عمومیمدیریت کسب و کار

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد ایران را بشناسید

میلگرد از جمله مقاطعی است که در بازار داخلی و خارجی با تنوع بالایی تولید می‌شود. شناخت برترین میلگردها می‌تواند به دریافت نتیجه بهتر در زمان ساخت و ساز کمک کند. تمام میلگردهایی که در ایران تولید می‌شوند با توجه به کیفیت آنها قیمت میلگرد به روز گذاری می‌شوند به گونه ای که شما می‌توانید را در کارخانه، برای آج و گرید خاص به صورت روزانه بررسی کنید. اما کدام میلگرد بهترین در ایران است؟ چطور این محصول را بشناسیم و آن را انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید بهترین میلگرد ایران، بهترین جنس میلگرد، قیمت آهن اصفهان و مناسب ترین میلگرد برای ساختمان سازی را بشناسید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد مال کجاست؟

قبل از آنکه بخواهیم از بهترین نوع میلگرد در بازار صحبت کنیم مطلوب است که این محصول را بهتر بشناسیم و از قیمت میلگرد اصفهان آگاه شویم. میلگرد یک مقطع فولادی است که برای جبران کمبود مقاومت کششی بتن در ساخت و ساز به کار برده می شود. این مقاطع فولادی با نام آرماتور نیز شناخته می‌شوند. میلگرد در انواع مختلف میلگرد ساده، میلگرد آجدار، آجدار پیچیده تولید می‌شود. هدف از اضافه کردن آج روی سطح میلگرد، افزایش درگیری مقاطع فولادی در بتن است.

این درگیری کمک می‌کند میلگرد بهتر در بتن گیر کرده و استحکام سازه را بالا ببرد. قطر استاندارد این محصول معمولا بین ۶ تا ۶۰ میلی متر است. این محصولات در قطرهای بین ۶ تا ۳۲ میلی متر  قابل دسترس است و برای قطرهای بزرگ تر باید سفارش داده شود. طول معمول ۱۲ متر بوده ولی برای قطرهای کمتر از ۱۰ میلی متر به صورت کلاف نیز تولید می شود.

این محصول در تقسیم بندی جهانی متفاوت است، در ژاپن که منطقه زلزله خیزی است از روش آلیاژی استفاده می کنند و در اروپا که احتمال زلزله کمتر است روش ترمکس برای تولید به کار می رود. در ایران به خاطر تنوع آب و هوا و شرایط متفاوت اقلیمی در جای جای کشور ترکیبی از استانداردهای جهانی استفاده می شود.

اینکه یک نوع میلگرد را به عنوان بهترین نوعِ بازار معرفی کنیم، ممکن نیست. چرا که این محصول انواع مختلفی داشته و استفاده از آن نیز بنا بر عواملی متفاوت است. نوع کاربرد، محل استفاده، منطقه جغرافیایی، بودجه اقتصادی  و… از جمله عواملی است که  بر انتخاب بهترین نوع تاثیر می گذارد و به طور قطع نمی توان یک نوع را همیشه بهترین دانست.

از جمله میلگردهای شناخته شده در بازار می توان به میلگرد کربن، اپوکسی، اروپایی، فولاد استنلس، گالوانیزه و فایبرگلاس اشاره کرد. روزانه در سایت و شبکه‌های اجتماعی مرکزآهن قرار داده می‌شود. این موضوع خرید پروفیل را برای مشتریان ساده می‌کند. همچنین جهت اطلاع از و سایر کارخانجات می توانید با کارشناسان مرکزآهن تماس بگیرید.

به این محصول «نوار سیاه» یا «میلگرد سیاه» هم می گویند، به خاطر استحکام کششی خوبی که دارد جز مصرفی ترین محصولات بازار ایران محسوب می شود. نوار سیاه برای مناطق مرطوب و شرجی مناسب نیست چرا که دچار زنگ زدگی می شود و بعد از زنگ زدن موجب ترک خوردگی بتن اطرافش می شود و می شکند. در مناطق مرطوب بهتر است از میلگردهای گالوانیزه که نسبت به نوع سیاه در برابر رطوبت مقاوم تر است استفاده شود.

میلگرد اپوکسی در واقع نوار سیاه با روکش اپوکسی است. استحکام این آرماتور با نوار سیاه یکسان است ولی به دلیل استفاده از روکش اپوکسی، ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر است.

