علمی و پزشکی

۵۰۰۰ کارگر شهرداری تهران واکسینه می‌شوند/سه طرح ویژه برای سلامت کارگران پسماند

۵۰۰۰ کارگر شهرداری تهران واکسینه می‌شوند/سه طرح ویژه برای سلامت کارگران پسماند

طرح واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۵۰۰۰ کارگر پسماند که به همت شرکت شهر سالم انجام می‌شود، با حضور کارگران پسماند و مقامات شهری و بهداشت و درمان تهران، آغاز شد.

به گزارش ایواره، آیین افتتاح طرح واکسیناسیون آنفلوآنزا برای کارگران پسماند با حضور مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی و هیئت مدیره شرکت شهر سالم، امیر نورمحمدی مدیرعامل شرکت، رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، غلامرضا شنگی شهردار منطقه ۲۰، نمایندگانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران و جمع دیگری از مدیران شهری و کارگران پسماند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل شرکت شهر سالم طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و امنیت، به پیش‌بینی دور دوم شیوع ویروس آنفلوآنزا طی هفته‌های آتی اشاره کرد و گفت: بر این اساس با هماهنگی و مشورت با دانشگاه‌های علوم پزشکی، مقرر شد واکسیناسیون در دستور کار قرار گیرد که در فاز نخست، با توجه به ویژگی‌های شغلی پاکبان‌ها، این گروه در اولویت قرار گرفت.

نورمحمدی افزود: طی تفاهمی که با سازمان پسماند انجام شد، سه طرح برای سلامت کارگران در دستور کار قرارگرفت که نخستین آن واکسیناسیون آنفلوآنزا بود. طرح دیگر امکان استفاده کارگران از درمانگاه‌های شرکت شهر سالم به ویژه پنج درمانگاه منتخب است که در همه بخش‌ها برای کارگران رایگان خواهد بود و طرح سوم راه‌اندازی یک مرکز بهداشتی و درمانی در محل سازمان پسماند و استقرار آمبولانس خواهد بود که ان شاالله با ادامه همکاری‌ها این پروژه‌ها نیز به زودی اجرایی شود.

وی افزود: سیاست ما نگاه ویژه به سمت پاکبان‌ها و دیگر اقشار آسیب‌پذیر شهرداری تهران است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های موثر دیگری نیز برداریم.

آنفلوآنزا، مهمترین دلیل غیبت از محل کار در جهان

محمد رئیس‌زاده دیگر سخنران این مراسم بود که در توضیح اهمیت طرح واکسیناسیون آنفلوآنزا برای کارگران پسماند گفت: این طرح از سه جهت مهم است؛ در حوزه پیشگیری،  فعالیتی بین بخشی محسوب می‌شود که بین دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران با شرکت شهر سالم انجام می‌شود و مسئله دیگر به بیماری آنفلوآنزا می‌پردازد.

رئیس هیئت مدیره شرکت شهر سالم ادامه داد: آنفلوآنزا مهمترین دلیل غیبت کارکنان از محل کارشان در سراسر دنیا محسوب می‌شود که هزینه‌های زیادی بر دوش سازمان‌ها می‌گذارد.

وی فعالیت پاکبان‌ها را مهم ارزیابی کرد و خطاب به کارگران حاضر در مراسم گفت: کار شما بنابر احادیث و روایات همچون امنیت و سلامت، امروز مجهول است. به این معنی که اهمیت کارتان در غیاب آن درک می‌شود و این جایگاه این طرح را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران شستن دست، زدن ماسک و واکسیناسیون را سه راه پیشگیری از آنفلوآنزا عنوان کرد و یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت، واکسن را یکی راه‌های موثر پیشگیری از آنفلوآنزا می‌داند. این واکسن کاملا بی‌خطر است و بالغ بر ۸۰ درصد بستری‌ها به دلیل این بیماری بین کسانی است که این واکسن را نزده‌اند.

به گفته رئیس‌زاده، واکسن آنفلوآنزا هم در پیشگیری از انتقال بیماری و هم در پیشگیری از عوارض و مرگ در صورت ابتلا نقش مهمی دارد.

وی در پایان ضمن تشکر از مدیریت شهری گفت: در این دوره توجه برای خدمت‌رسانی به سمت کارگران است. چه در طرح واکسیناسیون هپاتیت ب و چه در واکسیناسیون آنفلوآنزا، این بخش آسیب‌پذیر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت.

پایان دی‌ماه؛ آغاز دور دوم شیوع آنفلوآنزا 

فریدون محمودی مدیر بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی ایران دیگر سخنران آیین افتتاح طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای کارگران پسماند بود که تاکید کرد: طی تحقیقات انجام شده، در پایان دی‌ماه یا ابتدای بهمن‌ماه شاهد یک دور دیگر شیوع کرونا خواهیم بود که باید با برنامه‌هایی چون واکسیناسیون، سعی در پیشگیری از این خطر داشته باشیم.

پیرهادی: سلامت، معیشت و رفاه سه اصل مهم خدمت به کارگران

در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز طی سخنان کوتاهی با گرامیداشت یاد شهید قاسم سلیمانی تاکید کرد: طرحی که امروز آغاز می‌شود، کار بسیار مهمی است که جا دارد از همه دست‌اندرکاران آن تقدیر و تشکر کنم.

مهدی پیرهادی سلامت، معیشت و رفاه را سه اصل مهم برای کارگران دانست و گفت: در حوزه معیشت، حقوق پاکبان‌ها ان شاالله افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. در حوزه سلامت این یک شروع بسیار خوبی است و انتظار ما این است که در نیمه شهریور سال آینده این طرح تکرار شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، در پایان آیین افتتاح طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای کارگران پسماند ضمن امضاء لوح یادبود و تقدیر از میراعلا نعمتی به عنوان کارگر سفیر معنویت از سوی مهمانان، به کارگران حاضر در مراسم، واکسن تزریق شد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا