توان پیشبینی کرد که دلار کانادا شاهد افزایش قیمت باشد، یا هنگام افزایش تقاضا برای آهن می‌توان منتظر قدرت گرفتن دلار استرالیا بود.

ارزهای امن در فارکس

در فارکس برخی ارزها به علت ثبات اقتصادی و سیاست‌های بانک‌های مرکزی کشورهای مربوطه، ارز امن یا Safe haven نامیده می‌شوند. منظور از ارز امن این است که کمتر در معرض نوسانات قیمتی قرار دارد و ارزش آن ثبات بیشتری از خود نشان می‌دهد.

از مهم‌ترین ارزهای امن فارکس باید به ترتیب به ین ژاپن JPY، فرانک سوئیس CHF و در آخر دلار آمریکا USD اشاره کرد. ژاپن کشوری است که در مقایسه با آمریکا و اروپا معمولا نوسانات اقتصادی کمتر و سیاست‌های مالی کنترل‌شده‌تری دارد و به همین علت ارزی امن تلقی می‌شود.

اهمیت دانستن این مسئله در آنجا است که در دوران تنش و بحران اقتصادی، ارزهای امن محبوب‌تر می‌شوند. چون بسیاری معامله‌گران فارکس از ترس کاهش ارزش پول خود، سعی می‌کنند ارزهای امن را خریداری کنند تا این کاهش ارزش را کنترل کنند. مشابه همین وضعیت نیز برای طلا وجود دارد و هنگام کاهش ارزش پول نقد، معمولا تقاضا برای خرید طلا بالا رفته و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

رویدادهای مهم در فارکس

برخی رویدادهای منظم از نظر بنیادی یا فاندمنتال در فارکس تاثیر زیادی دارند. این رویدادها معمولا در تقویم اقتصادی قابل رصد هستند. برخی از این رویدادها به شرح زیر است:

  • آمار نرخ تورم: این آمار که به طور منظم ارائه می‌شود همیشه در قیمت ارز تاثیر می‌گذارد. مثلا در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص CPI به معنای شاخص قیمت مصرف‌کنندگان است و یکی از معیارهای مهم تورم می‌باشد. همچنین شاخص‌های دیگری مانند PPI که شاخص قیمت تولیدکنندگان است یا PMI که شاخص مدیران خرید است همگی در تعیین نرخ تورم نقش مهم دارند. معمولا افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول یک کشور می‌شود.
  • آمار اشتغال: بالاتر بودن آمار اشتغال و رشد اقتصادی روی ارز کشور اثر مثبت دارد.
  • آمار تولید، که معمولا بالاتر بودن آن اثر مثبت دارد.
  • نرخ بهره بانک مرکزی، که مثلا در آمریکا توسط فدرال رزرو تعیین می‌شود. معمولا کاهش نرخ بهره باعث افزایش تولید و تورم می‌شود و افزایش آن باعث کاهش تورم می‌گردد.
  • آمار صادرات و قیمت کالاهای اصلی صادراتی هر کشور.

مثالی از تقویم اقتصادی شامل رویدادها و آمارهای مهم در فارکس

انواع جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

آمار اقتصادی هر کشور روی ارزش پول آن اثر مستقیم دارد. به عنوان یکی از روش‌های تحلیل بنیادی می‌توانید مثلا آمار تورم یا رشد اقتصادی دو ارز را با یکدیگر مقایسه کنید.

جمع‌بندی

جفت ارزهای فارکس انواع مختلفی دارند که به آنها اصلی یا ماژور، غیر دلاری یا کراس و کالایی یا کومودیتی می‌گویند. به علت تفاوت بین اقتصاد کشورهای مختلف، این جفت ارزها ممکن است از نظر میزان نوسانات و ثبات قیمت با یکدیگر تفاوت داشته باشند. همچنین هر جفت ارزی تحت تاثیر عوامل بنیادی یا فاندمنتال مربوط به اقتصاد کشورهای خود قرار دارد.

مثلا جفت ارزهایی که دلار آمریکا را شامل می‌شوند از رویدادها و آمارهای اقتصادی آمریکا تاثیر بیشتری می‌پذیرند یا آنهایی که شامل دلار استرالیا هستند از رویدادهای اقتصادی استرالیا و همچنین قیمت کالاهای صادراتی عمده آن کشور، یعنی زغالسنگ و آهن تاثیر می‌پذیرند.

 

منبع: https://donyaye-trade.com/article/what-is-pip-in-forex

دکمه بازگشت به بالا