علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

آشنایی با انواع بادام و خاصیت هر کدام + عکس

بادام از جمله آجیل و خشکباری است که در میان مردم طرفداران بسیاری دارد و گیاه بومی کشور ایران است و در مناطق زیادی کشت می شود. ارتفاع درخت بادام گاها به 8 متر نیز می رسد. برگ های این درخت نازک، نوک تیز و به رنگ سبز می باشند. درخت بادام دارای شکوفه های بسیار زیبایی در ابتدای بهار می باشد. جثه بادام بسیار کوچک اما در عین حال مفید و پر خاصیت است، به طوری که با مصرف مرتب و روزانه آن می توان بدن خود را از ابتلا به انواع بیماری ها محافظت کرد. به طور کلی بادام به دو دسته بادام شیرین و تلخ تقسیم می شود.

بادام های شیرین مصرف خوراکی دارند و از قسمت های مختلف آن استفاده می کنند؛ اما بادام تلخ معمولا برای تهیه روغن کاربرد دارد. بادام به دلیل داشتن خواص بی نظیرش در زمینه های درمانی نیز بسیار مورد توجه قرار دارد. جایگاه این ماده ارزشمند فقط در میان آجیل نیست بلکه می توان از آن درتهیه انواع سالاد، دسر و غذاهای خاص و بومی استفاده کرد. همچنین از شکل های مختلف بادام می توان برای تهیه نوشیدنی های محبوب و مفید بهره گرفت. بنابراین وجود این ماده ارزشمند در سبد غذایی ما بسیار حائز اهمیت است.

آشنایی با انواع بادام و خاصیت هر کدام + عکس

انواع بادام و خواص آن ها

بادام یکی از خشکبار بسیار محبوب و مورد علاقه همه ما است که در زمان های مختلف متناسب با کاربردی که دارند مصرف می شوند. استفاده از بادام پیشینه ای دور و دراز دارد و از صدها سال قبل برای درمان های متنوعی به کار می رفته است. کاشت گیاه بادام در مناطق مختلف دنیا به ویژه کشورهای آمریکا و اسپانیا بسیار رونق دارد و این دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان این ماده خوراکی ارزشمند می باشند. کشور ما ایران نیز در رتبه پنجم تولید بادام در دنیا قرار دارد. این ماده ارزشمند که سرشار از خواص نهان و آشکار بسیاری است انواع مختلفی از جمله بادام هندی، بادام زمینی و بادام درختی دارد که هر کدام طرفداران مخصوص به خود و خواص منحصر به فردی دارد.

1. بادام هندی

   بادام هندی یا کاشو یکی از انواع بادام است و بر خلاف مغزهای دیگر بذر یه درخت می باشد. این آجیل کلیوی شکل رنگ روشنی دارد. درخت بادام هندی بومی سواحل برزیل است و میوه مفید آن در سراسر دنیا استفاده می شود. درخت بادام هندی مختص مناطق گرمسیر است و گاها ارتفاع آن به 14 متر می رسد. بادام هندی طبعی گرم و خشک دارد و به خاطر طعم منحصر به فردش بسیار محبوب است. با اینکه بادام هندی بومی کشور برزیل است اما اکنون هند، تانزانیا، موزامبیک، نیجریه از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول با ارزش هستند.

    در برخی کشورها از این دانه مفید، کره ای خوش طمع تولید می کنند که از چرخ کردن و فشردن بادام به دست می آید و طرفداران زیادی دارد. بادام هندی نوعی دانه است که حاوی مقدار زیادی مس است. از این رو در بازار بدون پوست و کاملا خشک عرضه می شود. برای خرید بادام هندی بهتر است نمونه خام آن را تهیه نماییم. در بازار پوست سختی که روی بادام هندی پوشیده شده گرفته می شود زیرا این پوست سمی بوده و احتمال آلودگی آن خیلی زیاد است. بادام هندی طعمی خوب و دلچسب دارد و حاوی مواد مغذی بسیاری است. این آجیل محبوب در ایران کشت نمی شود و کاملا وارداتی است.

آشنایی با انواع بادام و خاصیت هر کدام + عکس

خواص بادام هندی برای بدن

  یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت بادام هندی، چربی سالم آن است که اثرات بسیار مثبتی بر متابولیسم و عملکرد  بدن دارد. مصرف این دانه به خاطر وجود خواص متعدد سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و دیابت می شود. برخی از خواص مصرف مدام بادام هندی به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • مبارزه با بیماری‌های قلبی
    • مصرف منظم و روزانه بادام هندی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا، فشار خون و چاقی می شود. این ماده غذایی ارزشمند با دارا بودن ترکیبات خاص می تواند از تشکیل پلاک در دیواره های رگ های خونی جلوگیری کرده و از این رو نقش زیادی در محافظت بدن در مقابل حملات قلبی ایفا کند.
  • کمک به پیشگیری از سنگ صفرا
    • سنگ صفرا در بدن ارتباط تنگاتنگی با سطح کلسترول دارد. وجود کلسترول بالا می تواند باعث تشکیل سنگ در صفرا شود. خوردن بادام هندی سبب کاهش سطح کلسترول بد در بدن شده و از این طریق نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد سنگ صفرا دارد.
  • لاغری و تناسب اندام
    • آجیل ها مواد غذایی دارای ارزش غذایی بالا و مواد مغذی مفیدی هستند. مقادیر زیاد مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در آجیل به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند. این دانه های خوراکی با ایجاد احساس سیری بیشتر بعد از وعده های غذایی مانع از پرخوری و خوردن میان وعده های ناسالم می شوند. بادام هندی با دارا بودن مواد مغذی سبب بهبود سوخت و ساز بدن و بالا رفتن سطح انرژی در انسان می شود.
  • کمک به سلامت و تقویت استخوان ها
    • بادام هندی با دارا بودن مقدار زیاد منیزیم، پتاسیم و کلسیم بهترین ماده برای سلامت استخوان ها است و با ممانعت در برابر از دست دادن مواد معدنی ضرورری استخوان باعث محافظت از بافت استخوانی در بدن می شود.
  • پیشگیری از سرطان کبد و پروستات
    • امروزه به خاطر آلودگی های فراوان و رژیم های غذایی نامناسب تعداد افرادی که به سرطان مبتلا می شوند افزایش یافته است. خوشبختانه ترکیبات موجود در بادام هندی قادر هستند که از بروز سرطان پیشگیری کند. خواص بی نظیر این مغز علاوه بر تامین ویتامین و پروتئین مورد نیاز بدن می تواند احتمال ابتلا به این سرطان ها را کاهش دهد.
  • بهبود عملکرد مغز
    • بادام هندی با داشتن مواد مغذی و چربی های سالم سبب بهبود عملکرد مغز می شود زیرا مغز به طور عمده از چربی ساخته شده و نیازی اساسی به اسیدهای چرب سالم دارد. این مغز محبوب می تواند نیاز مغز به چربی سالم را تامین نماید.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
    • بادام هندی باعث کاهش سطح التهاب می شود به طوری که مصرف منظم این ماده خوراکی می تواند به مقاومت در برابر انسولین و ظهور بیماری دیابت در بدن کمک شایانی نماید.
  • کمک به حفظ و سلامت پوست
    • بادام هندی با داشتن اسیدهای چرب ماده ای مفید در حفظ سلامت پوست است. بدن انسان برای رهایی از پیری زودرس نیاز به منابع چربی سالم دارد که بادام هندی به خوبی می تواند این نیاز بدن را تامین نماید. از طرفی بادام هندی سرشار از ماده معدنی مس است که سبب تولید کلاژن و رنگدانه های مو می شود.

2. بادام زمینی

    بادام زمینی یا بادام خاکی بر خلاف انواع دیگر آن در زیر زمین کشت می شود و به همین دلیل بادام زمینی نام گرفته است. بادام زمینی با نام های بادام کوهی و پسته شامی نیز شناخته می شود. نکته جالب درباره بادام زمینی دسته بندی آن در آجیل ها است در حالی که نوعی حبوبات است. بادام زمینی از تنقلات خوشمزه و محبوبی است که به خاطر خوش طعم بودنش طرفداران زیادی دارد. گیاه بادام زمینی بومی آمریکای جنوبی است و سپس از آمریکا به مناطق مختلف دنیا برده شده است و با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد در دسته بندی آجیل ها قرار می گیرد. بوته بادام زمینی بعد از یک سال ارتفاعی حدود 30 تا 50 سانتی متر پیدا می کند.

آشنایی با انواع بادام و خاصیت هر کدام + عکس

   این آجیل ریز و کوچک ارزش غذایی بسیار بالا و خواص بی نظیری در بهبود عملکرد سیستم بدن دارد. وجود مواد مغذی در بادام زمینی آن را به یک ماده ضد سرطانی تبدیل کرده است. مردم این دانه را به صورت خام، بو داده و یا از کره آن برای تهیه غذا استفاده می کنند. همچنین از بادام زمینی محصولاتی دیگری شامل روغن، آرد و پروتئین تولید می شود. این آجیل خوشمزه در تهیه انواع غذاها، دسر، کیک و سس ها به کار می رود.

