اجتماعی

ارائه مشاوره «رایگان» به دانش‌آموزان با طراحی اورژانس تلفنی ۱۵۷۰

ارائه مشاوره «رایگان» به دانش‌آموزان با طراحی اورژانس تلفنی ۱۵۷۰

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خط اورژانس دانش‌آموزی با شماره تلفن ۱۵۷۰ در کنار سایر برنامه‌های مشاوره‌ای برای دانش آموزان طراحی شده است گفت: دانش‌آموزان می‌توانند سوالات تحصیلی و غیرتحصیلی خود را ضمن تماس با این خط به صورت «رایگان» دریافت کنند.

به گزارش ایواره، طاهره فضائلی در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران با بیان اینکه از گذشته برای کمک به دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی آزمون توانایی و رغبت اخذ می‌شد گفت: به دلیل زیاد بودن تعداد سوالات، شیوه سخت امتحان و سرعت اینترنت، رغبت دانش آموزان برای شرکت در آزمون زیاد نبود، بنابراین یکی از کارهای انجام شده بازبینی آزمون توانایی و رغبت، استاندارد، هوشمند و شخصی سازی کردن این آزمون بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سوالات متناسب با هر دانش آموز متفاوت است افزود: دانش آموزان براساس تیپ شخصیتی به سوالات پاسخ می‌دهند. تعداد سوالات تغییر کرده، امکان ورود با گوشی امکان پذیر شده، ذخیره کردن آزمون محقق شده و در نتیجه تعداد مشارکت دانش آموزان در اجرای آزمون بیشتر از قبل شده است.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموز با شرکت در آزمون به خودشناسی می‌رسد ادامه داد: آزمون رغبت و توانایی کمک کرد در کنار مشاوره‌ها، دانش آموز به شناخت دقیق‌تر، جزءتر و کاملتری از خود و در نتیجه به شناخت رشته‌ها و مشاغل دست یابد.

فضائلی با بیان اینکه تک تک دانش آموزان با ثبت نام در سامانه «مای مدیا» دارای یک کارتابل هستند که برای رشته‌های مختلف کلیپ‌ها، فیلم‌های آموزشی و محتواهای مختلف درباره شغل‌هایشان بارگذاری شده تا دانش آموزان شناخت دقیق تر و صحیح تری نسبت به رشته و مشاغل و دانشگاه پیش‌رو داشته باشند گفت: دانش آموزان با دیدن این محتواها می‌توانند به انتخاب سنجیده تری نسبت به گذشته دست یابند.

وی به دیگر برنامه‌های انجام شده اشاره و عنوان کرد: در کارتابل فردی علاوه بر معرفی رشته‌ها و مشاغل به دانش آموزان، والدین دانش آموزان هم می توانند از این فیلم‌ها و کلیپ‌ها استفاده کنند؛ مشاوره‌های آنلاین با عنوان «از من بپرس» طراحی شده و با کمک صدا و سیما برنامه‌ای با عنوان «برو پی کارت» تهیه شده که افراد با صحبت درباره شغل‌هایشان می توانند اطلاعات خوبی در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموز در کارتابل شخصی می تواند مدارس منطقه‌های خود را پیدا کند و از هر رشته در هر مدرسه اطلاع یابد؛ همچنین دانش آموز در کارتابل می تواند نظر سنجی انجام دهد که چه میزان از مشاوره‌های ارائه شده راضی است.

فضائلی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در آزمون رغبت و توانایی در لحظه جواب را دریافت می‌کنند افزود: تاکنون بیش از ۹۳ درصد دانش آموزان در آزمون مشارکت داشته‌اند و این آزمون تا پایان فروردین تمدید می‌شود.

وی به نمرات نظرسنجی اشاره و اظهار کرد: نظرسنجی والدین (۵ امتیاز)، دانش آموزان(۱۰ امتیاز)، دبیران(۱۰ امتیاز) و خود مشاور(۱۰ امتیاز) دارد که میزان نظر آن‌ها درباره دانش آموز نسبت به رشته انتخابی را تعیین می‌کند.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه به خط اورژانس دانش آموزی یا فوریت‌های دانش آموزی ۱۵۷۰ اشاره کرد و گفت: دانش آموزان می توانند سوالات تحصیلی و غیرتحصیلی خود را با شماره گیری ۱۵۷۰ که از ۸ صبح تا ۸ شب فعال است دریافت کنند و برای کلیه دانش‌آموزان و والدین این مشاوره‌ها رایگان انجام می شود؛ در ایام عید هم سامانه فعال بوده است.

فضائلی به تدوین نمون برگ جدید اشاره کرد و ادامه داد: ۲ فرم ۶ و ۷ دانش آموزان یکی شده و روی نمون برگ جدید اطلاعات شخصیتی دانش آموز و نمرات تحصیلی او تعیین شده، همچنین «QR» کدهایی روی نمون برگ مختص خود دانش آموز طراحی شده که می‌تواند فیلم‌های تیپ شخصیتی خود را با اسکن این کدها ببیند چرا که شخصی سازی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: مشاوران با دسترسی به نتایج آزمون‌ها به شکل فردی و گروهی، با برگزاری جلسه، کارنامه دانش آموز را برای او تشریح می کنند و درباره تیپ‌های شخصیتی و توانایی‌های او توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

فعالیت حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در کانال های شاد

به گزارش ایواره، در ادامه جلسه میربلند کارشناس حوزه آموزش و پرورش به بحث درباره شبکه شاد پرداخت و گفت: حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در کانال‌های شاد فعال هستند؛ از مهرماه سال گذشته ۳۵۰۰ پست با عناوین، فیلم، صدا و متن و با موضوعات معرفی رشته‌ها و مشاغل، بحث‌های انگیزشی، مهارت‌های مطالعاتی و ارتقای مهارت‌ها بارگذاری شده و بیش از ۷۰۰ میلیون بازدید از محتواها انجام و در نتیجه در شش کانال شاد یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر برنامه‌ها را دانلود کردند.

وی به وجود کانالی برای مشاوران اشاره کرد که در حاضر ۹۰۰۰ عضو دارد که در قالب این کانال برنامه‌های آموزشی به نام «راهنما» ارائه می‌شود.

میربلند با اشاره به اینکه در حال ۱۳ هزار مشاوره در شاخه مدارس دولتی فعال هستند افزود: در دوره اول متوسطه همه مدارس «مشاور مقیم» دارند و البته کافی نیست.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه مشاور در مدرسه درمانگر نیست ادامه داد: ۷۰۰ مرکز مشاوره در کشور راه اندازی شده که افراد رایگان درمان و مشاوره را در بحث هدایت تحصیلی، شغلی، انتخاب رشته و آموزش مهارت های اجتماعی و مداخلات روانی اجتماعی(درمان در بحث اختلالات) دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا