عمومی

اصرار بر جنگ نیابتی – ایواره

اصرار بر جنگ نیابتی

فرانسه ۲۰ کشور اروپایی را در پاریس گرد هم ‌آورد تا برای آینده جنگ اوکراین برنامه ریزی کنند. در بیانیه ریاست‌جمهوری فرانسه آمده است که با ورود جنگ روسیه و اوکراین به سومین سال خود، رهبران و وزرای اروپایی برای شرکت در این کنفرانس دعوت شدند تا راه‌های موجود برای تقویت همکاری شرکا برای حمایت از اوکراین را بررسی کنند.

به گزارش ایواره، فرامرز اصغری در یادداشتی در سیاست روز نوشت: یکی از نکات قابل توجه در این نشست و حواشی آن تاکید بر خودداری اروپا و ناتو از اعزام نیرو به اوکراین است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر بررسی اعزام نیروهای نظامی به اوکراین از سوی برخی کشورهای غربی تاکید کرد این ائتلاف هیچ برنامه‌ای برای اعزام سربازان نظامی به این کشور جنگ‌زده ندارد.
این در حالی است که رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی گفته بود که برخی کشورها در حال بررسی اعزام نیروی نظامی به اوکراین برای کمک به این کشور هستند. در بحبوحه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم احتمالی ناتو برای اعزام نیرو به اوکراین، صدراعظم آلمان تأکید کرد که ناتو نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد. یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس در واکنش به انتشار برخی گزارش‌ها درباره احتمال اعزام نیروی نظامی غرب به اوکراین اعلام کرد که لندن برنامه‌ای برای مشارکت در چنین طرحی ندارد.
در واکنش به مطرح شدن گزینه‌ اعزام نیروهای نظامی به اوکراین از سوی برخی کشورهای غربی، اسپانیا، لهستان و جمهوری چک اعلام کردند که نیروهای خود را برای اوکراین اعزام نمی‌کنند. این مواضع به اصطلاح صلح طلبانه در حالی مطرح شده است که رفتار اروپایی‌ها در نشست امنیتی مونیخ در اواخر بهمن ماه، و مواضع و اظهارات آنها در سالگرد جنگ اوکراین مبنی بر اختصاص دهها میلیارد دلار کمک نظامی به کی یف و لزوم شکست مسکو نشان می‌دهد که عملا اروپا و آمریکا میدان دار اصلی جنگ علیه روسیه هستند و اوکراین صرفا جنبه یک قربانی را دارد که جنگی نیابتی را ادامه می‌دهد.
این رویکرد جنگ طلبانه چنان است که غرب رسما هرگونه راهکار سیاسی حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ را رد کرده‌ و بر لزوم تسلیح کی یف برای ادامه جنگ تاکید کرده‌اند. بر این اساس ادعای عدم اعزام نیرو به اوکراین صرفا یک ژست ظاهری برای پایین آوردن هزینه‌های انسانی غرب است و در عمل آنها ریشه جنگ و کشتارها و ویرانی‌هایش هستند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا