عمومی

«بی‌بی‌استکهلم»؛ تایتانیکِ پناهجویان – ایواره

«بی‌بی‌استکهلم»؛ تایتانیکِ پناهجویان - ایواره

تصویب لایحه انتقال پناهجویان انگلیس به رواندا و مرگ یک پناهجو در شناور «بی‌بی‌استکهلم» در سواحل بریتانیا، صحنه‌ای واضح و گویا از رفتار انگلستان با مهاجران است که قبل از هر چیز ادعاهای حقوق‌بشری این کشور را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایواره، یک پناهجو در شناور «بی‌بی استکهلم» انگلیس در ساحل جنوبی این کشورکه به محل موقت نگهداری پناهجویان تبدیل شده جان باخته است. برخی محافل رسانه‌ای انگلیسی این فاجعه را خودکشی عنوان کرده‌اند؛ حال آنکه به گفته «ریچارد دراکس»، نماینده منطقه در پارلمان، این «تراژدی» نتیجه یک «وضعیت ناممکن» است.

این پناه‌جو در شرایطی جان خود را از دست داد که مردادماه امسال یعنی زمان آغاز به کار این شناور برای اسکان ۵۰۰ پناه‌جواز آتش‌نشانی گرفته تا نهادهای حقوق بشری بارها درباره وضعیت نابسامان آن هشدار داده بودند، اما اصرار سران انگلیس بدون توجه به این هشدارها بر اجرای طرح اسکان یا به عبارت بهتر «زندانی‎کردن پناه‌جویان در این شناور» به این فاجعه ختم شد.

 انتقال اولین دسته از پناهجویان به این کشتی بسیار بحث‌برانگیز بود؛ زیرا همان‌ روز میکروب لژیونلا که عفونتی خطرناک است، در منابع آب کشتی شناسایی شد؛ در نتیجه سه روز بعد از انتقال پناهجویان؛ آنها را از شناور بیرون بردند اما اوایل پاییز دوباره به آن برگرداندند.

برخی نهادهای حقوق بشری این اقدام را جنایت و نقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ۱۹۵۱ پناه‌جویان دانسته‌اند. این شناور ۲۲۲ نفر ظرفیت دارد اما با ۵۰۰ پناهجو پر شده است و اتاق‌های کوچک را به زندان انفرادی تبدیل کرده که در آن هیچ حریم خصوصی وجود ندارد.

زمان راه‌اندازی این شناور، رسانه‌های وابسته به خاندان سلطنتی همچون «بی‌بی‌سی» تلاش کردند تا این کشتی را محلی امن و مطلوب برای مهاجرین و پناه‌جویان جلوه داده و به این انتقال، رنگ‌وبوی انسانی هم بدهند. بی‌بی‌سی با نمایش تصاویری از درون این شناور و بیان جملاتی در وصف امکانات بی‌بی استکهلم مانند اتاق تماشای تلویزیون، محل نیایش و عبادت، استخر، سالن ورزش و… این گونه القاء می‌کرد که این کشتی مکانی مطلوب برای مهاجرینی است که به انگلیس پناه آورده‌اند!

وضعیت «بی‌بی استکهلم» بعد از چند ماه چنان بحرانی است که حتی بی‌بی‌سی نیز اکنون چاره‌ای جز اذعان به حقایقی که در آن روی می‌دهد، ندارد. این رسانه در گزارشی به نقل از یک جوان ایرانی که به این شناور منتقل شد عنوان کرد که این کشتی به ساکنانش احساس «زندان آلکاتراز» می‌دهد و سلامت روان افراد در آن در خطر جدی است.

دولتمردان انگلیس اما به جای درس‌گرفتن از این فاجعه، به دنبال اجرای طرح‌های جدیدی علیه پناه‌جویان هستند که حتی بسیاری از نهادهای قضایی و اجتماعی داخل انگلیس از آن به عنوان جنایت بزرگ یاد می‌کنند.

تصویب و پیگیری مصرانه لایحه جنجال‌برانگیز «مهاجرت غیرقانونی» از سوی دولت انگلیس برای انتقال پناهجویان به رواندا به بهانه رسیدگی به درخواستشان یکی از مهمترین اقدامات لندن در موضوع پناهندگان است که انتقادهای زیادی حتی از سوی نهادهای داخلی این کشور را بدنبال داشته است.

رواندا کشوری است که با بحران‌ها و نابسامانی‌های بسیاری مواجه است و نهادهای مدنی انتقال پناه‌جویان به این کشور را با مرگ آنان برابر دانسته‌اند. اکنون این سوال مهم مطرح است که دولت انگلیس که توانایی حفظ جان ۵۰۰ پناه‌جو در شناوری در سواحل انگلیس را ندارد چگونه ادعا دارد که در رواندا حافظ جان پناه‌جویان خواهد بود؟

همزمان با مرگ این پناه‌جو و تصویب لایحه انتقال پناه‌جویان در پارلمان، «چارلز سوم»، پادشاه بریتانیا در اقدامی تبلیغاتی و فریبنده به «نورالحق نسیمی»، مهاجر اهل افغانستان و بنیانگذار سازمان خیریه «انجمن افغانستان و آسیای میانه» مستقر در لندن به دلیل ارائه خدمات برای مهاجران نشان «عضو امپراتوری بریتانیا» (ام‌بی‌ای) اهدا کرد، اما این تئاتر سبب نشد نگرانی‌ها از سرنوشت پناهجویان در این کشور کاهش بیابد.

به هر تقدیر آنچه امروز در انگلیس در قبال پناه‌جویان مشاهده می‌شود مانند اخراج از هتل‌ها و ربوده‌شدن کودکان پناه‌جو از این مراکز تا مرگ افراد مستقر در شناور بی‌بی استکهلم و تصویب لایحه انتقال به رواندا، بیانگر این حقیقت تلخ است که این کشور نه تنها صلاحیت سخن‌گفتن از حقوق بشر را ندارد و باید به خاطر رفتارهای غیر انسانی در قبال پناه‌جویان مورد بازخواست و مجازات قرار گیرد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا