برای راه اندازی یک باشگاه مشتریان موفق، از تجربه افراد موفق در این حوزه کمک بگیرید و با آنها مشورت کنید. از کسانی که در زمینه راه اندازی باشگاه مشتریان و طراحی نرم افزار باشگاه مشتریان تجربه دارند مشاوره بگیرید. در مورد باشگاههای موفق تحقیق کنید و از آنها الگو برداری کنید. منظور از الگو برداری این نیست که از طرحها و برنامههای آنها کپی برداری کنید. الگو بگیرید و باشگاه خود را به گونهای منحصر به فرد بسازید.
از نمونه های خارجی موجود در سراسر دنیا که با کسب و کار شما شباهت زیادی دارند و موفق هستند الگو بگیرید و باشگاه خود را با ورژن داخلی ایجاد کنید. باشگاه مشتریان بطور مستقیم با مشتریان در ارتباط است و نحوه رفتار و ارائه خدمات تاثیر چشم گیری در موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. حال میخواهیم بدانیم که بهترین و موفقترین باشگاه مشتریان چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
- در باشگاه مشتریان موفق، تمامی کارها باید بطور خودکار و منظم انجام شود. اگر خدماتی وجود دارد که به صورت دستی و توسط افراد انجام میشود باید سریع انجام شود. خدماتی مانند ثبت نام مشتری، ورود اطلاعات و ثبت اطلاعات مشتری باید بصورت مجازی و سریع انجام شود. باید این قابلیت را در نرم افزار خود قرار دهید که مشتری بتواند اطلاعات خود را ویرایش کند.
تراکنشهای مشتری باید به سرعت و به صورت خودکار انجام شود و نتیجه ثبت تراکنش سریعا به مشتری اطلاع داده شود. اگر این مرحله کند پیش برود و مشتری را معطل کند، مشتری خواهد شد و عضویت باشگاه مشتریان برایش ارزشی نخواهد داشت.
اگر برای مشتریان وفادار خود پاداش ویژه ای در نظر گرفته اید، باید در زمان مشخص و طبق وعدهای که به مشتری دادهاید عمل کنید و پاداش در زمان مقرر به مشتری تعلق بگیرد و مشتری بتواند از پاداش خود استفاده کند. اگر در پاداش دادن یا ارائه امتیاز بد قولی کنید، مشتری دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. بنابراین خودکار بودن پروسه پاداش دهی میتواند کمک بزرگی در زمینه ایجاد اعتماد در مشتری، سودمند باشد.
اگر قصد دارید برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود، از طریق پیامک اقدام کنید و برای ارسال کد فعال سازی عضویت در باشگاه، تبریک برای مناسبتهای خاص مانند سالروز تولد مشتری یا سالروز افتتاح باشگاه، فرصت ویژه برای استفاده از تخفیف در نظر گرفته برای مشتری، ثبت تراکنش و پیامکهایی از این قبیل باید از سیستم خودکار استفاده کنید تا تمامی پیامکها بطور منظم و در زمان مناسب ارسال شوند.
- تمام فعالیتهای مشتریان وفادار در باشگاه را زیر نظر داشته باشید و برای تمام آنها برنامه ریزی کنید. این بخش نیز باید به صورت خودکار انجام شود. به عنوان مثال اگر مشتری پروفایل خود را تکمیل نمود، امتیاز مشخصی برای وی ثبت شود. اگر برای اولین بار از خدمات باشگاه استفاده میکند، تخفیف ویژهای برای او در نظر بگیرید. اگر تعداد دفعات مراجعه و خرید مشتری به عددی مشخص رسید، کد تخفیف دریافت کند. در سالروز تولد مشتری، امتیاز مشخصی به امتیازهای قبل او اضافه شود و غیره.
- بهترین باشگاه مشتریان باید منعطف باشد و بر اساس نیازها و نظرات مشتریان در مسیر توسعه کسب و کار، در طراحی و ارائه خدمات تغییر ایجاد کند. باشگاه مشتریان موفق برای کسب رضایت مشتری و بالا بردن حس وفاداری مشتریان خود باید همواره تلاش کند و از بهترین روشها و موثرترین خدمات استفاده نماید. به عنوان مثال اگر سیستم امتیاز دهی برای نوعی از کسب و کار مفید نباشد، مدیریت باشگاه مشتریان باید به فکر جایگزین بهتری برای جذب مشتری باشد. تمام راههای جذب مشتری برای تمام کسب و کارها موثر نیستند. هر کسب و کاری باید با توجه به نیازهای مشتریان خود از طرح مناسبی استفاده کند.
- از مهمترین ویژگیهای باشگاه مشتریان خوب و موفق القای حس ارزشمندی به مشتری خود میباشد. یک کسب و کار موفق همواره از نظرات مشتریان درباره محصولات و خدمات استقبال میکند و از آنها در جهت افزایش سود دهی بهره میبرد. مشتریان همیشه بهترین و موثرترین نظرات را درباره خدمات و محصولات بیان میکنند زیرا بطور مستقیم با محصول در ارتباط هستند. در این بخش، نقش باشگاه مشتریان بسیار حیاتی خواهد بود. فراهم نمودن فرصتی برای ثبت نظر مشتری در باشگاه مهمترین اقدام در جهت توسعه کسب و کار خواهد بود.
- اطلاعات بیشتر را میتوانید در سایت نرم افزاران مشاهده نمایید.