فرهنگ و هنر

کتاب «سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی» منتشر شد

کتاب «سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی» منتشر شد

کتاب «زندگی امام رضا(ع) در مواجهه با منازعات سلسله علوی» در 152 صفحه منتشر شد.

به گزارش ایواره، کتاب «زندگی امام رضا(ع) در مواجهه با تعارضات خاندان علوی» به قلم فاطمه ایزد شناس در 152 صفحه توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

تضاد بین جوامع و سنین مختلف اجتناب ناپذیر است. امام رضا (ع) همواره با تبیین موضوع امامت و اعلام عدم مشروعیت حکومت و عدم همکاری با آن در صدد بودند تا از بروز هرگونه درگیری در جامعه و خانواده آنان جلوگیری کنند.

ضرورت توجه به الگوی حضرات معصومین(ع) و نیاز جامعه امروز ما به الگوهای کاربردی و کاربردی در مشکلات نوظهور جامعه، نویسنده این اثر بر آن شد تا از روش کتابخانه ای و با تکیه بر دست اول استفاده کند. منابع و روش های تحلیلی برای پاسخ به این سوال، نحوه برخورد با اختلافات درون خانواده و منسوب به علویان چگونه بوده است؟

در دوران درگیری های سیاسی و اجتماعی با عدم شرکت در قیام ها و نیز صمیمی و مدارا با اعضای خانواده و گره گشایی از مشکلات آنان، با درگیری ها و راه حل های خود در مواجهه با درگیری های فرهنگی و مذهبی مواجه شد و شیعه واقعی را معرفی کرد. امر به امر آشنایی و نهی از منکر، نخبه گرایی، مبارزه با مبانی نادرست ایدئولوژیک و به دنبال آن اصلاح عقاید، گفتگو و مذاکره با طرد فرقه گرایان منحرف شد. کار پیش رو عمر امام رضا(ع) برای رفع این تعارضات است.

ساختار اثر

این اثر در دو فصل به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در فصل اول با عنوان «امام رضا (ع) در مواجهه با تعارضات سیاسی – اجتماعی خاندان علوی» به تعارضات قبل و بعد از ولایت و همچنین رویارویی امام (ع) با تعارضات (راهکارهای امام) پرداخته است. جلوگیری از درگیری ها و روش های پیامبر برای مقابله با درگیری ها.

«زندگینامه امام رضا (ع) در مواجهه با تعارضات فرهنگی – مذهبی درون خانواده» عنوان فصل دوم این اثر است که شامل مروری بر اوضاع فرهنگی – مذهبی دوران امامت امام رضا (ع) است. گزارشی از درگیری های فرهنگی و مذهبی در دوران امامت امام (ع) و راهکارهای امام رضا (ع) در مواجهه با کشمکش های علمی- فرهنگی است.

برشی از اثر

* راهکارهای امام رضا (ع) برای مقابله با درگیری ها

با وجود تلاش ها و تدابیر ائمه اطهار(ع)، درگیری ها در جامعه امری اجتناب ناپذیر بوده است. وجود شرایط نامناسب اجتماعی-سیاسی، انحرافات عقیدتی و اخلاقی، مشکلات گوناگونی را به وجود می آورد که منجر به درگیری ها شده است.

بر اساس سیره امام رضا (ع)، نوع تعامل ایشان با قیام های خاندان خود یا نوع برخورد امام با حکومت عباسی و بالاتر از همه با مأمون، نحوه برخورد با بستگان حتی گره گشایی از آنها می تواند بخش هایی از نشان دادن نحوه برخورد امام با اختلافات درون خانواده از جمله برخورد امام با درگیری ها از جمله برخورد امام با قیام های زمان خود، عدم همکاری با حکومت، مدارا با برادران و… دایی ها و گره گشایی از مشکلات خانوادگی.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا