عمومیمدیریت کسب و کار

چگونه می توان برج های خنک کننده را در هوای سرد مراقبت کرد؟

بسیاری از ساختمان ها حتی در ماه های زمستان نیز به خنک سازی نیاز دارند. در هنگام کار با برج های خنک کننده در دمای محیط کم، مراقبت های دقیق تری لازم است تا از عملکرد برج خنک کننده کم نشود. رعایت برخی دستورالعمل های اساسی می تواند به شما کمک کند تا به راحتی از هر نوع برج خنک کننده، از جمله برج خنک کننده فایبرگلاس FRP ، حتی در شرایط سرد استفاده کنید.می توانید از سازنده برج خنک کننده خود بخواهید یک دستورالعمل عملی برای حفظ برج های خنک کننده در هوای سرد به شما ارائه دهند.

برج خنک کننده: چیستی،نحوه کار و انواع

انواع مختلف طرح های کولینگ تاور دارای ویژگی های مختلفی هستند. با این حال، روش های متداولی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. در اینجا مراحلی ذکر شده است که برای حفظ و مراقبت برج خنک کننده خود در هوای سرد باید انجام دهید:

  • بازرسی بصری انجام دهید.

هر برج خنک کننده فردی نیاز های مختلفی دارد. به خصوص در مورد شرایط آب و هوای سرد باید با آن عمیقاً آشنا شوید. برای شناختی که می توانید از بازرسی دائمی کولینگ تاور خود به دست آورید، گزینه دیگری وجود ندارد. برج خنک کننده چگونه کار میکند ؟ عموماً در برج خنک کن‌ها آب گرم توسط لوله‌هایی به بالای برج منتقل شده و در آنجا یا به صورت طبیعی یا با آبفشانهایی به سمت پایین برج به جریان می‌افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج به شیوه‌های مختلف با جریان هوای سرد برخورد می‌کند.

پس از یک زمان خاص، شما دانش کافی برای تأیید تنظیمات خاص مفید برای بار های مختلف و شرایط محیطی هر برج خنک کننده، از جمله برج خنک کننده فایبرگلاس FRP یا هر برج خنک کننده دیگر را کسب خواهید کرد.

  • کنترل تجمع یخ

در هنگام بارش برف، یخ می تواند مسئله یخ زدگی برج خنک کننده را ایجاد کند. تجمع یخ می تواند باعث افزایش وزن و آسیب رساندن به کولینگ تاور شود. می توانید یخی را که بر روی تکیه گاه جانبی و ستون ساخته می شود به صورت دستی بشکنید زیرا به راحتی ساختار برج را مختل می کند. یکی از روش های کنترل تجمع یخ، استفاده از گرمای حاصل از فرآیند صنعتی خود برای ذوب شدن یخ ها است.

هنگام کنترل سیستم، یک روش آسان باید دنبال شود:

کلید اصلی باید شامل گروهی از فن ها باشد تا سرعت را کم یا مکث کرده یا به روش معکوس تغییر دهند. چنین توانایی با ایجاد انعطاف پذیری برای انجام هرگونه فن آوری اضافی در مناطق مستعد یخ زدگی از وزش باد مستقیم یا برف را کنترل خواهد کرد.

اطمینان حاصل کنید که چرخه رطوبت دهی فن ها باید فقط 30 دقیقه طول بکشد تا تشکیل یخ روی تیغه ها، فن ها یا از بین برنده های دریفت را متوقف کند. برج خنک کننده هذلولی از جمله برج خنک کننده طبیعی می باشد که در نیروگاه ها و واحد های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اپراتور های خنک کننده باید یک دفترچه یاد داشت نگهداری کنند که تمام اطلاعات مورد نیاز برای توسعه استراتژی بازیابی عملکرد برج خنک کننده را ذخیره کند. چنین ورودی باید شامل شرایط آب و هوایی، تعداد پمپ ها، سرعت فن جداگانه و همچنین تعداد فن هایی باشد که از آن استفاده می کنند.

  • حفظ بار گرمایی:

هوای سرد می تواند به برج خنک کننده آسیب برساند زیرا دمای هوای مرطوب هوا را مساوی می کند. تجمع یخ شدید می تواند مانع جریان هوا شده و به تجهیزات آسیب برساند و برج خنک کننده را بی اثر کند.

  • حفظ دبی جریان:

دبی پایین تر منجر به توزیع ناهموار آب از طریق پر شدن برج خنک کننده می شود و باعث یخ زدن مناطق مرطوب می شود. در نتیجه، حفظ درجه حرارت پایین تر آب خروجی که 42 درجه است در طول ماه های سرد زمستان برج خنک کننده بسیار مهم است.

