عمومیمدیریت کسب و کار

سرور مجازی چگونه کار میکند؟

سرور VPS چیست و چگونه کار می کند؟

تیترهای محتوای این خبر نمایش تیترها

کلمه VPS مخفف Virtual Private Server که به معنای سرور مجازی می باشد. هاستینگ VPS یکی از محبوب ترین سرویس های هاستینگ است که می توانید برای وب سایت خود انتخاب کنید. در واقع وی پی اس از فناوری مجازی سازی استفاده می کند تا منابع اختصاصی  موجود در یک سرور را به چندین کاربر اختصاص دهد. این روش راه حلی امن تر و باثبات تر از میزبانی اشتراکی است اما از نظر هزینه گران تر می باشد. میزبانی VPS معمولا مناسب صاحبان وب سایت هایی می باشد که دارای ترافیک سطح متوسط و بیش از حد میزبانی اشتراکی است، می باشد.  در این مقاله ضمن آشنایی با اینکه VPS یا سرور مجازی چیست و چگونه کار می کند با مزایا و معایب آن نیز آشنا می شوید.

سرور مجازی چگونه کار میکند؟

VPS چیست و چگونه کار می کند؟

VPS یک سرور رایانه ای است که میزبان وب سیات شما، فایل ها و پایگاه های داده موردنیاز سایت شما می باشد. هرگاه یک بازدید کننده می خواهد به وب سایت شما دسترسی پیدا کند مرورگر وی درخواستی را به سرور شما ارسال می کند و داده های لازم را از طریق اینترنت برای وی منتقل می شود. میزبانی VPS یک سرور مجازی که یک سرور فیزیکی را شبیه سازی می کند، را برای شما فراهم می کند. اما در واقعیت این سرور در بین چندین کاربر مشترک است. با استفاده از فناوری مجازی سازی، ارائه دهنده هاستینگ شما یک لایه مجازی را در بالای سیستم عامل سرور نصب می کند. این لایه سرور را به پارتیشن های مختلفی تقسیم می کند و به هر کاربر امکان می دهد سیستم عامل و نرم افزار خود را روی هر یک از این پارتیشن ها نصب کند.

بنابراین یک سرور خصوصی مجازی (VPS) هم مجازی و هم خصوصی است زیرا شما کنترل کاملی بر روی آن دارید. در عمل در سطح سیستم عامل از سایر کاربران سرور جدا شده است. در حقیقت هنگامی که می خواهید بیش از یک سیستم عامل (به عنوان مثال ویندوز و لینوکس) بدون راه اندازی مجدد اجرا کنید ، فناوری VPS شبیه به ایجاد پارتیشن در رایانه شخصی شما است. اجرای یک وی پی اس به شما امکان می دهد وب سایت خود را در یک ظرف امن با منابع تضمین شده (حافظه ، فضای دیسک ، هسته های CPU و غیره) تنظیم کنید که نیازی به اشتراک گذاری آنها با سایر کاربران نیست. با میزبانی VPS، شما همان دسترسی سطح روت را دارید که گویی سرور اختصاصی دارید، اما با هزینه بسیار کمتری.

مزایا و معایب سرور مجازی چیست ؟

با توجه به نوع کسب و کار خود اگر سایت پربازدید و ترافیکی دارید، میزبانی VPS می تواند یک راه حل ایده آل باشد. در این قسمت مزایا و معایب یک سرور خصوصی مجازی را مطالعه کنید.

مزایا

  • این سرویس سریعتر و مطمئن تر از یک سرور میزبانی اشتراکی است.
  • از آنجا که منابع سرور مانند حافظه یا قدرت پردازش تضمین شده است، کمترین نوسان در منابع وجود دارد.
  • مشکلاتسایر سرورها و افزایش ترافیک روی سایت شما تأثیر نمی گذارد.
  • شما به صورت روت به سرور خود دسترسی پیدا می کنید.
  • شما از حریم خصوصی بهتری برخوردار هستید ، زیرا پرونده ها و بانکهای اطلاعاتی شما از سایر کاربران سرور قفل شده اند.
  • این سرویس به راحتی مقیاس پذیر است. با رشد وب سایت شما، می توانید منابع سرور خود را به راحتی (RAM ، CPU ، فضای دیسک ، پهنای باند و غیره) افزایش دهید.

معایب

  • این سرویس گران تر از میزبانی اشتراکی است.
  • برای مدیریت سرور خود به دانش فنی بیشتری احتیاج دارید.
  • سرورهایی که به درستی تنظیم نشده ممکن است منجر به آسیب پذیری های امنیتی شوند.