ارزش غذایی بادام زمینی

    چربی موجود در بادام زمینی بسیار بالا است از این رو آن را در گروه دانه های روغنی قرار می دهند. وجود این چربی در دانه بادام موجود گردیده که بخش عمده ای از بادام زمینی دنیا برای تهیه و تولید روغن های گیاهی استفاده شود. از طرفی این ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به عنوان منبع غنی از پروتئین های گیاهی شناخته می شود. میزان کربوهیدرات پایین و فیبر بالا در بادام زمینی آن را به یک ماده غذایی سودمند برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است. زیرا بادام زمینی با وجود این مواد در دسته مواد غذایی با قند پایین دسته بندی می شود.

خواص بادام زمینی

   بادام زمینی با دارا بودن مواد مغذی به عنوان ماده ای سودمند در درمان مشکلات پوستی، ریزش و سفیدی مو، سرطان، پوکی استخوان و افسردگی شناخته می شود. در ادامه برخی از مهم ترین خواص بادام زمینی را بیان می کنیم:

  • کاهش کلسترول خون
  • جلوگیری از سرطان
  • پیشگیری و بهبود افسردگی
  • جلوگیری از بروز بیماری های استخوانی
  • لاغری و تناسب وزن
  • جلوگیری از سکته های مغزی
  • حفظ سلامت پوست

3. بادام درختی

     بادام درختی نوعی بادام است که به دو دسته بادام تلخ و شیرین تقسیم می شود. بادام درختی شیرین در میان آجیل و تنقلات استفاده زیادی می شود. این نوع بادام  طبعی گرم و تر دارد و به خاطر خواص بیشمار در درمان و پیشگیری بیماری ها مفید است. بادام شیرین دارای منابع غنی و ویتامین های ضروری برای بدن است و سبب بهبود عملکرد سیستم های بدن می شود و به خاطر مزه فوق العاده اش طرفداران زیادی دارد.

بادام درختی تلخ با طبع گرم و خشک بیشتر مصرف دارویی دارد و برای استعمال در دردهای موضعی و روغن درمانی استفاده می شود. بادام درختی منبعی سرشار از فسفر است و برای مقابله با کم خونی به شدت توصیه می شود. بهتر است بادام درختی در برنامه غذایی روزانه کودکان و نوجوانان گنجانده شود زیرا به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای رشد آن ها لازم است.

آشنایی با انواع بادام و خاصیت هر کدام + عکس

بادام درختی از آن دسته آجیلی است که می توان آن را به صورت خلال استفاده کرد. خلال بادام چاشنی بسیار کاربردی در تهیه  غذا و دسر و بستنی است. مغز بادام درختی را می توان پوست کنده، سالم و یا بو داده مصرف کرد که هر کدام طعم و مزه مخصوص به خود را دارد. البته بیشتر افراد ترجیح می دهند به خاطر خواص بسیار زیادی که بادام دارد آن را به صورت خام استفاده کنند. مصرف بادام با معده خالی سرعت جذب مواد غذایی در بدن را افزایش می دهد و از این رو منعی در مصرف آن وجود ندارد. همچنین مصرف شیر بادام به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید می تواند بهترین جایگزین شیر گاو باشد. به طور کلی بادام درختی به دلیل استفاده راحت تر و قیمت مناسب و در دسترس بودن بیشتر مورد توجه افراد قرار می گیرد.

خواص بادام درختی

      بادام درختی دانه مفیدی که زیستگاه آن مربوط به کشورهای خاورمیانه است و در کشورهای زیادی کشت می شود. اما آمریکا بزرگترین تولید کننده بادام در دنیا می باشد. این ماده غذایی با ارزش دارای مقادیر زیادی مس، ویتامین ب، فسفر، فیبر و چربی های سالم است. وجود مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن در بادام آن را به ماده ای سودمند برای ما تبدیل کرده است.  برخی از خواص بادام زمینی را به اختصار بیان می کنیم:

  • سلامت پوست و مو
  • تقویت استخوان های نوزادان و کودکان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سلامتی زنان باردار
  • درمان ناباروری در مردان
  • لاغری و کاهش وزن
  • چاقی و افزایش وزن
  • تنظیم فشار خون
  • سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • بهبود هضم غذا
  • درمان کم خونی
  • ضد التهاب طبیعی

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل درباره بادام، خواص و ویژگی های آن مطالعه کردید. با توجه به تمامی دلایلی که برای اهمیت وجود بادام در برنامه غذایی ذکر شد امید است که از استفاده آن در زندگی روزمره غافل نشوید و مصرف روزانه بادام بخشی مهم در رژیم غذایی شما باشد. در انتها در نظر داشته باشید که برای تشخیص بادام با کیفیت تنها به طعم و مزه اکتفا نکنید و حتما بادام را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. یکی از بهترین گزینه های برای خرید در این زمینه نیز فروشگاه اینترنتی خشکبار کشاورزی است.

دکمه بازگشت به بالا