یکی از مولفه های اصلی برای آگاهی از وضعیت برج خنک کننده شما، بازرسی منظم از آن، تعمیر گاه به گاه و نگهداری از آن در ماه های زمستان است. انجام این کار به شما کمک می کند تا انرژی کولینگ تاور خود را با ساختار حفظ کرده و اطمینان حاصل کنید

که تمام قسمت های برج خنک کن برای تغییرات چشمگیر در زمستان ها یا حتی در شرایط آب و هوای گرم آماده هستند.اجازه ندهید برج خنک کننده شما بیشترین نیاز را به تعمیرات داشته باشد. با به طور مرتب برج خنک کننده خود را بازرسی، تعمیر یا مرمت کنید.

تولید کننده برج خنک کننده:

برج های خنک کننده، اگر چه ماشین های قدرتمندی هستند، اما برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ها در بالا ترین بازده به بازرسی های دقیق نیاز دارند. یکی از مهم ترین اجزای نگهداری، پیشرانه دنده برج خنک کننده است. قیمت برج خنک کننده خشک که در اصطلاح به آن کولینگ تاور نیز میگویند به عوامل مختلف کیفی و کمی قطعات بکار رفته و همچنین به نوع ساختار آن وابسته است.

با توجه به اینکه طراحی برج خنک کننده بر اساس شرایط گرمای تابستان صورت می گیرد پس این انتخاب برای عملکرد در زمستان بسیار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است.

با این اوصاف برج های خنک کننده به خوبی در سراسر دنیا در دمای بسیار پایین به کار گرفته شده اند، ولی لازم است نکات مهمی مد نظر باشد که به بررسی آن می پردازیم:

  • هرگز برج خنک کننده را بدون بار حرارتی راه اندازی نکنید؛ زیرا بدون بار حرارتی آب به سرعت یخ می زند. در نمودار زیر مشاهده می کنید که آب برج خنک کن به چه صورت با کاهش بار حرارتی دچار یخ زدگی می شود.
  • هر گاه نیاز بود از بای پس برای بالا بردن دمای آب استفاده کنید؛ اگر دمای آب بسیار پایین رفت برای جلوگیری از یخ زدن آب برج خنک کن با استفاده از طراحی بای پس نشان داده شده در تصویر به سرعت آب گرم را مستقیم به تشت برج خنک کننده وارد کنید. انتخاب نوع و سایز بای پس از جمله اصولی است که باید توسط کارشناس برج خنک کننده طراحی شود. این مطلب قابل ذکر می باشد که جهت کنترل اتوماتیک می توان از سنسور دما و شیر برقی استفاده نمود.
  • برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان مقدار دبی آب در برج خنک کننده کاهش ندهید و همیشه در محدوده نرمال به روی پکینگ ها توزیع شود. اگر توزیع آب بروی پکینگ کم باشد آب به سرعت دمای خود را از دست داده و یخ می زند. در برج خنک کننده جریان متقاطع هنگامی هم که بار حرارتی ورودی کافی نیست و امکان زیر صفر رفتن آب در قسمت انتهایی پکینگ وجود دارد، می توان محدوده توزیع آب را مطابق شکل کاهش داد تا از یخ زدگی احتمالی جلوگیری کرد.
  • میزان دبی هوا در برج خنک کننده کنترل شود و در صورت نیاز فن از مدار خارج شود. در برج های چند سلولی باید در نظر داشت که اگر فن در هر کدام از سلول ها روشن است دما بیش از اندازه پایین نیاید. بنابراین برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان می توان از سیستم کنترل هوشمند برج خنک کننده دور همزمان استفاده کرد تا دما در یک سلول افت نکند و همه سلول ها دارای دمای برابر باشند و یا سیستم اینورتر به صورت تک به تک نصب شده ولی مینیمم دما تعریف شود.
  • در هنگامی که فرآیند یخ زدن آب و پکینگ برج خنک کننده آغاز شود باید ابتدا فن برج خنک کننده را خاموش کرد تا دمای آب خروج بالا برود. در حالت فن خاموش جریان هوا با سرعت بسیار اندک برعکس شده بر اثر جریان طبیعی غلبه کرده و به سمت پایین حرکت می کند. اگر که خاموش کردن فن کارساز نشد باید برای مدت محدود و تحت نظارت فن را به صورت برعکس راه اندازی کرد تا با راندن هوای گرم به سمت پایین یخ های ایجاد شده در قسمت پکینگ برج خنک کن، لوور برج خنک کننده و تشت برج خنک کننده را از بین ببرد.
  • برای نگهداری از برج خنک کننده در زمستان می توان از تشت خشک در برج خنک کن استفاده کرد به این معنی که با قراردادن تانک ذخیره برای آب برج خنک کننده می توان تمام آب کولینگ تاور را با گرانش به تانک منتقل کرد. بنابراین تشت خشک بوده امکان یخ زدن آن وجود ندارد و تانک در داخل و محل گرم قرار دارد.
دکمه بازگشت به بالا