چه موقع از وی پی اس استفاده کنیم و چگونه تصمیم بگیریم زمان ارتقاء آن است؟

میزبانی VPS معمولا بعنوان مرحله دوم و پس از رشد وب سایت شما به دلیل محدودیت منابع میزبانی اشتراکی انجام می شود. اگر پیشرفته ترین طرح میزبانی اشتراکی برای کار شما مناسب نیست بهتر است که به هاست VPS ارتقا دهید. در چنین مواردی میزبانی VPS می تواند بهترین گزینه بین میزبانی اشتراکی و اختصاصی را به شما ارائه دهد.

با این حال ، موارد استفاده دیگری نیز وجود دارد که می توانید از ابتدا سرور وی پی اس تهیه کنید. به عنوان مثال، وب سایت های فروشگاهی که در آن نیاز به پرداخت مطمئن با یک محیط سریع و پایدار می باشد، می توانند سود زیادی از یک سرور خصوصی مجازی کسب کنند. درکل اگر شما نیاز به ذخیره هر نوع داده حساس یا پردازش آنلاین پرداخت ها هستید، VPS می تواند به شما در کاهش خطر نقض امنیت و سرقت اطلاعات کمک کند. حال که متوجه شدید VPS یا سرور مجازی چیست و چه مزایایی دارد آیا قصد استفاده از این سرویس را دارید؟ در صورتیکه تاکنون از سرور VPS استفاده کرده لطفا تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

سرور مجازی چیست و چگونه کار می کند؟

علم ورای سرورهای مجازی

استفاده از مجازی سازی در جهان فناوری در حال افزایش است به نحوی که افراد آنرا ابزاری برای کاهش هزینه های فناوری اطلاعات و مصرف انرژی می دانند. مفهوم مجازی سازی و استفاده از سرورهای مجازی ممکن است برای کسانی که به فرسازه های سنتی عادت کرده اند، ناآشنا باشد.

مجازی سازی روشی برای اجرای سیستم ها و اپلیکیشین های چندگانه بر روی یک سرور است تا از قدرت پردازش آن نهایت استفاده را ببرد. مجازی سازی شالوده ها را ساده تر و کارآمدتر می کند و میزان استفاده و در دسترس بودن اپلیکیشین ها را نیز افزایش می دهد. سرورهای مجازی جذاب هستند زیرا فناوری اطلاعات به مراتب ساده تر و ارزان تری را ایجاد می نمایند.

سروهای مجازی چگونه کار می کنند؟

سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی چندگانه با استفاده از نرم افزار سرور ویژه تقسیم می شود. دلیل مفید بودن این رویه آن است که سرور فیزیکی تنها به یک کاربرد یا وظیفه اختصاص می یابد. این سیستم سنتی می تواند شبکه رایانه ای را از منظر فنی بهینه سازی کند اما به طور کامل از قدرت پردازش سرور استفاده نمی کند.

استفاده از تنها یک سرور فیزیکی برای هر وظیفه مقدار زیادی از این انرژی را هدر می دهد و شبکه های رایانه ای می توانند با وجود سرورهای فیزیکی چندگانه بزرگتر و پیچیده تر شوند. دیتا سنتری که با سرورهای فیزیکی پر شده، برق زیادی مصرف می کند و نگهداری از آن هزینه های گزافی دارد. وقتی سرور فیزیکی به سرورهای مجازی چندگانه تبدیل شود، مصرف انرژی بهینه سازی می شود و هر سرور می تواند چندین سیستم عملیاتی و اپیلیکشینی را اجرا کند.

ساختار و اجزا

ساختار سرورهای مجازی با سخت افزار اصلی یا سرور فیزیکی شروع می شود و با نوعی نرم افزار خاص درون سرور مجازی قرار می گیرد. سرور مجازی به انواع مختلف سخت افزار مجازی و ماشین های مجازی تقسیم می شود که هر کدام عملکرد مستقلی دارند. هر ماشین مجازی می تواند سیستم عملیاتی خودش را داشته باشد و مانند یک دستگاه فیزیکی خاص عمل کند.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی را می توان سرور وب دانست که منابع رایانه ای را با سایر سرورهای مجازی به اشتراک می گذارد و یک سرور اختصاصی نیست. با استفاده از سرور مجازی، رایانه فقط مختص اجرای نرم افزار سرور نخواهد بود بلکه در میان دو یا چند ماشین مجازی تقسیم می شود.

