فرهنگ و هنر

موج تازه موج مجری – بازیگرها در تلویزیون

موج تازه موج مجری - بازیگرها در تلویزیون

در ماه‌های اخیر برنامه‌های تازه‌ای با حضور بازیگران در جایگاه مجری روی آنتن تلویزیون رفته است.

به گزارش ایواره، تجربه موفق حضور بازیگران سینما در مقام مجری در اوایل دهه ۹۰ که منجر به خلق برندهای تازه و پربیننده‌ای مثل «خندوانه»، «دورهمی» و «کودک‌شو» شد و بعدها به عناوین قابل توجه دیگری مثل «برنده باش»، «اعجوبه‌ها» و «پنج ستاره» رسید، با موج تازه‌ای از مجری-بازیگران در تلویزیون در حال تکرار است.

علیرضا استادی از جدیدترین چهره‌هایی به شمار می‌رود که به جمع مجری-بازیگران رسانه ملی اضافه شده است. او قرار است با «شصتادیا» به آنتن شبکه ۲ سیما بیاید که مسابقه‌ای میان شرکت‌کنندگان دهه شصتی و دهه هشتادی، معرفی شده است.

«شکوفا» عنوان برنامه جدید دیگری است که با اجرای یک بازیگر از دوشنبه ۴ دی‌ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. این برنامه با میزبانی امین زندگانی به معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازد که پیش از این در برنامه‌هایی مانهند «میدون» و «کارویا» با تفاوت‌هایی تجربه شده بود. زندگانی پیش از این تجربه‌های محدودی در اجرای برنامه‌های «قرنطینه» شبکه نسیم و «۱۴ اینچ» شبکه آی‌فیلم نیز دارد، اما همچنان به عنوان یک بازیگر شناخته می‌شود.

در شبکه نسیم نیز که ید طولایی در استفاده از بازیگران در جایگاه مجری دارد، هنرپیشه جدیدی به عنوان مجری برگزیده شده است. قرار است ملیکا شریفی‌نیا فصل جدید «کودک‌شو» را میزبانی کند. این برنامه البته در فصل‌های پیشین نیز توسط پژمان بازغی و حمید گودرزی دو بازیگر دیگر سینما و تلویزیون اجرا می‌شد. او از هنرپیشه‌های زن انگشت‌شماری است که اجرای یک برنامه تلویزیونی را بر عهده می‌گیرد.

از نیمه مهرماه نیز سروش جمشیدی به عنوان مجری برنامه «گوی طلایی» به شبکه آموزش سیما آمد. او در این مسابقه اطلاعات عمومی، از شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف می‌پرسد و البته بنا به ساختار برنامه، باید این کار را به سرعت انجام دهد که با بسیاری از مسابقه‌های اطلاعات عمومی تفاوت دارد.

مجید واشقانی هنرپیشه سینما و تلویزیون نیز از دیگر چهره‌هایی محسوب می‌شود که در ماه‌های اخیر از جهان بازیگری به دنیای اجرا سرک کشید. او که از ۱۰ مهرماه با میزبانی «ایران‌بین» در شبکه نسیم دیده می‌شود، در این برنامه، با چهره‌های فرهنگی از سراسر کشور گفت‌وگو می‌کند که به معرفی میراث فرهنگی، نقاط جذاب و دیدنی و البته فرهنگ و مردم شهرهای مختلف کشور می‌پردازند.

البته فهرست بازیگرانی که مجری شده‌اند، حتی در یکی دو سال اخیر نیز بلندبالاتر از این پنج نام است، اما انتخاب این چهره‌ها در حدود ۳ ماه اخیر به عنوان مجری برنامه‌های تلویزیونی، نشان از موج جدیدی دارد که روند پیوستن بازیگران به جمع مجریان را تداوم می‌بخشد. البته به جز مجری-بازیگران موفقی مانند مهران مدیری، سروش صحت و پژمان بازغی، شماری از هنرپیشه‌ها نیز نتوانستند در جایگاه مجری، درخشش خاصی داشته باشند که از آن جمله می‌توان به پوریا پورسرخ، فلورا سام و امیرعلی دانایی اشاره کرد.

برگزیدن بازیگران سینما و تلویزیون به عنوان مجری برنامه‌های سیما، نظرات مختلفی را نیز در میان نخبگان و مخاطبان برانگیخته است. عده‌ای که این اقدام را نمی‌پسندند، معتقدند بازیگران تنها باید به عنوان بازیگر به فعالیت بپردازند و حضور آن‌ها در جایگاه مجری، علاوه بر تضعیف امر اجرا که یک تخصص مجزاست، باعث بیکاری مجریان کاربلد رسانه ملی می‌شود.

در مقابل عده‌ای دیگر نیز با توجه به اجرای موفق برخی بازیگران، رشته‌های هنری را از یکدیگر جدا ندانسته و معتقدند به وسیله این شیوه می‌شود از محبوبیت بازیگران سینما و تلویزیون به عنوان عاملی برای دیدنی‌تر شدن برنامه‌های صداوسیما برای مخاطبان استفاده کرد.

به هر روی، قطار بازیگرانی که برای اجرا به جام جم می‌روند، همچنان در حال حرکت است و البته سرعت مناسبی دارد. باید دید هرکدام از این چهره‌ها چقدر می‌توانند در جایگاه میزبان برنامه‌های تلویزیونی نیز موفق باشند و توجهات مخاطبان را جلب کنند.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا