انواع موتور پمپ آب صنعتی و قیمت آن

موتور پمپ آب دستگاهی جهت جابجایی سریع حجم بالایی از مایعات مانند آب است. این دستگاه از اجزای پمپ و موتور تشکیل شده و علاوه بر برق، با استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز قابل کارکرد است. درواقع احتراق و جرقه اولیه این سوخت‌ها درون موتور دستگاه، سبب به جریان انداختن پمپ و حرکت سیالات میشود. در ادامه انواع موتور پمپ آب را بررسی میکنیم.

انواع تقسیم بندی موتور پمپ آب

این پمپ‌ها بر حسب نوع سوخت مصرفی، به انواع بنزینی، دیزلی یا نفت-بنزینی طبقه بندی میشوند. همچنین از نظر عملکرد و سیال جابجا شده نیز متفاوت هستند. به گونه‌ای که برای جابجایی آب آلوده، آب پاک، آب حاوی ناخالصی و یا برای پمپ با فشار زیاد به کار میروند. در نوعی دیگر از دسته بندی، موتور پمپ‌های آب انواع جابجایی مثبت (که خود شامل دو دسته دورانی و رفت و برگشتی است)، دینامیکی، کشاورزی و خانگی را شامل میشوند. هر یک از این پمپ‌ها نیز خود به دسته‌های متفاوتی تقسیم میشوند. خرید موتور پمپ آب بنزینی و سایر مدل ها می توانید به سایت پرشیا دیزل مراجعه نمایید.

انواع دیزلی این موتور پمپ‌ها، از بازدهی سوخت بیشتری نسبت دارای راندمان سوخت بالاتری نسبت به موتور پمپ های بنزینی هستند برخوردار هستند. اما اگر این پمپ ‌ها را در محیط سرد به کار میبرید، نوع بنزینی آن برای شما مناسب‌تر از دیزلی خواهد بود. در این میان موتور پمپ‌های دیزلی علی رغم قدرت بالاتر، دارای سروصدا و وزن بیشتری نیز هستند. نکته مهم دیگر قیمت این دستگاه هاست که قیمت موتور پمپ دیزلی در برخی موارد بالاتر از موتور پمپ های بنزینی می باشد.

انواع موتور پمپ‌های آب

پمپ دورانی

در این نوع پمپ آب، به کمک حرکات پره‌ها، چرخ دنده‌ها و یا میل بادامک، سال مورد نظر انتقال داده میشود. پمپ‌های دورانی خود انواعی از جمله دنده‌ای، پیش رس، اسکرو، پیش رونده خلاء، لوب و پره‌ای دارند. به عنوان مثال پمپ دنده‌ای، مقدار مشخصی سیال در هر دوره به کمک چرخ ‌دنده‌های داخلی و خارجی خود جابه جا میکند. پمپ پره‌ای نیز عملکرد مشابه دارد. ویژگی قابل توجه پمپ‌های لوب، حفظ سطح بالای بهداشت حین انتقال است. در پمپ‌های اسکرو نیز، طبق قانون جابجایی مثبت افزایش سرعت گردش چرخ دنده‌ها سبب بالا بردن دبی میشود. در این پمپ‌ها هرچه غلظت سیال بیشتر باشد سرعت پایین‌تری را برای دستگاه انتخاب میکنند.

موتور پمپ های ارتفاع بالا

این نوع موتور پمپ ها که کاربرد زیادی دارند، به دلیل قدرت بالا، می توانند آب را به ارتفاع های بسیار بالا انتفال دهند. این مدل موتور پمپ آب ارتفاع بالا در چاه هایی که عمق زیادی دارند و یا در مکان هایی که نیاز به پرتاب آب به فاصله طولانی هست، استفاده می شوند.

پمپ رفت و برگشتی

این نوع از پمپ‌ها عموماً به کمک نیروی الکتروموتور و با جابجایی پیستون‌ها (نعمل میکنند و برای انتقالات سیالات با گران روی بالاتر مناسب هستند. درواقع حرکت پیستون‌ها به صورت دوره‌ای در یک مرحله سبب مکش آب و در مرحله بعد سبب خروج آب از یک دریچه دیگر میشود. این دسته از موتور پمپ‌ها نیز خود شامل انواع پیستونی شناور یا دیافراگمی هستند.

خود پمپ‌های دیافراگمی سه دسته دستی، پنوماتیکی و یا الکتریکی دارند. به طور مثال، در پمپ دیافراگمی برخلاف انواع پمپ دورانی، حرکت سیال به واسطه چرخ دنده یا پروانه نمی‌باشد. بلکه انتقال انواع مایعات با غلظت های کم تا زیاد توسط یک صفحه منعطف صورت میگیرد. مثال‌های بالا انواع جابجایی مثبت موتور پمپ آب‌ها هستند. اما موتو پمپ‌های جابجایی غیر مثبت (دینامیکی) نیز وجود دارند که با دوران پره‌ها، سبب تبدیل انرژی جنبشی به فشار میشوند. این پمپ‌های دینامیکی قادر هستند به صورت بی وقفه کار کنند.

یک تفاوت که در پمپ‌های جابجایی مثبت و جابجایی غیر مثبت دیده میشود این است که با بستن خروجی پمپ جابجایی مثبت به علت ایجاد فشار شدید، به قطعات آن آسیب وارد میشود. اما در پمپ با جابجایی غیر مثبت بستن خروجی پمپ گاهاً راندمان آن را بالا نیز میبرد و سبب مصرف انرژی کمتر میشود.

پمپ گریز از مرکز

این نوع پمپ معمولا در لوله کشی‌ها که نیاز به جریان پیوسته‌ای از فشار بالای سیالات نیاز است، به کار میرود. در این پمپ‌ها از طریق گردش یک پروانه، سیال با فشار بالایی جابجا میشود. این پمپ‌ها خود به سه دسته جریان مختلط، شعاعی و محوری تفکیک میشوند. در واقع در این پمپ‌ها پس از ورود آب از منبع به درون پمپ، به علت چرخش پره‌ها، آب به خارج از لوله تخلیه میشود. تخلیه آب سبب ایجاد فشار منفی و مکش دوباره آب از منبع به درون پمپ میشود.

پمپ‌های سانتریفیوژ

این دسته، یکی از کارامدترین پمپ‌ها جهت برداشت آب از منابع مختلف نظیر چاه یا رودخانه و انتقال آن به زمین‌های کشاورزی هستند. درون این پمپ پروانه‌ای قرار دارد که حین دوران خود آب را از منبع وارد و به کمک نیرو ی گریز از مرکز آن را با سرعت و فشار بیشتر خارج میکند.

پمپ‌های شناور

موتور این پمپ‌ ها قابلیت فعالیت در دماها و فشارهای بالا را نیز دارد. در نتیجه انواعی از این پمپ‌ ها برای کاربردهای مختلف مانند لجن کش (تخلیه فاضلاب)، کف کش و پمپ چاه عمیق وجود دارد. بر حسب نوع برق مصرفی نیز در دو دسته تک فاز و  سه فاز قرار میگیرند. به کار رفتن استیل و چدن در ساخت این نوع از پمپ‌ ها سبب مقاومت بیشترشان می شود.

خروج از نسخه موبایل