سرور مجازی چیست؟ با سرور VPS آشنا شوید

در دنیای امروز، کسب و کارهای کوچک و بزرگ، نیازمند وب سایت‌هایی برای تعامل با مشتریان و همچنین فروش محصولات و خدمات خود هستند. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری است. سرورهای مجازی، راهکاری منعطف و به صرفه برای انواع کسب و کارها ارائه می‌دهند تا به این وسیله بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند. اما سرور مجازی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات متداول در زمینه سرور مجازی (VPS) پاسخ دهیم.

سرور مجازی چیست؟

پیش از پرداختن به مفهوم سرور مجازی، بهتر است بدانیم به طور کلی سرورها سیستم‌هایی هستند که وظیفه ارائه خدمات به سایر سیستم‌ها را به عهده دارند. شما می‌توانید در مقاله سرور چیست، به طور کامل به سرورها و انواع آن‌ها آشنا شوید. اما سرور مجازی چیست؟ سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوصی است.  VPS بخشی از یک سرور اختصاصی کامل است که با استفاده از فرآیند مجازی سازی شکل می‌گیرد. VPS توسط نرم افزارهایی ایجاد شده که یک سرور فیزیکی واحد را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند. هر کدام از این بخش‌ها به طور مستقل به همراه سیستم عامل‌ها و اپلیکیشن‌های خود به اجرا درمی‌آیند.

پاسخ ساده‌تر به سوال سرور مجازی vps چیست، می‌تواند این باشد که سرور مجازی، یک سرور اختصاصی است که بر روی یک کامپیوتر نصب شده و به چندین وب سایت خدمات ارائه می‌دهد. ممکن است یک کامپیوتر چندین vps داشته باشد که هر کدام  دارای نرم افزارهای خاصی برای میزبانی کاربران هستند. به بیان دیگر، سروری مجازی به شمار می‌رود که منابع آن بین چند ماشین یا کاربر تقسیم می‌شود. بهتر است بدانیم بهترین سرورهای مجازی بر روی سیستم‌های مجازی ساز قدرتمند مانند KVM و یا VMWARE ارائه می‌شود.

انواع سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی معمولا بر اساس نوع مدیریت، سیستم عامل، مدل مجازی سازی و تکنولوژی دسته بندی می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع سرورهای مجازی را معرفی خواهیم کرد.

انواع سرور مجازی بر اساس مدیریت

·         سرور مجازی مدیریت شده

اگر قصد استفاده از سرور مجازی مدیریت شده را دارید، در این حالت مدیریت سرور مجازی، به وسیله تیم هاستینگ انجام می‌شود. استفاده از این برنامه مزایایی به همراه دارد، از جمله: وجود منابع اختصاصی، بک آپ، کنترل پنل‌های متفاوت و…

·         سرور مجازی مدیریت نشده

در این مدل، نصب برنامه‌ها و همچنین کنترل و مدیریت سرور بر عهده کاربر است. به عبارت دیگر، شما سرور را اجاره کرده‌اید و عملیات نگهداری، به‌روزرسانی و مدیریت آن توسط شما انجام می‌شود. البته باید توجه کنید که امنیت این نوع سرور مجازی، نسبت به نوع مدیریت شده کمتر است.

انواع سرور مجازی بر اساس سیستم عامل

·         سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس یک سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس است که امکان نصب سیستم عامل‌های لینوکسی مانند Ubuntu، Centos و وDebian بر روی آن وجود دارد. سرورهای مجازی لینوکس، سخت افزارهای قدرتمندی دارند که با استفاده از مجازی سازهای گوناگون، بازدهی، سرعت و کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌دهد. این سیستم عامل امکان اجرای اکثر برنامه‌های پرکاربرد و متن باز را دارد. اکثر سایت سازها مانند سیستم دروپال، به سیستم عامل لینوکس نیاز دارند.

·         سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز چیست؟ در این بخش این سرور مجازی را بررسی خواهیم کرد. سرور مجازی ویندوز، از سیستم عامل کاربرپسند و قدرتمند مایکروسافت ویندوز پشتیبانی می‌کند. شما برای انجام هر اقدامی بر روی این سرورها دسترسی و اختیار کامل خواهید داشت. به این ترتیب که با استفاده از دسترسی admin، به سرور متصل شده و موارد مدنظرتان را انجام می‌دهید.

·         سرور مجازی میکروتیک

سیستم عامل این سرورها بر پایه لینوکس است و مانند یک روتر قوی عمل می‌کند. هدف این سرورها مسیریابی بوده و برای افراد حرفه‌ای مناسب‌تر است. از سرور مجازی میکروتیک، برای مواردی مانند فایروال، پروکسی سرور، vpn، mpls و… استفاده می‌شود.

انواع سرور مجازی بر اساس سیستم مجازی ساز

·         Xen

سیستم مجازی ساز Xen، نوعی نرم افزار مجازی ساز متن باز و بر پایه لینوکس است. این نوع مجازی ساز نیازی به واسطه ندارد و  می‌توان آن را به عنوان سیستم عامل، به طور مستقیم بر روی سخت افزار نصب کرد. با استفاده از سیستم Xen می‌توانید بهترین استفاده را از منابع سیستم و سرور داشته باشید. همچنین این سیستم به دلیل حجم بسیار کمی که دارد، منابع cpu و RAM کمتری را درگیر می‌کند. این نکته را هم به یاد داشته باشید که سیستم مجازی ساز Xen، تا امروز به عنوان سریع‌ترین مجازی ساز شناخته شده است.

·         Esxi

مجازی ساز Esxi آخرین نسخه از نرم افزار VMware Hypervisor است که به طور مستقیم بر روی سخت افزار نصب می‌شود و مستقل از سیستم عامل عمل می‌کند. در این نرم افزار از تکنولوژی Bare Metal استفاده شده است. برای مدیریت سرورهای Esxi نیز می‌توانید از نرم افزارهای مدیریتی Vmware مانند VMware vCenter Server استفاده کنید. برخی ویژگی‌های مهم این مجازی ساز عبارت است از:

پایداری بسیار بالا

مدیریت بسیار بالای سخت افزارها

دارای سیستم تحمل خطای بسیار پیشرفته

·         OpenVZ

سیستم مجازی ساز OpenVZ از بهترین مجازی سازهای رایگان است. تنها به وسیله این سیستم می‌توانید سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل‌های Centos,fedora,debian,suse,Ubuntu ایجاد کنید. به این ترتیب که ابتدا یک ostemplate ایجاد کرده و سپس در مدت کوتاهی سیستم عامل مورد نظر را نصب می‌کنید. این مجازی ساز تنها از سیستم عامل‌های گروه لینوکس پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر کرنل لینوکس به مشکلی برخورد کند، برای سایر سرورهای مجازی نیز مشکل ایجاد می‌شود، زیرا همه آن‌ها از کرنل اصلی لینوکس استفاده می‌کنند.

·         KVM

مجازی ساز KVM بر پایه لینوکس و کاملا رایگان است. اما برای ارتباط با پنل کاربری باید پنل‌های ویژه‌ای برای آن تهیه شود که رایگان نیست. این پنل‌ها با دسترسی‌های متفاوت هم در اختیار کاربران و هم در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی این مجازی ساز، محیط کاربرپسند است. برخی ویژگی‌های سیستم KVM عبارت است از:

نصب و تحویل خودکار و سریع سیستم عامل سرور مجازی

تعویض سیستم عامل سرور مجازی در هر لحظه به انتخاب کاربر و توسط کاربر

دسترسی بهتر و بیشتر مدیران و کاربران بر روی سرور مجازی

انواع سرور بر اساس منطقه جغرافیایی

·         سرور مجازی ایران

این سرور به شکلی است که امکان ارائه آن در داخل ایران وجود دارد. سرورهای داخلی نسبت به عملکردشان قیمت مناسبی دارند. همچنین با توجه به اینکه سرورهای داخلی ایران در دیتاسنترهای داخلی نگهداری می‌شود، دسترسی به آنها راحت‌تر است و در زمان کم‌تری انجام می‌شود. بنابراین اگر بیشترین مخاطبان شما در ایران هستند، بهتر است سرور مجازی ایران را تهیه کنید.

·         سرور مجازی خارج

امکان ارائه سرور مجازی در موقعیت خارج از ایران وجود دارد. اگر اکثر بازدیدکنندگان شما خارج از کشور هستند و یا از نرم افزارهایی استفاده می‌کنید که شامل شرایط تحریم می‌شوند، استفاده از سرور مجازی گزینه مناسبی است. چون سرور مجازی خارج از ایران وجود دارد، پهنای باند و ترافیک بیشتری در اختیار خواهید داشت.

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

اکنون که دانستیم سرور مجازی چیست، بهتر است با طرز کار آن نیز آشنا شویم.