کشورهای اروپایی از نظر جغرافیایی جز مناطق امن محسوب می شوند (زلزله خیزی کمی دارند) به همین خاطر از روش ترمکس در تولیدات خود استفاده می کنند. یعنی اینکه پس از شکل‌گیری، محصول از لوله آب عبور می‌کند و سطح بیرونی به سرعت خنک می‌شود. در این حالت بخش بیرونی میلگرد مقاومت بیشتری از قسمت مرکزی خواهد داشت. معمولا این نوع محصول قیمت کمتری از نوع آلیاژی دارد.

درجه مقاومت در برابر زنگ زدگی میلگردهای گالوانیزه از روکش آپوکسی کمتر است ولی گالوانیزه در برابر آسیب پذیری بسیار مقاوم ترند، به همین خاطر نسبت به روکش اپوکسی با ارزش تر هستند. قیمت گالوانیزه حدود ۴۰ درصد از روکش اپوکسی گران تر است.

میلگردهای فایبرگلاس یکی از انواع کاربردی میلگرد برای تقویت بتن و سازه هستند و قیمت های آن از قیمت تیرآهن اصفهان بیشتر است. یکی از دلایلی که این میلگردها را به محصولی پرطرفدار تبدیل کرده است، خاصیت ضد زنگ آنهاست. البته توجه داشته باشید که به دلیل شباهت زیاد ترکیب استفاده شده در میلگرد فایبرگلاس با فیبر کربن، میلگردهای این جنس برای مکان‌هایی که نیاز به خم شدن وجود دارد استفاده نمی‌شود.

گرانترین گزینه برای تقویت بتن، میلگرد فولاد استنلس است که قیمت آن چند برابر آرماتور اپوکسی است. مقاومت زنگ زدگی فولاد استنلس ۱۵۰۰ برابر بیشتر از آرماتور سیاه است. معمولا از فولاد استنلس به جز شرایط خاص به دلیل قیمت زیاد کمتر استفاده می شود ولی از نظر کیفی، بهترین آرماتور برای اکثر پروژه ها است.

در کشور ایران کارخانه های مختلفی به تولید مقاطع فولادی به خصوص میلگرد دست زده‌اند، بهترین میلگردهای ایران در این کارخانه ها تولید می‌شود. در ادامه آنها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

کارخانه کویر کاشان نیز یکی دیگر از کارخانه های تولیدکننده این محصول با کیفیت مرغوب است که از مهمترین مزایای قابلیت جوشکاری و مقاومت زیاد است که نکته حائز اهمیت می باشد. این کارخانه هم جز بهترین تولیدکنندگان این محصول در ایران است.

این کارخانه به صورت آجدار از سایز ۸ تا ۳۲ به تولید این محصول مشغول است. فولاد تیکمه داش نیز از نظر کیفیت دارای چند گواهی نامه معتبر است.

از دیگر تولیدکنندگان این محصول در ایران را می توان فولاد آذربایجان، شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، مجتمع فولاد پارس، ذوب آهن و نورد کرمان، ذوب و نورد خلیج فارس، ذوب آهن اردبیل، شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران و… نام برد.

برای اینکه بتوانید محصول مناسب خود را خرید کنید باید طریق محاسبه وزن میلگرد را بدانید. اشتباه خریدارانی که فقط به گفته فروشندگان اکتفا می کنند در مواقعی مشکل ساز می شود. بهترین و آسانترین راه برای محاسبه وزن، آن است که یک طول مشخص از محصول مورد نظر را از فروشنده بخواهید و با استفاده از یک ترازوی دیجیتال وزن آن را محاسبه کنید و سپس طول آن را با استفاده از متر اندازه بگیرید. سپس از طریق رابطه ذکر شده در مقاله محاسبه وزن میلگرد اقدام به محاسبه وزن آن بر حسب طول کنید.

