علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

کپسول اکسیژن چگونه پر می شود؟

پر کردن کپسول هوا – غلط مصطلح

در این قسمت راجع به پر کردن کپسول هوا یا شارژ کپسول اکسیژن صحبت میشود. جالب است بدانید پر کردن کپسول هوا غلط مصطلحی است که در محاوره و ادبیات ما وارد شده است . وقتی به من تولید کننده میگویند پر کردن کپسول هوا , ما متوجه ی منظورشان میشویم اما بهتر است این اصطلاح را اصلاح نماییم , اکثر اوقات که به ما مراجعه میکنند راجع به پر کردن کپسول هوا سوال میپرسند و یا سفارش میدهند منظور ۹۹/۹ درصد اشخاص, شارژ سیلندر اکسیژن است. لذا دریافته ایم وقتی به ما میگویند کپسول هوا را برای پر کردن آورده ایم هدف شارژ سیلندر اکسیژن است.

در این مبحث از همراهان و دوستان گرامی خواهشمندم از واژگان مناسب استفاده بفرمایند. در پس اصطلاح غلط مفاهیم غریبی نهفته است. ممکن است وقتی کپسول را می آورند و میگویند میخواهیم کپسول هوا را پر کنیم اگر ما از آنها سوال نکنیم که هدف شما از پر کردن این کپسول چیست و برای چه منظور میخواهید استفاده کنید ممکن است منظور از کپسول هوا , کپسول گاز CO2 یا هوای فشرده باشد,ممکن است منظور گاز اکسیژن باشد, ما با سوال و جواب متوجه ی آن میشویم .

منظور ۹۹ درصد مراجعین شارژ سیلندر اکسیژن است .اگر هوای فشرده نیاز داشته باشند از دوستان خواهش میکنیم این موضوع را مستقیما با عنوان هوای فشرده اعلام کنند و اگر نیتروژن لازم دارند به ما نیتروژن را اعلام  کنند و …

همکاران و تولید کنندگان گرامی اگر به مطلب شارژ هوا برمیخورید بیشتر در این زمینه کنکاش کنید.زیرا مواردی پیش آمده که به عنوان کپسول هوا , کارخانه ای کپسول را پر کرده و بعد به عنوان گاز ازت ( داخل دستگاهی ) آن را تست کرده اند که باعث پیش آمدن اتفاقات ناگوار و صدماتی به مجموعه و اشخاص در محل شده است. لذا بر این مسٔله تاکید بیشتری بفرمایید که منظور از هوا چیست؟

کپسول اکسیژن چگونه پر می شود؟

نحوه شارژ کپسول اکسیژن چگونه است؟

اگر از کپسول اکسیژن برای مراقبت های پزشکی و موارد دیگر استفاده می کنید، قطعاً یک مخزن خالی برای شما مفید نخواهد بود. اگر تحت اکسیژن درمانی هستید، از سیستم پر کردن مجدد خانگی برای پر کردن مخازن خود استفاده کنید.

متداول ترین آنها یک دستگاه پر کننده خانگی است که به یک متمرکز کننده اکسیژن یا یک دستگاه اکسیژن مایع متصل است. اگر یک کپسول گاز فشرده بزرگ دارید، مانند نوع مورد استفاده در غواصی، باید آنرا را دوباره پر کنید که شرکت های مخصوص پر کردن یا تعویض این مخزن ها وجود دارند.

پر کردن مخازن با سیستم پر کردن خانگی چگونه است؟

  1. اگر فشار سنج کپسول بر روی درجهٔ قرمز رنگ است، نیاز به تعویض اکسیژن خواهید داشت. گیج فشار، گیج بزرگی است که در بالای مخزن اکسیژن قرار دارد. این گیج دارای صفحه ای است که نشان می دهد مخزن اکسیژن چقدر پر است. اگر صفحه به ناحیهٔ قرمز اشاره دارد، زمان آن رسیده که مخزن اکسیژن خود را دوباره پر کنید.
  2. هم دستگاه اکسیژن ساز و هم سیستم پر کننده را روشن کنید. این سیستم پر کننده در بالای یک متمرکز کننده اکسیژن قرار می گیرد. مطمئن شوید که هر دو دستگاه به برق وصل هستند و دکمه پاور یا سوییچ را فشار دهید تا روشن شوند. چراغ ها باید برای هر دستگاه روشن باشد. اجازه دهید دستگاه ها به مدت ۱۵ دقیقه کار کنند. همچنین مطمئن شوید که جریان سنج بر روی دستگاه اکسیژن ساز به درستی تنظیم شده باشد و بهتر است که در این باره از پزشک خود سوال کنید.
  3. شیر فشار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود. برای خاموش کردن شیر فشار، آچار سیلندر فلزی در بالای مخزن را تا آنجا که می رود بچرخانید. این کار از خروج اکسیژن از مخزن در حین پر کردن مجدد آن جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که وقتی شیر بسته است باید محکم محکم باشد.
  4. درپوش محافظ را از ستون برنجی روی مخزن بردارید. ستون برنجی به صورت عمود از رگلاتور بالای مخزن بیرون می آید. به دنبال پوشش پلاستیکی مشکی باشید و سپس این درپوش را بردارید تا سیلندر دوباره پر شود.
  5. پوشش را از آداپتور دستگاه بردارید. در دستگاه شارژ مجدد، به دنبال یک آداپتور فلزی باشید که از دستگاه خارج شده است. کلاه پلاستیکی یا لاستیکی را در بالای این قطعه پیدا کنید. برای دسترسی به آداپتور، این درپوش را بردارید.
  6. ستون برنجی را در آداپتور فشار دهید. شما باید صدای ضربه ای را بشنوید و آستین فلزی روی آداپتور ظاهر می شود. بدنهٔ مخزن را روی دستگاه قرار دهید.
  7. مخزن اکسیژن را یک و نیم تا دو و نیم ساعت راها کنید. وقتی که پر شد، یک چراغ سبز بر روی پنل ظاهر می شود. هنگامی که قوطی پر شود، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود. قوطی را راها کنید تا زمانی که برداشتن آن برای شما راحت باشد.
  8. روی آستین فلزی را به سمت پایین فشار دهید تا قوطی خارج شود. آستین پوشش فلزی بیرونی بر روی آداپتور است. مخزن را بالا بیاورید تا خارج شود. درپوش های برنجی و آداپتور را تعویض کنید. اکنون اکسیژن شما آمادهٔ استفاده است.

کپسول اکسیژن چگونه پر می شود؟

نحوه شارژ کپسول اکسیژن مایع چگونه است؟

  • اولین نکته این است که قبل از راه اندازی سیستم خود دستورالعمل های سازنده را بخوانید. سیستم های اکسیژن مایع در طراحی و کاربرد بسیار متفاوت هستند. در حالی که مراحل کلی مشابه هستند، روش های کارکرد سیستم ممکن است متفاوت باشد. همیشه قبل از پر کردن مخزن خود به راهنمای سازنده رجوع کنید. فقط یک متخصص می تواند مخازن را در پمپ اصلی جایگزین کند. با ارائه دهنده مایع اکسیژن خود صحبت کنید تا یک سرویس تعمیر و نگهداری منظم را برای شما راه اندازی کند.
  • اگر فشار سنج قرمز است، مخزن را پر کنید. این صفحه فشار سنج در بالای مخزن قرار دارد. هنگامی که صفحه به ناحیهٔ قرمز اشاره می کند، به این معنی است که مخزن تقریباً خالی است و زمان پر کردن مجدد آن فرا رسیده است.
  • سیستم را بررسی کنید که آیا بر روی آن کثیفی یا رطوبت وجود دارد یا خیر. اگر رطوبت یا کثیفی روی دستگاه یا مخزن وجود دارد، از یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید یا آنرا پاک کنید. حتی ذرات کوچک نیز می توانند با اکسیژن تداخل داشته باشند.
  • مخزن قابل حمل را به مخزن اصلی وصل کنید. برای بیشتر مخازن خانگی، کانکتور پر کننده را در پایین مخزن قابل حمل به درگاه بالای وصل کنید و آنقدر فشار دهید تا صدایی را بشنوید. البته لازم به ذکر است سایر دستگاه ها ممکن است به نازلی که از کناره بیرون می آید متصل شوند. در این موارد، به پورتی نگاه کنید که روی مخزن قابل حمل بیرون زده است، سپس نازل را داخل این پورت قرار دهید.
  • مخزن قابل حمل را با کشیدن کلید پلاستیکی کنار یا پشت پر کنید. با پر شدن مخزن به صدای بلند خش خش گوش دهید. هر ۳۰ ثانیه مکث کنید تا از تشکیل کریستال های یخ در مخزن جلوگیری کنید. اکسیژن مایع معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد تا دوباره پر شود.
  • وقتی که فشار مخزن به ظرفیت کامل رسید، مخزن قابل حمل را خاموش کنید. مخزن زمانی که خالی است که نویز به یک زمزمه ملایم یا یک مایع حباب دار کاهش می یابد. وقتی بخارهای سفید کدر از دیوار بیرون می آیند، کلید پلاستیکی را به حالت اولیه خود باز گردانید و مخزن را بردارید.

شارژ کپسول اکسیژن چگونه انجام می شود؟ چند نکته مهم!

مانومتر اکسیژن چیست و شارژ کپسول اکسیژن چگونه انجام می شود؟ افراد زیادی هستند که به خاطر مشکلات جسمانی که در نهایت نفس کشیدن را برایشان سخت می کند، از کپسول های اکسیژن استفاده می کنند تا راحت تر بتوانند به زندگی خود ادامه بدهند. یکی از اقداماتی که معمولا این افراد حداقل یکبار انجام دادند (کسانی که از دستگاه اکسیژن خانگی یا همراه استفاده می کنند)، شارژ کپسول اکسیژن شان است.

اهمیت این اتفاق زمانی ملموس تر می شود که کپسول اکسیژنتان ناگهان و بدون اینکه از قبل متوجه آن باشید، خالی شود و از سوی دیگر بیمارتان نیاز به گاز اکسیژن داشته باشد و یا تحت اکسیژن درمانی مداوم باشد، که در صورت عدم وجود اکسیژن با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. پس آگاهی داشتن از زمان شارژ کپسول و نحوه شارژ کپسول اکسیژن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کسانی که بیمارانی با چنین شرایطی دارند، نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت یا کم توجه باشند.

کپسول اکسیژن چگونه پر می شود؟

نحوه شارژ کسپول اکسیژن

چند روش متفاوت برای انجام این کار وجود دارد. یکی از روش ها این است که می توایند داخل بیمارستان یا مراکز درمانی این کار را انجام بدهید، یا با تولید کننده مستقیما در ارتباط باشید که در این صورت باید کپسول اکسیژن خود را برای تولید کننده بفرستید، تا شارژ شود و به شما برگردانده شود. همکاری برای شارژ کپسول اکسیژن با تولید کننده، می تواند به چند صورت و بر اساس توافق میان شما و آنچه که در قراردادتان ذکر کردید، باشد.

زمانی که سیلندر خودتان را به تولید کننده تحویل می دهید تا شارژ کند، دقت داشته باشید که پس از شارژ شدن، سیلندر خودتان را تحویل بگیرید وگرنه ممکن است، سیلندری که کمی قدیمی تر هست را به شما تحویل بدهند که در این صورت شما ضرر خواهید کرد هرچند که شاید خیلی هم به چشم نیاید.

اما اگر قصد دارید که خودتان این کار را انجام بدهید هم باید کاملا حرفه ای باشید و از تمام جزئیات دستگاه های اکسیژن آگاه باشید، هم باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا خطری تهدیدتان نکند و با رعایت این نکات شارژ کپسول اکسیژن خود را انجام دهید. برای شناخت نحوه شارژ کپسول اکسیژن قبل از هر چیزی باید بدانید که دستگاه تنفسی چگونه کار می کند و این کار را در حد امکان زیر نظر ناظر و بر اساس شرایط ایمنی انجام بدهید.

اصولا سیلندرها با توجه به نوع گاز درخواستی و نوع سیلندر شارژ می شوند. در صورت تغییر گاز مورد نیاز برای ورود به یک نوع کپسول شستشوی کپسول صورت می گیرد. توجه داشته باشید که اگر نسبت به مراحل انجام این کار اطمینان یا تجربه کافی ندارید، حتما این کار را یا زیر نظر ناظر انجام بدهید یا به شخصی که تخصص انجام چنین کاری را دارد بسپارید چراکه در صورت انفجار کپسول، صدمات خیلی زیادی از نظر مالی و جانی متحمل می شوید.

زمان تعویض شارژ کپسول اکسیژن

ابتدا باید جریان اکسیژن را قطع کنید.

سپس با استفاده از آچار مخصوص، شیر قطع و وصل به سمت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود، بعد با باز کردن شستی تنظیم جریان هوا فشار داخل شیر را تخلیه کنید و زمانی که عقربه فشار به صفر رسید شستی تنظیم جریان را به سمت صفر بچرخانید و کسپول را عوض کنید. سپس با شل کردن اهرم T شکل رگولاتور جریان هوا را از کپسول کنید و با لغزاندن خارهای میخی به بیرون از سوراخ های تعبیه شده، می توانید روی پایه شیر رگولاتور جریان هوا را خارج کنید. بعد از آن زائده روی پایه شیر در کپسول جدید را جدا کنید و اطمینان پیدا کنید که حتما یک واشر روی پایه بزرگ تعبیه شده در رگولاتور وجود داشته باشد. تا اینجا بخشی از مراحل تعویض یا شارژ کپسول اکسیژن را انجام داده اید.

بهترین زمان تعویض کپسول اکسیژن؛

با لغزاندن رگولاتور روی پایه شیر کپسول آن را به کپسول وصل کنید و بعد از آن خارهای میخی موجود، در قسمت داخلی دهانه رگولاتور را با سوراخ های متناظر موجود در پایه های شیر هم راستا کنید. در گام بعدی رگولاتور را اندکی به طرف جلو بلغزانید تا خارهای میخی داخل سوراخ ها محکم شوند، سپس اهرم T شکل روی رگولاتور را بچرخانید تا کاملا سفت شود.

اگر اهرم به اندازه کافی سفت نشده باشد یا واشر در جای خودش نباشد، با باز کردن شیر، اکسیژن از این ناحیه نشت می کند. در مرحله بعدی جریان اکسیژن را برقرار می کنید. دقت کنید که حتما شستی تنظیم جریان روی مدار صفر قرار داشته باشد. در این مرحله از سفت بودن اهرم t شکل اطمینان پیدا کنید.

با استفاده از آچار مخصوص کپسول روی شیر قطع و وصل، آچار را یک دور کامل بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود. زمانی که شیر باز شود، عقربه نمایشگر مقدار فشار داخل کپسول را نشان می دهد. اگر کپسول کاملا پر باشد فشار ۲۰۰۰ psi را نشان می دهد. در آخر شستی تنظیم جریان هوا را روی مقداری که پزشک تجویز کرده قرار بدهید، و لوله هوا را به مبدل پستانکی وصل کنید.

دکمه بازگشت به بالا