سرورهای مجازی، با قرار گرفتن در یک پلتفرم میزبانی اشتراکی، ویژگی‌های یک سرور اختصاصی را ارائه می‌دهند. تعدادی سرور مجازی بر روی یک سرور اختصاصی قدرتمند نصب شده و مستقل از یکدیگر اجرا می‌شوند. در واقع دارای سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای اختصاصی خود هستند. این سرور قدرتمند بر روی سیستم ‌عامل‌های ویندوز یا لینوکس اجرا شده و از تکنولوژی مجازی سازی Hypervisor استفاده می‌کند. هر vps بر اساس تنظیمات اولیه خود، سهم خاصی از منابع سرور را به صورت اختصاصی در اختیار دارد. منابع سرور نیز شامل پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک سخت و پهنای باند است.

مزایا و معایب سرور مجازی چیست؟

برای انتخاب و استفاده از سرور مجازی، باید با توجه به نیازمندی‌های کسب و کار خود و همچنین مزایا و معایب آن‌ها تصمیم بگیرید. در ادامه مزایا و معایب سرورهای مجازی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای سرور مجازی چیست؟

    در مقایسه با هاست اشتراکی، سرور مجازی سرعت و امنیت بیشتری دارد.

    با امکان دسترسی به root یا superuser سرور، می‌توانید آن را پیکربندی کنید.

    ترافیک بالای سایر سرورهای مجازی که به صورت اشتراکی روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند، تاثیری بر روی سایت شما ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    هزینه‌ای که با توجه به خدمات دریافتی از سرور مجازی، می‌پردازید، کاملا به صرفه است.

    ارتقای سیستم vps بسیار ساده است. یعنی اگر تمایل داشتید وب سایت خود را توسعه دهید، به راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره سازی سرور مجازی را تا جایی که لازم است افزایش دهید.

    می‌توانید مطمئن باشید دیتابیس و تمام فایل‌های شما در امنیت کامل قرار دارند و سرورهای همسایه (سایر سرورهای مجازی که به صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند)، هیچ دسترسی به آن‌ها نخواهند داشت.

    امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای مورد نیاز بر روی سرور مجازی وجود دارد.

    امکان مدیریت سرور (خاموش و روشن کردن) با دسترسی به کنترل پنل سرور، امکانپذیر است.

    امکان عیب یابی سریع و انتقال اطلاعات به سایر ماشین‌های مجازی وجود دارد.

    با استفاده از سرور مجازی شما IP اختصاصی در اختیار خواهید داشت.

معایب سرور مجازی چیست؟

    برای مدیریت سرورهای مجازی، به دانش فنی قابل ملاحظه‌ای نیاز دارید.

    در صورتی که تنظیمات سرور به درستی انجام نشود، امکان به خطر افتادن امنیت آن وجود دارد.

    قیمت سرور مجازی از هاست اشتراکی بیشتر است.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

تا اینجا با مفهوم سرور مجازی و مزایا و معایب آن آشنا شدیم، اما ممکن است برای شما این سوال به وجود آید که کاربرد سرور مجازی چیست؟ در ادامه به کاربردهای این سرورها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد در وب سرور

بیشترین کاربرد سرور مجازی در وب سایت‌هایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی است. چرا که این دسته از سایت‌ها به ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازنده قدرتمندتری نیاز دارند.

کاربرد در ایمیل سرور

در سرور مجازی برای ارسال ایمیل در طول روز و هفته محدودیتی وجود ندارد. همچنین با امکان دسترسی به سرور، می‌توانید نرم افزار ایمیل مورد نظر خود را نیز بر روی سرور نصب کنید.

کاربرد در اپلیکیشن سرور

شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم‌تر از هزینه اجاره یا خرید یک سرور اختصاصی، اپلیکیشن دلخواه خود را بر روی سرور نصب کرده و از امکانات یک سرور اختصاصی برخوردار شوید.

کاربرد در دیتابیس سرور

در مقایسه با سرویس اشتراکی، سرورهای اختصاصی مجازی، بدون اعمال محدودیت، فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیار وب سایت قرار می‌دهند.

و در انتها

سرورهای مجازی به وسیله نرم افزارهایی ایجاد می‌شوند که یک سرور فیزیکی واحد را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند، هر کدام از این بخش‌ها به طور مستقل به همراه سیستم عامل و اپلیکیشن‌های خود اجرا می‌شوند. سرورهای مجازی VPS برای افرادی که به دنبال قدرت و انعطاف پذیری سرورهای اختصاصی هستند، اما نمی توانند هزینه‌های بالای آن را بپردازند، بسیار ایده‌آل است. بنابراین این دسته از سرورها از محبوبیت زیادی برخوردارند.

دکمه بازگشت به بالا