عمومیمدیریت کسب و کار

مدیریت هوشمند هزینه‌‌های درمان با استفاده از بیمه تکمیلی

می دانید که بیماری، علاوه بر آسیب‌های ‌جسمی و روحی که به انسان وارد می‌کند، مشکلات مالی و اقتصادی نیز در پی خواهد داشت. با شیوع گسترده بیماری کرونا، احتمال بیماری و مدیریت هزینه‌های ‌درمان کرونا برای همه اقشار جامعه، به مقدار قابل توجهی افزایش داشت.

بیمار شدن یکی از اعضای خانواده منجر به صرف هزینه و یا حتی خرج کردن تمامی پس انداز خانواده می‌شود. حتی ممکن است گاهی برای تامین هزینه‌ها نیاز به قرض گرفتن از دیگران و یا دریافت وام از بانک باشد. استفاده از انواع بیمه تکمیلی و مزایایی که شرکت‌های ‌بیمه در اختیار ما می‌گذارند، باعث می‌شود که برای مدیریت این هزینه‌ها نگرانی کمتری وجود داشته باشد.

مدیریت هوشمند هزینه‌‌های درمان با استفاده از بیمه تکمیلی

هزینه‌های ‌پزشکی روز به روز با افزایش قیمت رو به رو هستند و بسیاری از افراد نمی‌توانند به تنهایی این هزینه‌ها را پرداخت کنند. استفاده از انواع بیمه تکمیلی و به طور مشخص بیمه تکمیلی خانواده سامان یکی از گزینه‌های ‌پیش رو برای مدیریت هزینه‌های ‌پزشکی خانواده‌ها است.

در ادامه با بیمه تکمیلی و انواع آن و شرکت‌های ‌ارائه دهنده این بیمه بیشتر آشنا می‌شویم. بیمه سنتر کارگزاری رسمی بیمه مرکزی، دارای نمایندگی از تمامی شرکت‌های ‌بیمه است که می‌تواند به شما در خرید انواع بیمه تکمیلی مشاوره دهد.

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تکمیلی راهکاری برای جبران هزینه‌های ‌درمان است و به طور کلی به عنوان بیمه تکمیلی درمان و یا بیمه درمان تکمیلی شناخته می‌شود. برای داشتن یک بیمه تکمیلی درمان شما باید در ابتدا از یک بیمه پایه برخوردار باشید.

منظور از بیمه پایه همان بیمه درمانی است که به اسم بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی یا سایر بیمه‌های ‌پایه می‌شناسیم. اگر شما دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارید، یعنی بیمه پایه شما بیمه تامین اجتماعی است. در کنار این بیمه شما می‌توانید از بیمه تکمیلی سامان برای پوشش بیشتر هزینه‌های ‌درمانی خود به عنوان بیمه تکمیلی درمان استفاده کنید.

بیمه تکمیلی انواع مختلفی دارد. یکی از پرطرفدارترین انواع آن، بیمه تکمیلی انفرادی است. افراد می‌توانند با پرداخت هزینه اندک، در کنار پوشش بیمه پایه خود، از مزایایی که بیمه تکمیلی برای آنان در پرداخت هزینه‌های ‌پزشکی به ارمغان می‌آورد، استفاده کند.

چرا از بیمه تکمیلی درمان استفاده کنیم؟

ارزشمند‌ترین دارایی هر کس سلامتی است. اگر خدای نکرده فرد با بیماری مواجه شود، تمام تلاش او و خانواده اش به دست آوردن سلامتی و رفع بیماری است. روزانه و سالانه افراد زیادی در پی از دست دادن سلامتی و بروز مشکلات جسمی و روحی، به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

افراد پس از مراجعه به مراکز درمانی با هزینه‌های ‌سرسام‌آوری رو به رو می‌شوند. اگر این مراکز خصوصی باشد، هزینه‌ها به نسبت بیمارستان‌های ‌دولتی و مراکز درمانی دولتی چندین برابر نیز خواهد بود. به همین دلیل استفاده از بیمه تکمیلی درمان، باعث می‌شود که آمادگی بیشتری برای پرداخت هزینه‌ها وجود داشته باشد.

 بیمه‌های ‌پایه نمی‌توانند به تنهایی عمده هزینه‌های ‌درمانی را پوشش دهند. به همین دلیل شرکت‌های ‌بیمه سعی بر این دارند تا با ارائه انواع بیمه تکمیلی انفرادی و گروهی، به خانواده‌ها کمک کنند تا راحت‌تر و با دغدغه فکری کمتری از پس هزینه‌های ‌درمانی برآیند.

در هنگام بیماری، نگرانی بابت از دست دادن سلامت بیمار خود به اندازه کافی باعث نگرانی و دغدغه فکری بیمار و خانواده او می‌شود. پرداخت هزینه‌های ‌بستری و درمان هم، به عنوان یکی از نگرانی‌های ‌دیگر فکری می‌تواند باعث فشار مالی به خانواده بیمار شود.

به همین علت داشتن یکی بیمه تکمیلی مناسب با پوشش حداکثری هزینه‌ها می‌تواند بیمار و خانواده اش را کمتر دچار اضطراب و دغدغه مالی و اقتصادی کند. شرکت‌های ‌بیمه در تلاشند تا با ارائه بیمه تکمیلی درمان، حداقل دغدغه پرداخت هزینه‌ها را از دوش بیمار و خانواده او بردارند.

مدیریت هوشمند هزینه‌‌های درمان با استفاده از بیمه تکمیلی

انواع بیمه تکمیلی

همان طور که گفتیم، بیمه تکمیلی درمان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین طرح‌های ‌پوششی انواع بیمه هاست. همه انسان‌ها در طول زندگی خود دچار بیماری می‌شوند و برای بهبودی و درمان نیاز به حضور در مراکز پزشکی و دریافت خدمات دارند.

خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همگی نیاز به پرداخت هزینه‌های ‌متعدد دارند؛ به ویژه اگر مراحل درمان به صورت سرپایی و ساده صورت نگیرد. اگر فرد نیاز به جراحی و یا بستری داشته باشد، هزینه‌های ‌درمانی متعاقبا افزایش پیدا می‌کند و پرداخت هزینه‌ها سخت‌تر خواهد بود.

بیمه درمان تکمیلی به سه صورت بیمه تکمیلی انفرادی، بیمه تکمیلی گروهی و بیمه درمان تکمیلی خانواده توسط شرکت‌های ‌مختلف بیمه با پوشش‌های ‌متفاوت ارائه می‌شود که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

بیمه تکمیلی انفرادی

عموما اکثر افراد شاغل در جامعه، توسط کارفرما فقط تحت پوشش بیمه‌های ‌پایه قرار می‌گیرند. بیمه پایه به طور حداقلی و اندک، در پرداخت هزینه‌های ‌پزشکی به بیمه شده کمک می‌کند و افراد ترجیح می‌دهند تا علاوه بر بیمه پایه، تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز باشند.

بیشتر شرکت‌ها و سازمان ها، کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی قرار می‌دهند. اگر شما از آن دسته افراد شاغلی هستید که در ادارات و شرکت‌های ‌با کمتر از 50 نفر فعالیت می‌کنید، کارفرما نمی‌تواند شما را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد. به همین دلیل استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی برای شما بهترین انتخاب است.

برای داشتن بیمه تکمیلی انفرادی، شما نیاز به دفترچه بیمه پایه ندارید. اما باید بدانید که تنها چند شرکت بیمه محدود از جمله شرکت‌‌های بیمه زیر، بیمه تکمیلی انفرادی را ارائه می‌دهند.

  • بیمه تکمیلی انفرادی سامان
  • بیمه تکمیلی انفرادی کارآفرین
  • بیمه تکمیلی درمان انفرادی SOS

شرایط دریافت بیمه تکمیلی انفرادی

همه افراد می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی انفرادی قرار گیرند و دریافت این بیمه شرایط ویژه ای ندارد. همچنین برای دریافت بیمه تکمیلی انفرادی نیازی نیست که شما حتما شاغل باشید. فرد بیمه شونده به طور عمومی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشد و کمتر از 70 سال سن داشته باشد.
  2. با تکمیل فرم، درخواست خود را برای دریافت بیمه تکمیلی انفرادی ارائه دهد.
  3. در صورت نیاز آزمایشات و معاینات پزشکی را انجام دهد و مدارک آن را در اختیار بیمه گزار قرار دهد.

مزایای استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی

مزایای بیمه تکمیلی انفرادی در موارد زیر خلاصه می‌شود و شرکت بیمه تکمیلی درمان انفرادی این موارد را مورد پوشش خود قرار می‌دهد:

  • پرداخت هزینه‌های ‌زایمان
  • پرداخت هزینه‌های ‌عمل‌های ‌جراحی خاص
  • پرداخت هزینه‌های ‌دندان پزشکی
  • پرداخت هزینه‌های ‌بستری بیمارستان
  • پرداخت هزینه‌های ‌جراحی سرپایی در مراکز درمانی
  • پرداخت هزینه‌های ‌پاراکلینیکی
  • عدم نیاز به پرداخت مالیات در بیمه تکمیلی انفرادی
  • استفاده از خدمات بیمه تکمیلی بدون نیاز به شاغل بودن
  • فرانشیز پایین در صورت استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی بدون دفترچه بیمه پایه
  • فرانشیز صفر درصدی استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی با دفترچه بیمه پایه

بیمه تکمیلی خانواده

این بیمه توسط شرکت‌‌های بیمه به طور ویژه به افراد یک خانواده تعلق‌ می‌گیرد. البته بعضی از شرکت‌‌های بیمه گر این بیمه را زیر مجموعه بیمه تکمیلی انفرادی در نظر‌ می‌گیرند. افراد خانواده بدون داشتن بیمه پایه‌ می‌توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر، از بیمه تکمیلی خانواده بهره مند شوند.