قبل از خرید میلگرد چه نکاتی را رعایت کنیم:

در زمان خرید میلگرد باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول ممکن را خریداری کنید. در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. اولین نکته‌ای که باید در زمان خرید به آن توجه کنید، تحقیق در خصوص محصول مورد نیاز است. میلگرد و دیگر محصولات آهنی به وسیله کارخانه های مختلف (داخلی و خارجی) تولید می‌شوند. ویژگی، کیفیت و قیمت هر کارخانه با دیگری متفاوت است. پس تحقیق اولیه نه تنها به شما کمک می‌کند نیاز خود را به درستی شناسایی کنید بلکه برای برآورد هزینه‌ها و جلوگیری از ضرر مالی نیز بسیار مهم است.
  2. درخواست مشاوره و راهنمایی از مراکز معتبر را می‌توان به عنوان قدم دوم برای خرید و تهیه بهترین میلگرد نام برد. شرکت‌های معتبر بازرگانی آهن‌آلات به کمک کادر مجرب قادرند تمام سوالات شما را پاسخ داده و ابهامات موجود را از بین ببرند.
  3. شناسایی میزان بار مورد نیاز قبل از خرید میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواردی که ممکن است موجب نارضایتی خریداران شود، خرید بیش از اندازه محصول است. پس قبل از هر اقدامی میزان میلگرد مورد نظر خود را شناسایی کرده، تناژی که نیاز دارید، تعداد شاخه یا مقدار به کیلوگرم را بدست آورده و پس از آن برای خرید اقدام کنید.
  4. در زمان خرید مراقب افراد سودجو باشید. قبل از خرید هرگونه مقطع فولادی باید قیمت های ارائه شده توسط چندین شرکت معتبر را بررسی کنید. البته توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع قیمت از کارخانه تا کارخانه متفاوت است، پس همیشه قیمت کارخانه را با خودش مقایسه کنید. از آنجایی که افراد سودجو در هر کسب و کاری وجود دارند، اطلاع نداشتن فرد از قیمت درست می‌تواند باعث ضررهای بسیار هنگفت شود.
  5. خرید خود را از مراکز بازرگانی با مجوزهای به روز و معتبر انجام دهید. قبل از تکمیل خرید و واریز وجه مجوزهای شرکت را برای افزایش اطمینان در زمان خرید بررسی کنید. مراکزی که اعتبار بالا دارند به طور حتم در تمام مراحل خرید راهنمای شما بوده و بهترین راه خرید را برای شما فراهم می‌کنند.
  6. دریافت پیش فاکتور را از یاد نبرید؛ برای اینکه در زمان خرید بتوانید تمام فاکتورهای قیمت را به طور کامل جلوی روی خود داشته باشید و هیچ گونه شک و شبهه‌ای در میان نباشد، حتما از شرکت بازرگانی پیش فاکتور خرید را درخواست کنید.
  7. قبل از اینکه هرگونه مبلغی واریز کنید، از کارشناس فروش تاییدیه دریافت کنید. دریافت تایید سفارش را می‌توانید از طریق ایمیل، تلگرام، فکس و … دریافت کرده و آن را به کارشناس فروش ارائه دهید. پس از اینکه سقارش شما توسط این فرد تایید شد، خرید مقاطع انجام خواهد شد.
  8. آدرس دریافت سفارش را دقیق به کارشناس فروش ارائه دهید. برای اینکه در زمان تحویل بار به مشکل برخورد نکنید حتما آدرس را به دقت بررسی کرده و پس از اعلام آن به کارشناس فروش از دریافت درست آن توسط وی اطمینان حاصل کنید.
  9. قبل از دریافت محموله پرداخت کامل را انجام ندهید. در زمان خرید مقاطع فولادی دقت داشته باشید که تسویه حساب را پس از دریافت و مشاهده محصول انجم دهید. این موضوع کمک می‌کند خرید بهتری داشته باشید. شرکت‌هایی وجود دارند که هزینه بار را به طور کامل قبل ار ارسال دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند نگرانی بزرگی برای مشتری ایجاد کند. البته بیشتر شرکت‌های بازرگانی بدون دریافت پیش پرداخت خرید را عملی نخواهند کرد پس پرداخت درصدی از هزینه قبل از دریافت بار کاملا عادی است.
  10. قبل از تکمیل خرید حتما وزن بار خود را مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی دقیق بهتر است پس از دریافت محموله، با استفاده از باسکول وزن کالا را با سفارش خود چک کنید. دلیل این بررسی این است که همیشه امکان خطا در زمان اندازه گیری وزن وجود دارد پس بهتر است شما این فاکتور را برای خرید خود بررسی کنید.

بهترین میلگرد ایران کدام است؟

همه افرادی که در صنعت ساختمان‌سازی نقشی دارند یا از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه آهن‌آلات و فولاد هستند، به‌خوبی میلگرد را می‌شناسند. انتخاب بهترین میلگرد در ایران و همچنین بهترین میلگرد ساختمانی، بسیار نقش مهمی در پروژه شما خواهد داشت,به‌همین دلیل ما در این مقاله می‌خواهیم دراین‌باره صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب، با ما همراه باشید.

چرا استفاده از میلگرد در ساختمانسازی ضروری است؟

میلگرد یک مقطع فولادی است که با نام آرماتور نیز شناخته می‌شود. این محصول پرکاربرد به منظور جبران کمبود مقاومت کششی بتن در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اندازه و انواع مختلفی تولید می‌شود. در حالت کلی میلگردها به صورتی طراحی شده‌اند که بتوانند به آسانی با هر نوع بتن سازگاری داشته باشد و باعث تقویت و استحکام سازه شوند. یکی از مواردی که باید در هنگام خرید میلگرد به آن دقت داشته باشید، جنس میلگرد است.

بهترین نوع میلگرد برای ساختمان، نوعی از میلگرد است که دوام و استحکام بالایی داشته باشد و از نظر کیفیت هم در رده بالایی قرار بگیرد. توجه به برند یا کارخانه تولید کننده میلگرد، مسئله مهمی است. هر کارخانه با روش و طراحی مخصوص خود میلگرد را تولید می‌کند؛ به طوری که شما می‌توانید به صورت روزانه  را از کارخانه‌های مختلف بررسی کنید.

بودجه و هزینه مصرفی در پروژه و محل به کارگیری میلگرد تاثیر به سزایی در انتخاب بهترین میلگرد دارند.

انواع میلگردها بر اساس جنس

انواع مختلفی از میلگرد وجود دارند که بر اساس جنس به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ هرکدام از این محصولات با توجه به جنس خاصی که دارند، برای مصارف و کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند.

میلگرد اپوکسی

روکش اپوکسی موجود بر روی میلگرد با نوار سیاه مخصوصی اطراف محصول را پوشش می‌دهد. همین امر موجب می‌شود تا میلگرد در برابر اکسید شدن مقاوم‌تر شود.

میلگرد گالوانیزه

سازگاری با هر نوع آب‌وهوا، مقاومت در برابر ضربات و مقاوم شدن در برابر اکسید آهن از ویژگی‌های بارز میلگرد گالوانیزه است. دلیل نام‌گذاری آن، استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون در تولید میلگرد است. این محصول با توجه به مقاومت در برابر زنگ‌زدگی بیشتر در مناطق شمالی و شرجی کشور به‌کاربرده می‌شود.

میلگرد اروپایی

مناطق اروپایی ازجمله کشورهایی هستند که زلزله در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد به همین دلیل میلگرد اروپایی نسبت به سایر محصولات مشابه از مقاومت کمتری برخوردار است. با توجه به همین موضوع، قیمت این محصول در مقایسه با سایر میلگردهای موجود در بازار ایران از ارزش پایین‌تری بهره می‌برد.

فولاد کربن

یکی از بهترین‌های میلگرد در بازار آهن‌آلات، فولاد کربن یا میلگرد سیاه یا نوار سیاه است. استحکام کششی بالای این محصول دلیل خوبی است تا در بسیاری از مناطق کشور مورداستفاده قرار داده شود. در مقابل این ویژگی برتر، عدم مقاومت در برابر رطوبت و آب‌وهوای شرجی و امکان ایجاد زنگ‌زدگی در آن موجب شده تا در مناطق شرجی و شمالی کشور کمتر استفاده شود.

میلگرد فایبرگلاس

همان‌طور که می‌دانید یکی از موارد استفاده از میلگردها در سازه‌های بتنی به‌منظور افزایش استحکام و مقاومت بتن است. میلگرد فایبرگلاس ازجمله محصولاتی است که متناسب با بتن‌آرمه طراحی و تولیدشده است. وزن سبک، میزان چسبندگی بالای میلگرد فایبرگلاس به بتن موجب شده تا با توجه به استفاده بیشتر دارای ارزش بیشتری نسبت به سایر میلگردها باشد.

فولاد استنلس

یکی از کارآمدترین و پرکاربردترین میلگردهای مورداستفاده در مصالح ساختمان‌سازی، فولاد استنلس است. این میلگرد در برابر اکسید آهن مقاومتی معادل 1500 برابر بیشتر از میلگرد سیاه یا فولاد کربن دارد. همین عامل باعث شده تا به دلیل افزایش تقویت بتن از گران‌ترین نوع میلگرد به‌حساب آید.

میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

آشنایی و داشتن اطلاعات کافی در مورد کارخانه‌های تولیدی میلگرد در بازار می‌تواند در انتخاب شما نقش مهمی را ایفا کند. توجه به برند تجاری تولیدکننده میلگرد به تنهایی برای داشتن یک انتخاب مطمئن کافی نیست؛ بهتر است برای این کار از یک کارشناس آگاه و با تجربه در این امر کمک بخواهید.

مشاورین ما در اصفهان آهن به شما کمک می‌کنند تا ضمن معرفی تولید کنندگان برتر میلگرد در ایران بتوانید یک انتخاب به صرفه و متناسب با پروژه خود داشته باشید.

ذوبآهن؛ بهترین تولیده میلگرد در ایران

یکی از قدیمی‌ترین و به معروف‌ترین کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی به‌ویژه میلگرد در کشور، مجتمع ذوب‌آهن اصفهان است که علاوه بر تأمین بازار داخلی توانسته است بازار جهانی را نیز پشتیبانی نماید.

در حال حاضر بهترین برند میلگرد، متعلق به کارخانه ذوبآهن اصفهان است که بانام تجاری میلگرد اصفهان شناخته می‌شود. استانداردترین میلگردها در اندازه، وزن و نوع در ایران را کارخانه ذوب‌آهن تولید و روانه بازار می‌نماید. ، در کنار کیفیت بالایی که دارد، باعث شده است تا اکثر افراد برای اجرای پروژه‌های با حساسیت بالای خود از این برند استفاده نمایند. در این کارخانه میلگردها از دو روش آلیاژی و تر مکس تولید می‌شوند. ESCO نام تجاری این کارخانه است که بر روی تمامی محصولات حک‌شده تا راحت‌تر قابل‌دستیابی باشند. میلگردهای این کارخانه، بهترین میلگرد از لحاظ کیفیت هستند.

علاوه بر کارخانه ذوب‌آهن که در صدر تولیدکنندگان بهترین میلگرد قرار دارد، کارخانه‌‎های زیر هم در فهرست بهترین کارخانه‌های تولید میلگرد هستند:

  • کارخانه فولاد کویر کاشان
  • فولاد کاوه تیکمه داش
  • فولاد میانه
  • بافق یزد
  • کوثر اهواز
  • و…

کلام آخر

میلگرد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاطع فولادی در ساخت‌وسازها باید از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد تا استحکام و دوام سازه را در پی داشته باشد. عوامل مختلفی مانند توجه به جنس آن، کارخانه تولیدکننده، قیمت میلگرد، نوع فرآیند ساخت و وزن و ضخامت محصول در انتخاب آن به‌عنوان بهترین میلگرد در ایران تأثیرگذار هستند.

میزان بودجه کنار گذاشته در یک پروژه، نوع میلگرد خریداری‌شده را مشخص می‌کند ازاین‌جهت قیمت میلگرد نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.  کارخانه ذوب آهن را می‌توان یکی از بهترین میلگردکشور دانست که کیفیت بسیار بالایی دارد و برای پروژه‎‌های ساختمانی گزینه مناسبی است.

سوالات متداول

  • بهترین میلگرد تولید شده در ایران متعلق به چه کارخانهای است؟

در میان تمامی تولیدکنندگان میلگرد، کارخانه ذوب آهن، برترین و بهترین تولید کننده میلگرد در ایران است.

  • بهترین نوع میلگرد باید چه ویژگی داشته باشد؟

به قطعیت می‌توان گفت بهترن نوع میلگرد، محصولی است که اولا کیفیت بالایی داشته باشد، ثانیا دوام و استحکام سازه شما را بتواند تضمین کند.

دکمه بازگشت به بالا