شما‌ می‌توانید بیمه تکمیلی خانواده را از شرکت بیمه آسماری، بیمه سامان و بیمه SOS دریافت کنید.

بیمه تکمیلی گروهی

بیمه درمان تکمیلی گروهی، توسط کارفرما و مدیران شرکت و سازمان مربوطه برای کارمندان در نظر گرفته‌ می‌شود. این افراد با اعلام اسامی کارمندان خود به شرکت‌‌های بیمه‌گزار، آن‌‌ها را تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار‌ می‌دهند.

در این حالت بخشی از هزینه بیمه توسط کارفرما و مابقی آن توسط فرد مورد پوشش بیمه پرداخت‌ می‌شود. اکثر شرکت‌‌های بیمه، این طرح بیمه تکمیلی گروهی را به سازمان‌‌ها و ادارات ارائه‌ می‌دهند. مثل: بیمه تکمیلی البرز، بیمه تکمیلی دانا، بیمه ایران، بیمه آسیا و غیره.

در انتخاب بیمه تکمیلی به چه مواردی توجه کنیم؟

برای این که بهترین بیمه تکمیلی را دریافت کنیم، به هنگام خرید باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:

  • فرانشیز بیمه نامه

یکی از مسائل مهم در انتخاب و مقایسه انواع بیمه تکمیلی، میزان فرانشیز این بیمه است. شرکت‌‌های مختلف بیمه درمان تکمیلی را ارائه‌ می‌دهند، پس تفاوت در میزان فرانشیز‌ می‌تواند یکی از دلایل انتخاب آن شرکت بیمه برای شما باشد.

فرانشیز همان بخشی از هزینه‌‌های درمانی است که خود شما باید آن را بپردازید و شرکت بیمه آن را پرداخت‌ نمی‌کند. هرچه فرانشیز بیمه‌ای کمتر باشد، شما به عنوان بیمه شونده هزینه کمتری را باید بپردازید. مثلا اگر هزینه خدمات درمانی شما 1 میلیون تومان باشد و فرانشیز بیمه تکمیلی انفرادی شما 10 درصد باشد، باید صدهزارتومن را شما و 900 هزارتومان را شرکت بیمه پرداخت کند.

بین شرکت‌‌های بیمه تکمیلی انفرادی مختلف، بیمه تکمیلی سامان از میزان فرانشیز کمتری برخوردار است و گزینه مناسبی برای شما در هنگام انتخاب و خرید بیمه تکمیلی انفرادی‌ می‌باشد.

  • مدت دوره انتظار بیمه نامه

یکی دیگر از موارد مهم در خرید بیمه تکمیلی، مدت زمان دوره انتظار بیمه تکمیلی است. دوره انتظار برای عمل‌‌های جراحی و بستری، به طور حداکثر تا 3 ماه و برای زایمان، دوره انتظار 9 ماهه توسط بیمه تکمیلی سامان در نظر گرفته شده است.

  • پوشش هزینه‌‌های بیمه توسط شرکت بیمه‌گر

مهم ترین متر و معیار برای خرید بیمه تکمیلی بین شرکت‌‌های مختلف بیمه، انتخاب بهترین بیمه از نظر پوشش‌دهی هزینه‌‌های درمانی است. البته که این پوشش به میزان هزینه پرداختی توسط فرد بستگی دارد؛ اما شما‌ می‌توانید قبل از خرید هرنوع بیمه تکمیلی، به مواردی چون حق بیمه و تعهدات مختلف طرح‌‌های بیمه تکمیلی دقت کنید و سپس اقدام به خرید انواع بیمه و بیمه تکمیلی انفرادی نمایید.

مدیریت هوشمند هزینه‌‌های درمان با استفاده از بیمه تکمیلی

  • قیمت بیمه نامه

باید به این نکته توجه داشته باشید که ارزان بودن بیش از اندازه یک بیمه به نسبت بیمه دیگر به این خاطر است که آن بیمه ارزان، موارد کمتری را تحت پوشش بیمه ای خود قرار‌ می‌دهد. در بیمه‌‌های تکمیلی، هرچه به میزان کمتری حق بیمه بپردازید، سقف پوشش کمتری از خدمات را دریافت‌ می‌کنید.

اکثر شرکت‌‌های بیمه طرح‌‌های مختلفی را برای خدمات بیمه تکمیلی خود ارائه‌ می‌کنند، که شما بسته به نیاز خود و قیمت آن،‌ می‌توانید از آن طرح برای بیمه تکمیلی خود انتخاب و خرید کنید.

  • تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد و در دسترس بودن آن ها

هر چه شرکت بیمه تکمیلی شما با مراکز درمانی، بیمارستان و پزشک‌‌های بیشتری قرارداد داشته باشد، دست شما برای انتخاب بازتر خواهد بود. در این حالت تعداد مراکز درمانی و نزدیکی آن‌‌ها به محل سکونت شما‌ می‌تواند یکی از گزینه‌‌های مورد توجه شما در هنگام خرید انواع بیمه درمانی تکمیلی باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کردید،‌ می‌توانید با گرفتن فاکتور هزینه‌‌های پرداختی و ارائه مدارک پزشکی، به یکی از دفترهای نمایندگی بیمه تکمیلی خود مراجعه کنید و هزینه‌‌های بر عهده بیمه گزار را دریافت کنید.

بیمه تکمیلی سامان

بیمه سامان یکی از شرکت‌های ‌بیمه است که با ارائه انواع بیمه تکمیلی انفرادی، خانوادگی و گروهی سعی دارد پوشش حداکثری هزینه‌های ‌پزشکی، دندانپزشکی و سایر خدمات درمانی را فراهم کند. بیمه تکمیلی سامان به افراد این اجازه را می‌دهد تا با پرداخت سالیانه مقدار مشخصی از حق بیمه، بتواند در مراکز درمانی دولتی و خصوصی حضور داشته باشد و از خدمات پزشکان و دندانپزشکان با هزینه کمتر بهره ببرد.

بیمه تکمیلی سامان شرایط مختلفی را برای تخفیف بیمه به افراد اختصاص داده است. در صورتی که شما اقدام به خرید نقدی بیمه تکمیلی سامان کنید، مشمول تخفیف 10 درصدی خواهید شد. همچنین اگر شما یک خانواده سه نفر به بالا هستید، برای خرید بیمه تکمیلی سامان خانواده،‌‌ می‌توانید از 15 درصد تخفیف برخوردار شوید.

علاوه بر شرایط ذکر شده، اگر شما تحت پوشش بیمه عمر سامان نیز باشید، در هنگام خرید بیمه تکمیلی سامان‌‌ می‌توانید از 10 درصد تخفیف استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که نمی توانید به طور همزمان از تخفیف بیمه عمر و تخفیف خرید بیمه خانوادگی برخوردار شوید، فقط یکی از این دو تخفیف تا سقف 25 درصد شامل شما خواهد شد.

شرایط سنی برخورداری از بیمه تکمیلی سامان از بدو تولد تا سن 70 سالگی‌‌ می‌باشد و افراد با سن بالاتر از 70 متاسفانه امکان خرید بیمه تکمیلی سامان را نخواهند داشت. همچنین میزان فرانشیز بیمه تکمیلی سامان ده درصد است که به این معناست که ده درصد از هزینه‌‌‌‌های درمانی به عهده فرد بیمه شده است.

طرح‌های بیمه تکمیلی انفرادی سامان

شرکت بیمه سامان طرح‌‌‌‌های مختلفی را برای بیمه گزاران ارائه‌‌ می‌دهد که پوشش‌‌‌‌های مختلفی را شامل‌‌ می‌شود. شما عزیزان‌‌ می‌توانید از بین این 6 طرح پیشنهادی بیمه تکمیلی سامان خود را انتخاب کنید. بیمه سنتر کارگزاری رسمی بیمه مرکزی، برای خرید انواع بیمه تکمیلی سامان به شما عزیزان راهنمایی و مشاوره خواهد داد.

  • طرح نسیم سامان
  • طرح مهر سامان
  • سروش سامان
  • شمیم سامان
  • وصال سامان
  • عقیق سامان

قابل ذکر است که شما‌‌ می‌توانید به جز طرح نسیم سامان، از 5 طرح باقی مانده به صورت اقساط اقدام به خرید بیمه تکمیلی انفرادی کنید. همکاران ما در بیمه سنتر (https://bimehcenter.com) به شما برای خرید بهترین و مناسب ترین طرح بیمه تکمیلی و بیمه تکمیلی انفرادی مشاوره خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا